Zumo550 enkele vraagjes...

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
duveltje4

Zumo550 enkele vraagjes...

Bericht door duveltje4 »

Ik heb mijn Zumo550 na enkele jaren in de schuif te liggen terug in gebruik genomen. Nu heb ik enkele praktische (basis) vraagjes betreffende het gebruik hiervan.

1. Ik wil een Lifetime update aanschaffen. Maar hoe weet ik nu of de kaarten in Mapsource overeenstemmen met de versie in de Zumo?
2. Kan ik de flitspaalmeldingen niet zo instellen dat die enkel pingelen wanneer ik effectief te snel rijd? Nu staan die soms te pingelen terwijl ik aan een rood licht stil sta of braafjes een paaltje passeer.
3. Bestaat er zoiets als een update van de standaard meegeleverde POI's? Ik wil eigenlijk af van al die benzinestations die niet meer van het merk zijn zoals ze in mijn GPS staan...
4. Wanneer ik een benzinestation zoek van merk X, kan ik dan op de één of andere manier zien welk station er sowieso op mijn route ligt?

Alvast bedankt voor ieder nuttig antwoord!
Bob

Re: Zumo550 enkele vraagjes...

Bericht door Bob »

duveltje4 schreef: 2. Kan ik de flitspaalmeldingen niet zo instellen dat die enkel pingelen wanneer ik effectief te snel rijd? Nu staan die soms te pingelen terwijl ik aan een rood licht stil sta of braafjes een paaltje passeer.
Jammer maar helaas ! Ik heb me suf gezocht naar een manier, maar niks gevonden. Dat gepingel hoor je sowieso, als je te snel rijdt pingelt het bovendien nog een toontje irritanter. En vaste flitspalen, da's één ding, maar die zogenaamde "flitsgevoelige zone's" (waar ik overigens nooit een radar heb weten staan) hingen me danig de keel uit. Uit pure miserie die flitspalen maar uitgeschakeld want 't is alles of niks bij Garmin : alleen de flitspalen zien op je scherm zonder waarschuwingssignaal gaat ook niet.

Ik kocht me onlangs een auto met ingebouwde TomTom Carminat - GPS. Véle malen gebruiksvriendelijker, dat was echt een verademing. 'k Heb me dan ineens ook maar een TT Urban Rider voor de moto aangeschaft. De ganse Garmin-santeboetiek ligt nu werkloos in m'n kast en ik kan niet zeggen dat ik daar rouwig om ben.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Nahoj

Bericht door Nahoj »

Bob schreef:
duveltje4 schreef: 2. Kan ik de flitspaalmeldingen niet zo instellen dat die enkel pingelen wanneer ik effectief te snel rijd? Nu staan die soms te pingelen terwijl ik aan een rood licht stil sta of braafjes een paaltje passeer.
Jammer maar helaas ! Ik heb me suf gezocht naar een manier, maar niks gevonden. Dat gepingel hoor je sowieso, als je te snel rijdt pingelt het bovendien nog een toontje irritanter. En vaste flitspalen, da's één ding, maar die zogenaamde "flitsgevoelige zone's" (waar ik overigens nooit een radar heb weten staan) hingen me danig de keel uit. Uit pure miserie die flitspalen maar uitgeschakeld want 't is alles of niks bij Garmin : alleen de flitspalen zien op je scherm zonder waarschuwingssignaal gaat ook niet.

Ik kocht me onlangs een auto met ingebouwde TomTom Carminat - GPS. Véle malen gebruiksvriendelijker, dat was echt een verademing. 'k Heb me dan ineens ook maar een TT Urban Rider voor de moto aangeschaft. De ganse Garmin-santeboetiek ligt nu werkloos in m'n kast en ik kan niet zeggen dat ik daar rouwig om ben.
allemaal goed en wel, maar eens je een rit wil rijden die je ergens op het net vind, zijn deze tog meestal voor garmin!
kunde ze weral beginnen omzetten!
om te beginnen met de clubritten...
maarja ieder zijn ding he
flitspalen eruithalen he en het pingelen is weg
groetjes en tot op de foto
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Bob

Bericht door Bob »

johanelsie schreef: allemaal goed en wel, maar eens je een rit wil rijden die je ergens op het net vind, zijn deze tog meestal voor garmin!
kunde ze weral beginnen omzetten!
om te beginnen met de clubritten...
maarja ieder zijn ding he
flitspalen eruithalen he en het pingelen is weg
groetjes en tot op de foto
Da's waar, maar voorlopig bestaat er nog zoiets als een zéér onderlegde en bereidwillige WimLT die dat omzetten voor ons allen doet. Dat is een heel gemakzuchtige redenering, ik weet het, maar als Wim ooit om één of andere reden beslist om dat werk niet meer te doen, dan zoek ik wel een andere oplossing.

Geen van beide GPS-systemen (TT of Garmin) is perfect, maar naar mijn mening is Garmin tegenwoordig toch iéts slechter bezig dan TT. Mijn vrouw kocht laatst een Sony-Ericsson GSM van amper 29 euro. Je kan de instellingen van dat ding naar hartelust aanpassen aan persoonlijke wensen. Bij een GPS van dik 500 euro moét dat ook kunnen, anders is het toestel zijn geld niet waard.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Voor wat betreft het uitzetten van de waarschuwingstoon voor de flitspalen denk ik dat één van de twee de juiste procedure is (in vergelijking met mijn 2820 waarvan hij afgeleidt is):

1.
- Systeem configuratie (sleuteltje)
- Bladzijde naar beneden (page down)
- Waarschuwingszone
- Waarschuwingszone
- Wijzigen
- Eigen nuttige punten
- Uitschakelen (vinkje weg halen)
- Ok
- Terug
- Terug

2.
- Systeem configuratie (sleuteltje)
- Page Down
- Waarchuwingen
- eigen waarschuwingen
- flitspalen
- enz...

succes ermee
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Merci aantzeetje,

Ik heb de "eigen nuttige punten" uitgeschakeld, ben benieuwd wat het resultaat is!

@ Bob,
Je bracht me even aan het twijfelen :-?
Maar ik zie niet direct een optie om de Urban Rider te laden tijdens een rit met de motor!? Verder vind ik de Zumo wat te duur (destijds) om hem nu naar het containerpark te brengen. Ik denk dus dat ik de 90€ voor de nieuwe kaarten nog ga investeren en proberen er nog enkele jaartjes geniet van te hebben!

Iemand een idee hoe dat zit met de kaartversies pc <> zumo? Of is dat van geen belang?
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Je kan de verschillende kaartversies desgewenst op een SD kaartje zetten en naar eigen goesting gebruiken.

Kaartversies van routes en gps dienen steeds dezelfde te zijn. Waarom? Eenvoudig omdat Garmin zo lief is de wegen telkens wat te verleggen bij een nieuwere kaartversie en de viapunten en waypoints dus mogelijks naast de weg te liggen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Merci!
Ik ga morgen achter een sd-kaartje! :D
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Beste,

1/ Indien installatie lifetime op zowel pc als toestel zijn de kaarten ALTIJD gelijk. (kijk bij installatie opties).
2/ Neen. Ofwel volledig uitschakelen (geen melding) ofwel ingeschakeld. Zelfs met 'enkele toon' lukt het niet.
3/ Neen. Alle POI's die bij in CNNT zitten, worden eveneens geüpdatet bij de nieuwe kaart. Je kan die niet uitzetten.
4/ Ongeveer. Tijdens actieve route, kies alvorens een POI te kiezen voor 'nabij' en selecteer dan 'nabij huidige route'. Bij een TomTom is dit wel 'op' de route.

Meer info: lees er de support website van Point2 eens op na. Staat veel info op. Of boek eens een cursus :wink:

duveltje4 schreef:Ik heb mijn Zumo550 na enkele jaren in de schuif te liggen terug in gebruik genomen. Nu heb ik enkele praktische (basis) vraagjes betreffende het gebruik hiervan.

1. Ik wil een Lifetime update aanschaffen. Maar hoe weet ik nu of de kaarten in Mapsource overeenstemmen met de versie in de Zumo?
2. Kan ik de flitspaalmeldingen niet zo instellen dat die enkel pingelen wanneer ik effectief te snel rijd? Nu staan die soms te pingelen terwijl ik aan een rood licht stil sta of braafjes een paaltje passeer.
3. Bestaat er zoiets als een update van de standaard meegeleverde POI's? Ik wil eigenlijk af van al die benzinestations die niet meer van het merk zijn zoals ze in mijn GPS staan...
4. Wanneer ik een benzinestation zoek van merk X, kan ik dan op de één of andere manier zien welk station er sowieso op mijn route ligt?

Alvast bedankt voor ieder nuttig antwoord!
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Thanks Mottoblog,

Nu ken ik al een beetje de beperkingen van het toestel, dus moet ik er niet verder achter zoeken.
De link ga ik eens doornemen, wat de cursus betreft... ik ben niet zo cursusachtig aangelegd :clown:
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

De Lifetime update is blijkbaar gelukt... enkel is het nu niet meer mogelijk om een Vlaamse of Nederlandstalige dame de instructies te laten voorlezen! :cry:
Wanneer ik de inhoud via de computer bekijk zit zowel Nederlands als Vlaams nog in de map "Voice", maar op de gps kan ik deze niet meer selekteren.

Iemand een idee hoe ik dit verhelp??
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Probeer die oude bestanden eens te verwijderen en via webupdater opnieuw te installeren
duveltje4 schreef:De Lifetime update is blijkbaar gelukt... enkel is het nu niet meer mogelijk om een Vlaamse of Nederlandstalige dame de instructies te laten voorlezen! :cry:
Wanneer ik de inhoud via de computer bekijk zit zowel Nederlands als Vlaams nog in de map "Voice", maar op de gps kan ik deze niet meer selekteren.

Iemand een idee hoe ik dit verhelp??
Plaats reactie