Hallo iedereen,
ik ben dus eigenlijk op zoek naar een R 1100 GS van bouwjaar 94-99 of eventueel R 1150 GS van bouwjaar 99-03.
Het is 10 jaar geleden dat ik met de motor gereden heb (1100RT), en wil er nu terug instappen.
Zijn er dingen waar ik speciaal moet op letten bij aankoop van een 2dehands GS 
en wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van een 1100GS vs 1150GS ?
Alvast bedankt voor de tips.

aankooptips R 1100 GS / 1150 GS
Moderator: GVN
- 
				mecapuet
Re: aankooptips R 1100 GS / 1150 GS
Ik zou gaan voor een 1150, 6 bak en toch iets meer betrouwbaarder dan de 1100.
Gr, meca.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....

- 
				Dirk Pauwels
Zo'n vraag komt regelmatig terug, zou toch al redelijk wat moeten te vinden zijn via de zoek functie.
Ik heb beiden gehad en heb nu na een 1200 terug een 1150 GS als project bi(e)ke
Mijn ervaring (maar dit is uiteraard persoonlijk dus kan voor anderen helemaal anders liggen):
1100: Bruter, ruiger, agressiever dan de 1150. 5 bak is voordeel binnendoor (ardennen, eifel etc) behalve op autostrade
Mottige snavel, maar er bestaat een kitje waardoor je de bek van een 1150 kan monteren. Snavel inkorten heeft ook een veel mooier effect. Verbruik bij stevig kachelen rond de 7 a 7.5l, was wel met laser uitlaat en chip
Zwakke punten: ophanging boite en boite tout court bij ruig gebruik
Enig defect: lagers cardan
zou aanraden om eentje te kopen van na 96, maar de eigenaren van pre 96 versies zullen dit wss direct ontkrachten 

Vanaf 96 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd qua cilinder coating, boite etc...
Zeer tevreden van geweest, (model '99), heeft mij bij een kleine 70.000km op 2.5 jaar nooit in de steek gelaten, ondanks zeer sportief gebruik
Had ik er ene gevonden voor ne goeie prijs had ik terug ene gekocht.
1150: bravere versie vd 1100, alle ruwe kantjes zijn wat afgevijld. Oogt iets braver, ook wel mooier vind ik zelf, vooral door die snavel en de voorvork. Tot 7/2000 niet zo denderende injectie mapping, kan wel chiptuning gebruiken, na 7/2000 mapping veel beter, chiptuning niet echt nodig. De serie nr vd motronic verteld of je eentje voor of na 7/2000 hebt. verbruik aanvaardbaar, 6 a 6.5 l
Boite is beter voor reis - weggebruik, schakelt beter maar is iets kwetsbaarder off road meen ik. De overdrive is leuk op de autostrade, er zijn versies met een volwaardige zesde, maar zijn schaars.
Defect: speling cardan, ophanging uitlaat op achterframe afgescheurd.
Ook weer kleine 70.000km op 3 jaar mee gedaan zonder noemenswaardige problemen
De latere versies hebben twin spark, zou iets minder last hebben van KFR
Bijna alle onderdelen zijn gelijk aan de latere versies vd 1100 en dus uitwisselbaar, ook koffers ed, wat wel makkelijk is
Voor beide modellen geldt:
Olie verbruik, (aanvaardbaar vond ik zelf: +/- 1 l op 10.000km), turbulenties, lawaaierige kleppen,(meestal axiale speling, kan bijgeregeld worden), speling op lagers cardan
Ne goeie 1100 van +/- 96-97 kan je al vinden voor 3500 euro, ne goeie 1150 moet je richting 4500 voor een '00 tot 6-7000 voor een twin spark van '03 rekenen.

Ik heb beiden gehad en heb nu na een 1200 terug een 1150 GS als project bi(e)ke
Mijn ervaring (maar dit is uiteraard persoonlijk dus kan voor anderen helemaal anders liggen):
1100: Bruter, ruiger, agressiever dan de 1150. 5 bak is voordeel binnendoor (ardennen, eifel etc) behalve op autostrade
Mottige snavel, maar er bestaat een kitje waardoor je de bek van een 1150 kan monteren. Snavel inkorten heeft ook een veel mooier effect. Verbruik bij stevig kachelen rond de 7 a 7.5l, was wel met laser uitlaat en chip
Zwakke punten: ophanging boite en boite tout court bij ruig gebruik
Enig defect: lagers cardan
zou aanraden om eentje te kopen van na 96, maar de eigenaren van pre 96 versies zullen dit wss direct ontkrachten

Vanaf 96 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd qua cilinder coating, boite etc...
Zeer tevreden van geweest, (model '99), heeft mij bij een kleine 70.000km op 2.5 jaar nooit in de steek gelaten, ondanks zeer sportief gebruik
Had ik er ene gevonden voor ne goeie prijs had ik terug ene gekocht.
1150: bravere versie vd 1100, alle ruwe kantjes zijn wat afgevijld. Oogt iets braver, ook wel mooier vind ik zelf, vooral door die snavel en de voorvork. Tot 7/2000 niet zo denderende injectie mapping, kan wel chiptuning gebruiken, na 7/2000 mapping veel beter, chiptuning niet echt nodig. De serie nr vd motronic verteld of je eentje voor of na 7/2000 hebt. verbruik aanvaardbaar, 6 a 6.5 l
Boite is beter voor reis - weggebruik, schakelt beter maar is iets kwetsbaarder off road meen ik. De overdrive is leuk op de autostrade, er zijn versies met een volwaardige zesde, maar zijn schaars.
Defect: speling cardan, ophanging uitlaat op achterframe afgescheurd.
Ook weer kleine 70.000km op 3 jaar mee gedaan zonder noemenswaardige problemen
De latere versies hebben twin spark, zou iets minder last hebben van KFR
Bijna alle onderdelen zijn gelijk aan de latere versies vd 1100 en dus uitwisselbaar, ook koffers ed, wat wel makkelijk is
Voor beide modellen geldt:
Olie verbruik, (aanvaardbaar vond ik zelf: +/- 1 l op 10.000km), turbulenties, lawaaierige kleppen,(meestal axiale speling, kan bijgeregeld worden), speling op lagers cardan
Ne goeie 1100 van +/- 96-97 kan je al vinden voor 3500 euro, ne goeie 1150 moet je richting 4500 voor een '00 tot 6-7000 voor een twin spark van '03 rekenen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project

Hoi,
ik heb een GS1100 van 97 gehad en 120000km gemaakt zonder problemen,enkel dat de velgen niet meer zuiver te krijgen waren omdat ik ook in de winter rij.Nu dit jaar een GS1150 2002 aangeschaft.Verschil 6 bak is toffer om mee te rijden,veel beter remvermogen,duidelijk voelbaar met duo.Onderdelen : prijs idem ,dus daar moet je het niet voor doen.Aankoopprijs is een beetje uitkijken,je vindt ook GS1150 al voor 4500 euro in prima staat,maar wel met al meer dan 50000km op de teller,maar dat maakt echt geen verschil.De meesten willen een motor met weinig km op de teller,maar als je elk jaar wat gaat rijden dan is 5000km per jaar weinig.Als je een GS aanschaft van 2002,dan is het normaal dat deze meer dat 40000km heeft,anders zet ge uwe motor maar in de woonkamer om er naar te kijken.
Stefanvdw

ik heb een GS1100 van 97 gehad en 120000km gemaakt zonder problemen,enkel dat de velgen niet meer zuiver te krijgen waren omdat ik ook in de winter rij.Nu dit jaar een GS1150 2002 aangeschaft.Verschil 6 bak is toffer om mee te rijden,veel beter remvermogen,duidelijk voelbaar met duo.Onderdelen : prijs idem ,dus daar moet je het niet voor doen.Aankoopprijs is een beetje uitkijken,je vindt ook GS1150 al voor 4500 euro in prima staat,maar wel met al meer dan 50000km op de teller,maar dat maakt echt geen verschil.De meesten willen een motor met weinig km op de teller,maar als je elk jaar wat gaat rijden dan is 5000km per jaar weinig.Als je een GS aanschaft van 2002,dan is het normaal dat deze meer dat 40000km heeft,anders zet ge uwe motor maar in de woonkamer om er naar te kijken.
Stefanvdw
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... st_cat=bmw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... st_cat=bmw" onclick="window.open(this.href);return false;
zulke?
succes

zulke?
succes

I like my bike!!

Ik dacht net te vragen waar ik het beste zoek naar 2dehands GS ?
Ik kijk dagelijks op kapaza.be en 2dehands.be, verder ook motoweb.be
Zijn er nog suggesties?
Is deze misschien iets: http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... st_cat=bmw
Ervaring met b-moto Ingelmunster?

Zijn er nog suggesties?
- 
				Dirk Pauwels
Niet te veel kms, goede staat, goeie banden en groot onderhoud gehad...maw tamelijk zeker kostenvrij tot 70.000km. en prijs is normaal, zelfs relatief laag voor een motor in die toestand met koffers etc bij een dealer. De meeste dealers doen direct de koffers eraf om apart te verkopen...zou ik ook doen trouwensMurdock schreef:Ik dacht net te vragen waar ik het beste zoek naar 2dehands GS ?
Zijn er nog suggesties?
 Voordeel is dat je nog garantie krijgt, als hij hem tenminste niet in 't zwart verkoopt
  Voordeel is dat je nog garantie krijgt, als hij hem tenminste niet in 't zwart verkoopt  
 check zeker speling achterwiel, remschijven, remblokken, eventuele lekken ter hoogte van cardan en boite (zijkant en onderaan). bij warme motor op relantie efkes 3-4000 tpm geven, als je gerammel hoort bij gas lossen en efkes daarna moet 1 of beide kettingspanner(s) vervangen worden. som alle gebreken netjes op en vraag of ze in orde gebracht kunnen worden en dan ben je daar meteen vanaf.... 't is komkommer tijd bij de meeste dealers dus als ze een paar dingskes moeten in orde brengen (wat hun belange zoveel nie kost als wat het jou zal kosten) om ne moto te kunnen verkopen doen ze da meestal wel.
Kapaza en 2de hands.be is het wel zo'n beetje, ik doe meestal geen moeite om op de andere sites te kijken. Voor onderdelen/toebehoren is marktplaats.nl wel interessant.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project