Achterrem blijft hangen!
Moderator: GVN
Achterrem blijft hangen!
Vandaag een ritje gehad ter afsluiting van het seizoen. Op de snelweg (snelheid ± 130 km/h) komt een kameraad van me voor me rijden met zijn R1200RT (met ABS).
Meteen valt me op dat zijn remlicht blijft branden, en toen deze na ongeveer 20 seconden nog niet uit ging (terwijl zijn snelheid constant bleef) ga ik eens kort rechts achter hem kijken of hij misschien met z'n voet op het pedaal rust, wat niet zo was.
Ik ga weer achter hem rijden en ik ruik de lucht van verbrande remmen. Ik wissel van baan om te kijken of ik het daar ook ruik en daar rook ik de lucht niet. Terug achter hem ruik ik het meteen weer en wil naast hem gaan rijden om hem te attenderen op een mogelijk probleem. Ik kijk naar zijn achter wiel en zie meteen dat zijn remschijf lichtrood opgloeit!!
We stoppen meteen waarna de rem weer langzaam afkoelt. Het remlicht brandt ook niet meer en het wiel draait soepel.
Hij weet zo niet of hij de voetrem gebruikt heeft of niet.
Vraag: is het mogelijk dat de remleiding naar de achterrem electronisch bekrachtigd wordt?
Als dit niet mogelijk is kan het alleen maar betekenen dat het voetpedaal is blijven hangen.
Natuurlijk hebben we hier ook even naar gekeken maar die leek goed te werken.
Meteen valt me op dat zijn remlicht blijft branden, en toen deze na ongeveer 20 seconden nog niet uit ging (terwijl zijn snelheid constant bleef) ga ik eens kort rechts achter hem kijken of hij misschien met z'n voet op het pedaal rust, wat niet zo was.
Ik ga weer achter hem rijden en ik ruik de lucht van verbrande remmen. Ik wissel van baan om te kijken of ik het daar ook ruik en daar rook ik de lucht niet. Terug achter hem ruik ik het meteen weer en wil naast hem gaan rijden om hem te attenderen op een mogelijk probleem. Ik kijk naar zijn achter wiel en zie meteen dat zijn remschijf lichtrood opgloeit!!
We stoppen meteen waarna de rem weer langzaam afkoelt. Het remlicht brandt ook niet meer en het wiel draait soepel.
Hij weet zo niet of hij de voetrem gebruikt heeft of niet.
Vraag: is het mogelijk dat de remleiding naar de achterrem electronisch bekrachtigd wordt?
Als dit niet mogelijk is kan het alleen maar betekenen dat het voetpedaal is blijven hangen.
Natuurlijk hebben we hier ook even naar gekeken maar die leek goed te werken.
-
John
- Contacteer:
Re: Achterrem blijft hangen!
Wat een mogelijkheid is, is dat de remzuigers door vuil zijn blijven hangen. Dus niet meer achteruit of in de remklauw zijn gegaan.
Dit resulteerd in een slepende rem wat heel het boeltje gaat opwarmen. Dat gaat op zich weer uitzetten (ook de remolie) met het gekende gevolg.
Het kan nog gekker hoor! Ooit een kameraad gehad die zijn remplaatjes verloor door de hitte, met nog een stevig gaat gesmolten in de cardan-mof.
Vandaar dat het de moeite loont van regelmatig alles netjes te houden. En je remmen te controleren op een goede werking, zoals je normaal ook doet met je bandenspanning.
Dit resulteerd in een slepende rem wat heel het boeltje gaat opwarmen. Dat gaat op zich weer uitzetten (ook de remolie) met het gekende gevolg.
Het kan nog gekker hoor! Ooit een kameraad gehad die zijn remplaatjes verloor door de hitte, met nog een stevig gaat gesmolten in de cardan-mof.
Vandaar dat het de moeite loont van regelmatig alles netjes te houden. En je remmen te controleren op een goede werking, zoals je normaal ook doet met je bandenspanning.
Dat zou op zich kunnen, echter dan zou het remlicht niet branden. Daarbij heeft de motor 300 km terug een beurt gehad welke door de dealer uitgevoerd is.
Als ik me niet vergis hebben alle R1200RT's ABS.
Ergens in 2006 (ik denk productiedatum juni) is BMW gestopt met de bekrachtigde remmen.
Of de achterrem van de motor van uw vriend ten onrechte zou kunnen bekrachtigd zijn hangt
dus in eerste instantie af van de productiedatum.
Ergens in 2006 (ik denk productiedatum juni) is BMW gestopt met de bekrachtigde remmen.
Of de achterrem van de motor van uw vriend ten onrechte zou kunnen bekrachtigd zijn hangt
dus in eerste instantie af van de productiedatum.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
De RT is van 2008 en is niet voorzien van rembekrachtiging.
-
John
- Contacteer:
Dan is alles in orde toch?Hunter6 schreef:Dat zou op zich kunnen, echter dan zou het remlicht niet branden. Daarbij heeft de motor 300 km terug een beurt gehad welke door de dealer uitgevoerd is.
Een roodgloeiende remschijf terwijl er niet geremd wordt lijikt mij toch niet in orde.
Kan dit bevestigenJohn schreef:Wat een mogelijkheid is, is dat de remzuigers door vuil zijn blijven hangen. Dus niet meer achteruit of in de remklauw zijn gegaan.
Het kan nog gekker hoor! Ooit een kameraad gehad die zijn remplaatjes verloor door de hitte, met nog een stevig gaat gesmolten in de cardan-mof.Vandaar dat het de moeite loont van regelmatig alles netjes te houden. En je remmen te controleren op een goede werking, zoals je normaal ook doet met je bandenspanning.
Om thuis te geraken, moet ik door een zandpadje. Als het vochtig is, kan dit een kleverig boeltje tussen de remklauw en de remplaatjes vastzetten met het blokkeren tot gevolg. En dit zowel vooraan als achteraan. Dus bij regenweer spuit ik de motor + remmen goed proper.
Greetz, JP
-
John
- Contacteer:
Ben blij dat je dit topic leest makker! 
Van een beetje vuil of zand gaan je zuigers niet zomaar blijven hangen he, 't is niet dat die zuigers centimeters bewegen, hoogstens een halve tot één mm. remblokken leunen altijd aan anders zou je nogal moeten pompen als je wil remmen en de opening tussen blok en schijf moet overbruggen.dan hangt er al kilo's residu aan van in geen tijden te onderhouden of er zit ergens een steentje-of iets anders- tussen.
Demonteer die klauw en haal die blokken er eens uit om de zoveel tijd, zorg dat de geleidingen zuiver zijn en doe er een likje kopervet aan (likje geen kwak)
Aangzien 't remlicht bleef branden gok ik eerder op een pedaal of hendel die niet helemaal terug op zijn plaats was, voet er laten opstaan of daar ergens vuil tussen. Sommige rijders doen rare dingen zonder dat ze 't zelf weten... zoals ik weet niet of ik m'n achterrem heb gebruikt???
Er is geen verband tussen remklauwzuigers die blijven hangen en 't remlicht. datzelfde remlicht krijgt van waar zijn stroom?? juist aan de pedaal of hendel... dus toch maar eens nakijken
Demonteer die klauw en haal die blokken er eens uit om de zoveel tijd, zorg dat de geleidingen zuiver zijn en doe er een likje kopervet aan (likje geen kwak)
Aangzien 't remlicht bleef branden gok ik eerder op een pedaal of hendel die niet helemaal terug op zijn plaats was, voet er laten opstaan of daar ergens vuil tussen. Sommige rijders doen rare dingen zonder dat ze 't zelf weten... zoals ik weet niet of ik m'n achterrem heb gebruikt???
Er is geen verband tussen remklauwzuigers die blijven hangen en 't remlicht. datzelfde remlicht krijgt van waar zijn stroom?? juist aan de pedaal of hendel... dus toch maar eens nakijken
Ik denk zelf ook dat het pedaal op de één of andere manier is blijven hangen. Dat hij niet met z'n voet op het pedaal rustte heb ik gezien toen ik er rechts naast ging rijden. Hij had z'n teentjes mooi naar buiten (zoals zo veel motorrijders
)
Aanvulling:
Foutcode uitgelezen en bij ABS staat één foutmelding, fout 24052 "Elektrisch systeem lage voltage"
Normaliter zou je denken dat de accu slecht is, maar deze is goed (onder belasting goed)
Misschien heeft het er iets me te maken.
Foutcode uitgelezen en bij ABS staat één foutmelding, fout 24052 "Elektrisch systeem lage voltage"
Normaliter zou je denken dat de accu slecht is, maar deze is goed (onder belasting goed)
-
Dirk Pauwels
Rembekrachtiging of niet, denk niet dat dat er iets mee te maken heeft. Als de gebruiker geen trigger activeerd (in het remhendel knijpen of op de pedaal duwen) gaat geen enkel systeem van zichzelf remmen, ook niet als het te weinig stroom heeft...Hunter6 schreef:Aanvulling:
Zou het niet kunnen dat het rempedaal niet genoeg speling heeft, dus bij de laatste beurt te strak is afgeregeld, waardoor de rem lichtjes aanloopt. Denk dat je best begint met het pedaal genoeg speling te geven. Verder eens kijken of het pedaal na het remmen goed terugkomt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Precies, liever iets teveel speling dan te weinig, juist om dit te voorkomenDirk Pauwels schreef:Rembekrachtiging of niet, denk niet dat dat er iets mee te maken heeft. Als de gebruiker geen trigger activeerd (in het remhendel knijpen of op de pedaal duwen) gaat geen enkel systeem van zichzelf remmen, ook niet als het te weinig stroom heeft...Hunter6 schreef:Aanvulling:
Zou het niet kunnen dat het rempedaal niet genoeg speling heeft, dus bij de laatste beurt te strak is afgeregeld, waardoor de rem lichtjes aanloopt. Denk dat je best begint met het pedaal genoeg speling te geven. Verder eens kijken of het pedaal na het remmen goed terugkomt.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Weet je of die foutmelding er al was of pas gekomen is bij dat remprobleem?Hunter6 schreef:Aanvulling:
Normaliter zou je denken dat de accu slecht is, maar deze is goed (onder belasting goed).
Misschien is ze niet recent maar zit ze nog in het geheugen van vroeger. Ik heb bij mijn motor ook al
eens een foutmelding mbt tot de boordspanning gezien en er was, in iede geval toen ik de code uitlas,
ook helemaal niks fout met de spanning.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
De motor had 2 weken voor dit voorval een beurt gehad waarbij de foutcodes gewist zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de foutcode in deze periode gegenereerd is. Helaas kun je bij een foutcode geen tijd en datum terug vinden!