Opgelicht door BMW ??!!??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

rdk1960

Opgelicht door BMW ??!!??

Bericht door rdk1960 »

Gisteren laat na het werk naar huis. Geen zin meer om te tanken. Maar geen probleem. De computer gaf aan nog 34 km te gaan.
Deze morgen vertrokken naar het werk. Nog een paar km tot tankstation en computer geeft aan dat ik nog 24 km kan rijden. Dus geen probleem denk je dan.

Maar niets is minder waar. Eerst vertraagde reactie bij gas geven. Dan paar aarzelingen in de motor. En dan gedaan met de pret.

Te voet naar tankstation waar een vriendelijke dame me een jerrycan overhandigde met paar liter benzine. Te voet terug.
Benzine erin en starten maar. Direct gestart en geen problemen maar.

Alleen, hoe krijg ik die jerrycan (grote) mee terug. Heb geen koffers aan mijn GSA mee. Dan maar inventief zijn. Jerrycan aan mijn rechterduim en langzaamaan die paar km rijden om mijn GSA vol te tanken.

Mijn god, wat heb ik een hekel aan tanken. Ik kies dan al voor een immense tank van 33 liter en nog doe ik deze stommiteiten.

of is het BMW die me een lesje wil leren ?
Leef vandaag - denk niet aan morgen - maar vergeet overmorgen niet !
thompy

Re: Opgelicht door BMW ??!!??

Bericht door thompy »

Vandaag heb je geleefd!
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
Relax

Bericht door Relax »

Straffe titel, maar 't valt wel mee :-)

Vertrouw niet te veel op dat ding, zeker als je weet in welke richting 'm liegt. En dat weet jij nu.
Ik kan nog rijden als ie al ff op 0 staat... Maar 'k ga wel tanken als ie onder de 20 km komt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
st1100

Bericht door st1100 »

Tja , er zijn al een paar topic's vol geschreven over de actieradius van de boordcomputer. Bij mij is het net andersom als er op m'n scherm ---- staat kan ik nog 20 km rijden en is nog 1.5 liter in. Nu teveel of te weinig , dat werkt dus niet he en kost wel 450€ :pirat: (en het gemiddeld verbruik klopt ook niet :drunken: , de temperatuur ook niet :oops: , de klok die loopt gelukkig juist :silent: . En uiteindelijk is de tripmeter de enige way to go :idea: . Volle tank op m'n K (19l) zeker 290km actieradius waarschijnlijk 300 km ook en als ik zuinig gereden heb (toerke , als het warm is ,....) zelfs 310 km mogelijk en laat die "fuel" maar iritant staan doen vanaf 200 km :oops: ....
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Raar, idd de meesten klagen over een pessimistische meter, o.a. ikke : die meter slagt op +/- 125km actieradius op enekel minuten naar 72 km actieradius, ik 'verlies' ineens 5 L! :shock: ...
Als ga tanken op --- km , krijg ik er max 16L in ipv 20 L..
Tenzij de moto op zijne zijpikkel heeft gedraaid, dan verschijnen weer die extra 50 km! :-) , om dan na 1 km bollen weer te verdwijnen :-x .
Geeft geen goed gevoel, want ik vrees altijd dat hij nekeer echt goed gaat werken en ik idd op --- stilval!
Ik heb ermee leren leven...want den dealer 'begrijpt' het niet, en geeft een slordige voeler in de tank de schuld...en ja, dat is ni gemakkelijk te maken ( in garantie)....

Oplichting is een groot woord, maar ik kan me voorstellen dat ge BMW effe vervloekt :wink:
I like my bike!!
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Leef vandaag - denk niet aan morgen - maar vergeet overmorgen niet !
en dan vergeet je te gaan tanken :lol: :lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Pollt

Bericht door Pollt »

Ik zet de dag teller steeds op nul , en dan ben ik zeker dat ik 300kan halen
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Pollt schreef:Ik zet de dag teller steeds op nul , en dan ben ik zeker dat ik 300kan halen
300 km :shock:
een GS/A heeft een 33l tank
ik vrees dat de schrijver van dit draadje niet tevreden gaat zijn met 300km per volle tank
:eye:

jakke

Bericht door jakke »

Tricky alias Zeppe schreef:
Pollt schreef:Ik zet de dag teller steeds op nul , en dan ben ik zeker dat ik 300kan halen
ik vrees dat de schrijver van dit draadje niet tevreden gaat zijn met 300km per volle tank
Het is hier al een paar keer vernoemd op het forum, de beste manier is om een jerrycan van een 5 a 10 tal liter mee te nemen, de dagteller bij een volle tank op 0 en rijden maar! Als je dan jezelf eens laat gaan met het gas, dan weet je toch zo goed als zeker hoeveel km je kan doen alvorens te gaan tanken. De vijf of tien liter die je bij hebt, moet het "tot aan een tankstation duwen" vermijden. :clown:
Ik kan mij, met mijn R1100R, tot 330 km riskeren. Veel verder durf ik niet zonder eerst te tanken. Van dat duwen kan je zo moe worden hé. :razz:
Suc6 :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Tittel slaagt op niks en doet mij eerder denken aan een eyecatcher van een sentatieblad :roll: Lukt meestal nog ook :-?

Hoe je met de info van de BC moet omspringen, leer je wel uit ervaring. Straf dat dat moet gepaard gaan met "zonder benzine vallen" temeer daar je in totaal drie indicatoren op je motor hebt: dagteller, niveaumeter en bc. Als je dàn nog moet duwen ..... vrees ik dat BMW uiteindelijk niet veel meer te verwijten valt, hé :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

WimLT schreef:Tittel slaagt op niks en doet mij eerder denken aan een eyecatcher van een sentatieblad :roll: Lukt meestal nog ook :-?

Hoe je met de info van de BC moet omspringen, leer je wel uit ervaring. Straf dat dat moet gepaard gaan met "zonder benzine vallen" temeer daar je in totaal drie indicatoren op je motor hebt: dagteller, niveaumeter en bc. Als je dàn nog moet duwen ..... vrees ik dat BMW uiteindelijk niet veel meer te verwijten valt, hé :roll:
:bsstupid: :bsstupid: :bsstupid: :bsstupid:
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Zeppe

Bericht door Zeppe »

WimLT schreef:Tittel slaagt op niks en doet mij eerder denken aan een eyecatcher van een sentatieblad :roll: Lukt meestal nog ook :-?

om het reserve-waarschuwinslampje niet te vergeten
dat is dan 4 op een rij :lol: :lol:

Pollt

Bericht door Pollt »

Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoelde, Iedereen weet wel hoeveel km hij kan rijden met zijn moto grtPol
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Tuurlijk zijn er waarschuwingen genoeg, maar de topic-opener ergert zich vooral op de onbetrouwbaarheid van de actieradius-aangifte..
Tenslotte zijn de andere een hulp om op uwen BC te zien hoever ge nog kunt rijden! En dat heeft hij ook gedaan!
Op elke deftige auto staat zoiets, en ik heb nog nooit gehoord dat die in de fout ging...enkel bij BMW-moto's hoort ge die klacht! :-(
I like my bike!!
Cindy

Bericht door Cindy »

Was dat geen gratis optie in je aankoop van om en bij de 17.000 euro of meer?.......gekregen paard niet in z'n bek kijken héé
V

Bericht door V »

Volledig met je eens.
Grtz V
Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Eindelijk :idea: ... nu heb ik ook begrepen waarvoor de "A" in GSA staat: Avontuur :!: : zolang blijven rijden tot je zonder benzine valt... niet in de Sahara, noch de Kalahari, of de Gobi :shock: ... neen, gewoon op wandelafstand van een benzinestation met vriendelijke dames en jerrycans... toch een beetje banaal verhaal hoor :-P
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Walter Gaas

Bericht door Walter Gaas »

een boordcomputerke is en blijft een veredeld rekenmachien. Hij zal met een gemiddeld verbruik UIT HET VERLEDEN uitrekenen hoeveel km je nog kan bollen met de schatting van de benzinevoorraad die hij krijgt van de benzine meter (klots klots...). Noch in een BMW noch in gelijk welk ander voertuig kan je die schatting vertrouwen, het is niet meer dan een indicatie.
Vertrouw niet op dat speelgoed!
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Den Dirk schreef:

Tuurlijk zijn er waarschuwingen genoeg, maar de topic-opener ergert zich vooral op de onbetrouwbaarheid van de actieradius-aangifte..
Tenslotte zijn de andere een hulp om op uwen BC te zien hoever ge nog kunt rijden! En dat heeft hij ook gedaan!
Op elke deftige auto staat zoiets, en ik heb nog nooit gehoord dat die in de fout ging...enkel bij BMW-moto's hoort ge die klacht! :-(
Zijn ze meestal ook niet zo correct ....
Het is niet voor niets dat men ook zegt dat hij onbetrouwbaar wordt onder de 100 km.
Ikzelf heb al boven op de berg gestaan met 4 streepjes om aan te duiden dat ik al stil had moeten staan en toch draaide de motor nog.

Zoals hierboven aangegeven het blijft een voorspelling en die kan net zoals die van het weer ernaast zitten.
Het beste is de dagteller te gebruiken in combinatie met het reservelampje en een veiligheidsmarge :idea:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Het beste is de dagteller te gebruiken in combinatie met het reservelampje en een veiligheidsmarge
Heel juist,
trouwens een tank helemaal leegrijden is nooit goed (hebben ze mij altijd verteld).
Nu hier gaat het om een zeer jonge GS/A (2010), dus dat zal allemaal nog best meevallen.
Ken de auteur persoonlijk :oops: en zoals ik al heb vernomen doet de GS/A het terug voorbeeldig
Kan niet met zekerheid zeggen dat hij het in de toekomst niet meer gaat voorhebben,
daar hij echt een hekel heeft aan gaan tanken :lol:

grt

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Tricky alias Zeppe schreef:Kan niet met zekerheid zeggen dat hij het in de toekomst niet meer gaat voorhebben, daar hij echt een hekel heeft aan gaan tanken :lol:
GOH, maar die hekel kan nog véél groter worden als hij er de volgende keer eens diesel in kapt, hoor :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Zijn ze meestal ook niet zo correct ....
Het is niet voor niets dat men ook zegt dat hij onbetrouwbaar wordt onder de 100 km.
Ikzelf heb al boven op de berg gestaan met 4 streepjes om aan te duiden dat ik al stil had moeten staan en toch draaide de motor nog.
Klopt, Top gear heeft ooit eens zo'n race gehouden tussen een Jaguar, een Polo en een Subaru Legacy.
Alle drie toonden ze tegen het einde van de race een leeg brandstofdisplay aan en toch draaiden ze nog.
filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=F7gJbgVe ... re=related[/video]

Met mijn GS blijven de balkjes opvallend lang allemaal zichtbaar. Eenmaal de 250km gepasseerd, verdwijnen ze dramatisch snel. Ik heb echter wel gemerkt dat wanneer ie op reserve staat, en de nog resterende km's toont, ie heel correct is. Dus ik heb geen reden tot klagen :-)
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Zeppe

Bericht door Zeppe »

WimLT schreef:
Tricky alias Zeppe schreef:Kan niet met zekerheid zeggen dat hij het in de toekomst niet meer gaat voorhebben, daar hij echt een hekel heeft aan gaan tanken :lol:
GOH, maar die hekel kan nog véél groter worden als hij er de volgende keer eens diesel in kapt, hoor :-P
no comment :pig:

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

poestexas

Bericht door poestexas »

wat mij onlangs overkwam: omdat mijn benzinemeter ook tilt sloeg deed ik de motor (onder garantie) bij de daeler binnen. Die had mij gezegd om de benzinetank zover mogelijk leg te rijden want de tank moest eraf. Tegen dat ik bij de dealer aankwam had ik zeker al 10km gereden verder dan Bc-aanduiding 0KM. Geen probleem. Bij het afhalen van de motor heb ik er toen iest verder dan de daeler per ongeluk een 5-tal liters diesel ingekapt (uit gewoonte van de auto). 5 liters omdat het een merk was waar ik nog nooit had van gehoord.
Toen ik 2 km verder was, viel mijne frank dat ik er diesel had ingekapt. (Frank viel omdat motor begon te pingelen en raar begon te doen). Heb er dan in de 20 liter benzine bijgedaan en heb er verder niets meer aan ondervonden.
Resultaat is echter dat de benzinemeter na vernieuwing van het lint in de benzinetank en update van de software nog steeds tilt slaat. Dealer zei eerst dat na een paar keer tanken het probleem zichzelf wel zou oplossen. Ja, tarara. Zal het probleem bij de volgende onderhoudsbeurt nog eens aanhalen; anders blijven ze er maar af.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Plaats reactie