Versnelligsbakprobleem Rockster 2003
Moderator: GVN
-
Rocksterlover
Versnelligsbakprobleem Rockster 2003
Hoi gasten,
Sinds een drietal dagen heb ik het volgende probleem:
Tijdens het terugschakelen van 4e versnelling naar 3e en naar 2e gebeurt het soms dat ik het versnellingspedaal niet meer in beweging krijg (m.a.w ik kan dan niet meer schakelen, enkel na een aantal keer op het pedaal stampen of trekken... krijg ik hem uit de versnelling, waarna het weer voor een tijdje goed gaat .
De versnellingsbakolie heb ik er ondertussen uitgehaald en vastgesteld dat er onderaan bij de aflaatplug een magneetje zit ingebouwd waaraan nogal wat metaalslijpsel hangt...
Het zijn geen grote restjes, maar doordat ik altijd (2,5 jaar) al het gevoel heb gehad dat de motorfiets stroef schakelt, snel mee schakelen is niet van toepassing bij deze motorfiets. Stel ik me de vraag is er niet al die tijd al een probleem geweest????
Zijn er mensen met gelijkaardige problemen en wat ermee te doen???
Greettssss
Sinds een drietal dagen heb ik het volgende probleem:
Tijdens het terugschakelen van 4e versnelling naar 3e en naar 2e gebeurt het soms dat ik het versnellingspedaal niet meer in beweging krijg (m.a.w ik kan dan niet meer schakelen, enkel na een aantal keer op het pedaal stampen of trekken... krijg ik hem uit de versnelling, waarna het weer voor een tijdje goed gaat .
De versnellingsbakolie heb ik er ondertussen uitgehaald en vastgesteld dat er onderaan bij de aflaatplug een magneetje zit ingebouwd waaraan nogal wat metaalslijpsel hangt...
Het zijn geen grote restjes, maar doordat ik altijd (2,5 jaar) al het gevoel heb gehad dat de motorfiets stroef schakelt, snel mee schakelen is niet van toepassing bij deze motorfiets. Stel ik me de vraag is er niet al die tijd al een probleem geweest????
Zijn er mensen met gelijkaardige problemen en wat ermee te doen???
Greettssss
-
John
- Contacteer:
Re: Versnelligsbakprobleem Rockster 2003
Waarschijnlijk zal het bakje toch open moeten. Schakelwals kan wat slijtage hebben of je schakelvorken. Kan ook zijn dat de gelagerde pennetjes die in de schakelwals lopen iets te lang zijn en daardoor moeilijk van plaats willen.
Kortom, open smijten lijkt me.
Kortom, open smijten lijkt me.
-
mecapuet
Hoeveel km heeft de motor/bak?
Dat daar wat metaalslijpsel (deeltjes is iets anders) aanhangt wil nog niet zeggen dat de bak stuk aan het gaan is, heb ik elke keer als ik de olie aflaat. En mijn bak heeft 130.000 km en die van mijn maat 140.000 en nog niet open geweest en schakelt beter dan een Jap.
Heb je de kogelgewrichten al er eens gedemonteerd, gezuiverd en ingevet, ook de as waar de versnellingspook opzit?
Gr, meca.
Dat daar wat metaalslijpsel (deeltjes is iets anders) aanhangt wil nog niet zeggen dat de bak stuk aan het gaan is, heb ik elke keer als ik de olie aflaat. En mijn bak heeft 130.000 km en die van mijn maat 140.000 en nog niet open geweest en schakelt beter dan een Jap.
Heb je de kogelgewrichten al er eens gedemonteerd, gezuiverd en ingevet, ook de as waar de versnellingspook opzit?
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
John
- Contacteer:
Uiteraard is wat ik hierboven heb aangehaald enkel van toepassing als je schakelpedaal naar behoren proper staat en ingevet op de gewrichtjes. Want dat kan ook moeilijk schakelen veroorzaken.
Thanks Meca
(ik ga er nog al snel van uit dat je dat proper houdt)
Thanks Meca
-
mecapuet
Denk dat ze dat nogal vlug vergeten te smeren/onderhouden....John schreef:Uiteraard is wat ik hierboven heb aangehaald enkel van toepassing als je schakelpedaal naar behoren proper staat en ingevet op de gewrichtjes. Want dat kan ook moeilijk schakelen veroorzaken.
Thanks Meca(ik ga er nog al snel van uit dat je dat proper houdt)
Gr, meca.
ik heb dit ook ooit voorgehad dat schakelpook beneden bleef hangen tijdens terugschakelen, heb de schakelpook compleet gedemonteerd alle vuil verwijderd en opnieuw ingevet en probleem was opgelost.
heb het probleem hier ook al aangehaald, rij ook met een rockster van 2003 met 13000 km. Gewrichten kuisen en vetten is al een verbetering. Wat ik nu gedaan heb is de boiteolie (minerale 80w90) vervangen door syntheet 75W140 (motul competition) verkrijgbaar bij Hein Gericke. Staat ook in de werkplaatshandleiding (castrol 75W140 mtx). Is een grote verbetering, kan het soms nog eens hebben maar is veel verminderd (een beetje tussengas helpt op deze moment ook). Op cardan is nog altijd de 80w90 mineraal van Valvoline. Motorolie heb ik vervangen door valvoline durablend half-syntheet 20W50 (voorheen 10w40), minder olieverbruik.
-
Rocksterlover
Gasten,
vooreerst thanks voor de reacties.
Heb ondertussen de boiteolie vervangen door MTX 75w140 van Castrol in de hoop...
Wat ik zeker nog doe is het gehele buitenste schakelstelsel eens demonteren en reinigen en smeren. Uiterlijk zie ik geen vuil, maar de gewrichten en de as reinigen en smeren kan nooit kwaad meen ik te begrijpen, want dat is ondertussen toch al een jaar geleden...
De motor heeft 36000 km, dus daaraan zal het waarschijnlijk niet liggen, toch heb ik bij deze motor nooit het vlotte schakelen van een Japanner kunnen ervaren (vooral het snelle opschakelen is niet realiseerbaar).
Het waren dus wel degelijk 3 metaaldeeltjes en ook slijpsel, maar van het laatste denk ik dat het normaal is.
Morgen naar het werk met de bike en daarna nog effe toeren en daarna zie ik wel verder.
Ik houd jullie zeker op de hoogte van het verloop.
Grtttssss
vooreerst thanks voor de reacties.
Heb ondertussen de boiteolie vervangen door MTX 75w140 van Castrol in de hoop...
Wat ik zeker nog doe is het gehele buitenste schakelstelsel eens demonteren en reinigen en smeren. Uiterlijk zie ik geen vuil, maar de gewrichten en de as reinigen en smeren kan nooit kwaad meen ik te begrijpen, want dat is ondertussen toch al een jaar geleden...
De motor heeft 36000 km, dus daaraan zal het waarschijnlijk niet liggen, toch heb ik bij deze motor nooit het vlotte schakelen van een Japanner kunnen ervaren (vooral het snelle opschakelen is niet realiseerbaar).
Het waren dus wel degelijk 3 metaaldeeltjes en ook slijpsel, maar van het laatste denk ik dat het normaal is.
Morgen naar het werk met de bike en daarna nog effe toeren en daarna zie ik wel verder.
Ik houd jullie zeker op de hoogte van het verloop.
Grtttssss
-
mecapuet
Schakelmechanisme eens demonteren en reinigen en smeren, duurt maar een half uurtje...doen.
Ik schakel gelijkertijd als ik ontkoppel, zitten de toerentallen best synchroon. Niet ontkoppelen en dan pas schakelen, dan heb je dat geklak van de versnellingsbak.
Gr, meca.
Ik schakel gelijkertijd als ik ontkoppel, zitten de toerentallen best synchroon. Niet ontkoppelen en dan pas schakelen, dan heb je dat geklak van de versnellingsbak.
Gr, meca.
-
Rocksterlover
Gasten, John,
ik moet tot mijn spijt toegeven dat die laatste gelijk gekregen heeft.
Na het reinigen en smeren van het versnellingspedaal en het vervangen van de 80w90 boiteolie door de mtx 75w140 van castrol, ben ik gisterenavond bij het afrijden van de afrit Lokeren met mijn neus op de feiten gedrukt.
Ik schakel terug van 5 naar 4 en wou naar 3...,maar dat was naast mijn versnellingsbak gerekend. Die wou helemaal niet meer mee.
Van 4 naar 5 en omgekeerd geen probleem, maar de rest niks meer.
Allé om een lang verhaal kort te maken, ik ben er moeizaam mee thuisgeraakt (15 km tot in Moerbeke-waas).
Dus ik maak mij borst al nat om zaterdagmorgen te starten met demonteren.
Zijn er nog tips die jullie me kunnen meegeven, zitten er verborgen kritische werkzaamheden aan te komen waarmee ik rekening moet houden?
Dank bij voorbaat.
Grtttsss
ik moet tot mijn spijt toegeven dat die laatste gelijk gekregen heeft.
Na het reinigen en smeren van het versnellingspedaal en het vervangen van de 80w90 boiteolie door de mtx 75w140 van castrol, ben ik gisterenavond bij het afrijden van de afrit Lokeren met mijn neus op de feiten gedrukt.
Ik schakel terug van 5 naar 4 en wou naar 3...,maar dat was naast mijn versnellingsbak gerekend. Die wou helemaal niet meer mee.
Van 4 naar 5 en omgekeerd geen probleem, maar de rest niks meer.
Allé om een lang verhaal kort te maken, ik ben er moeizaam mee thuisgeraakt (15 km tot in Moerbeke-waas).
Dus ik maak mij borst al nat om zaterdagmorgen te starten met demonteren.
Zijn er nog tips die jullie me kunnen meegeven, zitten er verborgen kritische werkzaamheden aan te komen waarmee ik rekening moet houden?
Dank bij voorbaat.
Grtttsss
-
Jo De Paepe
Yep,Na het reinigen en smeren van het versnellingspedaal en het vervangen van de 80w90 boiteolie door de mtx 75w140 van castrol, ben ik gisterenavond bij het afrijden van de afrit Lokeren met mijn neus op de feiten gedrukt.
probeer eerst nog eens met de afsteling van het pedaal nummer 5 op de tekening (de hoogte en de lengte van de slag kan beinvloed worden door de regeling)
Heb het ook ooit een meegemaakt , bij een GS , dat na verstellen van de hoogte , bijna niet meer te schakelen viel .

-
John
- Contacteer:
Zorg dat je bak goed ondersteund is bij het demonteren. Zodat je de stift die door je bak loopt niet krom helpt.
-
Iron Gonzo
die stift haal je er uit voor je de bak demonteert.
nog een tip:
de bouten die uw cardanhuis en eindaandrijving vast houden moet je rondom goed opwarmen met een verf stripper (hete luchtblazer).
ik steek de inbus er in en zet er een lange buis op.
die hou ik onder lichte spanning terwijl ik opwarm. op een bepaal punt komt hij dan los en gaat het gemakkelijk.
nooit met bouloneur die bouten losdraaien want je draaid de schroefdraad stuk!
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Rocksterlover
John, Iron Gonzo,
wat is de functie van die stift waar jullie het over hebben?
Zitten de bouten die uw cardanhuis en eindaandrijving vasthouden met lock-tite gemonteerd? (kwestie van weten wat te doen bij terug monteren...

wat is de functie van die stift waar jullie het over hebben?
Zitten de bouten die uw cardanhuis en eindaandrijving vasthouden met lock-tite gemonteerd? (kwestie van weten wat te doen bij terug monteren...

-
John
- Contacteer:
Voor je begint zou ik me eerst zo goed mogelijk informeren. Via het net vind je uitgebreide info. Niet altijd in het Nederlands, maar het helpt je in ieder geval al veel verder dan hier op antwoorden te wachten.
Een goed boek is al zeker een must.
Een goed boek is al zeker een must.
-
Iron Gonzo
die stift duwt uw diafragmaveer in zodanig je kan koppelen
de bouten zitten inderdaad vast met locktite vandaar dat je ze goed moet opwarmen
voor te monteren Loctite 2701
de stift is hier nummer 7. je moet dus uw koppelingspompje demonteren (moet je toch doen)
daar achter zit die lange stift.

de bouten zitten inderdaad vast met locktite vandaar dat je ze goed moet opwarmen
voor te monteren Loctite 2701
de stift is hier nummer 7. je moet dus uw koppelingspompje demonteren (moet je toch doen)
daar achter zit die lange stift.

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
John
- Contacteer:
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=23&fg=05
Dan heb je toch al iets achter de hand, mocht je het zelf al niet gevonden hebben.
Dan heb je toch al iets achter de hand, mocht je het zelf al niet gevonden hebben.
-
Rocksterlover
John, IRON GONZO,
Thanks voor de tips, links en wees gerust ik bezit een werkplaatsboek (Duitstalig).
Maar iedereen die reeds een beetje ervaring heeft met werkzaamheden aan motoren weet dat ervaring van anderen je kan behoeden om verkeerde handelingen uit te voeren (de boeken vertellen spijtig genoeg niet alles)...
Ik ben ondertussen nog nergens aan begonnen, de bbq van gisteren en vandaag een dagje Zolder (stonden) staan de werkzaamheden in de weg.
Grrrrtttss
Thanks voor de tips, links en wees gerust ik bezit een werkplaatsboek (Duitstalig).
Maar iedereen die reeds een beetje ervaring heeft met werkzaamheden aan motoren weet dat ervaring van anderen je kan behoeden om verkeerde handelingen uit te voeren (de boeken vertellen spijtig genoeg niet alles)...
Ik ben ondertussen nog nergens aan begonnen, de bbq van gisteren en vandaag een dagje Zolder (stonden) staan de werkzaamheden in de weg.
Grrrrtttss
-
Rocksterlover
John, IRON GONZO,
Het achterwiel is bevestigd op een achterhuis /differentieel door middel van wielbouten en dat zit op zijn beurt bevestigd in de achterasveerarm.
Is het noodzakelijk om het achterhuis uit de achterasveerarm te halen of is het mogelijk om dat over te slaan en rechtstreeks het achterste veerbeen (vering en demper) te demonteren waarna ik de swingarm in zijn totaliteit demonteer( nadat ik de as waarop deze scharniert en ook de dwarsligger /beugel die de swingbeweging begrenst heb gedemonteerd).
Dan hoef ik de kniegewrichten niet te lossen of is dit te moeilijk op die manier?
Grrttttsssss
Het achterwiel is bevestigd op een achterhuis /differentieel door middel van wielbouten en dat zit op zijn beurt bevestigd in de achterasveerarm.
Is het noodzakelijk om het achterhuis uit de achterasveerarm te halen of is het mogelijk om dat over te slaan en rechtstreeks het achterste veerbeen (vering en demper) te demonteren waarna ik de swingarm in zijn totaliteit demonteer( nadat ik de as waarop deze scharniert en ook de dwarsligger /beugel die de swingbeweging begrenst heb gedemonteerd).
Dan hoef ik de kniegewrichten niet te lossen of is dit te moeilijk op die manier?
Grrttttsssss
-
John
- Contacteer:
Het werkt een pak handiger als je de swingarm demonteerd. Hoe ga je anders de boite open leggen?
-
Rocksterlover
Hoi,
ik heb me waarschijnlijk niet helemaal juist uitgedrukt. natuurlijk moet de swingarm verwijdert worden en dat is ondertussen ook gebeurt.
Ik bedoelde eerder eigenlijk het achterste deel van de cardanas waarin het differentieel zit, maar ondertussen weet ik dat dit niet apart los moet.
Ik vermoed dat het volgende te demonteren deel mijn uitlaatspruitstuk zal zijn. Dat ding zit op de plaats waar eerder een katalysator zat. Ik heb namelijk zo' n laseruitlaat gemonteerd zitten.
Als ik goed gekeken heb dan zit dit spruitstuk in de weg om aan de bouten van de versnellingsbak te kunnen.
Grrrttss
ik heb me waarschijnlijk niet helemaal juist uitgedrukt. natuurlijk moet de swingarm verwijdert worden en dat is ondertussen ook gebeurt.
Ik bedoelde eerder eigenlijk het achterste deel van de cardanas waarin het differentieel zit, maar ondertussen weet ik dat dit niet apart los moet.
Ik vermoed dat het volgende te demonteren deel mijn uitlaatspruitstuk zal zijn. Dat ding zit op de plaats waar eerder een katalysator zat. Ik heb namelijk zo' n laseruitlaat gemonteerd zitten.
Als ik goed gekeken heb dan zit dit spruitstuk in de weg om aan de bouten van de versnellingsbak te kunnen.
Grrrttss
Een motorfiets is een enkel sporig voertuig dus is een differentieel niet nodig. Het is een set polonoide tandwielen die voor de haakse overbrenging zorgt.
-
John
- Contacteer:
Ik vraag me af hoe je de cardan terug op zijn plaats gaat krijgen als je heel het achterdeel in zijn geheel hebt losgemaakt.Rocksterlover schreef:Hoi,
Grrrttss
-
Rocksterlover
Hoi, John
In het Duitstalige werkplaatsboek is de demontage beschreven zoals ik ze uitvoerde.
De cardanas bleef deels vastzitten aan de versnellingsbak en gleed doorheen de stofkap die aan de swingarm zat.
Pas daarna heb ik de cardanas losgewrikt van de versnellingsbak.
Ik hoop nu op de omgekeerde manier te werk te kunnen gaan?
Denk je dat dit niet lukt????
PS. kan ik het koppelingspompje demonteren zonder de vloeistof eruit te halen?
Grrttss
In het Duitstalige werkplaatsboek is de demontage beschreven zoals ik ze uitvoerde.
De cardanas bleef deels vastzitten aan de versnellingsbak en gleed doorheen de stofkap die aan de swingarm zat.
Pas daarna heb ik de cardanas losgewrikt van de versnellingsbak.
Ik hoop nu op de omgekeerde manier te werk te kunnen gaan?
Denk je dat dit niet lukt????
PS. kan ik het koppelingspompje demonteren zonder de vloeistof eruit te halen?
Grrttss
-
Rocksterlover
ondertussen heb ik al begrepen wat de moeilijkheden zullen zijn bij het terug monteren van de cardanas op deze manier...
Verder heb ik ook al begrepen dat je de halve motorfiets moet demonteren alvorens je bij die 6 bouten kan die de versnellingsbak vasthouden...
Verder heb ik ook al begrepen dat je de halve motorfiets moet demonteren alvorens je bij die 6 bouten kan die de versnellingsbak vasthouden...