K75RT - Pech onderweg

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
martin k75

K75RT - Pech onderweg

Bericht door martin k75 »

:cry: pech onderweg deze week met BMW k75 RT (93000 km)

Bij het optrekken op een steile oprit begaf de k 75 het. Precies alsof ik in een put was gereden en de versnelling was uitgesprongen. Terug gebrobeert in 1e,2e,3e,4e en tenslotte in 5e vitesse maar tervergeefs. Geen enkele versnelling pakte nog.

Motor aan de kant en nogmaals gebrobeert, nientes. Bij het ontkoppelen hoor ik wat lawaai in de versnellingsbak of koppelingshuis. Gelukkig aangesloten bij "pech onderweg - VAB is al onderweg".

Mijn eerste gedacht was, precies cardan afgebroken, kan, maar zou mij sterk verwonderen?

Mijn 2e gedacht is een breuk in de koppelingplaat of de primaire as?

Zijn er BMW K- rijders die dit zelfde voorgehad hebben zoals ik en die mij een tip kunnen geven vooraleer ik begin te demonteren?

Als nu de koppeling zou gebroken zijn, Wat is jullie advies wat ik best allemaal controleer of vervang terwijl de versnellingsbak er toch uit moet?

Dank bij voorbaat

Martin
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Hoi Martin,

Heb met mijne K100 ongeveer hetzelfde ervaren op bijna dezelfde kilometerstand (89.000).
Later bleek dat enkele lagers in het cardanhuis de geest gegeven hadden.
Daardoor waren uiteindelijk ook pignon en kroonwiel in de soep gedraaid.
Je kunt het binnenwerk vervangen en dan ben je ongeveer 500 Euro kwijt.
Het cardanhuis met inhoud http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... &model=K75
kun je ook bestellen en dat kostte toen 550 Euro. Het grote voordeel hiervan is dat pignon en kroonwiel dan perfect op elkaar ingesteld staan (gebeurd in de fabriek). Het is niet simpel een dealer of vakman te vinden die dit goed onder de knie heeft.
Daarom heb ik destijds maar 50 Euro meer gespendeerd.
Heb er nu al weer 60.000 km mee gereden zonder problemen.

Het zou ook de kruiskoppeling kunnen zijn. In ieder geval deze ook nakijken als de cardan gedemonteerd is. Hiervoor moet je op een 250 Euro rekenen.

Succes met de herstelling en denk eraan, voor die paar 100 Euro heb je weer een motor die er weer 93.000 km tegen kan.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
John
Contacteer:

Bericht door John »

Als je weet wat er kapot is dan niet te snel zware kosten doen aan nieuw materiaal. Ik heb nog ne zolder met K materiaal liggen. Dat gaat wel wat goedkoper uitkomen schat ik. :lol:
Erik

Bericht door Erik »

De beschrijving van Martin wijst dunkt me eerder in de richting van de koppeling, de uitgaande as o.i.d. dan van het cardanhuis ofschoon het mechanische gevolg inderdaad hetzelfde kan zijn.
Is de verhouding van de cardan 32/10 of 37/11? (af te lezen op het cardanhuis, bij de sensor van de snelheidsmeter)

Houd ons svp op de hoogte.
Sterkte :!:
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Paul vde

Re: pech onderweg.

Bericht door Paul vde »

Je kunt normaal snel weten waar het juist te doen is ,start de motor trek de koppeling en zet hem in versnelling laat de koppeling stilletjes los.komt het geratel langs de kant van de cardan dan is de ingaande as van de cardan stuk, normaal alle tandjes weg ,vervangen;ingaande as van het cardan huis en de cardan of aandrijfas,daar zullen van binnen ook alle tandjes weg zijn.Komt het geratel van in de boite dan is de ingaande as van de boite stuk ook alle tandjes weg,vervangen; ingaande as van de boite en koppelingschijf,maar voor de as te vervangen moet wel de boite open;Voor het geratel beter te horen zet één grote schoevendraaier tegen u oor en zo tegen de cardan of boite.die assen zijn niet goed koop en normaal moet alles terug uitgemeten worden anders is bij john is aanbellen ,waar ik werkte in meerhout (BMW) kon u een ruil boite krijgen en moest enkel de kost betalen dat aan u boite aan was ook de dichtingen werden mee vervangen,maar ik weet niet dat dit nu nog is ,ik zou is rond bellen
PHILIP

koppelingsplaat

Bericht door PHILIP »

martin,
Ik heb verleden zomer iets gelijkaardig meegemaakt met mij R100RS, bij mijn motor was de koppelingsplaat de oorzaak, de inwendige vertanding van de spline van de koppelingsplaat was versleten waardoor de ingaande as van de versnellingsbak vrij kon ronddraaien in de koppeling.
De fout manifesteerde zich wel met een enorm geknars vanuit het koppelingshuis.
Het merk van de koppeling was niet meer leesbaar maar een materiaalfout was bij mij zeker de oorzaak (splinemateriaal te zacht?), de ingaande as van de boite was niet beschadigd.
30.000 km verder en nog steeds geen probleem.

Philip RS
frank

Bericht door frank »

MARTIN,

VOOR 2e HANDS ONDERDELEN KUN JE TERECHT BIJ L&C IN OLEN.
L&C IS EEN NIET OFF DEALER MAAR DEZE MENSEN DOEN HET MAX. OM U TE HELPEN MET ONDERDELEN.
OCC.IS BIJ HEN MEESTAL 1/2 PRIJS VAN NIEUWWAARDE.
BIJ DE KNALPOT IN NL KUN JE OOK TERECHT MAAR STUKKEN ZIJN MEESTAL IETS DUURDER.
VERMOEDELIJK ZAL DE BAK NIET STUK ZIJN MAAR ERGENS IETS IN DE OVERBRENGING.
INDIEN DE BAK OK IS KIJK ZEKER DE STAAT VAN DE LAGERS NA VOOR JE HEM TERUG MONTEERD.
SUCCES
martin k75

Bericht door martin k75 »

: :( :?: Bedankt voor jullie reacties. Sorry ,mannen, het resultaat ben jullie nog schuldig! Ik ben er nog niet kunnen aan beginnen. te veel bureauwerk.

Bedankt,

Martin k75
Henri

Bericht door Henri »

als het je moest interesseren, ik heb nog een K75RT in de garage staan met slechts 39.000 km, in volledig rijklare staat en zonder een schrammetje
dannyr100gs

Bericht door dannyr100gs »

Henri schreef:als het je moest interesseren, ik heb nog een K75RT in de garage staan met slechts 39.000 km, in volledig rijklare staat en zonder een schrammetje
Hallo Henri
ben reeds enige tijd op zoek naar een kK75 RT, ben bereikbaar via
dannydevos@pandora.be
0478/30.28.28
rvernooy

Bericht door rvernooy »

Hallo ik heb een soortgelijk probleem met mijn K100LT. (Zie Pech onderweg K100LT)

Ik heb een nieuwe cardanklok en aandrijfas nodig. Ik las hier iets over L&C in Olen. Morgen (dinsdag) ben ik in de buurt van hasselt/tilburg. Heeft iemand een telefoonnummer van deze zaak of nog een ander beter/goedkoper adres?

Bedankt
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik heb die spullen ook nog liggen. :wink:
0497873980
Plaats reactie