Ad
pech onderweg K100LT
Moderator: GVN
pech onderweg K100LT
Ad
kan verschillende oorzaken hebben... final drive of uitgaande as versnellingsbak...
eerst maar eens de vulstop van 't kardanhuis eruit draaien en de vertanding bekijken van de final drive... als die nog intact zijn...
dan de de kardanklok demonteren en proberen of je de kardan met de hand kan draaien terwijl ie nog in versnelling staat...als je dat kan dan weet je al dat het negen van de tien de uitgaande as is
anders moet je stelselmatig meer en meer afbreken tot je de kapotte vertanding tegenkomt...als je eenmaal de diagnose gesteld hebt dan vind je onderdelen genoeg hoor in tweedehands
eerst maar eens de vulstop van 't kardanhuis eruit draaien en de vertanding bekijken van de final drive... als die nog intact zijn...
dan de de kardanklok demonteren en proberen of je de kardan met de hand kan draaien terwijl ie nog in versnelling staat...als je dat kan dan weet je al dat het negen van de tien de uitgaande as is
anders moet je stelselmatig meer en meer afbreken tot je de kapotte vertanding tegenkomt...als je eenmaal de diagnose gesteld hebt dan vind je onderdelen genoeg hoor in tweedehands
Ik ben mede eigenaar en heb daarom de volgende vraag. Als de final drive kapot is neem ik aan dat ik de aandrijfas en de gehele final drive vernieuw.
Als de spiebanen zijn afgebroken aan de bakzijde, neem ik aan dat ook de uitgaande as van de versnellingsbak vervangen moet worden. De vraag is kan die zo maar los vervangen worden (moet dit uitgeklokt worden) en hoe doe ik dit? Moet de bak onder de motor uit? Is dit voor een redelijk handig persoon zelf te doen?
Als de spiebanen zijn afgebroken aan de bakzijde, neem ik aan dat ook de uitgaande as van de versnellingsbak vervangen moet worden. De vraag is kan die zo maar los vervangen worden (moet dit uitgeklokt worden) en hoe doe ik dit? Moet de bak onder de motor uit? Is dit voor een redelijk handig persoon zelf te doen?
als de uitgaande as van de boite stuk is moet ze er onderuit, niks aan te doen... de boite openen,sluiten( openen wel
) is niet makkelijk als 't je eerste keer is en mogelijk kan je ook beter ineens de de schakelvorken, wals en lagers ook aan een inspectie onderwerpen... ze binnen brengen bij iemand met de juiste tools lijkt me dan meer aangewezen of iemand die 't voor je wil doen met de nodige kennis en materiaal. de versnelingsbak uitbouwen is mits een dosis durf en gezond verstand zelf te doen...
't is niet altijd gezegd dat je ze beide moet vervangen meestal is er aan de spiebanen vd kardan niks te zien en die van de uitgaande as zijn volledig weggedraaid, of je de kardanas dan ook vervangt hangt van jezelf af...
ga je verder naar achteren dan is het hetzelfde de ingaande as kardanklok kan stuk zijn maar niet de vertanding van de kardanas, of hopelijk voor jou omgekeerd...
als je problemen hebt in de kardanklok zelf zoek je vaak beter een occasieklok en monteer je die, zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan deze onderdelen nieuw te kopen... een enkel onderdeel ok maar de hele reutemeteut binnenin kost echt wel centen...
eens goed informeren op voorhand bespaart je onaangename verassingen
't is niet altijd gezegd dat je ze beide moet vervangen meestal is er aan de spiebanen vd kardan niks te zien en die van de uitgaande as zijn volledig weggedraaid, of je de kardanas dan ook vervangt hangt van jezelf af...
ga je verder naar achteren dan is het hetzelfde de ingaande as kardanklok kan stuk zijn maar niet de vertanding van de kardanas, of hopelijk voor jou omgekeerd...
als je problemen hebt in de kardanklok zelf zoek je vaak beter een occasieklok en monteer je die, zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan deze onderdelen nieuw te kopen... een enkel onderdeel ok maar de hele reutemeteut binnenin kost echt wel centen...
eens goed informeren op voorhand bespaart je onaangename verassingen
voila achterframe takelen en ge zijt vertrokken, en goede steun onder 't motorblok en de motor ook goed vastsjorren links, rechts (middenbok moet er onderuit he)
maak van de gelegenheid gebruik om de koppeling na te zien, alternatorrubbers te checken, starter te kuisen, batterijhouder op te knappen, swingarm en kardanhuis een grote poetsbeurt te geven, mogelijk ook de rubberen balg koppelingsarm controleren en de naaldlagers in de koppelingsarm te vervangen of een heel goede smeerbeurt te geven...
't amusement ermee...
maak van de gelegenheid gebruik om de koppeling na te zien, alternatorrubbers te checken, starter te kuisen, batterijhouder op te knappen, swingarm en kardanhuis een grote poetsbeurt te geven, mogelijk ook de rubberen balg koppelingsarm controleren en de naaldlagers in de koppelingsarm te vervangen of een heel goede smeerbeurt te geven...
't amusement ermee...
Geluk bij een ongeluk. Na het loshalen van de cardanklok was duidelijk dat ik niet verder hoefde te zoeken. De aandrijfas was aan de bakzijde in nieuwstaat, maar de andere zijde is bijna kaal en moet duidelijk vervangen worden.
De Tanden op de klok zijn wel afgeschuind, maar zijn zeker niet helemaal weg.
-Moeten de tanden op de klok vervangen worden? (hele klok vervangen?)
-Verder ben ik geinteresseerd in adressen waar ik een aandrijfas kan kopen, of eventueel een cardanklok
De foto's krijg ik niet ge-upload
P.S Ik ben blij dat ik niet de hele waslijst van Danny af hoef te werken. Verder werd het ophangen wat problematisch aangezien ik niet de ruimte heb om binnen te sleutelen.
De Tanden op de klok zijn wel afgeschuind, maar zijn zeker niet helemaal weg.
-Moeten de tanden op de klok vervangen worden? (hele klok vervangen?)
-Verder ben ik geinteresseerd in adressen waar ik een aandrijfas kan kopen, of eventueel een cardanklok
De foto's krijg ik niet ge-upload
P.S Ik ben blij dat ik niet de hele waslijst van Danny af hoef te werken. Verder werd het ophangen wat problematisch aangezien ik niet de ruimte heb om binnen te sleutelen.