Fiscale vraag

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

hla
Contacteer:

Re: Fiscale vraag

Bericht door hla »

Degressief moet ALTIJD aangevraagd worden door het speciaal formulier 328K.
Wie dat niet doet en toch een goedkeuring krijgt tijdens een controle, die heeft een HEEEEEEEEEEEEL flexibele controleur die zijn boekje ver te buiten gaat, in Uw voordeel :wink:
Wie dat niet doet en toch terugtrekt zonder commentaar, die heeft geluk gehad en dat jaar (en mogelijk nog andere jaren) GEEN controle gehad :wink:

't is eigenlijk maar een kleintje om het in te vullen en dus aan te vragen, waarom dan moeilijk doen en risico's nemen :?:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
LOMAX

Bericht door LOMAX »

328K? Ik ben voor de aanschaf van mijn meest recente dure motor even bij de controleur langsgeweest. Vragen of degressief geen probleem was. Vooral gezien de grote investering, wou ik dit even zeker weten. Hij was wel heel verwonderd dat ik zoiets kwam vragen. En schriftelijke toelating? Wel, toen werd zijn blik heel vaag. Dus ook maar even gevraagd of ik geen kwaad kon, zo zonder briefje. "Bwa, waarom wel? Doe maar gewoon, loopt wel los." Nog even aangedrongen, argumenten als 'ongerust' en 'veel geld' en 'thuis komen uitleggen als het niet doorgaat', maar neen hoor, ga nu maar braaf naar huis. Nu maar hopen dat ik bij mijn eerstvolgende controle diezelfde man tegenkom. En dat hij mijn kop nog kent. Maar ik vrees dat ik, als ik langer was blijven aandringen, ook ruzie met hem had gekregen. In mijn aangifte, bij de bijlage 'onkosten' gewoon de vermelding bijgezet dat mijn controleur op de hoogte en akkoord was. En dit jaar heb ik ook wel extra goed alle bewijsjes bijgehouden, ik verwacht me toch aan wat tegenwind. Nou ja, dan blijft er nog altijd de lineaire aftrek + btw, hij kiest maar :roll:
Livin

Bericht door Livin »

Ik kan HLA enkel maar bijtreden.
Je bent voor een stuk afhankelijk van je eigen controleur. En zoals het voor alles geldt, je hebt goei en minder goei. De ene is meegaand en de andere niet.
Mijn controleur is zelf ook een motorrijder en snapt het plaatje wel. Maar toch vul ik dat formulier in. Het kost mij twee minuutjes werk 8-) en kan me een hoop ellende besparen.
Je bent vij om te doen wat je wil, maar einde rit is de wet de wet. ('k Weet het dat dat niet geldt voor iedereen etc,... vuur maar raak.)
Ik verkies er zelf voor om sterk te staan in mijn dossier voor het geval dat ...
Stel je krijgt morgen een nieuwe controleur die wil scoren en dan vindt hij een open doel.
Ik zie het misschien te zwart, maar je zal niet de eerste zijn :!:
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ook hier geldt het motto "Better save then sorry".

De controleurs zijn inderdaad zeer flexible en soepel.
Maar als er een andere komt en die begint te muggenziften dan heb je het vlaggen.
Ze spitten dan wel door alles en ze gaan 3 jaar terug in de tijd.
Kan in mijn ogen een dure grap worden :-?
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik had me voorgenomen om op voorhand eens langs de fiscus te gaan om te
informeren hoe zij het zien ivm de afschrijving. Aangezien het uiteindelijke
dossier toch in hun handen zal terechtkomen lijkt het me zinvol om maar meteen
met een systeem te starten waarvan geweten is dat het "op genade" kan rekenen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Zorg maar dat je bewijs op papier in handen hebt, anders kun je naar Uw "afspraken" fluiten, als puntje bij paaltje komt.
Of Euro bij moto :wink:
Ik heb een controle gehad 2 jaar geleden, dan toen stond het woord "soepel" en "meegaande" duidelijk NIET in zijn vocabulair.
Ook al had ik de wet aan mijn kant, de enigste manier om gelijk te halen was hen een proces aan doen :!:
En daar had ik geen goesting voor :-( , heb het er dus maar bij gelaten.

Conclusie: reken nooit op de ander, maar dat je zo veel mogelijk om uzelf veilig te stellen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Bob

Bericht door Bob »

Gaby schreef: Als ik, hetzij op papier, hetzij via TaxonWeb, beroepskosten zou invullen voor een
stevig bedrag (meer dan 7.000€ in 'tgeval van degressief 40-40-10-5-5%)
dan zou het toch wel erg straf zijn als de fiscus niet eens zou vragen hoe ik daar
bij gekomen ben, wat het geval is als ik geen bewijzen zou meesturen. Ik ben wel
niet vertrouwd met de logica van de belastingsambtenaar, maar om zo'n dossier
zonder meer goed te keuren..... Ik ben benieuwd hoe dat afloopt bij bijv. Bob!
't Is inmiddels afgelopen :-)

Zoals ik eerder in dit topic schreef verwachtte ik me wel aan een uitnodiging om wat tekst en uitleg te komen geven bij mijn aangifte die ik via Tax-on-Web zonder enige bijlage verzonden had. Drie weken geleden heb ik die uitnodiging ontvangen en deze voormiddag mocht ik mijn zaak komen "verdedigen". Aanvankelijk kwam er wat protest omdat ik de degressieve afschrijving niet op voorhand "aangevraagd" had via het voorziene formulier (328 of iets dergelijks). Dat had ik vandaag wél bij en mijn uitleg dat ik het niet eerder verzonden had omwille van berichten in de pers dat het meesturen van bijlagen via Tax-on-Web niet aangewezen was, werd probleemloos aanvaard.

Kortom : alles wat ik logischerwijze als bijlage had kunnen meesturen heb ik nu gewoon op papier voorgelegd en gans de afschrijving (eerste schijf van 40 % van de aankoopwaarde, 94 % beroepsgebruik) werd geaccepteerd. Volgens die degressieve afschrijvingstabel zal ik de moto (die ik nieuw aankocht in 2008) dus op vier jaar hebben kunnen afschrijven à rato van :

- 40 % van de aankoopwaarde in het eerste jaar
- 40 % van de restwaarde in het tweede jaar
- 20 % van de aankoopwaarde in het derde jaar
- Restwaarde in het vierde jaar
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Plaats reactie