Fiscale vraag

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Gaby

Fiscale vraag

Bericht door Gaby »

Ik denk er aan mijn motor fiscaal af te schrijven.
Zou het (als dat al kan) verschil maken of je een handgeschreven aangifte tov TaxonWeb?
Zo ja, langs welke weg zou je de beste kans maken op aanvaarding?
Moeten facturen al dan niet van Belgische firma's zijn om in aanmerking te komen?
Alvast bedankt voor de reacties!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Zeppe

Re: Fiscale vraag

Bericht door Zeppe »

Als ik mij niet vergis, kan je enkel je belastingsaangifte doen via "taxonweb" indien je voor de forfaitaire aftrek kiest.
Wanneer je werkelijke kosten gaat bewijzen en aftrekken dien je nog gebruik te maken van de handgeschreven aangifte of dit te laten doen door je boekhouder.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Relax

Bericht door Relax »

Denk ut ni. Ik breng (nu ja, iemand doet het voor mij) mijn motor en hele zooi in via TaxonWeb.
Wat ze nodig hebben, zullen ze wel opvragen zeker?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

tricky schreef:Als ik mij niet vergis, kan je enkel je belastingsaangifte doen via "taxonweb" indien je voor de forfaitaire aftrek kiest.
Wanneer je werkelijke kosten gaat bewijzen en aftrekken dien je nog gebruik te maken van de handgeschreven aangifte of dit te laten doen door je boekhouder.
De aangifte online is identiek aan deze als de papieren aangifte. Dus kan je daar ook de werkelijke kosten bewijzen.

Je moet wel je documenten bewaren en dan kunnen ze dit opvragen bij twijfel. Maar je kan deze ook inscannen en mee doorsturen met de aangifte.
Dit doen we zo steeds voor de deel II van mijn man, daar sturen we dat mee op.

Het is wel zo als je kiest voor een mandaat (boekhouder) dan heb je langer tijd om de aangifte in te vullen. Ergens tot begin oktober dacht ik. Maar je moet dit wel eerst laten registeren aan wie je een mandaat heeft (heb nog ooit op dat systeem gewerkt voor die toelatingen :clown: ).

Voor de aanvaarding maakt het geen verschil uit of je via tax on web gaat of via papier. De aangifte gaat toch naar je belastingskantoor. ZIjn ze niet akkoord zullen ze je wel uitnodigen ...
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Bob

Bericht door Bob »

Wat Tax-on-Web betreft is 't voornaamste zo wat gezegd. Maar in de vraag van de topicstarter staat ook iets over herkomst van de facturen. 'k Denk wél dat het om Belgische moet gaan. Of op z'n minst officieel ingevoerde goederen (BTW betaald in België) die afgeschreven worden.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Gaby

Bericht door Gaby »

Een boekhouder zie ik niet zitten, ttz dat het er in mijn geval wellicht wat over zou zijn,
naast de motorfiets is mijn aangifte zowat de simpelste die je kan bedenken, de kosten
van een boekhouder zouden niet terug te verdienen vallen vrees ik.
Als facturen "Belgisch" moeten zijn dan zou dat nog niet zo'n grote ramp zijn, ik heb een
scherm en platte deksels bij Nedplex gekocht en die wonen over de grens. Ik denk dat
de BTW dus in Nederland zal betaald zijn :-? Een "verlies" zou het natuurlijk wel zijn.
Dat via TaxonWeb geen bewijsstukken moeten meegeleverd worden maar enkel dien
aangereikt te worden na verzoek, dat wist ik niet. Zou het dan in 't geval van de
afschrijving van een motorfiets kunnen dat ze het ingevulde bedrag simpelweg aanvaarden?
Klinkt eigenlijk wel straf. Dus niet onmogelijk zeker, of wel? 't Is uiteindelijk België :clown:
Bob

Bericht door Bob »

Gaby schreef:Zou het dan in 't geval van de afschrijving van een motorfiets kunnen dat ze het ingevulde bedrag simpelweg aanvaarden? Klinkt eigenlijk wel straf. Dus niet onmogelijk zeker, of wel? 't Is uiteindelijk België :clown:
'k Zal 't u weten te zeggen van zodra ik mijn aanslagbiljet ontvangen heb. Dit jaar sedert lang weer de motorfiets afgeschreven, gewoon berekening voor mezelf gemaakt en het bedrag via Tax-on-web in de rubriek "beroepsonkosten" gezet.

Dat "simpelweg aanvaarden" klinkt inderdaad enigszins straf, maar het heeft er volgens mij eerder mee te maken dat ze niet voor elk dossier uitnodigingen kunnen gaan versturen en bijhorende gesprekken houden. Steekproef heet dat dan. Anderzijds : ik verwacht me wel aan een invitatie. Na jarenlang forfaitaire aangifte gehanteerd te hebben plots ettelijke duizenden euro's (tja, ze kosten aardig wat, die beemers) aan beroepskosten opgegeven. Dat zal wel opvallen zeker :-?

't Is dat ik ook geen scanner in huis heb, anders zou ik de stavingsstukken wel meegestuurd hebben als Pdf-bestandje. Dan weten ze tenminste waar dat bedrag vandaan komt, nu hebben ze geen idee of het om kosten voor aanschaf van een nieuwe garderobe of om vervoersonkosten gaat.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Livin

Bericht door Livin »

Je kan perfect je kosten inbrengen via TaxOnWeb. Ik doe dit nu al drie jaar en nog geen enkel probleem gehad.
Je kan indien je dat wenst je facturen inscannen en uploaden als bv pdf bestand.
Ik maak een berekening in excel en maak daar een pdf van zodat ze de berekening al hebben en de facturen hou ik "ter beschikking".
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Hans D.

Bericht door Hans D. »

Stuur nooit geen facturen op naar de belastingen. Enkel een overzichtje vanwaar de kosten komen en heb daar nog geen problemen mee gehad. Enkel vorig jaar op controle moeten komen en facturen laten zien. Overgang van Jap naar BMW was nogal groot in bedrag voor de belastingen maar na staving met factuur alles goedgekeurd. Dit jaar weer alles zo goedgekeurd :grin: :grin:

Greetz,

Hans :twisted:
Gaby

Bericht door Gaby »

Klinkt geweldig, beroepskosten verantwoorden zonder...eeuh... verantwoording :mrgreen:
Wat ik eerder wel deed was zoals hierboven vermeld een berekening maken, aantonen dus
hoe je tot een totaal kwam en kopies meesturen voor elk bedrag. Nooit problemen gehad,
maar 't is wel geleden van 1998 en ik probeerde nooit om tot het uiterste te gaan.
Waarschijnlijk zijn de regels ondertussen drastisch veranderd, vandaar ook de vragen.
Nu nog kiezen tussen lineair en degressief, ik denk voor het laatste te gaan, anders kom
ik niet erg ver boven de forfaitaire aftrek (een ongeluk bij een geluk)
Nog een leuke anecdote: een tijdje geleden moest ik met de fiscus bellen ivm belastingen
van mijn intussen overleden moeder. De inspecteur bleek een motard te zijn en zijn advies
was om degressief te proberen, wordt het niet aanvaard dan kan je nog altijd tergugvallen
op lineair. als argument om degressieve afschrijving te verantwoorden suggereerde hij om
te stellen dat de waarde van een motor de eerste jaren valt als een baksteen, zeker met de
crisis en omdat de occasiemarkt verzadigd is.
Bob

Bericht door Bob »

Gaby schreef:Waarschijnlijk zijn de regels ondertussen drastisch veranderd
Wat motorfietsen betreft nog altijd niks veranderd. En degressief lijkt me ook aangewezen : je weet nooit wat de toekomst brengt en hoe meer er al afgeschreven is, hoe meer je al op zak hebt.
Bob
Reinhard

Bericht door Reinhard »

Gemandateerde boekhouders kunnen nog tot 31 oktober de aangifte in de personenbelasting elektronisch indienen. Anders wordt de aangifte mogelijk als laattijdig beschouwd. Dit met gevolg dat de bewijslast omgedraaid wordt.
K1200 GT ('04) + R1200S ('07) + R 1150 GS (02)
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ik zou de topicstarter toch aanraden om Tax-on-Web te gebruiken voor de aangifte.
Deze krijgen voorang op de papieren aangiftes. zodoende zie je sneller geld terug van de belastingen.

Wat betreft Belgische of buitenlandse facturen ...
Hier zie ik geen verschil zolang je koopt binnen de Schengen-landen.
Er geldt binnen deze zone namelijk vrij verkeer van goederen en personen.
Bij mijn eigen zaak en aftrek van aankopen, mag ik ook buitenlandse facturen insteken.
Het gaat hier zelfs zover dat ik dan in het buitenland geen BTW betaal
en in het binnenland voor de aangifte de BTW van België moet bijtellen en onmiddellijk weer aftrekken :mrgreen:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Of snelheid van uitvoering belangrijk is weet ik nog niet, eerst moet ik nog eens
bekijken of ik met een afschrijving van de motor erbij wel iets ga terugkrijgen :roll:
De motor is van dit jaar, dus ik heb nog rustig de tijd om te overwegen wat te doen,
de vragen kwamen nu bij me op omdat er eergisteren over TaxonWeb op de radio gepraat werd.
Ondertussen heb ik de bijlage bij de laatste aangifte nog eens bekeken, ook bij
een papieren aangifte is het eigenlijk niet meer nodig om bewijsstukken mee te
sturen, enkel om aan te reiken als er om gevraagd wordt.
Als ik, hetzij op papier, hetzij via TaxonWeb, beroepskosten zou invullen voor een
stevig bedrag (meer dan 7.000€ in 'tgeval van degressief 40-40-10-5-5%)
dan zou het toch wel erg straf zijn als de fiscus niet eens zou vragen hoe ik daar
bij gekomen ben, wat het geval is als ik geen bewijzen zou meesturen. Ik ben wel
niet vertrouwd met de logica van de belastingsambtenaar, maar om zo'n dossier
zonder meer goed te keuren..... Ik ben benieuwd hoe dat afloopt bij bijv. Bob!
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Gaby schreef:Als ik, hetzij op papier, hetzij via TaxonWeb, beroepskosten zou invullen voor een
stevig bedrag (meer dan 7.000€ in 'tgeval van degressief 40-40-10-5-5%)
dan zou het toch wel erg straf zijn als de fiscus niet eens zou vragen hoe ik daar
bij gekomen ben, wat het geval is als ik geen bewijzen zou meesturen.
1. Je stuurt geen bewijzen mee, maar wel een berekening in detail om het bekomen bedrag te verklaren. Hiervoor vind je wel een excel bestand op het net, dat je na ondertekening inscant en in PDF formaat als bijlage bij de aangifte meestuurt.
2. Degressief is niet 40-40-10-5-5, maar 40 procent van de nieuwwaarde, het jaar daarna 50 procent van de restwaarde, het jaar erachter weer 50 procent van die restwaarde, enz.
3. Van het ogenblik dat de degressieve afschrijving minder interessant wordt, mag je weer overgaan op de lineaire afschrijving, bvb na drie jaar.
4. Er wordt door de fiscus geadviseerd om de degressieve afschrijving vooraf aan het controlekantoor door te geven/ aan te vragen. Bij voorkeur vraag je hiervan een schriftelijke toelating, die je mee kan inscannen. Zo vermijd je dat gezeur achteraf ook alweer.
5. Buitenlandse facturen, wel of geen BTW betaald, het heeft geen belang. Je moet gewoon kunnen aantonen welke kosten je maakte om per motor van en naar het werk te rijden. Belastingcontrole is geen BTW controle of douane.
6. Vraag op het einde van het jaar aan de werkgever een attest waarin hij verklaart dat je vaak/soms/zelden/x-keer met de motor bent komen werken, als argument bij eventuele controle sta je dan een stuk verder.
7. Als je alles correct en eerlijk doet en bijhoudt, dan is een controle meestal een makkie. Als je Belgisch-creatief wil zijn, dan moet je het ofwel heel goed aanpakken, ofwel niet zeuren als de controleur al die bankafschriften met betalingen aan tankstations in de Alpen niet wil aanvaarden :roll:
8. Als je alles volgens het boekje doet, kan je in theorie een dure motor afschrijven voor enkele ritten woon-werkverkeer per jaar. Weigeren op grond van foutieve aangifte of gesjoemel kunnen ze dan niet. Maar er is wel nog de mogelijkheid van weigering op grond van 'onredelijke kosten', als elke rit bvb ongeveer 800 euro aan afschrijving zou gaan kosten.
Gaby

Bericht door Gaby »

Bedankt voor 't uitgebreide antwoord!
Enkele opmerkingen:
- wel een berekening, maar geen bewijzen meesturen, dat klinkt realistisch, zo ga ik het doen!
- mbt tot de jaarlijkse percentages van degressieve afschrijving, zijn die niet vrij te kiezen
door de belastingplichtige, ik meende dat de door mij gekozen getallen verdedigbaar zouden zijn.
- als het bedrag van de afschrijving onder het forfaitaire bedrag duikt, moet de fiscus dan zelf niet
de keuze maken voor het gunstigste regime (voor mij uiteraard)?
- het op voorhand overleggen met de fiscus klinkt nuttig. Maar het betekent neem ik aan wel dat je
dan niet meer op het denkspoor zit dat het dossier ongemerkt zou kunnen passeren aangezien je
het als het ware zelf onder de aandacht brengt.
- dat buitelandse facturen kunnen ingebracht worden, dat had ik gehoopt, in de redenering dat het
om het afschrijven van onkosten gaat en die zijn ook gemaakt bij een aankoop in 't buitenland.
- Ik geniet het hele jaar door van een premie om woon-werk kosten te vergoeden, ik neem aan dat
er geen beter bewijs zal te vinden zijn. Mijn baas laten verklaren dat dit op 2 wielen gebeurd zal
niet lukken vrees ik.
- het is niet de bedoeling om creatief te zijn, noch om de laatste druppel er uit te persen. Bij mijn
vorige motor heb ik dat ook niet gedaan en mogelijk daarom ook geen problemen gehad, altijd alles
netjes aangetoond en niet overdreven. Wel uitgegaan van alle werkdagen met de motor naar het
werk gereden te zijn, en dat was trouwens waar (op enkele dagen na).
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Als je degressief wil gaan, dan is het eerste wat je moet bepalen niet de aftrekbare procenten, maar wel over hoeveel jaar je de afschrijving zult doen.
Dus eigenlijk hetzelfde als de lineaire.
Pas nadat je het aantal jaren hebt gekozen, kun je uitrekenen hoeveel procent je kunt aftrekken.
Ik merk regelmatig dat mensen die helemaal verkeerd doen, 't is nogthans heel simpel.

Wanneer je voor 4 jaar kiest, dan trek je dus 25% per jaar af voor lineair, en 2x25% voor degressief. Alleen is het bedrag beperkt tot 40%! Hierdoor kom je dus aan die 40%.
Wanneer je voor 5 jaar gaat, dan is het 20% voor lineair en 2x20% voor degressief. En aangezien dit hetzelfde is als de beperking, heb je daar dus geen problemen mee.
Wie voor 6 jaar gaat, doet er dus 13% af per jaar voor linair en 2x13 of 26% voor degressief. Hier is dus duidelijk GEEN sprake meer van de "magische" 40%.

Lomax gaat dus in zijn voorbeeld voor een afschrijving van 4 jaar. Hierdoor zit je aan het beperkingsbedrag van 40% voor het eerste jaar, en de volgende dus telkens 50% (=2xlineair)

Ik raad iedereen aan die degressief wil gaan, om het systeem ZEER goed te doorgronden. Je slaat een slecht figuur als je dit verkeerd doet, moet gaan uitleggen en dan dus zowiezo bot zult vangen.
Doe het juist en geef de indruk dat je een "kenner" bent :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Vergeet ook niet dat degressief met een SPECIAAL document moet aangevraagd worden.
K823 of zoiets (zou het juiste moeten opzoeken!à
Gewoon meesturen met Uw 1° aangifte is voldoende.
De jaren daarna moet je het niet meer doorsturen.

En je mag de procenten wel degelijk vrij kiezen. Zolang je maar het max. uitrekend en daar onder blijft, mag je dus kiezen.
Maar waarom zou je minder nemen :?:
En meer is zowiezo verboden.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Livin

Bericht door Livin »

hla schreef:K823 of zoiets (zou het juiste moeten opzoeken!)
't Is er niet ver van af: opgave 328 K
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

heb dat (328 K) nog nooit gedaan en nog nooit miserie gehad!

afschrijven @ 100% van BMW R1200RT (2006) degressief over 5 jaar. Alles inbrengen (benzine, onderhoud, verzekering en taksen, kledij, banden, gps,.....).
eerste jaar 40 % van netto bedrag + btw @ 100%: zeer veel getrokken!
tweede jaar 40% van restbedrag eerste jaar: veel terug getrokken + aankoop nieuwe r1200rt (2008)

Aangifte aj2009: idem hierboven.

maw na nieuwjaar staat mijn RT weer te koop! met mijn teruggave en overname heb ik nog over, rij ik opnieuw met een nieuwe en 2 jaar garantie!
greetzzz, bart
GS1995

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

Ben al twee keer op bezoek mogen gaan en telkens werd het zonder miserie aanvaard! dus geen 328K!
greetzzz, bart
LOMAX

Bericht door LOMAX »

dikken schreef:eerste jaar 40 % van netto bedrag + btw @ 100%: zeer veel getrokken!
Dit is dan weer niet gebruikelijk. De totale btw kan je meteen het eerste jaar wel inbrengen bij een lineaire afschrijving (bvb 20 % van het netto bedrag, + de volle btw, zodat je toch weer in de buurt van 40 % totaal komt), maar wordt zelden goedschiks aanvaard bij een degressieve inbreng. Hangt een beetje van de controleur af, en of hij de interne omzendbrieven in verband met aftrek van motoren voor woon-werkverkeer ook goed gelezen heeft. Het is natuurlijk wel handig als je die nota's als buitenstaander ook gelezen hebt.
Ik denk dat het al mooi is als je al de kosten om 'mogen' gaan te werken ook werkelijk kan terugkrijgen. Iemand die gewoon thuis blijft zitten, heeft die kosten namelijk ook niet, nog los van de stress en het tijdverlies. Er aan overhouden of nog op verdienen gaat dan weer voorbij aan het oorspronkelijke idee. Alhoewel, iemand die op 1 km van zijn werk woont, trek forfaitair ook zoveel terug dat je kan spreken van winst. De sukkelaar die elke dag 2x30 km met de auto moet doen, trekt geen cent meer terug dan de vorige, ook niet echt fair te noemen. Mijn voorstel: forfait afschaffen, werkelijke kosten inbrengen voor iedereen, en een degelijke controle hierop. Voor mij toch niet echt belangrijk meer, vanaf 1 januari stop ik met werken. Knets, alweer mijn lip verstuikt op die w van werken :-P
Gaby

Bericht door Gaby »

LOMAX schreef:Voor mij toch niet echt belangrijk meer, vanaf 1 januari stop ik met werken. :-P
Hopelijk is dat omdat het niet meer nodig is (€€€€€) :grin:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Gaby schreef:
LOMAX schreef:Voor mij toch niet echt belangrijk meer, vanaf 1 januari stop ik met werken. :-P
Hopelijk is dat omdat het niet meer nodig is (€€€€€) :grin:
Jaren met de motor gaan werken, genoeg teruggetrokken van de belastingen om twee jaar vroeger te kunnen stoppen. Winter en zomer, bij nacht en ontij, stijf bevroren of drijfnat, en daardoor waarschijnlijk nog vijf jaar eerder versleten dan normaal. :lol:
Plaats reactie