echte aktieradius vs 'Range' van de boordcomputer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
st1100

echte aktieradius vs 'Range' van de boordcomputer

Bericht door st1100 »

Onder het moto : meten is weten , vandaag eens de 'range' van m'n K1200R getest. Want na algemene verwarring over de nog mogelijk te rijden kilometers (op heel afgelegen wegen in de schotse 'border region') en de kilometers op de 'Range' van m'n boordcomputer en de eigenlijke tankinhoud?? enz enz. Onnodig van mooie kleine baantjes gaan om langs de grote baan te gaan tanken , wat dan niet echt nodig bleek , daar zijn we niet voor hé!!

Bij de vorige tankbeurt trip 1 op nul en vandaag toen de 'Range : --- ' verscheen trip 2 op nul. En een fles met 2 liter benzine in m'n rugzak. En wat blijkt als de range op --- springt kan ik nog 25 km rijden voor het echt gedaan is (er is dan dus nog ongeveer 1,5 liter over). Dus dat lampke 'Fuel' begint te branden als je nog echt 100 km kan (BC zegt 75km), toch wat overdreven vroeg voor mijn part!

De tankinhoud blijkt 19,1 liter te zijn wat in theorie goed zou zijn voor 330 km , ik haalde slecht 315 km. In de praktijk stond ik soms na 230 km aan de pomp omdat ik dacht net niet meer over en weer naar m'n werk te geraken (75km) nu weet ik dus wel beter. :grin:
Werner Von C.
Contacteer:

Re: echte aktieradius vs 'Range' van de boordcomputer

Bericht door Werner Von C. »

Dan heb jij toch een goed-functionnerende BC naar Bmw-normen hoor...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Harald

Bericht door Harald »

De BC maakt een berekening volgens uw gemiddeld verbruik.
Trek 2 maal na mekaar stevig op en ge zult zien dat de BC plots een veel lager getal zal aanduiden.
Kijk even naar het gemiddeld verbruik op de BC.
Reset alles en rij dan 10 min zoals nen bompa.
En plots kunt ge 50 Km meer doen.
De BC is een hulpmiddel, hetwelke u steeds een berekening weergeeft van uw actuele rijstijl.

Zo moest ik onlangs naar Vilvoorde.
Daar aangekomen kreeg ik op mijn BC te zien dat ik nog 50Km kon rijden.
Gezien wij in Asse moeten gaan tanken ( werkpaardje )
was ik genoodzaakt om me aan een gezapig ( slaperig ) tempo te houden
en mijn gemiddeld verbruik wat aan te passen.
Wel, Vilvoorde Asse is 30 Km .
Bij mijn aankomst kon ik volgens de BC nog 60 Km doen.
Ben wat zuiniger gaan rijden , niet opgetrrokken enz.
naft komt er zeker niet van zelf in hé. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Zo zoude gullie altijd moeten rijden. Beetje aan onze portemoné denken hé en dit op alle vlakken :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Hans D.

Bericht door Hans D. »

Harald,

Wat je zegt klopt inderdaad, maar de boordcomputer kan/mag nooit 0km aangeven als je naftbak nog niet leeg is. Bij 1,5liter over zou hij toch minstens enkele km's moeten aangeven, zelfs bij een stevig tempo.

Greetz,

Hans
Harald

Bericht door Harald »

Hans D. schreef:Harald,

Wat je zegt klopt inderdaad, maar de boordcomputer kan/mag nooit 0km aangeven als je naftbak nog niet leeg is. Bij 1,5liter over zou hij toch minstens enkele km's moeten aangeven, zelfs bij een stevig tempo.

Greetz,

Hans

Ik denk dat het een bewuste "foutmelding " is om niet volledig droog te komen staan.
st1100

Bericht door st1100 »

Harald schreef:Ik denk dat het een bewuste "foutmelding " is om niet volledig droog te komen staan.
Pamperen noemen ze dat :grin: !

Dat de 'Range' zich aanpast aan een andere rijstijl lijkt me niet meer dan normaal , het is tenslotte een schatting die van een bepaalde geschiedenis uit gaat. Maar hoe korter je bij leeg geraakt zou de fout toch steeds kleiner moeten zijn , vandaar die sprongen he. En ik zou toch verwachten dat de teller op --- springt altijd met nog evenveel reserve is. En vanaf dat punt zou ik dus steeds nog minstens 25 km moeten kunnen rijden en door dat te weten zal ik een paar tankbeurten kunnen uitsparen want nu kwam het regelmatig op een paar kilometer 'slecht' uit.
Laatst gewijzigd door st1100 op 06 aug 2009, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik ga het echt niet uittesten! Verleden week gaf hem een range aan van 25 km, heb toen 23 liter getankt op een bak van 24 liter.
Lijkt mij nogal akelig juist te zijn. Zoals in het verleden op de tripmeter gaan tanken, tussen de 350 en de 400 km en af en toe eens een blik op het naftmeterke lijkt mij het veiligst. :oops:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
GSMax

Bericht door GSMax »

st1100 schreef:Onder het moto : meten is weten , vandaag eens de 'range' van m'n K1200R getest. Want na algemene verwarring over de nog mogelijk te rijden kilometers (op heel afgelegen wegen in de schotse 'border region') en de kilometers op de 'Range' van m'n boordcomputer en de eigenlijke tankinhoud?? enz enz. Onnodig van mooie kleine baantjes gaan om langs de grote baan te gaan tanken , wat dan niet echt nodig bleek , daar zijn we niet voor hé!!

Bij de vorige tankbeurt trip 1 op nul en vandaag toen de 'Range : --- ' verscheen trip 2 op nul. En een fles met 2 liter benzine in m'n rugzak. En wat blijkt als de range op --- springt kan ik nog 25 km rijden voor het echt gedaan is (er is dan dus nog ongeveer 1,5 liter over). Dus dat lampke 'Fuel' begint te branden als je nog echt 100 km kan (BC zegt 75km), toch wat overdreven vroeg voor mijn part!

De tankinhoud blijkt 19,1 liter te zijn wat in theorie goed zou zijn voor 330 km , ik haalde slecht 315 km. In de praktijk stond ik soms na 230 km aan de pomp omdat ik dacht net niet meer over en weer naar m'n werk te geraken (75km) nu weet ik dus wel beter. :grin:
Zit met hetzelfde probleem op de K1200S :cry: Laatst gaf de BC nog 8 km te gaan aan en als ik dan ging tanken ging er maar 15 lit in, dus zouden er nog 4 lit hebben moeten ingezeten. Met 4 lit kan ik toch nog aardig wat kms doen, aan een verbruik van 5.6 lit :shock: :shock:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
st1100

Bericht door st1100 »

Ok , Nu ik zeker weet dat er 19 liter in mijn tank gaat. Kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de RANGE van de BC dikke rommel is. Want vandaag een rit gedaan langs kleine baantjes in Waals-brabant / henegouwen . Het waren heel de tijd hetzelfde type baantjes en dus ook dezelfde rijstijl. Als verbruik stond er 5,2 liter/100km en dat lijkt zeer aannemelijk tussen de weiden en velden. Het lampje was al een tijdje irritant aan het knipperen en Ik kwam een tankstation tegen en heb hem volgedaan er ging echter slechts 13 liter bij , dus nog dik 6 liter over. De Range zou dus iets van een 110 km moeten zijn en niet 58 zoals aangegeven. Met een wissellende rijstijl kan ik een afwijking verstaan , maar in dit geval is een fout van ongeveer 50% toch een beetje van het goede teveel :-? Net zoals de automatische afslaande pinkers zal de dealer die rommel waarschijnlijk weer niet kunnen afzetten want dees slaat (pinkt) nergens op. Geef mij maar een lampke dat aangaat als er nog 3 liter in is (dan weet je dat je nog ongeveer 50 km kan bollen) en dat kost ook geen 400€ :cry:
Harald

Bericht door Harald »

Zou de positie van de vlotter in de tank hier geen grote rol spelen?
Stel dat die 0.5 cm dieper zit , dan zal die een ander waarde meten ... denk ik
st1100

Bericht door st1100 »

Harald schreef:Zou de positie van de vlotter in de tank hier geen grote rol spelen?
Leg eens uit , want ik begrijp niet waar je hier mee naartoe wil. Of denk jij dat BMW onnauwkeurig is bij de montage van de vlotters?? Dat zou pas alles slagen voor 400 €.
Laatst gewijzigd door st1100 op 06 aug 2009, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

st1100 schreef:Kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de RANGE van de BC dikke rommel is.
Ik zou zo ver niet gaan, maar neem hem in ieder geval met een dikke korrel zout :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Harald

Bericht door Harald »

st1100 schreef:
Harald schreef:Zou de positie van de vlotter in de tank hier geen grote rol spelen?
Leg eens uit , want ik begrijp niet waar je hier mee naartoe wil.
Of denk jij dat BMW onnauwkeurig is bij de montage van de vlotters??
Dat zou pas alles slagen voor 400 €.
Ik denk dat niet nonkel BMW die vlotters plaatst, maar een toeleverancier.
Stel dat ge met uw dikke pollen in dat klein openeningske van de vuldop moet
om alle op z'n plaats te zetten.
Vastvijzen met een robotachtig boor/schroefmachientje enz.
Dat kan volgens mij al eens iets schelen.
Die vlotters zitten immers aan een arm bevestigd.

Het zou me ook geen bal verbazen dat er slechts één vlotter systeem bestaat voor meerdere benzinnetank vormen.
ST / RT / R enz.. is trouwens goedkoper bij fabricage.

Dit kunnen we nakijken in de vesrchillende werkplaatshandboeken...

Ik kwam bij deze veronderstelling door te denken dat het de vlotter is dewelke de BC info geeft
over de hoeveelheid brandstof die in de nafttank rest.

Mogelijks sla ik de bal volkomen mis...... :roll:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Harald schreef:Mogelijks sla ik de bal volkomen mis...... :roll:
Waarschijnlijk Afbeelding

Werner Von C.
Contacteer:

st1100

Bericht door st1100 »

Ok ze gebruiken dus dezelfde vlotter in verschillende tankvormen dat kan toch geen probleem zijn want de volgende stap is software die een bepaalde stand van de vlotter moet omzetten naar een X aantal liter en die coëfficient is anders voor elke tank. Dat zou dus geen enkel probleem mogen zijn. Voor 400 euro verwacht ik zelfs dat dat individueel gecalibreerd is , anders krijg je geen waar voor uw geld.

Dat krijg je als je extra laat betalen voor alle opties apart ipv een compleet pakket aan te bieden. 400 extra voor de boordcomputer en dan verwacht je daar iets voor in de plaats wat in dit geval een onvoldoende 'niveau' :wink: :grin: blijkt te halen.....

(S)campi : uw leesvoer lijkt over onjuist werkende benzinemeter te gaan , maar mijn meter werkt verder heel normaal .
Werner Von C.
Contacteer:

st1100 schreef:(S)campi : uw leesvoer lijkt over onjuist werkende benzinemeter te gaan , maar mijn meter werkt verder heel normaal .
Nu wordt het pas interessant...als ik het allemaal goed snap gebruikt Bmw een vlottersysteem én strips.

Dus volgens Uw redenering staat de nauwkeurigheid van de benzinemeter los van de nauwkeurigheid van de BC, ik zou eerder denken dat die 2 met elkaar communiceren, ttz dat de BC info gebruikt verkregen van de strips én de vlotterstand?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

(s)Campi Di Pampi schreef:Dus volgens Uw redenering staat de nauwkeurigheid van de benzinemeter los van de nauwkeurigheid van de BC
Volgens mijn info is dat ook zo en ik hoop het ook, want dan is er toch nog iets waar een mens kan op voortgaan :roll:

Plaats reactie