Alle elektriek uit.
Moderator: GVN
- 
				yann
- Contacteer:
Alle elektriek uit.
In 't kort de story: 's morgens vertrokken met mijn 1150RT van Temse naar Geraardsbergen daar 1/2 uurtje gestopt terug vertrokken richting Merelbeke, terug een uurtje gestopt, opnieuw gestart naar Belsele gereden door een plaatselijk buitje (een paar druppels, geen plensbui) daar 5 minuutjes gestopt. Bij het starten in Belsele valt alle stroom uit en krijg ik hem niet meer gestart via mijn contactsleutel. In gang geduwd in 2e versnelling, radio afgezet voor alle zekerheid en zo terug naar huis geraakt. Daar de plastic eraf en de batterij uitgemeten: 13Volt ?! Toch bij de batterijboer de batterij laten controleren (na controle volgens hem nog perfect in orde). 't is een vloeistof Yuasa batterij, ook het vloeistofpeil was nog perfect. Ik heb op mijn RT een bluetoothmodule en Autocom intercom, een alarm en een radio geïnstalleerd. Waar ligt het probleem van het uitvallen van de stroom???? De batterij wordt aan een druppellader gehangen. Kan er ineens ergens verlies opzitten? Kan ik dit uitmeten?

to beem or not to beem, that's the question
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004

R1200GSA LC TB '16
- 
				John
- Contacteer:
Re: Alle elektriek uit.
Draadje over. Dat zal dus zoeken worden hé! 

Duidt op een overgangsweerstand die te hoog is of een kabelbreuk.
Conectoren nalopen lostrekken en inspuiten met WD 40 en dan weer in elkaar.
Kabelboom volgen en bewegen totdat je de storing gevonden heb.
Kan echt van alles zijn.... Hoop zoek werk dus.

Conectoren nalopen lostrekken en inspuiten met WD 40 en dan weer in elkaar.
Kabelboom volgen en bewegen totdat je de storing gevonden heb.
Kan echt van alles zijn.... Hoop zoek werk dus.
- 
				yann
- Contacteer:
Ik heb alles nagekeken vandaag en ingespoten met WD40.
Geen fout gevonden. Zou het ook kunnen dat de boegies versleten zijn (is een twin spark) en dat die te veel stroom vragen om te ontsteken? Hij heeft het nog steeds moeilijk om te starten, maar doet het wel.

Geen fout gevonden. Zou het ook kunnen dat de boegies versleten zijn (is een twin spark) en dat die te veel stroom vragen om te ontsteken? Hij heeft het nog steeds moeilijk om te starten, maar doet het wel.
R1200GSA LC TB '16

R1200GSA LC TB '16
- 
				mecapuet
Heeft de batterijboer ook gemeten of de batterij ook bij laad, dat de alternator degelijk stroom geeft, zal wel zeker..  

Gr, meca.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....

Bougies trekken geen stroom.
Bougies doen het of doen het niet.
De bobine bouwt een hoogspanning op die zorgt dat de vonkbrug (bougie) doorslaat. Bij voorkeur op het juiste moment zodat er benzine damp + lucht ontstoken wordt.

Bougies doen het of doen het niet.
De bobine bouwt een hoogspanning op die zorgt dat de vonkbrug (bougie) doorslaat. Bij voorkeur op het juiste moment zodat er benzine damp + lucht ontstoken wordt.
- 
				Synchro Bob
- Contacteer:
Wat betekent dat : "de stroom valt uit" ?  Heb je dan geen verklikkers meer op het instrumentenpaneel.
Je kan niet starten via de contactsleutel maar wel in gang duwen. Bij mijn weten kan je een RT nooit starten via de contactsleutel... wel via een startknop. En als je de moto in gang kan duwen dan is er wel "elektriek" om de ontsteking te voeden.
Ik neem aan dat je verklikkers doven bij het starten. Dat bedoel je wellicht met "den elektriek valt uit..."
Als de batterij in orde is betekent dat er inderdaad een overgangsweerstand is: waarschijnlijk op de massakabel (-)

Je kan niet starten via de contactsleutel maar wel in gang duwen. Bij mijn weten kan je een RT nooit starten via de contactsleutel... wel via een startknop. En als je de moto in gang kan duwen dan is er wel "elektriek" om de ontsteking te voeden.
Ik neem aan dat je verklikkers doven bij het starten. Dat bedoel je wellicht met "den elektriek valt uit..."
Als de batterij in orde is betekent dat er inderdaad een overgangsweerstand is: waarschijnlijk op de massakabel (-)
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
- 
				yann
- Contacteer:
Ja inderdaad via de startknop natuurlijk. Maar als ik de startknop induw gaan de waarschuwingslampjes allemaal uit zonder dat de motor aanslaat. Als je op de startknop blijft duwen gaan op de duur die waarschuwingslampjes steeds minder en minder branden tot er helemaal niks meer gebeurt.

R1200GSA LC TB '16

R1200GSA LC TB '16
mijn gedacht is toch dat de batterij, ondanks uittesten, naar de boem is.
Om een boxer in gang te duwen, zul je toch veel bokes moeten gegeten hebben.
Ik woon boven op een berg en had in te tijd ook een batterijprobleem met mijn 1100rt. Geen probleem dacht ik. Eventjes van de berg mij laten bollen en we zijn weer weg. Ja mijn oor! Achterwiel in de slip en nada in gang gaan. Resultaat: als ik beneden den berg was draaide hij nog niet en mocht ik hem te voet weer ophoog duwen

Om een boxer in gang te duwen, zul je toch veel bokes moeten gegeten hebben.
Ik woon boven op een berg en had in te tijd ook een batterijprobleem met mijn 1100rt. Geen probleem dacht ik. Eventjes van de berg mij laten bollen en we zijn weer weg. Ja mijn oor! Achterwiel in de slip en nada in gang gaan. Resultaat: als ik beneden den berg was draaide hij nog niet en mocht ik hem te voet weer ophoog duwen

hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)

- 
				Synchro Bob
- Contacteer:
Dat is al duidelijker als uitleg en wijst op een platte/defecte accu of een overgangsweerstand (ttz slecht contact aan de polen vab de batterijof aan de massakabel)yann schreef:Ja inderdaad via de startknop natuurlijk. Maar als ik de startknop induw gaan de waarschuwingslampjes allemaal uit zonder dat de motor aanslaat. Als je op de startknop blijft duwen gaan op de duur die waarschuwingslampjes steeds minder en minder branden tot er helemaal niks meer gebeurt.
Als je niet het onderscheid kan maken is er een eenvoudige test. Zet een voltmeter (of bij gebrek hieraan, een 12 Volt controlelampje) direct aan de polen van de batterij tijdens een startpoging. Zakt die spanning aanzienlijk dan is de batterij "doeffes". Zakt die spanning nauwelijks dan zit de spanningsval op de kabels naar de batterij.
Waarom de batterij doeffes is na toch wat kilometers te hebben gereden wijst op een defect van de batterij zelf of een probleem met het laadcircuit.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
- 
				Jo De Paepe
Dit kan ook wijzen op een defecte startmotor , kortsluiting in de wikkelingen of geblokkeerde bendix