Benzineverlies

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dav

Benzineverlies

Bericht door dav »

Deze week stelde ik vast dat er zich onderaan mijn tank (k100rs) een benzineverlies voordoet. De geur deed me al iets vermoeden en als ik onder de rand van de tank op de daar aanwezige moes druk, hangt het kostbare goedje aan mijn vingertoppen.

Wat kan daar de oorzaak van zijn (en vooral de mogelijke remedies zijn interessant)?

Volgende aanwijzingen zijn misschien belangrijk:

- motor is een week of twee geleden omgevallen. Tank is wel niet zichtbaar beschadigd (heb hem wel nog niet gedemonteerd);

- motor heeft een lange tijd stilgestaan. Sindsdien een 2000 km zonder benzinegeur/verlies gereden en nu dus plots wel.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Darmpje verduurt of ingescheurd aan de nippel opzij onder de tank.
Dus even de tank losmaken en nakijken :wink:
fRaaS

Bericht door fRaaS »

Darmpje verduurt of ingescheurd aan de nippel opzij onder de tank. (zie John)

da's exact mijn idee hierover, ik had hetzelfde fenomeen bij mijn R1100RS.
Darmpjes vervangen en probleem was opgelost.
LTpaul

Re: Benzineverlies

Bericht door LTpaul »

dav schreef:Deze week stelde ik vast dat er zich onderaan mijn tank (k100rs) een benzineverlies voordoet. De geur deed me al iets vermoeden en als ik onder de rand van de tank op de daar aanwezige moes druk, hangt het kostbare goedje aan mijn vingertoppen.

Wat kan daar de oorzaak van zijn (en vooral de mogelijke remedies zijn interessant)?

Volgende aanwijzingen zijn misschien belangrijk:

- motor is een week of twee geleden omgevallen. Tank is wel niet zichtbaar beschadigd (heb hem wel nog niet gedemonteerd);

- motor heeft een lange tijd stilgestaan. Sindsdien een 2000 km zonder benzinegeur/verlies gereden en nu dus plots wel.
er is een pasta in de handel die het lek zou kunnen dichten.
ik zelf weet niet hoe/wat /waar
hier http://www.quispelmotoren.nl/ heb eens gezien dat dit vrij eenvoudig te repareren is
doe je voordeel er mee
met RESPEKT is het voor iedereen leuker
dav

Snotvalling

Bericht door dav »

Bedankt voor jullie suggesties. Onderzoek door dr. Fraas wees echter uit dat het darmpje van de overloop gewoon LOS (!) zat. Tja.

Dit onderzoek bracht ook aan het licht dat een motorfiets wel degelijk een verkoudheid (meer bepaald een snotvalling) kan opdoen. De benzine die door de overloop ontsnapt is, heeft de lijm waarmee de isolatie aan de tank bevestigd is in no time doen verpappen ('versnotten' is eigenlijk een beter woord, wat een snotboel).

In de onderdelen-catalogus zie ik dat die isolatie uit 3 delen bestaat, in 'real life' ziet het er echter als één stuk uit. Iemand ervaring met die isolatie?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bij mijn weten zit dat darmpje NIET vast aan je tank. Tegen het frame onder de rechter-onderzijde van je tank zit normaal een klein vergaarbakje waar dit overloopdarmpje mee verbonden is. Je spreekt van aardig wat benzine die je verliest, dus vind ik het raar dat dat allemaal door de overloop zou lopen.
Die isolatie zit gekleeft met gewone kontaktlijm. Probeer de originele te reinigen in wat white spirit, laten drogen en hergebruiken. :wink:
Erik

Bericht door Erik »

John schreef: Tegen het frame onder de rechter-onderzijde van je tank zit normaal een klein vergaarbakje waar dit overloopdarmpje mee verbonden is.
dat vergaarbakje zit slechts op de eerste produktiejaren van de K100-serie, bij latere versies is het weggelaten
geen schrik als het verzamelbakje ontbreekt
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
dav

Bericht door dav »

Hebben ons inderdaad even te pletter gezocht.

Eerst naar de overlooptrechterje maar daar is idd. geen spoor van te bekennen.

En dan gestoten op één darmpje dat qua lengte, diameter, collier, plaats,... niet anders dan afkomstig kan zijn dan van één van de nippels.

Een hoofdbreker blijft dan wel waarom er op die andere nippel geen darmpje zat. En waarom daar in de verste verte ook geen spoor van te bekennen is.

Het onderzoek wordt eerstdaags verdergezet, maar jullie diagnoses blijven uiteraard welkom.
fRaaS

Bericht door fRaaS »

dav, de ene nippel is de andere niet :lol: :lol:

Maar in uw geval is er eentje voor de overloop, met darmpje, de andere gewoon voor ontluchting zonder darmpje.

Door uw moto met volle tank schuin te parkeren, is er benzine overgelopen, op uw isolatie gekomen en heeft die lijm opgelost in 'snot'.
Met de darm aangesloten drupt die benzine normaal ergens achter het blok op de grond.
dav

Bericht door dav »

Probleem zit blijkbaar dieper. Dit weekend opnieuw een opvallend benzineverlies. Lijkt me zeer ongeloofwaardig dat dit allemaal door overloop zou komen (die hebben is trouwens nu dus aangesloten en het kan toch niet de bedoeling zijn dat een volle tank door de overloop wegdruipt).

Heb tank gisterenavond leeggemaakt, maar nog niet afgehaald. Toen de tank er vorige week af lag, had ik niet de indruk dat de benzine door verduurde darmpjes wegliep (zagen er zeker niet meer nieuw uit en hier daar wat 'haarscheurtjes', maar waren wel kurkdroog), dus iemand enig idee waar ik nog zou moeten opletten? Of zijn kurkdroge darmpjes een slechte indicator?
B61

Bericht door B61 »

heb ook iets gelijkaardig met mijn K1200RS van 1998
reeds 3,4 x na (bijna vol) tanken. rijd dan nog 2,5 km tot thuis.
Na enkele minuten parkeren begint het te lekken aan een van de darmpjes onderaan de moto, op de duur stroomt het echt en als ik niet rap ben ligt heel mijn garage onder benzine. :-(
Op zijn middenblok plaatsen is geen oplossing...
Er zijn 2 darmpjes onderaan (1 breather hose en 1 roll over valve hose denk ik). ik weet niet uit welk van de 2 de benzine komt.
Als ik in het lekkende darmpje blaas :puker: voel ik aanvankeklijk weerstand van benzine maar daarna kan ik gewoon lucht erdoor blazen.
Het stopt als ik het benzine deksel open doe. Als ik na een tijdje het deksel sluit begn het terug te lopen....
Ik las al op het forum "koude benzine die opwarmt en uitzet door de warme motor" maar dit lijkt mij ver gezocht.
Had het ook al eens voor op het einde van een tankbeurt aan het station zelf (op de tijd dat ik het ticket uit de muur ging halen, stond toen zeker op middenbok)
alvast bedankt voor feed-back
Bruno - Bredene
dzjoons

Bericht door dzjoons »

Dit probleem is eigenlijk vrij simpel, aan beide kanten van de tank heb je lager gelegen delen die het allerlaagste punt van de tank zijn. Weet dat benzine drijft op water en dat de steeds aanwezige condensaat in uw tank zich daar blijvend bevindt en alle tijd krijgt om de aluminium van uw tank rustig op te freten tot deze echt poreus is en alzo benzine doorlaat. Heb dit fenomeen ook gehad bij mij K 75, heb heel de tank gedemonteerd - gekuist - ontlucht en vervolgens opgeschuurd en met aluminium opgelast. Probleem was voor jaren opgelost.
B61

Bericht door B61 »

Begrijp niet goed wat het verband is tussen het bovenstaande verhaal met condenswater onder in de tank?
Gisteren weer aan de hand gehad...nog voor ik kon wegrijden aan het benzinestation stroomde de benzine uit een van de darmpjes. Enige manier om het te doen stoppen was erin blazen...bah...
Zou ik een stop steken in dat darmpje?
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Heb je het probleem ook als je tank halfleeg is (of niet helemaal volgetankt)?

Bij mij loopt er enkel iets uit als ik te veel heb proberen te tanken... :D
GS staat voor geil speelgoed
B61

Bericht door B61 »

enkel als ik hem vol tank
dat wil zeggen onder de rand maar wel vol...
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

B61 schreef:enkel als ik hem vol tank
dat wil zeggen onder de rand maar wel vol...
Dus dan stopt em wel met pissen op een bepaald moment?
Zou het kunnen dan dat je gewoon TE vol probeert te tanken? (ik vraag het maar omdat het zo logisch is dat het wel eens over het hoofd zou kunnen gezien worden)
Ik ben toch ook gestopt met na de eerste keer dat de pomp uit zichzelf stopt de spuit nog even omhoog te houden en nog 1 literke erbij en zo nog een paar keer (weliswaar wel geen liters meer he) zodat er uiteindelijk niets meer bijkan... :-? Ik vond dat slim, want dan kon ik verder rijden, maar dan loopt em wel de eerste paar minuten te pissen uit den overloop... :roll:
GS staat voor geil speelgoed
Gaby

Bericht door Gaby »

dzjoons schreef:Dit probleem is eigenlijk vrij simpel, aan beide kanten van de tank heb je lager gelegen delen die het allerlaagste punt van de tank zijn. Weet dat benzine drijft op water en dat de steeds aanwezige condensaat in uw tank zich daar blijvend bevindt en alle tijd krijgt om de aluminium van uw tank rustig op te freten tot deze echt poreus is en alzo benzine doorlaat. Heb dit fenomeen ook gehad bij mij K 75, heb heel de tank gedemonteerd - gekuist - ontlucht en vervolgens opgeschuurd en met aluminium opgelast. Probleem was voor jaren opgelost.
Ik heb dit ook voorgehad en op dezelfde wijze opgelost. Als het lek nog niet erg groot is kan het zijn dat
de tank er van buitenaf gezien nog normaal uitziet en dat pas bij nader toezien blijkt dat er wat fout is.
toch blijf ik me afvragen wat de reden is. De benzine wordt continue rondgepompt, dus denk ik niet dat
het water veel kans krijgt om te bezinken. En het is een alu tank, dat kan (normaal gezien) tegen water
of 't moet zijn dat ze in Beieren een speciale variant gebruiken :lol:
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dumarey

Bericht door Dumarey »

heb het ook voorgehad, zelfs tijdens het rijden verlies van benziene. in de garage hebben ze de kop (inlaat tanken) vernieuwd. weet niet meer precies wat er stuk was.
B61

Bericht door B61 »

Ik weet niet of het vanzelf stopt als ik het laat lopen. nog niet geprobeerd aan de prijs van de super....
Plaats reactie