Xenon vraagje

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
geebee

Xenon vraagje

Bericht door geebee »

Mischien is deze vraag al ergens gesteld, maar ga ze toch nog is stellen :-)
Heb vandaag een Xenon HID geplaatst in mijn R1200GS Adventure..
Nu is de vraag of het eigenlijk kwaad kan voor het canbus gebeuren???
Het werkt perfect, maar als ik het contact opzet dan flits de xenon net als een flitslamp
en nadat ik de motor gestart heb gaat de xenonlamp normaal branden.
Het rare is ook dat wanneer ik mijn alarm aanschakel met de afstandsbediening
en de pinklichten 2x pinken ( alarm activatie) dat de xenon dan ook nog is flits.
Is dit schadelijk voor de computer of het canbus systeem?
moh_fan
Contacteer:

Re: Xenon vraagje

Bericht door moh_fan »

geebee schreef:[..] maar als ik het contact opzet dan flits de xenon net als een flitslamp [..]
Mijn RT met HID doet precies hetzelfde.
Bij het inschakelen van het alarm is 'de flits' er bij mij niet.
Ik rijd nu al twee jaar met dezelfde HID's zonder problemen gekend te hebben.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Het board net van een motorfiets is een gigantische puinhoop (EMC technisch gezien).
De computer moet tegen bepaalde spanningspieken kunnen.
Pulsen met een breedte van 3 uSec. en een amplitude van -100 V en +174 volt moeten door de systemen worden overleefd.

Dus die pulsen mogen de veiligheid van het voertuig niet beïnvloeden.
geebee

Bericht door geebee »

Dus ik moet mij daarover geen zorgen maken,
bedankt jongens voor de uitleg
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Verder is het zo, als er een CE logo (Nee het is GEEN keurmerk) opstaat moet hij geschikt zijn voor automotive gebruik.
Dus mag het geen ontoelaatbare storing toevoegen op het boord net.
PHILIP

Bericht door PHILIP »

De flits wordt volgens mij veroorzaakt door de "lampenCHECK" , indien er een lampje stuk is wordt dit weergegeven door de boordcomputer. Bij het aanschakelen van het contact wordt hiervoor door elke lamp een puls gestuurd die igv gloeilampen onzichtbaar is, een xenonlamp licht wel even op.
philip
geebee

Bericht door geebee »

PHILIP schreef:De flits wordt volgens mij veroorzaakt door de "lampenCHECK" , indien er een lampje stuk is wordt dit weergegeven door de boordcomputer. Bij het aanschakelen van het contact wordt hiervoor door elke lamp een puls gestuurd die igv gloeilampen onzichtbaar is, een xenonlamp licht wel even op.
philip
Hallo Philip,
was mijn gedacht ook al.. maar jij bevestigd het hiermee..
zondag avond stond ik naast de weg klaar om mijn motor te starten en er reden een paar wagens voorbij die serieus op de rem gingen :-)
Krijg ook geen foutmelding van een kapotte lamp of dergelijke, dus de computer ziet het helemaal niet aan als een fout, dus ik denk niet
dat ik me zorgen hoef te maken.
toch bedankt voor je antwoord
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

BTW IN Nl is het verboden om in bestaande verlichting die geen XENon uitvoering heeft XENON in te bouwen.

Van de website van verkeeren waterstaat.

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ach Cees, hier in België lopen we meestal wat achter...tegen dat dit in Belgenland een feit wordt is de Xenon al vervangen door Ultra Led's of whatever :lol:

Momenteel hebben we hier andere prioriteiten zoals groene schermen plaatsen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Wat CeesBMW shrijft is correct, alleen geldt dat niet alleen in Nederland maar in heel de Europese Unie, en niet vanaf 1 mei 2009 maar van sinds het europees reglement voor xenon verlichting (R99) in voege is getreden (16 oktober 1995).
In een behuizing voor filament lampen H1, H2, ... mag alleen dit type lamp gemonteerd worden. Het is zo dat de behuizing van lampen een keurmerk dragen waarop staat vermeld welk type lamp erin gemonteerd dient te zijn (H voor filament lampen, D voor HID).
Er bestaat geen typische regelgeving voor Xenon (ik noem het liever HID) voor motorfietsen. Voor wagens is er wel een duidelijke regelgeving, daar staat ook dat elke HID moet voorzien zijn van een automatische hoogteregeling en sproeier. Als HID op motorfietsen zou worden geïnstalleerd (af fabriek) dan zou ook aan deze voorwaarden moeten voldaan worden (al is niet iedereen het daarover eens).
Ikzelf heb ook een HID in mijn GS zitten omdat ik ervan overtuigd ben dat ik daardoor beter zichtbaar ben voor tegenliggers (zonder ze te verblinden natuurlijk, anders heeft dit weer het omgekeerde effect). Het is dus wel belangrijk steeds de hoogteregeling aan te passen aan de belading (standaard zijn twee standen beschikbaar op de GS).
Op europees niveau zijn veel discussies aan de gang over verlichting van motorfietsen. Er komt dus zeker meer wetgeving in de toekomst hiervoor.
Hoe streng er in Nederland (en andere landen in Europa) zal toegezien worden op het gebruik van HID in motorfietsen heb ik geen zicht. Ik hou de mijne in ieder geval (zo lang mogelijk).
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Domi

Bericht door Domi »

Ben ook lang van plan geweest om Xenon in m'n GS 1150 te plaatsen,ivm betere zichtbaarheid,maar na 5 dagen met 6 motoren in England te rijden,waarvan 1 met Xenon,ook een GS 1150,viel het mij op,dat overdag het blauwachtige Xenon schijnsel minder krachtig was als de andere met normaal halogeenlampen,de Xenon viel gewoon op door z'n blauwachtig licht,maar was minder krachtig,'s avonds was een ander paar mouwen,dan sprong de Xenon er echt uit met een baken van licht.
Wanneer ik het nu zo bekijk blijf ik gewoon met halogeen rijden,en ga ik er mischien Hella verstralertjes bijplaatsen op de valbeugel voor meer zichtbaarheid,denk dat Xenon meer een modegril is dan effectief een verhoogde zichtbaarheid.
Vooruitzien,fluo hesje,en een"Remus"zijn minstens even goed voor op te vallen,mijn gedacht

Groeten
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Domi, ik kan je, met m'n hand in 't vuur, nu beloven dat een xenon in een 1150 WEL een groot verschil maakt. Ik zie 't zelf.

Ofwel heeft je maat zo'n namaakxenon lampje, dat eigenlijk geen grotere lichtopbrengst heeft, ofwel staat z'n lamp heel slecht afgesteld (maakt een gigantisch verschil uit, heb zelf m'n lamp opnieuw afgesteld en dan pas was 't de moeite waard) ofwel is z'n reflector binnenin stuk.

Trouwens, dat blauwachtige, daar kies je zelf voor, moet je maar geen xenon kopen boven de 6000K (da's de lichtkleur, 5500 is puur wit, hoger gaat naar 't blauwe, lager gaat naar 't gele neigen). Ik heb 5000K, en er is geen greintje blauwe schijn te bespeuren.

Soit, als je wil mag je altijd is langskomen, vergelijken we jouw 1150 en de mijne is, liefst als 't donker is, je zult rap zien dat ik niet overdrijf.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

props-n-blades schreef: Als HID op motorfietsen zou worden geïnstalleerd (af fabriek) dan zou ook aan deze voorwaarden moeten voldaan worden (al is niet iedereen het daarover eens).
Gasontladingslampen worden al af-fabriek op motoren geleverd (K1200GT en K1200LT), alleen zijn het nog zo weinig modellen dat de (EU) wetgeving daar nog niet in voorziet. De Europese wetgeving betreft dan ook alleen personenauto's en bedrijfswagens.

CeesBmw schreef:BTW IN Nl is het verboden om in bestaande verlichting die geen XENon uitvoering heeft XENON in te bouwen.

Van de website van verkeeren waterstaat.

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
In NL is de wetgeving in dat opzicht per 1-5 dan ook alleen voor personenauto's en bedrijfswagens aangepast. Vooralsnog is retrofit-xenon bij motoren (nog) niet verboden. Eis is wel dat de verlichting niet verblindend mag zijn. De wet stelt expliciet dat buiten het grootlicht het voertuig (auto, motor, etc.) geen verblindende verlichting mag hebben. Ook moet het lichtbeeld juist zijn (dus goedkope rommel kan een onjuist lichtbeeld creëren = verboden verlichting).

Domi schreef:[...] denk dat Xenon meer een modegril is dan effectief een verhoogde zichtbaarheid.
Vooruitzien,fluo hesje,en een"Remus"zijn minstens even goed voor op te vallen,mijn gedacht
Gasontladingslampen vallen meer op door afwijkende kleur t.o.v. halogeen en door de hogere lichtintensiteit. Belangrijkste voordeel van gasontladingslampen is dat je zelf zoveel meer ziet (meer licht en wit = neutraal licht).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Gaby

Bericht door Gaby »

Wat ik lees ivm de nieuwe regels in Nederland is dat er sprake is van "voertuigen":
'Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.'
Is deze informatie dan fout?
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Roadrunner NL

Bericht door Roadrunner NL »

Gaby schreef:Wat ik lees ivm de nieuwe regels in Nederland is dat er sprake is van "voertuigen":
'Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.'
Is deze informatie dan fout?
Gaby
Info is volgens mij juist en ik heb geen aanvullende informatie op basis waarvan motoren buiten deze wetgeving zouden vallen. Het is helaas niet anders vrees ik.

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gaby, Tom,

Het gaat ook om de plaats waar in de wetgeving dit staat. De nadere informatie betreft de codes is nl. alleen te vinden in hoofdstuk 5 (permanente eisen), afdelingen 2 (personenauto's) en 3 (bedrijfsauto's). Er is niets over te vinden in afdeling 4 (motorfietsen). Deze extra regel is derhalve dan ook NIET van toepassing voor motorfietsen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Ik heb ook wel enkele ervaringen met Xenon-lichten op mijn R1100S. Mijn eerste setje van Mecatune heeft om een mij onbekende reden de geest gegeven. Bij het opstarten knipperde hij wat en meestal bleef het daarbij. Slechts enkele keren kwam het zover dat de koplamp 'aansprong'. Ik denk dat het de ballast was waar iets mee scheelde. Daarna werd ze vervangen door een volledige nieuwe set van Pilot type Classic Line (met de zilverkleurige ballast). Ook weeral niet de juiste keuze zo bleek, want het digitaal klokje op het dashboard sloeg ervan tilt. Weeral bleek de ballast de oorzaak hiervan te zijn (spanningsval of storing door magnetisch veld). Ondertussen werd ze vervangen door het type Pro Line en hiermee is het probleem opgelost.
> http://www.pilotxenon.com/?id=54&title=ballasten

Ik zou eigenlijk geen ander licht meer op mijn moto willen hebben. Ik vind het verschil formidabel groot en het is volgens mij één van de beste investeringen die je op je moto kan doen. Je bent vooral veel beter zichtbaar voor de andere weggebruikers. Het is me trouwens een paar keer opgevallen dat voorliggende bestuurders op de zijkant van de rijbaan gaan rijden om je door te laten als je plots blijkt in hun kont te hangen (heeft volgens mij te maken met het blauwachtige licht en het op-en-neer bewegen van de lichtstraal door oneffenheden en/of optrekken :grin: )
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
Gaby

Bericht door Gaby »

®win schreef:Gaby, Tom,

Het gaat ook om de plaats waar in de wetgeving dit staat. De nadere informatie betreft de codes is nl. alleen te vinden in hoofdstuk 5 (permanente eisen), afdelingen 2 (personenauto's) en 3 (bedrijfsauto's). Er is niets over te vinden in afdeling 4 (motorfietsen). Deze extra regel is derhalve dan ook NIET van toepassing voor motorfietsen.
Ha, het gaat dus (zoals zo vaak) om de juiste context :wink:
Bedankt voor de verduidelijking!
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie