BATTERIJ voor 1200 GS
Moderator: GVN
-
michel buyckx
- Contacteer:
BATTERIJ voor 1200 GS
Na 6 maanden afwezigheid, inclusief vergetelheid om de moto aan de druppelaar te hangen, heb ik getracht mijn batterij op te laden met een gewone 12V lader. Na 2 h startte de motor maar heb ik hem nog een paar uur aan de lader laten hangen om "nog beter op te laden". Na die paar uur had ik klein gaatje in de batterij waar de vloeistof uit borrelde en de batterij was dead! Is het waar dat je een gel batterij niet mag opladen met een gewone auto batterij lader? Waarom?
Zijn er in België niet-BMW batterijen voor de 1200gs op de markt?
Zijn er in België niet-BMW batterijen voor de 1200gs op de markt?
Re: BATTERIJ voor 1200 GS
Het zou geen probleem mogen zijn om een gel accu te laden met een lader voor lood accu's.
Wel wordt er gewaarschuwd dat de laadspanning niet te hoog mag zijn (max. 13.6V) en dat
de laadstroom best op 1/10de van de nominale waarde van de accu gehouden wordt. Dat laatste
wordt ook bij lood accu's aanbevolen maar is relatief, een alternator laadt de accu met veel meer
dan 1/10de (maar mogelijk niet zo lang aan een stuk).
Zou het niet kunnen dat uw accu al in diepe coma was voor het begin van de lading, en dat het
gebeuren laden - starten - laden het overlijden heeft versneld?
Vloeistof die opborrelt uit een gel accu lijkt me nogal ongewoon (en bijzonder ongezond).
Er zijn meerdere gel accus te koop als vervanging voor de originele BMW, o.a. de Odyssey PC680
die naar ik lees een ijzersterke reputatie heeft.
Zes maanden afwezigheid is op zich niet zo erg, ik zou dan de goed geladen accu uit de motor
nemen en opbergen op een droge en vorstvrije plaats. Dat zou het leven van de accu niet mogen
bedreigen. Bij terugkomst eventueel aan een "slimme" ader hangen die de accu kan testen (en
zelfs reanimeren) zoals een Optimate 3 of 4.
Gaby
Wel wordt er gewaarschuwd dat de laadspanning niet te hoog mag zijn (max. 13.6V) en dat
de laadstroom best op 1/10de van de nominale waarde van de accu gehouden wordt. Dat laatste
wordt ook bij lood accu's aanbevolen maar is relatief, een alternator laadt de accu met veel meer
dan 1/10de (maar mogelijk niet zo lang aan een stuk).
Zou het niet kunnen dat uw accu al in diepe coma was voor het begin van de lading, en dat het
gebeuren laden - starten - laden het overlijden heeft versneld?
Vloeistof die opborrelt uit een gel accu lijkt me nogal ongewoon (en bijzonder ongezond).
Er zijn meerdere gel accus te koop als vervanging voor de originele BMW, o.a. de Odyssey PC680
die naar ik lees een ijzersterke reputatie heeft.
Zes maanden afwezigheid is op zich niet zo erg, ik zou dan de goed geladen accu uit de motor
nemen en opbergen op een droge en vorstvrije plaats. Dat zou het leven van de accu niet mogen
bedreigen. Bij terugkomst eventueel aan een "slimme" ader hangen die de accu kan testen (en
zelfs reanimeren) zoals een Optimate 3 of 4.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
michel buyckx
- Contacteer:
Gaby,
heel erg bedankt voor je snelle reaktie. Zou het kunnen dat de - klem de behuizing geraakt heeft en het gaatje veroorzaakt heeft? Wat de vloeistof betreft : dat was effektief heel weinig en een papieren zakdoekje was voldoende om het op te vangen.
Odyssey PC 680 : kan die in een 1200gs? Ik ben op hun site gaan zien en die 1200gs staat niet in de lijst. Op de ADV website spreekt men wel van de PC535, die kleiner is. Waar kan je die Odyssey kopen? Ik kom morgen in Brussel en Leuven.
heel erg bedankt voor je snelle reaktie. Zou het kunnen dat de - klem de behuizing geraakt heeft en het gaatje veroorzaakt heeft? Wat de vloeistof betreft : dat was effektief heel weinig en een papieren zakdoekje was voldoende om het op te vangen.
Odyssey PC 680 : kan die in een 1200gs? Ik ben op hun site gaan zien en die 1200gs staat niet in de lijst. Op de ADV website spreekt men wel van de PC535, die kleiner is. Waar kan je die Odyssey kopen? Ik kom morgen in Brussel en Leuven.
Ik vermoed dat je gelijk welke batterij kan plaatsen in jou 1200gs, zolang hij dezelfde waarden en afmetingen heeft als je huidige batterij.
Varta is naar t'schijnt heel goed.
Varta is naar t'schijnt heel goed.
-
michel buyckx
- Contacteer:
Waar koop je die Varta of Odyssey batterijen? Als ik goed begrepen heb zijn in België vele motorzaken op maandag gesloten.
-
edargpu
Bij Dobbelaere ( http://www.dobbelaere-ae.be/v1/) hebben hier de meeste hun Odyssey gekocht en heeft een zeer sterke prijs althans voor de PC680.Best eens een belleke doen ivm de prijs en het model voor uwen 1200 GS.
Edargpu
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
-
noel1200gs
Ik heb er een PC535 ingeplaatst, iets groter dan de originele,
er is een beetje modificatie-werk aan zoals de zijribben langs rechtse kant afsnijden,
en het bevestigings plaatje herplooien.
Voor de rest super batterij.
er is een beetje modificatie-werk aan zoals de zijribben langs rechtse kant afsnijden,
en het bevestigings plaatje herplooien.
Voor de rest super batterij.
Oops, topic uit het oog verloren, sorry. Die Oddyssey gaat zo te zien wel lukken dus.
De vloeistof die je gevonden hebt, kan die van ergens anders gekomen zijn, ook een
gaatje kan zoiets niet veroorzaken in een gel batterij.
Wat wel zou kunnen is dat het niet om een gel maar om een AGM type gaat en die kunnen wel (wat) lekke), zie bijv:
http://www.zbattery.com/AGM-vs-Gel-Cell ... -batteries
Gaby
De vloeistof die je gevonden hebt, kan die van ergens anders gekomen zijn, ook een
gaatje kan zoiets niet veroorzaken in een gel batterij.
Wat wel zou kunnen is dat het niet om een gel maar om een AGM type gaat en die kunnen wel (wat) lekke), zie bijv:
http://www.zbattery.com/AGM-vs-Gel-Cell ... -batteries
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Voor het plaatsen van een Odyssey PC535 op een R1200GS is er een 'pictorial' beschikbaar :
http://www.jimvonbaden.com/R1200_GS_Battery_Swap.html
Daar zie je meteen wat de aanpassingen zijn. Wel in 't Engels.
http://www.jimvonbaden.com/R1200_GS_Battery_Swap.html
Daar zie je meteen wat de aanpassingen zijn. Wel in 't Engels.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
-
noppenrijder
is een PC535 dan beter dan een PC680?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
-
VFooR
Omgekeerd...de PC680 is nog een trapje hoger. Kan zeer diep gaan en kan heel die electronica prima opstarten.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Heb gister op UKGSer forum gelezen dat er ook een PC535 bestaat aangepast aan de R12GS.
Die heet PC535GS ... écht !
Die heet PC535GS ... écht !
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Toedel
(165.000km op R1200GS).