Een K1100RS om te beginnen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Toon

Een K1100RS om te beginnen?

Bericht door Toon »

Dag Allemaal.
Ik ben Toon, 27 jaar en wonende te Hasselt. Ik heb nu nog geen motorrijbewijs maar dat zit er wel aan te komen.
Het dromen van een motor is in ieder geval al jaren bezig. De moto die ik zou willen aanschaffen is een K1100RS. Dit omdat deze, zoals ik hier kan lezen, oerdegelijk is, onderhoudsarm door het leven kan, betaalbaar is en naar mijn mening een stoer/mooi/tijdloos/stijlvol uitzicht heeft.

Door mijn verliefdheid op de K1100RS is het moeilijk om de neg. eigenschappen er van te zien. Daarom zit ik met de vraag, is dit wel een geschikte motor voor een beginneling. (ik heb enkel ervaring met brommerkes allerhande, en 125cc vespa's) Hoe zit het met de wendbaarheid, doseerbaarheid van de kracht, comfort enz.

Alvast bedankt voor de info.

Toon
JH.
Contacteer:

Re: Een K1100RS om te beginnen?

Bericht door JH. »

Welkom in eerste instantie...

Moeilijke vraag en even moeilijk antwoord. De meningen zijn hierover verdeeld, doch de mijne krijg je alvast mee.

Volgens mij kan het, doch het hangt vooral van je eigen ingesteldheid af. Ben je een losbol en laat je graag de teugel los, doe het dan liever niet.
Kan je jezelf beheersen, ...doe het dan zeker.

Ik starte zelf met een r1150rt. Het jaar erop zat ik op een K1200Lt en nu is het een Goldwing 1800 geworden.
Daarnaast kleurt ook nog een K100 het garage interieur. Dit alles in vijf jaar en 130000 km tijd.

Het polleke dat het gas bedienen moet, in combinatie met het koppeke dat dat handje doet bewegen zal bepalen of dit type geschikt is voor jou. Wendbaar is ie zeker.... maar dat bepaalt ook grotendeels de rijder zelf.

Het belangrijkste is dat je je moet goed voelen op die motor, en niet omdat je hem graag ziet. Uitgebreid gaan proefzitten, maar nog veel belangrijker is het proefrijden vooraleer te kopen is de eerste vereiste. Voel je je er niet goed op, dan doe je het beter niet.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Toon

Bericht door Toon »

Bedankt voor het antwoord.
Ik besef wel dat looks niet alles zijn maar het speelt, hoe ik het draai of keer bij mij toch wel mee.

Wat mijn gedrag op de weg betreft is het best te omschrijven als vlot deffensief. Hier mee bedoel ik vlot (is niet gelijk aan snel), lettend op medeweggebruikers en houden van voldoende afstand. Ik ben me al voor een deel bewust van de mogelijke gevaren die motorrijden met zich mee zullen brengen.
Het rijden met de vespa heeft me toch al wat geleerd rond defensief rijden.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

het is nu niet bepaald het ideaal om je eerste stappen mee te zetten .
De doseerbaarheid is zeer gemoedelijk en de vermogensafgifte is goed doseerbaar (lees zeer soepel)
hij laat zich goed rijden al toerend evenzeer als op hoge snelheid ( al moet je daar wel het koppeke bij houden want als het beest los is gaat het direct erg snel)
Het is een lange motor wat de zithouding betreft , voor mij 169 hele cm eigenlijk een beetje te gestrekt om goed te zijn .
Wat betreft stuureigenschappen is dit nu net niet de meest wendbare motor ,
De wielbasis is zeer lang en vraagt daardoor enige gewenning in de bochten.
Hij wil nadrukkelijk op de juiste lijn gezet worden en dat corrigeren loopt niet van een leien dakje.
het gewicht laat zich bij korte maneuvers ,samen met de grote draaicirkel al snel voelen (topzwaar)
Bij een eventuele omvaller rekening houden met de hoge kostprijs van het kuipwerk en de onderdelen
Wat duurzaamheid aangaat ,is het zowat het beste ooit gebouwd door BMW spijtig van de snelle waardevermindering en de moeilijke verkoop 2 hands
Dit brengt mee dat exemplaren met lage km stand zeer goedkoop te vinden zijn . Accessoires zoals koffers en tanktas zijn moeilijker te vinden en zeer duur
En ige zwakte ,het regelsysteem van de ABS unit , kijk bij een 2handse of de ABS lichtjes uitgaan en de ABS werkt , herstelling is enorm duur.
Bij een exemplaar dat lang stilstaat durft de waterpomp al eens voor problemen zorgen . op zich niet zo erg en relatief goedkoop te herstelllen.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zoals JH schreef je jezelf voor 100% in de hand hebt is het mogelijk om met een zware te beginnen. De handelbaarheid op lagere snelheid is wat beperkt door het toch ietwat hoge gewicht en het klein stuurtje. Dus daar steeds rekening mee houden of je legt em neer.
En om er een verhaaltje bij te vertellen of het niet wat hoog gegrepen is...Mijn broer zaliger wou eens stiekem mijn toenmalige motor uit de garage halen om er een toerke mee te doen. (Honda 450 tweecylinder)
Ik was toen bij het leger als milicien, dus hij (toen 17) zag zijn kans schoon om eens met dat ding te gaan bollen. Zelf had hij ervaring zat met allerhande brommers, die toendertijd vlot 90 Km/U gingen. Maar eens hij op dat ding zat en van gewoonte de gashendel opendraaide en de koppeling iets te fel liet opkomen hing hij als een wapperende vlag met nog enkel één hand aan het stuur. Hij is recht gebleven, of beter gezegd heeft al zwalpend het boeltje overeind weten te houden.
Jaren later heeft hij het me verteld. En was toen serieus verschoten van de power die in dat ding zat.
En een Vespa is geen 1100RS hé! Hou dat altijd in gedachte!

En ook nog, ga naar een screening! Die zijn nog altijd gratis en zijn als beginner zeker de moeite waard. Daarnaast is wat rijvaardigheid scholing gaan volgen zeker ook een aanrader.
Succes ermee! :wink:
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Je gaat nu toch niet beweren dat je moet opletten voor het vermogen van een K1100RS , en vespa heeft meer vermogen.
Wat zou het alternatief zijn, een 600cc van een paar jaar oud?
Voor mijn part is een K1100RS een zeer goeie opstapmotor, die je niet zo vlug zal verrassen in de negatieve zin, géén ongewenste wheelees, niet uitbreken, géén tankslappers, je wordt niet uit het zadel geworpen als je door een put in de weg moet. Indien je eens sportief uit de hoek wil komen kan dit echter ook wel. De K11RS is een evenwichtige motor die door zijn hogere gewicht zeer comfortabel afgeveerd is, en ongevoelig voor de nadelige gevolgen van lastwissels die je als beginnende motorrijders soms hebt. Als je het gewicht de baas kunt is het een verstandige keuze als opstapmotor, met veel bagagemogelijkheden, gemakkelijk in onderhoud en plenty 2dehandsonderdelen voor weinig geld.
philip 2 x K1100RS (100.000km)
Toon

Bericht door Toon »

Bedankt voor de antwoorden.

De lengte van de motor lijkt me nog niet zo een probleem, Ik ben 1m85. Om hem door het gewicht niet te laten omvallen kan ik mijn spiertjes wel wat trainen. :grin:
De wendbaarheid aan lage snelheid is blijkbaar toch wel een probleem. Zeker als je je moet bewijzen op het rijexamen. Hier ga ik waarschijnlijk toch een motor van de rijschool voor gebruiken. Het zal wel niet onrealistisch zijn dat ik bij het oefenen van de trage manoeuvres eens tegen de grond ga. (achteraf zal de kans er ook wel zijn, maar als ik daar te veel bij ga stilstaan kan ik beter een oude enduro kopen met een hoop valbaren er op. :wink: )

Over een jongere 600cc heb ik ook al nagedacht maar een honda CBF of een ducati monster bijvoorbeeld moeten voor wat betreft pk's al niet onderdoen voor een K1100RS.

Dus, als ik het goed lees is het vooral een veilige, stabiele, degelijke, comfortabele, doseerbare/controleerbare motor die, als ik kan leven met de beperkte wendbaarheid aan lage snelheid en rekening hou met het potentieel toch kan dienen als motor voor een beginneling.
Cruz
Contacteer:

Bericht door Cruz »

hey,
ik heb een quasi gelijkwaardige stage doorlopen: heb op mn 15 leren rijden met achtereenvolgens MTX-50, trial phantom 125 en toen even (van kameraad) zxr 750. Die laatste was onverantwoord, maar het ging. Jaren later vespa px -fan geworden (paar racers gehad), en sinds 3 jaar fiere bezitter van k100rs. Ook verliefd op de motor. En had er beetje schrik van in het begin, toen ik aan het rondkijken was. Heb dan rijles gevolg op een 600 vd rijschool, met een L gereden op een K100 basic, rijbewijs gehaald, en even later een rs gekocht (nu 3j geleden). Als je genoeg oefent op lage snelheid en maneuvers, is het geen enkel probleem om mee te rijden, als je idd zeker in het begin rustig blijft rijden.
Na 3 j fantastisch ding en supercontent!! wendbaar, leuk cruisen én doorrijden als het kan.. Dus goed nadenken, inderdaad eens mee rijden, en vooral: rustig ervaring opdoen!
Succes!
BMW K100rs 1988, going strong!
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

Een K1100RS als eerste motor ??? :shock: :shock:
Ik ben geen voorstander, niet omwille van zijn vermogen(mak!) maar omwille van zijn gewicht/lompheid. Zijn rijgedrag doet mij eerder denken aan een trein/tram/bus/boot dan aan de beweeglijkheid en handigheid van een motorfiets. :roll:
Met alle respect voor uw keuze, maar ik vrees dat ik wel nooit voor zo een rijdende salonzetel zou kiezen, ook niet na 10/20/30 jaar. Tenzij ik mij vanuit mijn rolstoel op mijn motor zou moeten hijsen...
Als een leuke beginner een BMW moet zijn, dan de F-reeks misschien? Maar in het Verre Oosten is de keuze vééél uitgebreider en gevarieerder. :wink:
Cruz
Contacteer:

Bericht door Cruz »

Tja, gewicht is wel een (groot) nadeel als ge echt moet starten, zeker met die 1100, die is nog zwaarder dan de ouwe 100.
Totaal iets anders: Een 650xmoto is dan wel handig om te leren, niet teveel pk's, goei koppel, erg wendbaar, erg laag gewicht. of ne 800S / R, blijft ook nog eens mooi... En uiteraard, budgetvriendelijk een 2dehands CB'ke kan nooit kwaad om de truken van de foor mee te leren en eens te laten vallen voor ge echt geld uitgeeft. ;-)

Edit: voor alle duidelijkheid, ik heb nog geen nanoseconde spijt gehad van de k-rs als eerste echte motor. Het ding is mooi, multi-inzetbaar, betrouwbaar, goedkoop, ... En als je al wat Vespa-ervaring hebt, helpt dat wel. Met dat verschil dat je nu koppel én remmen hebt :wink:
Laatst gewijzigd door Cruz op 10 mar 2009, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW K100rs 1988, going strong!
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Of een K1100RS de ideale beginfiets is, laat ik in het midden, maar het is wel zo dat hij dankzij het bredere stuur, imho gemakkelijker stuurt dan de K100RS. Die paar cm maken een groot verschil (hefboom-effect), zeker als je wat langer bent. In vergelijking met de K1200RS, lijkt de K1100RS mij wendbaarder, omdat het zwaartepunt naar mijn gevoel bij deze laatste hoger ligt (de "oude" K's hebben trouwens een lager zwaartepunt dan de doorsnee motorfiets). Ik heb in elk geval veel plezier aan mijn K1100RS beleefd, zonder dat ik een vaarbrevet of treinbestuurdersvergunning nodig had :wink: .... Integendeel; er zijn ongetwijfeld machines die lichter sturen, maar of ze even polyvalent zijn, wil ik nog wel eens zien. Met een K1100RS kan je zowel met duo in alle comfort op reis, als gummi geben op de Nordschleife zonder dat je het schaamrood op de wangen hoeft te krijgen. De iets slomere, maar oh zo koppelrijke motor maakt het je als beginner trouwens veel gemakkelijker dan een nerveus beest dat je continu in de toeren moet jagen en je stress bezorgt door zijn nervositeit.
Het beste wat je kan does is proberen proefritten te maken en dan je eigen keuze bepalen volgens de criteria die voor jou het belangrijkste zijn. Succes alvast!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie