Inmiddels heeft de GSA al gehad: (natte) sneeuw, hagel, regen en wind in alle gradaties, vries- en iets warmere temperaturen, zelfs een keer zon(netje) en een droog asfaltje. Off road is er nog niet van gekomen.
Eerste (niet-technische) impressies vergelijking RT (1200-'2006)- GSA (1200-'2009-- nog in rodage):
* Motorafstelling & versnellingsbak: het GSA'ke lijkt korter afgesteld in de versnellingen. Het effect (maar misschien ook omwille het geringere gewicht) is een snediger vertrekken & hernemen onder de 140km, maar ook een iets makkelijkere verhouding tussen 2e en 3e in de file bij ± 60-70km/u. Daardoor moet je minder schakelen & kan je iets meer op koppel rijden. De bak schakelt naar mijn aanvoelen ook vlotter, klikt iets makkelijker in versnelling.
* Remmen: de GSA schijnt meer remdruk nodig te hebben op de achterrem ivglm de RT, de rem moet harder/dieper ingedrukt te worden/ geleidelijkere opbouw remkracht.
* Kuip & balans: de kuip is kleiner & dat merk je wel. Bij slecht weer is dat iets minder leuk & de nattigheid druipt van de broek & botten. Bij de RT moest het al serieus regenen vooraleer je echt nat werd, dat is hier iets anders. Maar het gevoel / genot van motorijden is bij schoon weer duidelijk groter (en al vanaf lage snelheid).
De RT rijdt als een trein, is relatief beperkt windgevoelig, je zit IN je cocon los van de elementen. In slecht weer heb ik zelden het gevoel gehad van controleverlies, zelfs op gladde winterwegen. De moto zet zich wel eens, maar corrigeert bijna zichzelf, en anders geef je een stoempje & hij komt weer recht. De GSA is wat bruter, wat speelser, je zit OP je 'paard' dat je moet controleren en de grond is duidelijk wat verder (even rechtstampen is dus wat relatiever geworden). Hij is duidelijk windgevoeliger, vraagt meer actieve balanscontrole & tolerantie voor correctie lijk iets minder. Anderzijds moet ik zeggen dat de tractiecontrole zeer goed werkt. Enkel bij snelle overgangen tussen glad & grip (bv. natte dwarse witte strepen) merk je de impact. Voor het overige lijkt het alsof hij gewoon iets trager reageert (maw de tractiecontrole grijpt in) & echt uitslaan heb ik nog niet voorgehad. De RT kon je wel al eens voelen glijden bv. bij de combinatie van gas geven, korte correctie/draaien op een gladder stup --> typisch bij laveren tussen auto's op snelheid in de file, even gas net op de witte streep & de RT 'zette' zich even.
De spiegels van de GSA moeten geregeld worden proper gemaakt & dampen soms aan, iets wat ik nooit heb moeten doen op de RT. Idem overigens wat betreft mijn vizier, de nattigheid (en ook het zout) kletst tot tegen het vizier, bij de RT bleef dit veel properder. De spiegels en koffers (ALU) GSA staan ook hoger (surprise), maar in de file betekent dat nu toch iets meer uitkijken. De RT passeerde met zijn spiegels boven die van de auto's & onder die van de kamionettes & idem met de koffers, die kwamen onder de autospiegels. De GSA komt met de spiegels ter hoogte van die van kamionettes & de koffers in sommige gevallen tot op niveau van sommige autospiegels. De GSA koffers zijn trouwens ook ongeveer 2à3 cm breder denk ik dan die van de RT. Als het maar krappekes is moet ik nu toch iets meer opletten.
Op de RT gebruikte ik de handschoenverwarming beperkt & veelal op stand 1, op de GSA voel ik de wind tussen handschoenen & onderarm & is de verwarming duidelijk meer in gebruik (tot en met stand 2). Anderzijds heb ik nog steeds niet mijn winterhandschoenen gebruikt (wel goretex tussenseizoen).
* Verbruik - zou ik eens moeten goed checken, maar indicatief lijkt de GSA mij iets meer te verbruiken dan de RT, maar dat kan ook liggen aan het inrijden van de moto. De grotere tank vind ik wel een pluspunt.
* Sound - de demper van de GSA vindt ik leutiger dan de RT. Doffer & rauwer, iets potenter, vergelijkbaar met mijn eerste RT die gechiptuned was met aangepaste demper.
* Wendbaarheid- daarin is de GSA duidelijk meester van de RT in mijn ogen. Kortere draaimanoeuvers / meer wendbaarheid op lagere snelheid /stapvoets, maar ik moet toegeven dat ik de korte snelle bochten nog wat moet wennen want je moet hem er anders induwen dan de RT. Mogelijk ook een kwestie van vertrouwen & de combinatie met de gladde wegen geeft niet veel test tolerantie.
Samengevat:
Ik heb mij de overstap tot nu toe zeker niet beklaagd. Het zeker gemis van bescherming & stabiel weggedrag tegen de slechte weergoden wordt ruimschoots gecompenseerd door het verhoogd plezier van het rijden. Enkel bij meer extreme weersomstandigheden (bv. gisteren avond een serieuze klets hagel met slechte zichtbaarheid, gladheid & vooral sterk wisselende dwarse windstoten) was het vertrouwen in de RT tot nu toe groter (maar opnieuw dat kan nog wat gewenning zijn) & moet de GSA nadrukkelijker aangestuurd/gecompenseerd worden. De gemiddelde snelheid op autostrade is wat lager geworden, maar zonder gemis aan rijplezier.
Ik kijk al echt uit naar wat properder weer, en vooral wat meer rijmogelijkheden buiten het woon-werkverkeer, want pas dan komt de GSA echt tot zijn recht.