betrouwbaarheid

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

J-P
Contacteer:

Re: betrouwbaarheid

Bericht door J-P »

Ik had hetzelfde probleem, m`n knieen konden de hoek niet aan, ik zat teveel geknikt met de knieen. Een allroad is de ware voor mij en al helemaal met cardan. hopelijk maakt Honda mij volgend jaar weer blij.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Op risico dat ik mijn bak weer ga vol krijgen. Hier is het vervolg...
Mijn GS heeft nu 2 weken weggeweest, eerst heeft mijn dealer zo ongeveer alles nagemeten en afgesteld wat enigzins mogelijk is, zonder resultaat. Dan hebben ze hem naar BMW Bornem gebracht en vandaag heb ik bericht gekregen dat ik hem morgen mag komen halen.
Het probleem is niet opgelost, alles valt binnen de tolerantiewaarden van bmw. M.a.w. vervelende klant stop met zagen.
Ik zit dus nu met een motor van net geen 18000€ waar je niks mee bent. Ik heb die machine gekocht om dagelijks te gebruiken, ook om op reis te gaan. Probleem is dat door deze trilling vanaf 4100 rpm het stomweg onmogelijk is om meer dan 50km aan 1 stuk te rijden, je handen en voeten worden gewoon gevoelloos. Dus als ik op reis wil dan zal ik mijn "reismotor" maar op stal zetten en een deftige machine huren?
Ik kan het me niet permiteren om de bullen buiten te gooien want je moet pak geld laten vallen, al is hij maar 8 maanden oud.
Wat men wel heeft gevonden is de reden dat mijn lamp voorraan altijd los komt, een rubberke dat niet deugt. Dat de beide aluminium kappen aan de tank na elke 10km loskomen heeft men zelfs niet gemerkt...
Nu is het bang wachten op de volgende problemen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

webcommerce schreef:Op risico dat ik mijn bak weer ga vol krijgen. Hier is het vervolg...
Mijn GS heeft nu 2 weken weggeweest, eerst heeft mijn dealer zo ongeveer alles nagemeten en afgesteld wat enigzins mogelijk is, zonder resultaat. Dan hebben ze hem naar BMW Bornem gebracht en vandaag heb ik bericht gekregen dat ik hem morgen mag komen halen.
Het probleem is niet opgelost, alles valt binnen de tolerantiewaarden van bmw. M.a.w. vervelende klant stop met zagen.
Ik zit dus nu met een motor van net geen 18000€ waar je niks mee bent. Ik heb die machine gekocht om dagelijks te gebruiken, ook om op reis te gaan. Probleem is dat door deze trilling vanaf 4100 rpm het stomweg onmogelijk is om meer dan 50km aan 1 stuk te rijden, je handen en voeten worden gewoon gevoelloos. Dus als ik op reis wil dan zal ik mijn "reismotor" maar op stal zetten en een deftige machine huren?
Ik kan het me niet permiteren om de bullen buiten te gooien want je moet pak geld laten vallen, al is hij maar 8 maanden oud.
Wat men wel heeft gevonden is de reden dat mijn lamp voorraan altijd los komt, een rubberke dat niet deugt. Dat de beide aluminium kappen aan de tank na elke 10km loskomen heeft men zelfs niet gemerkt...
Nu is het bang wachten op de volgende problemen.
Ik zie dat er altijd afstelling vd motor werd gechecked, al eens gedacht aan een onbalans cardan, banden, wielen? Haal de balanceer proppen eens uit je stuureinden, en probeer eens zonder te rijden....

Als niets helpt, zit het in de motor, en kan je allen maar hopen dat je de motor opblaast in garantie, dan komen ze mss wel tussen in de kosten, erg maar dat schijnt nu zo de mode te zijn.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
webcommerce

Hoi Dirk,

Ja hoor de banden zijn nieuw, alles uitgebalanceerd. BMW Bornem heeft ook de balansas nagekeken (zegt men toch, ik was er niet bij).
Het gekke is dat het begonnen is van de ene dag op de andere, zonder dat ik iets aan mijn motor heb veranderd of aangepast, toegevoegd of weggelaten.
Dat vind ik net zo raar.
In elk geval bedankt voor de tips.
Geloof me, ik wil alles proberen om het in orde te krijgen.

Groetjes,
Peter
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Op kapaza staat er een 1200 GSA te koop, bouwjaar 2007, 220.000km (echt waar volgens de verkoper) zou die verkoper niet iets te vertellen hebben over betrouwbaarheid?
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Waarschijnlijk hoor je meer van deze probleem verhalen omdat er zoveel motoren van verkocht worden ... anyway mijn boite is vervangen op 77000 km omdat de 3 e versnelling doorschoot ..... plastieke boite mijn gedacht :-?

mvg

Stef
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Chris Wils schreef:Op kapaza staat er een 1200 GSA te koop, bouwjaar 2007, 220.000km (echt waar volgens de verkoper) zou die verkoper niet iets te vertellen hebben over betrouwbaarheid?
Salu.
Chris.
Ik geloof dat die man niet alles verteld, na 90.000+ km denk ik wel wat te vertellen te hebben over de betrouwbaarheid. Ik zit hele dagen op die motor en 220000 km in 3-4 jaar is geen sinecure, dan moet je echt je best doen.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
webcommerce

Ik ben blij dat er mensen zijn die probleemloos een groot aantal km kan afleggen.
Dat was ook mijn punt toen ik dit onderwerp begon. Blijkbaar gaan sommige er van uit dat ik niks goed vind aan BMW maar dat is absoluut niet het geval, als hij rijdt is het een geweldige machine.
Wat in mijn ogen niet kan en mag is dat je blijkbaar geluk moet hebben, je hebt een goede of niet... dat vind ik niet kunnen voor een dergelijk dure machine.
Je kan pech hebben zoals ik maar dan nog vind ik dat de constructeur zijn verantwoordelijkheid moet nemen en de klant helpen.
Ik heb er de extra 2 jaar garantie bijgenomen maar wat haalt dit uit als BMW zelfs na 9 maanden zegt dat alles normaal is.
Ik kan max 50 km aan 1 stuk rijden op de autosnelweg zonder dat mijn handen en voeten gevoelloos worden. Dit is van de ene dag op de andere begonnen.
Dan als fabrikant je wegstoppen achter een drogreden als "alles valt binnen de ons opgestelde toleranties" is eigenlijk zeggen we hebben je 18000€ nou oprotten. Het enige wat ik nu kan doen is afwachten tot alles volledig naar de kl.. gaat en hopen dat ze dan niks meer hebben om zich achter te verstoppen.
Ik heb elders ook een topic geopend over de Wunderlich performance controller, aangezien BMW niks doet zoek ik zelf maar een oplossing. De machine buiten gooien is gewoon vanuit financieel standpunt geen optie.
Robbe89

Bericht door Robbe89 »

Hallo,
Ik ben een boxer rijder die ook het hele jaar rond rijdt en soms mijn motor niet ontziet. Eerlijk gezegd zijn er met elke motor problemen als je wil, ook met japanners (spreek uit ervaring) het enige wat belangrijk is, is dat er een goed onderhoud op gebeurd en dat de motor af en toe eens wordt zuiver gemaakt (niet met hoge druk). Soms is het gewoon een kwestie van gierigheid, als iets bijna aan vervanging toe is hoeft het nog niet "want dat gaat nog wel mee" en op een keer begeeft het onderdeel en dan???????????????
Mijn motor is slecht onderhouden is de uitspraak na zo een gebeurtenis. De regel is "beter voorkomen dan genezen", maar de beugel verteld soms andere dingen.
Gebruik je de motor voor op de weg of off-road, bij een niet 's zondags gebruik lijdt de motor altijd meer dan anders en dan is er iets meer onderhoud nodig dan normaal.
Dan is de regel niet 10000km voor onderhoud maar wat vlugger, zit je altijd volgepakt met 2 of leeg alleen op de motor is de slijtage ook heeeel verschillend.
Het ligt niet altijd aan de motor, soms ook wel eens aan de rijstijl.

MVG
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Spreek voor jezelf, we hebben hier 2 recente jappen in de schuur en op de rijschool ook nog eens een stuk of 6 CBF500 en een Pan van minder dan 5 jaar oud...
J-P

pascal

Bericht door pascal »

webcommerce schreef:Hoi Dirk,

Ja hoor de banden zijn nieuw, alles uitgebalanceerd. BMW Bornem heeft ook de balansas nagekeken (zegt men toch, ik was er niet bij).
Het gekke is dat het begonnen is van de ene dag op de andere, zonder dat ik iets aan mijn motor heb veranderd of aangepast, toegevoegd of weggelaten.
Dat vind ik net zo raar.
In elk geval bedankt voor de tips.
Geloof me, ik wil alles proberen om het in orde te krijgen.

Groetjes,
Peter
Wat denk je van kritische toerentallen krukas of hier speciefiek de balansassen,er kan zowel een verband of een oorzakelijk verband zijn
TonTon

Bericht door TonTon »

JH. schreef:...heb ik dan toch de juiste keuze gemaakt door geen GS te kopen :oops:
ja zou ik zeggen , ik ben ook gek van de GS maar na alles wat ik hier heb gelezen zou ik er geen meer kopen , zo goed als 100 % zeker zelfs geen BMW meer mocht ik de financiële mogelijkheden hebben om een nieuwe motor te kopen....
eigen mening hé :wink:

iets anders : bij de auto's bestaat er zoiets als een klassement wat betrouwbaarheid betreft ( plaats 1 = Lexus , 2 = Toyota....Skoda scoort ook héél goed ) , voor dat klassement gaat men kijken hoeveel tijd een automerk op jaarbasis in de garage doorbrengt voor problemen/defecten...
bestaat er niet zoiets voor de motoren ?
webcommerce

Hoi Pascal,

Bedankt voor je reactie. De motor heeft een kleine week bij bmw in Bornem gestaan. En mij is verteld dat men alles heeft nagekeken ook de balansas en alles wat maar enigszins die trilling kan veroorzaken. Nu was ik daar zelf niet bij dus ik moet afgaan op wat men mij verteld.
Ik heb ook een hele uitleg gekregen over toleranties van de verschillende onderdelen en ik begin te denken dat daar het probleem zit. Men meet blijkbaar een bepaald onderdeel, valt alles binnen de vooropgestelde toleranties dan is dat onderdeel ok. Zo doet men dat voor de verschillende stukken. Ik vermoed dat bij mijn machine de losse onderdelen wel binnen de grenzen vallen maar dat het blok als geheel niet meer mooi draait omdat bepaalde (kleine) afwijkingen elkaar versterken...

Groetjes,
Peter
Dirk Pauwels

webcommerce schreef:Hoi Pascal,

Bedankt voor je reactie. De motor heeft een kleine week bij bmw in Bornem gestaan. En mij is verteld dat men alles heeft nagekeken ook de balansas en alles wat maar enigszins die trilling kan veroorzaken. Nu was ik daar zelf niet bij dus ik moet afgaan op wat men mij verteld.
Ik heb ook een hele uitleg gekregen over toleranties van de verschillende onderdelen en ik begin te denken dat daar het probleem zit. Men meet blijkbaar een bepaald onderdeel, valt alles binnen de vooropgestelde toleranties dan is dat onderdeel ok. Zo doet men dat voor de verschillende stukken. Ik vermoed dat bij mijn machine de losse onderdelen wel binnen de grenzen vallen maar dat het blok als geheel niet meer mooi draait omdat bepaalde (kleine) afwijkingen elkaar versterken...

Groetjes,
Peter
Dat kan, maar de inbouw toleranties bij moderne motoren zijn heeeel klein, dus dat die toleranties het probleem zouden veroorzaken lijkt me sterk. Ik heb gelezen dat je zou willen proberen om met performance controller het probleem op te lossen. Hier moet je mee oppassen. Zeker niet aan de dealer of aan BMW laten weten dat je dat doet, dan gaan ze zeker moeilijk doen ivm garantie. Bij wunderlich heb je 30 dagen de tijd dacht ik om die rapidbike of perf controller te proberen, met volledige geld terug garantie. Je riskeert dus eigenlijk niet zoveel met het te proberen. Het enige dat die dingen doen is eigenlijk de computer misleiden en op die manier meer benzine inspuiten. Op zich werkt dat best goed, maar structurele problemen in het blok ga je daar niet mee oplossen. Als de motor bv te arm staat, gaat ie daar niet specifiek harder van trillen bv.....
Je zou in de eerste plaats moeten kunnen vaststellen of de trilling echt met het motorblok te maken heeft of eerder uit het rijwielgedeelte of aandrijfgedeelte komt. Er zijn bv problemen met cardan en wielnaven bekend, kan ook voor trillingen zorgen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
webcommerce

Heb een aangetekend schrijven gestuurd naar Bmw Belgium.
Ben eens benieuwd hoe ze me nu weer gaan afwimpelen.
filerijder

Bericht door filerijder »

Mijn 1200GS is een dramatisch fietske.
Rijdt heel goed. Zaaalig.
maar onbetrouwbaar. Te veel defecten. OH ja "garantie". Dit wil zeggen: ik terug naar de BMW garage, aanschuiven, wachten, discuteren - te horen krijgen dat ik de enige ben en dat het alleen maar bij mij voorkomt (?) - datum afspreken voor herstel en ruilmotor - terug naar bmw op de afgesproken datum - terug aanschuiven - weg rijden met een ruilmotor - terugbrengen de dag nadien - en terug enzovoort.
Voor zij die heel veel tijd hebben of voor de lol graag in die garage wat kwijl uit hun mond laten lopen : ideaal.
Maar ongeschikt voor mij.
Ik heb mijn bedenkingen. Ik twijfel sterk of mijn volgende nog een bm is. Of ze zullen met onwaarschijnlijke voorwaarden over de brug moeten komen.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wat ging er bij jou allemaal stuk?
J-P

Steffz1

Bericht door Steffz1 »

filerijder schreef:Mijn 1200GS is een dramatisch fietske.
Rijdt heel goed. Zaaalig.
maar onbetrouwbaar. Te veel defecten. OH ja "garantie". Dit wil zeggen: ik terug naar de BMW garage, aanschuiven, wachten, discuteren - te horen krijgen dat ik de enige ben en dat het alleen maar bij mij voorkomt (?) - datum afspreken voor herstel en ruilmotor - terug naar bmw op de afgesproken datum - terug aanschuiven - weg rijden met een ruilmotor - terugbrengen de dag nadien - en terug enzovoort.
Voor zij die heel veel tijd hebben of voor de lol graag in die garage wat kwijl uit hun mond laten lopen : ideaal.
Maar ongeschikt voor mij.
Ik heb mijn bedenkingen. Ik twijfel sterk of mijn volgende nog een bm is. Of ze zullen met onwaarschijnlijke voorwaarden over de brug moeten komen.
Innige deelneming :-? Leuk he ...
Dirk Pauwels

filerijder schreef:... Ik twijfel sterk of mijn volgende nog een bm is. Of ze zullen met onwaarschijnlijke voorwaarden over de brug moeten komen.
Onwaarschijnlijke voorwaarden en BMW? Ik denk het niet...integendeel, de inruilprijzen zakken nog harder dan de fortis aandelen en de nieuwprijzen rijzen de pan uit.....Ze verkopen nog altijd genoeg, iets minder dan vorig jaar, maar nog altijd meer dan genoeg om zich geen zorgen te maken. ik was op de laatste zondag vh salon "backstage" op de BMW stand, niet om iets te kopen, maar om een pintje te drinken met een kennis van BMW Bornem en alle tafeltjes (waren er best veel) waren goed gevuld met potentieele kopers, dus.....
Gaby

Bericht door Gaby »

Dat de inruilprijzen hard zakken heeft denk ik meest te maken met de
overvolle tweedehandsmarkt, een dealer moet er uiteindelijk nog terug
vanaf raken (en garantie bieden). Als ik zie wat er vaak verwacht wordt
als opbrengst van een inruil of tweedehands dan denk ik dat dit vaak te
maken heeft met wishfull thinking (motor kopen, fiscaal afschrijven,
verkopen voor het restbedrag en zonder veel op te leggen een nieuwe).
Of je ziet motoren van 6 of 7 jaar waar nog de helft van de nieuwprijs
voor gevraagd wordt. Dat kan een tijdje blijven duren, maar het stopt
ooit een keer, de prijzen keren dan terug naar een normaal niveau wat
kan ervaren worden als in elkaar zakken (en waarschijnlijk heeft de
dealer bij aankoop laten uitschijnen dat de net gekochte motor al op
voorhand een collectors item is en zijn waarde voor eeuwig zal houden :clown: )
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Beste Gaby,

in mijn geval wou mijn BMW dealer me 4700 euro geven in overname voor een motor die ik 3 jaar geleden
gekocht heb ... eerlijk gezegd die mens moest zich schamen wetende dat de motor 15350 euro
nieuw gekost heeft. Verder zou ik dan nog de nieuwe overjaarse K1200R die hij in overstock
had staan moeten bestellen voor eind 2008 => kwestie van de quota te halen zeker :oops:

Ik weet niet zale : 15350 - 4700 = 10650 waardedalinf op 3 of 66 procent op 3 jaar :-?

Mijn fazer 1000 daarentegen daalde in feite veel minder snel in waarde als ik dat bezag ..
De fazer die +- 10.000 bracht nog 4800 euro op na 3 jaar maw waardedaling van circa 50 %

mvg

Stef

Gaby schreef:Dat de inruilprijzen hard zakken heeft denk ik meest te maken met de
overvolle tweedehandsmarkt, een dealer moet er uiteindelijk nog terug
vanaf raken (en garantie bieden). Als ik zie wat er vaak verwacht wordt
als opbrengst van een inruil of tweedehands dan denk ik dat dit vaak te
maken heeft met wishfull thinking (motor kopen, fiscaal afschrijven,
verkopen voor het restbedrag en zonder veel op te leggen een nieuwe).
Of je ziet motoren van 6 of 7 jaar waar nog de helft van de nieuwprijs
voor gevraagd wordt. Dat kan een tijdje blijven duren, maar het stopt
ooit een keer, de prijzen keren dan terug naar een normaal niveau wat
kan ervaren worden als in elkaar zakken (en waarschijnlijk heeft de
dealer bij aankoop laten uitschijnen dat de net gekochte motor al op
voorhand een collectors item is en zijn waarde voor eeuwig zal houden :clown: )
Gaby

Bericht door Gaby »

Hallo Stef,
't Was niet op u dat ik het had, hetgeen ik stelde is iets wat ik meen nogal eens tegen
te komen. Dus als ik de indruk gewekt heb op u te schieten, het was niet zo bedoeld,
ik zal in 't vervolg trachten duidelijker te zijn :oops:
Laatst gewijzigd door Gaby op 18 feb 2009, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Nee Gaby , ik voelde me zeker niet geviseerd. Een forum laat ook de klant spreken en
geef gewoon informatie :wink:

mvg

Stef
Gaby schreef:Hallo Stef,
't Was niet op u dat ik het had, hetgeen ik stelde is iets wat ik meen nogal eens tegen
te komen. Dus als ik de indruk gewekt heb op u te schieten, het was niet zo bedloeld,
ik zal in 't vervolg trachten duidelijker te zijn :oops:
webcommerce

Het vervolg...
Ben vandaag gecontaceerd door BMW, dit naar aanleiding van mijn aangetekend schrijven.
Volgende dinsdag samen iemand van BMW Belgium afgesproken bij mijn dealer.
Ik blijf erbij en hopelijk vinden ze het probleem.

Greetz,
Peter
Dirk Pauwels

webcommerce schreef:Het vervolg...
Ben vandaag gecontaceerd door BMW, dit naar aanleiding van mijn aangetekend schrijven.
Volgende dinsdag samen iemand van BMW Belgium afgesproken bij mijn dealer.
Ik blijf erbij en hopelijk vinden ze het probleem.

Greetz,
Peter
Ik hoop dat ze ne mechanieker en gene pennelikker gaan sturen. ik duim alvast voor je dat ze deze keer eens tot op het bot gaan en de oorzaak vinden.
Veel succes
Plaats reactie