Regels voor file rijden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Regels voor file rijden

Bericht door Kenny »

Mijn broeders,

Wijken de regels in Belgie voor file rijden af van Nederland ?
Ik ben met een onderzoek voor vele EU landen mee bezig.

Groets,
Kenny

Spelregels voor motorrijders
Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet ze er rekening mee worden gehouden dat ze relatief slecht zichtbaar zijn en dat automobilisten vaak slecht de snelheid van motoren kunnen inschatten.

1. Met gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, mag niet meer bedragen dan 10 km/uur. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag voorliggers
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden zijn:

bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
bij warm weer: openslaande portieren van auto's

3. Meerdere motorrijders: rustig en achter elkaar
Als met meerdere motoren wordt gereden rijd dan rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file: let op achterliggers en gebruik alarmlichten
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk de snelheid en waarschuw achteropkomend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruikt geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt om verwarring bij automobilisten te voorkomen. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in file: waarschuwen, afstand houden en tussen file opstellen
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand tot de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

6. Einde file: richting aangeven en invoegen
Voeg zodra de file weer op gang komt in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus vóór het invoegen - de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder NIET rijden?

Bij het inhalen mag u geen gebruik maken van:

vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening;
redresseerstrook: de asfaltstrook tussen linkerrijstrook en linkervangrail (veel glas/vuil);
doelgroepstroken: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams;
verdrijvingsvlakken: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken);
puntstukken: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunten' genoemd);
afgekruisde rijstrook: rijstrook met een rood kruis.
Risico’s op deze plaatsen: valpartijen door afval en onregelmatige vlakken en forse boetes.
Always watch out for the other guy!
mort
Contacteer:

Re: Regels voor file rijden

Bericht door mort »

Kenny schreef:
1. Met gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, mag niet meer bedragen dan 10 km/uur. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert...
hoe controleer je dat? :wink:

voor de rest, erg duidelijk, geen idee welke wetgeving er hier geldt, maar er komen hier vast nog wel politiemannen langs die dit zullen ophelderen 8-)
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Er is een groot verschil tussen wat gedoogd wordt en wat wettelijk toegelaten is.
Het probleem stelt zich meestal nadat er een aanrijding gebeurd is in een file, en men gaat de verantwoordelijke voor de aanrijding zoeken...

Meestal komt het er op neer dat de motorrijder op de een of andere manier een onreglementaire beweging heeft uitgevoerd en dat hij dus de schuld (en de rekening) krijgt.

Ik wil alle punten wel eens op een rijtje zetten, maar heb nu geen tijd om dat te doen, je vraag is ook nogal algemeen.

Wanneer je specifieke vragen hebt mag je ze altijd sturen, ik zal je zo snel mogelijk van antwoord dienen: xantingo@gmail.com
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Bericht door Kenny »

Hallo Xantingo,

Ik deel hetzelfde mening met jou mee. De gedogen regels zijn prima zolang niets gebeurt dan gaan de betrokkene partijen uitzoeken wie schuldig is en wie moet voor de schade opdraaien. Ik ben niet deskundig in alle wetten en regelementen maar mijn ervaring is dat als iets lang genoeg gedoogd is dan wordt dat over een tijd aangenomen als wettelijk rechtsgeldig. Maar ja dat zijn ook problemen voor de verzekeringen die het moet uitvechten.

Mijn insteek hier is op een rij te zetten waar men rekening moet houden bij onze EU vakantielanden als je in de file komt te staan. Bijvoorbeeld in de VS is tussen de banen doorrijden het in de meerderheid van de staten verboden. Je moet gewoon als een oververhitte klommel in de file staan. Ontwetenheid zou iemand in de problemen snel kunnen brengen. Wat ik nu zoek is deze kennis uit de verschillende landen bv D, BE, L, I, CH om de forum leden te informeren. Mijn vraag is dus in het algemeen hoe wij motorijd(st)ers in Belgie moeten aan de regels houden en of iemand dat zou kunne posten ???

Groeten,
Kenny
stafvc

Bericht door stafvc »

Ik dacht dat motorrijders sinds juni verleden jaar in Belgie de stroken gereserveerd voor bussen mogen gebruiken.

Klopt dit?
Staf
imac

Bericht door imac »

groeten

imac
discodriver"at"telenet.be
Kenny

Bericht door Kenny »

Imac,

Y voila ! Precies waar ik opzoek was en mijn dank hiervoor.

Nou als iemand opheldering over de bus / tram strook kan geven .... wordt dat graag in ontvangst genomen.

Gr,
Kenny
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Ik zie het zo:

1- het mag niet
2- blijf hoffelijk
3- bezie het niet als 'een verworven recht'
4- blijf hoffelijk, en hang niet het kieken uit
5- als er nen R1150R achter u zit op den E19, gelieve dan opzij te gaan
6- gebruik die blinkende dingen aan de zijkant van uw stuur waarvoor ze dienen, en niet om sterren of asfalt te bestuderen
7- blijf hoffelijk
8- kijken, kijken, defensief rijden, niet het kieken uithangen, ...
9- als de auto's sneller gaan dan 100/u ga ik er niet meer tussen (das de maximum, soms ga ik sneller opzij)
10- gebruik uw verstand
11- blijf hoffelijk
...
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Helios

Bericht door Helios »

mort schreef:
Kenny schreef:
1. Met gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, mag niet meer bedragen dan 10 km/uur. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert...
hoe controleer je dat? :wink:

voor de rest, erg duidelijk, geen idee welke wetgeving er hier geldt, maar er komen hier vast nog wel politiemannen langs die dit zullen ophelderen 8-)
In Nederland mag je volgens de wettelijke regels tussen de file doorrijden. Daarbij gelden een paar wettelijke regels en een paar onderlinge afspraken. De onderlinge afspraken zijn met een groot aantal instanties afgesproken zoals KNMV, ANWB, een paar politiekorpsen en dergelijke. De afspraken zijn zo goed in geburgerd dat er ondertussen ook jurisprudentie is ontstaan (uitspraak rechters) die de afspraken ondersteunen.

Wettelijk gezien wordt er links ingehaald. Echter tijdens het rijden van een file mag er rechts worden ingehaald. Wat niet (meer) verboden is, is dat er zich meer dan 1 voertuig naast elkaar in een rijstrook rijden. Het gevolg hiervan is dat op het moment dat er een file is, de motorrijder links en rechts mag inhalen. Doordat er meer voertuigen naast elkaar in een rijstrook mogen rijden mag het file rijden door een motorrijder.

Dan wat aanvullende afspraken die gemaakt zijn. Bovenstaande doen we tot een maximale snelheid van de file tot 50 km/u. Onderlinge snelheid niet meer dan +/- 10 km/u. Hoe dat te controleren is. We hebben allemaal gezond verstand toch. Je rijd alleen tussen de meest links gelegen rijstrook en de strook daar rechts van. Geen gebruik van alarmverlichting.

Afijn dat zijn zo een beetje de meest belangrijkste regels en afspraken.

Er zijn al gerechtelijke uitspraken die de motorrijder in het gelijk hebben gesteld toen hij tussen de file doorreed en plat gereden werd door een automobilist die zonder te kijken van rijstrook wisselde. De motorrijder doet dus niets illegaals!
Laatst gewijzigd door Helios op 24 jan 2009, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
Kenny

Bericht door Kenny »

Over de 50kpu wist ik niet maar wel logisch als je er over naar denkt.
Goed informatie en heel erg bedankt !

Weet iemand iets meer over hoe dat in duitsland zit met de filerijden :?:

Groeten,
Kenny
adjuvo

Bericht door adjuvo »

stafvc schreef:Ik dacht dat motorrijders sinds juni verleden jaar in Belgie de stroken gereserveerd voor bussen mogen gebruiken.

Klopt dit?
Staf
Er is toen een wetsvoorstel ter goedkeuring voorgelegd , nadien nooit iets meer over gehoord.
Denk niet dat die wet inmiddels is goedgekeurd .

P.S. Niet vergeten dat op sommige stroken de bussen ook in de beide richtingen rijden .... :bshelp:
colingoes

Bericht door colingoes »

hallo

het over de busstroken rijden, was en is nog altijd niet toegestaan
voor zo ver ik toch weet

groetjes
colin
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Over de busstrook rijden is NIET toegestaan, tenzij om van richting te veranderen (maar dat geldt voor alle bestuurders).

Hier komt een ander probleem aan de orde: er wordt een balonnetje opgelaten door iemand, een krant publiceert het en meteen zijn er mensen die verkondigen dat het toegelaten is.
Altijd goed opletten en niet iedereen zomaar geloven is de boodschap...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Kenny

Bericht door Kenny »

Meer over file rijden in de buurtlanden...

http://www.motor.nl/uploads/downloads/f ... 7AM854.pdf

Goreten,
Kenny
Plaats reactie