Oliedruk te laag

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Roadrunner NL

Oliedruk te laag

Bericht door Roadrunner NL »

Heren,

Enkele weken terug begon het oliedruklampje van mijn R1150RT (2001, 60.000 km) te flakkeren bij warme motor en stationairloop. Olieniveau was goed. Op dat moment zat er halfsynthetische olie in. Ik heb vervolgens het oliefilter vervangen en met verse minerale olie (15W40) gevuld. Dit had geen positief resultaat.

Inmiddels is het probleem verergerd. Bij warme motor begint het oliedruklampje al onder 1.500 tot 2.000 toeren op te lichten. Lijkt dus een serieus probleem en verder rijden is niet verantwoord. Bij koude motor functioneert alles wel correct.

Logisch denkend zou de oorzaak kunnen liggen bij de oliedruksensor, de oliepomp of het overdrukventiel. Is één van deze onderdelen een gekend probleemgeval? Zie ik een mogelijk oorzaak over het hoofd?

Zou een dikkere olie, b.v. 15W50 verbetering geven?

Graag jullie advies.

Groet,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
Iron Gonzo

Re: Oliedruk te laag

Bericht door Iron Gonzo »

andere olieën zullen niet tot een ander resultaat leiden.
beter is om eens het olie contact te vervangen en kijken of het nog voorvalt. (dit is een kleine ingreep die ook niet veel kost)

blijft het probleem zich voordoen, zal er verder moeten gezocht worden.
naar de oliepomp
of overdrukventielen die eventueel blijven openstaan waardoor er geen druk meer kan opgebouwd worden.

zeker niet te lang mee wachten om dit probleem op te lossen.
dit kan anders wel eens grote schade veroorzaken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
11rt

Bericht door 11rt »

Op dat moment zat er halfsynthetische olie in....en met verse minerale olie (15W40) gevuld.
Onderhoudshistorie?
Normaal zou ik ook gewoon de sensor verdenken.Mischien gewoon slecht contact buiten op de kabelaansluiting?Of hangt daarrond vuil/water dat kortsluiting geeft naar de massa.Minerale of synthetische olie:de druk is hetzelfde.
Onderhoudshistorie? Ik haal dat aan omdat het niet onmogelijk is dat een oliekanaal (bijna) verstopt zou kunnen zijn.
Dit ZOU kunnen, indien altijd mineraal olie gebruikt is (wat niet slecht is uiteraard) en dan overgegaan naar synthetische olie.Mineraal olie kan een residue laagje nalaten.Geen probleem, maar de synthetische olie kan/zal door zijn reinigende werking die residue gaan losweken.Dat zou eventueel een oliekanaal kunnen verstoppen.(Omgekeerd komt meer voor:er komen plots olielekken.ttz.de dichtingen waren al versleten, maar de residue siroop hield alles nog net dicht.Los je de residue op, dan merk je pas de slechte staat van de dichtingen omdat ze nu zuiver wel lekken ipv zweten )
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik had bij mijn R1100RS ook een defecte olie druk sensor. En hij was nog nieuw (880 kM).
Gewoon een honda type er in gezet, is het zlefde als de BMW alleen die was op voorraad.

Ik zou eerst die sensor vervangen en dan maar eens kijken of er wat anders aan de hand zou kunnen zijn.

Als het je pomp is dan heb je zeker olie met stick 50 (zand) toegevoegd?
Roadrunner NL

De motor heeft altijd op tijd zijn onderhoud gehad, dus daar zit het probleem niet. Ik ga maar van start met het elimineren van de mogelijke oorzaken, te starten bij de gemakkelijkste, de sensor.

Morgen eens zien of de dealers in de omgeving er één op voorraad hebben :roll:

Groet en dank voor de adviezen tot zover,

Tom.
Roadrunner NL

Ik zat zojuist nog wat te bladeren in het werkplaatshandboek. Hieruit blijkt dat het olielampje aan gaat bij een oliedruk van 0,3 bar of minder, terwijl de minimale werkdruk 3,5 bar is :shock: Dat betekent dus dat als de sensor nog correct werkt, er nauwelijks oliedruk is bij lagere toeren. Dat kan dan lijkt mij niet komen door wat slijtage aan de oliepomp, maar er zal dan iets echt defect of verstopt of zo moeten zijn.

Hopen maar op een defecte sensor dus!

Tom.
Roadrunner NL

Gisteren een nieuwe oliedrukschakelaar gekocht. Dealer in de regio had er natuurlijk geen op voorraad, maar wat verderop gelukkig wel. Gisteravond dan maar aan het sleutelen geslagen. Bij nadere bestudering van de oude schakelaar bleek hier een druppel olie aan te hangen. Of deze langs de pakkingring lekte of door de schakelaar zelf was niet duidelijk.

Afbeelding

Uitbouwen en vervangen door een mooi glimmend nieuw exemplaar was eenvoudig (aantrekkoppel 30Nm).

Afbeelding

Daarna motor warm laten draaien. Alles lijkt goed te functioneren en ik heb goede hoop dat het probleem is opgelost. Een flinke proefrit moet dit bewijzen. Op dit moment heb je daar een jetski voor nodig. Ik hoop dat het dit weekend wat droger wordt en dan zullen we zien.

Kosten tot nu toe: € 12,99 en wat verstookte benzine.

Tom.
Roadrunner NL

Probleem opgelost :thumright:

Gelukkig geen serieus probleem dus.

Tom.
Plaats reactie