Dit lijkt me een bijzonder interessant onderwerp. Volgens de auteur is de speling die er op de tuimelaars zit iets dat na het eerste onderhoud van 1000 km zou moeten nagezien worden, maar blijft dat in de praktijk dode letter. Nochtans schrijft hij dat het de motor veel stiller maakt, en slechts één keer moet gedaan worden !
Wat denken de technisch meer begaafden onder de forumleden hiervan ?
http://www.r1150r.org/board/vieuwtopic.php?f=20&t=15058
Peter
speling op de tuimelaars
Moderator: GVN
Re: speling op de tuimelaars
Als de speling te groot is, wanneer dan ook, kun je de boel afstellen. In deze pdf kun je lezen hoe het moet.
http://www.advrider.com/Wisdom/OREPADv1.0.pdf
groet ajmo
http://www.advrider.com/Wisdom/OREPADv1.0.pdf
groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
Re: speling op de tuimelaars
Ik kan de link niet direct openen, maar zo te lezen aan uw uitleg gaat het over de laterale speling van de tuimelaars.
Ik weet toch dat de afstelling/nazicht, bij mijn motoren althans, uitgevoerd werd, zeker bij het eerste onderhoud.
Op de factuur stond vermeld "regelen laterale klepspeling" of iets dergelijks.(op de 1100GS in 95, en 1100RT in 99,
MH Hasselt)
Die vermelding was me toen opgevallen, vandaar dat ik het me herinner.Ik had nooit een motor gehad die laterale regeling nodig had . Ikzelf heb ze naderhand) nooit verder moeten bijstellen,maar het kan uiteraard wel voorkomen dat er later nog moet bijgeregeld worden.Het is eenvoudig te meten/controleren.
Opm:Indien het niet apart vermeld is op de factuur, wil dat nog niet zeggen dat het niet nagezien of geregeld is,of dat de speling te groot is.Af fabriek, en na 1000km, kan de speling uiteraard net goed zijn.
Ik weet toch dat de afstelling/nazicht, bij mijn motoren althans, uitgevoerd werd, zeker bij het eerste onderhoud.
Op de factuur stond vermeld "regelen laterale klepspeling" of iets dergelijks.(op de 1100GS in 95, en 1100RT in 99,
MH Hasselt)
Die vermelding was me toen opgevallen, vandaar dat ik het me herinner.Ik had nooit een motor gehad die laterale regeling nodig had . Ikzelf heb ze naderhand) nooit verder moeten bijstellen,maar het kan uiteraard wel voorkomen dat er later nog moet bijgeregeld worden.Het is eenvoudig te meten/controleren.
Opm:Indien het niet apart vermeld is op de factuur, wil dat nog niet zeggen dat het niet nagezien of geregeld is,of dat de speling te groot is.Af fabriek, en na 1000km, kan de speling uiteraard net goed zijn.
Re: speling op de tuimelaars
Dus de 1000km vraag ?
Olie verversen, koppakking natrekken en kleppen controleren.
Verder visuele controle en eventueel vloeistoffen navullen.
En dat noemen ze gewoon 'n nul-beurt, dus gewoon wel doen
Zeker als je er nog lang en veel plezier aan wil beleven.
mvg
Olie verversen, koppakking natrekken en kleppen controleren.
Verder visuele controle en eventueel vloeistoffen navullen.
En dat noemen ze gewoon 'n nul-beurt, dus gewoon wel doen
Zeker als je er nog lang en veel plezier aan wil beleven.
mvg
MG Breva 850
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: speling op de tuimelaars
Axiale speling van de tuimelaars, constructeur geeft nogal een grote marche op, van 0,5 tot 0,45 dacht ik. Op te meten met voelermaatjes.
Bij mij heb ik ze eens gecontroleerd op 50.000 km en er was eentje die kort bij de 0,45 zat, maar of dat het veel minder mechanische geluiden geeft...niet veel van gemerkt.
Een groot werk is het niet, toch moet je één cilinderkopbout lossen....hopen dat de koppakking met de tijd niet door slaat.
Gr, meca.
Bij mij heb ik ze eens gecontroleerd op 50.000 km en er was eentje die kort bij de 0,45 zat, maar of dat het veel minder mechanische geluiden geeft...niet veel van gemerkt.
Een groot werk is het niet, toch moet je één cilinderkopbout lossen....hopen dat de koppakking met de tijd niet door slaat.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
Willy
Re: speling op de tuimelaars
Spelingen van vijf honderdsten van een millimeter zijn eerder de norm dan de
uitzondring denk ik.
Laterale speling op de tuimelaars is natuurlijk niet onmogelijk, maar het zou
betekenen dat ze over de tuimelas over en weer schuiven. Dat meten en
bijregelen heb ik nog nergens gezien als onderhoudsprocedure. Niet dat het
onmogelijk is, maar ik denk dat de hersteller die dat op papier gezet heeft
mogelijk graag met wat ingewikkelde termen indruk maakt
Klassieke klepbedieningen via tuimelaars dienen toch wel regelmatig te worden
nagezien, wat de stabiliteit van de speling betreft kunnen ze de bovenliggende
nokkenas niet evenaren. Ik denk dat het verstandig is om de zaak niet tot
50.000Km te laten wachten vooraleer een controle uit te voeren, dat zou wel
eens serieus kunnen tegenvallen. 15.000Km lijkt me al een stuk realistischer.
Willy
uitzondring denk ik.
Laterale speling op de tuimelaars is natuurlijk niet onmogelijk, maar het zou
betekenen dat ze over de tuimelas over en weer schuiven. Dat meten en
bijregelen heb ik nog nergens gezien als onderhoudsprocedure. Niet dat het
onmogelijk is, maar ik denk dat de hersteller die dat op papier gezet heeft
mogelijk graag met wat ingewikkelde termen indruk maakt
Klassieke klepbedieningen via tuimelaars dienen toch wel regelmatig te worden
nagezien, wat de stabiliteit van de speling betreft kunnen ze de bovenliggende
nokkenas niet evenaren. Ik denk dat het verstandig is om de zaak niet tot
50.000Km te laten wachten vooraleer een controle uit te voeren, dat zou wel
eens serieus kunnen tegenvallen. 15.000Km lijkt me al een stuk realistischer.
Willy
-
Werner Von C.
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: speling op de tuimelaars
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden...(best saven op je harde schijf, handig filmpie
)
1.000 Km onderhoud+kleppen regelen R4R motor
Ignition timing + Hall sensors
Throttle body sync
V-belt adjustment
1.000 Km onderhoud+kleppen regelen R4R motor
Ignition timing + Hall sensors
Throttle body sync
V-belt adjustment
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: speling op de tuimelaars
raar dat de link niet werkt, nog eens proberen
http://www.r1150r.org/board/vieuwtopic.php?f=20&t=15058
Het is een bericht in de R1200R sectie van het forum, laatste post op datum 5 augustus en de naam is "Talking about mirrors that work, the stock ones do"
http://www.r1150r.org/board/vieuwtopic.php?f=20&t=15058
Het is een bericht in de R1200R sectie van het forum, laatste post op datum 5 augustus en de naam is "Talking about mirrors that work, the stock ones do"