speling op de tuimelaars

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
X men
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2007, 10:57

speling op de tuimelaars

Bericht door X men »

Dit lijkt me een bijzonder interessant onderwerp. Volgens de auteur is de speling die er op de tuimelaars zit iets dat na het eerste onderhoud van 1000 km zou moeten nagezien worden, maar blijft dat in de praktijk dode letter. Nochtans schrijft hij dat het de motor veel stiller maakt, en slechts één keer moet gedaan worden !

Wat denken de technisch meer begaafden onder de forumleden hiervan ?

http://www.r1150r.org/board/vieuwtopic.php?f=20&t=15058

Peter
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door ajmo »

Als de speling te groot is, wanneer dan ook, kun je de boel afstellen. In deze pdf kun je lezen hoe het moet.

http://www.advrider.com/Wisdom/OREPADv1.0.pdf

groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door 11rt »

Ik kan de link niet direct openen, maar zo te lezen aan uw uitleg gaat het over de laterale speling van de tuimelaars.
Ik weet toch dat de afstelling/nazicht, bij mijn motoren althans, uitgevoerd werd, zeker bij het eerste onderhoud.
Op de factuur stond vermeld "regelen laterale klepspeling" of iets dergelijks.(op de 1100GS in 95, en 1100RT in 99,
MH Hasselt)
Die vermelding was me toen opgevallen, vandaar dat ik het me herinner.Ik had nooit een motor gehad die laterale regeling nodig had . Ikzelf heb ze naderhand) nooit verder moeten bijstellen,maar het kan uiteraard wel voorkomen dat er later nog moet bijgeregeld worden.Het is eenvoudig te meten/controleren.
Opm:Indien het niet apart vermeld is op de factuur, wil dat nog niet zeggen dat het niet nagezien of geregeld is,of dat de speling te groot is.Af fabriek, en na 1000km, kan de speling uiteraard net goed zijn.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door Wiedewa »

Dus de 1000km vraag ?
Olie verversen, koppakking natrekken en kleppen controleren.
Verder visuele controle en eventueel vloeistoffen navullen.

En dat noemen ze gewoon 'n nul-beurt, dus gewoon wel doen :D

Zeker als je er nog lang en veel plezier aan wil beleven.

mvg
MG Breva 850
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door mecapuet »

Axiale speling van de tuimelaars, constructeur geeft nogal een grote marche op, van 0,5 tot 0,45 dacht ik. Op te meten met voelermaatjes.
Bij mij heb ik ze eens gecontroleerd op 50.000 km en er was eentje die kort bij de 0,45 zat, maar of dat het veel minder mechanische geluiden geeft...niet veel van gemerkt.
Een groot werk is het niet, toch moet je één cilinderkopbout lossen....hopen dat de koppakking met de tijd niet door slaat.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Willy

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door Willy »

Spelingen van vijf honderdsten van een millimeter zijn eerder de norm dan de
uitzondring denk ik.
Laterale speling op de tuimelaars is natuurlijk niet onmogelijk, maar het zou
betekenen dat ze over de tuimelas over en weer schuiven. Dat meten en
bijregelen heb ik nog nergens gezien als onderhoudsprocedure. Niet dat het
onmogelijk is, maar ik denk dat de hersteller die dat op papier gezet heeft
mogelijk graag met wat ingewikkelde termen indruk maakt :oops:
Klassieke klepbedieningen via tuimelaars dienen toch wel regelmatig te worden
nagezien, wat de stabiliteit van de speling betreft kunnen ze de bovenliggende
nokkenas niet evenaren. Ik denk dat het verstandig is om de zaak niet tot
50.000Km te laten wachten vooraleer een controle uit te voeren, dat zou wel
eens serieus kunnen tegenvallen. 15.000Km lijkt me al een stuk realistischer.
Willy
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door Werner Von C. »

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden...(best saven op je harde schijf, handig filmpie :wink: )

1.000 Km onderhoud+kleppen regelen R4R motor

Ignition timing + Hall sensors

Throttle body sync

V-belt adjustment
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
X men
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2007, 10:57

Re: speling op de tuimelaars

Bericht door X men »

raar dat de link niet werkt, nog eens proberen

http://www.r1150r.org/board/vieuwtopic.php?f=20&t=15058

Het is een bericht in de R1200R sectie van het forum, laatste post op datum 5 augustus en de naam is "Talking about mirrors that work, the stock ones do"
Plaats reactie