Schakelen op R1150RT
Moderator: GVN
Schakelen op R1150RT
Hallo allemaal,
Ik rijd nu een klein jaartje op mijn 1150RT. Geweldig fijne motor. Een hoop comfort en dus plezierig tijdens de langere ritten. Waar ik echter nog wat last mee heb is het schakelen.
Het gaat op zich prima alleen lukt het vaak niet dit geluidloos te doen. Niet zelden gaat het vergezeld van een ferme 'klong'. Mijn vraag aan jullie; is deze bak gewoon wat meer luidruchtig dan mijn voorgaande motoren (een 1100GS en een K1200RS) ? Is dit een reden mijn dealer te gaan plagen of is het iets dat hoort bij het karakter van deze motor ?
Groet,
Jeroen
Ik rijd nu een klein jaartje op mijn 1150RT. Geweldig fijne motor. Een hoop comfort en dus plezierig tijdens de langere ritten. Waar ik echter nog wat last mee heb is het schakelen.
Het gaat op zich prima alleen lukt het vaak niet dit geluidloos te doen. Niet zelden gaat het vergezeld van een ferme 'klong'. Mijn vraag aan jullie; is deze bak gewoon wat meer luidruchtig dan mijn voorgaande motoren (een 1100GS en een K1200RS) ? Is dit een reden mijn dealer te gaan plagen of is het iets dat hoort bij het karakter van deze motor ?
Groet,
Jeroen
Re: Schakelen op R1150RT
Nu en dan die "klong" is gewoon eigen aan die schakelbak 
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Tegelijkertijd schakelen en koppelen en ge bolt zowaar met nen automatiek
Ik hoor die klong wel graag, dan ben ik zeker dat hij in de vitesse zit
Kurt
Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
-
mecapuet
Ik ben het eens met Beemer, dat schakkelt dan gelijk een jap.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dank voor de reactie.Beemer schreef:Tegelijkertijd schakelen en koppelen en ge bolt zowaar met nen automatiek
"Schakelen en koppelen" .... bedoel je daarmee schakelen terwijl je ontkoppeld ? Dat lijkt me vrij vanzelfsprekend eerlijk gezegd.
In de tijd van de oude boxers kan ik me herinneren dat je tijdens het schakelen je de bak voorzag van een shot "tussengas". Toen werkte dat goed.
Is deze bak stugger dan b.v. van de 1100GS ?
-
mecapuet
Stugger...dat ligt dikwijls aan de bediening van de voetschakkel, even smeren.
Schakkelen en ontkoppelen, kan je vanzelf sprekend vinden, maar hoe vlugger en directer, hoe minder de klak...
Ik zou zeggen eerst schakkelen en dan ontkoppelen
(zo snel..)
En inderdaad, die klak hoort er bij...oordoppen, dat is ook nog een oplossing.
Gr, meca.
Schakkelen en ontkoppelen, kan je vanzelf sprekend vinden, maar hoe vlugger en directer, hoe minder de klak...
Ik zou zeggen eerst schakkelen en dan ontkoppelen
En inderdaad, die klak hoort er bij...oordoppen, dat is ook nog een oplossing.
Gr, meca.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ad#p220746
Ik wist dat ik al eens een gelijkaardige discussie had gezien, enne, die techniek van dat tegelijk schakelen en koppelen heet preload shifting. Maar ik blijf erbij, ik wil twee straten verder gehoord worden als ik schakel, kvind het ondertussen een leuk geluid, en het zou geen kwaad kunnen voor de techniek heb ik mij laten wijsmaken
Kurt
Ik wist dat ik al eens een gelijkaardige discussie had gezien, enne, die techniek van dat tegelijk schakelen en koppelen heet preload shifting. Maar ik blijf erbij, ik wil twee straten verder gehoord worden als ik schakel, kvind het ondertussen een leuk geluid, en het zou geen kwaad kunnen voor de techniek heb ik mij laten wijsmaken
Kurt
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
Hoi Kurt,
Dat is goed om te horen. Ik was inderdaad al bang dat al dat 'geklong' slecht zou zijn voor de bak. Nu kan ik met gerust hart weer verder gaan met lawaai maken
Uiteraard ga ik ook kijken of ik wat kan veranderen aan mijn schakelgewoonte.
Jeroen
Dat is goed om te horen. Ik was inderdaad al bang dat al dat 'geklong' slecht zou zijn voor de bak. Nu kan ik met gerust hart weer verder gaan met lawaai maken
Jeroen
Doe maar eens de test van tegelijkertijd "schakelen en koppelen" wanneer je vanuit stilstand vertrekt.
Met het "gewone" schakelen gaat dit veel minder (dit is toch mijn ervaring) vlot.
Heb al een paar keer ondervonden dat sommige van die pk monsters veel moeite hebben om van me weg te rijden tijdens de optrekfase (ofwel kunnen die gasten niet schakelen, da kan ook)
Met het "gewone" schakelen gaat dit veel minder (dit is toch mijn ervaring) vlot.
Heb al een paar keer ondervonden dat sommige van die pk monsters veel moeite hebben om van me weg te rijden tijdens de optrekfase (ofwel kunnen die gasten niet schakelen, da kan ook)
-
slowrider
Beemer heeft gelijk schakelen en koppelen tegelijkertijd dat is de goede manier, maar ik denk dat de klong alleen maar te horen is bij terug schakelen naar een lagere versnelling .
greetz JP
greetz JP
Mijn ervaring is om niet te snel terug te schakelen.
Je hebt power genoeg, dus bij 3000 toeren terugschakelen kan makkelijk om toch nog vlotjes door te rijden.
Je hebt power genoeg, dus bij 3000 toeren terugschakelen kan makkelijk om toch nog vlotjes door te rijden.
BMW R1150RT met Xenon - StreetPilot 2820 - Baehr Intercom
Beemer schreef:Doe maar eens de test van tegelijkertijd "schakelen en koppelen" wanneer je vanuit stilstand vertrekt.
Hmmm, daar ben ik toch niet zeker van. Als ik weg rijd zeker bij koude motor dan trek ik de koppeling in, laat los en trek hem weer in en dan pas schakelen. Gaat als een warm mes door de boter. Zodra de moto bolt dan wil ik graag de "kloink" horen. Hoort bij mijn beemer
Eindelijk een gelijkgestemde ziel
Het hoort bij BMW, ik ga geen truukjes gelijk dat freeload schakelen doen (ik heb het geprobeerd, en vond het maar niks). Zolang ge de tandwielen niet hoort knarsen, is er (hoop ik toch) niks aan de hand. Laat dat spel maar "klangen"
Kurt
Kurt
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
Nee hoor. Mijn beestje gaat de kaap van 100.000 km nemen eerdaags en hij klongt en klangt er op los!! Wel gaat het busje vervangen worden van de versnellingspook, deze is inmiddels versleten, tja ik schakel nogal veelkurt1973 schreef:Eindelijk een gelijkgestemde zielHet hoort bij BMW, ik ga geen truukjes gelijk dat freeload schakelen doen (ik heb het geprobeerd, en vond het maar niks). Zolang ge de tandwielen niet hoort knarsen, is er (hoop ik toch) niks aan de hand. Laat dat spel maar "klangen"
![]()
Kurt
-
Iron Gonzo
schakelen met gelijk welk voertuig is een kunst
eens je het onder de knie hebt ga je genieten van de kunst.
mijn R1100RS schakelt gelijk boter zo zacht en vlot dat je soms niet eens beseft dat je het schakelpookje al aangeroerd hebt. Dit al 150000Km zonder probleem en nog steeds.
bij mijn R1200ST gaat het ook zeer soepel en naarmate de Km de hoogte in gaan zal het nog veel vlotter gaan. zit nog maar aan 10300km hé.
bij mijn 60/5 moet je een zeer soepele voet hebben want daar moet een deftige afstand overbrugt worden wil je schakelen.
mijn R1100RS schakelt gelijk boter zo zacht en vlot dat je soms niet eens beseft dat je het schakelpookje al aangeroerd hebt. Dit al 150000Km zonder probleem en nog steeds.
bij mijn R1200ST gaat het ook zeer soepel en naarmate de Km de hoogte in gaan zal het nog veel vlotter gaan. zit nog maar aan 10300km hé.
bij mijn 60/5 moet je een zeer soepele voet hebben want daar moet een deftige afstand overbrugt worden wil je schakelen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
mecapuet
Gonz, de eerste twee zinnen mag je in kaderen, zo is het.
Gr, meca.
Gr, meca.
Hallo
..ik ben pas op het forum...en zowat alles aan het doorlezen.
Aan bovenstaande wil ik even toevoegen dat mijn R1100RS ( pas in bezit) het meest soepel schakelgedrag vertoont
van alle motoren waar ik tot nog toe mee gereden heb ( en dat zijn er wat)
Ik had verhalen gehoord van stroef schakelen...en de " klonk" maar dit is volgens mij sterk overdreven.
Groeten
..ik ben pas op het forum...en zowat alles aan het doorlezen.
Aan bovenstaande wil ik even toevoegen dat mijn R1100RS ( pas in bezit) het meest soepel schakelgedrag vertoont
van alle motoren waar ik tot nog toe mee gereden heb ( en dat zijn er wat)
Ik had verhalen gehoord van stroef schakelen...en de " klonk" maar dit is volgens mij sterk overdreven.
Groeten
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
-
Iron Gonzo
zo goedmecapuet schreef:Gonz, de eerste twee zinnen mag je in kaderen, zo is het.
Gr, meca.
IRON GONZO schreef:schakelen met gelijk welk voertuig is een kunst
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Hallo,
heb enkele weken geleden een zwarte R1150RT met weinig km. aangeschaft , rijdt zeer aangenaam , maar ik heb toch wel wat gewenning aan het schakelen , niet de klak ( stoort me niet ) maar wel die overgang van kopellen en schakelen , mijn vorige motor ( honda transalp) schakelde veel soepelder . Nu heb ik het gevoel dat tussen elke schakeling een kleine terugval is, en dat is niet zo prettig rijden .
Misschien toch een kwestie van gewenning , en zoals eerder in dit forum beschreven , tegelijkertijd kopellen en schakelen ?
groetjes,
Rogero
heb enkele weken geleden een zwarte R1150RT met weinig km. aangeschaft , rijdt zeer aangenaam , maar ik heb toch wel wat gewenning aan het schakelen , niet de klak ( stoort me niet ) maar wel die overgang van kopellen en schakelen , mijn vorige motor ( honda transalp) schakelde veel soepelder . Nu heb ik het gevoel dat tussen elke schakeling een kleine terugval is, en dat is niet zo prettig rijden .
Misschien toch een kwestie van gewenning , en zoals eerder in dit forum beschreven , tegelijkertijd kopellen en schakelen ?
groetjes,
Rogero
ik hef met voet vitessepokje al omhoog , dan trek ik pas koppeling in en schakel zeer vlug
gr bompa
gr bompa
-
Dirk_1150rt
Dit snap ik nu echt niet. Ik volg dit draadje al geruime tijd, want ik vind het schakel gedrag van mijne 1150 rt dus ook niet ideaal...Ik kom van een K1200rs en daarvoor een K75s, en die twee machines schakelden veel gemakkelijker..Met de K75 als absolute winnaar, dat is bijna een automaat...bompa schreef:ik hef met voet vitessepookje al omhoog , dan trek ik pas koppeling in en schakel zeer vlug
gr bompa
Ik probeer nu ook die techniek om eerst te schakelen en dan te (ont)koppelen, maar dat lukt dus niet. Waarschijnlijk doe ik iets fout, maar als ik druk zet op de schakelpook zonder ontkoppeling dan beweegt die voor geen millimeter. Als ik dan ontkoppel dan krijg ik nog steeds die "kloink". Wat is nu de truk? ook opschakelen zonder koppeling lukt me niet. terwijl dat met de K probleemloos ging.
Wie kan me nu eens uitleggen wat precies de volgorde van de bewegingen zijn? Mss ben ik te voorzichtig, maar ik wil zeker geen brokken.
mvg
Dirk
Wel,
Als ik het ff analyseer, ik zet spanning op het pookje, door er met de voet tegen te duwen, naar boven, maar inderdaad, het beweegt geen milimeter. Door deze spanning echter, gaat uw vitesse er eerder in, dan dat ge normaal schakelt, op een gegeven moment laat ge gas los, en ontkoppelt ge, en door de spanning die ge op uw vitesse houdt, schuift die makkelijker in vitesse ( ik heb mij maar onthouden van overmatig gebruik van het woord pookje
) Echt technisch ben ik niet aangelegd, dus ik hoop dat het begrijpelijk is.
Kurt
Als ik het ff analyseer, ik zet spanning op het pookje, door er met de voet tegen te duwen, naar boven, maar inderdaad, het beweegt geen milimeter. Door deze spanning echter, gaat uw vitesse er eerder in, dan dat ge normaal schakelt, op een gegeven moment laat ge gas los, en ontkoppelt ge, en door de spanning die ge op uw vitesse houdt, schuift die makkelijker in vitesse ( ik heb mij maar onthouden van overmatig gebruik van het woord pookje
Kurt
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r