doorrijders ?
Moderator: GVN
doorrijders ?
Wat ik me afvraag : hoe zit het met wind/regen/koude bescherming in de winter ?
Kunnen de doorrijders hier een antwoord op geven ?
Er zal wel een verschil zijn met de RT, maar hoeveel/welk ?
Kunnen de doorrijders hier een antwoord op geven ?
Er zal wel een verschil zijn met de RT, maar hoeveel/welk ?
Re: doorrijders ?
Ik ben een doorrijderen...
*/ als het vriest heb je kou, maar daar kan je je tegen kleden.
*/ als het regent word je nat, maar de regen is even nat op een GS als op een RT.
Maaaaar de fun van het GS'sen maakt alles goed
Ik ben elke dag op de baan, winter en zomer (en ook in de herfst en de lente
) dag en nacht.
Dagelijks +/- 100km. en word mss 20 keer per jaar nat.
Je moet al veel pech hebben om midden in een plensbui te komen en echt nat te worden.
Dit is mijn ervaring....
Ludo
*/ als het vriest heb je kou, maar daar kan je je tegen kleden.
*/ als het regent word je nat, maar de regen is even nat op een GS als op een RT.
Ik ben elke dag op de baan, winter en zomer (en ook in de herfst en de lente
Dagelijks +/- 100km. en word mss 20 keer per jaar nat.
Je moet al veel pech hebben om midden in een plensbui te komen en echt nat te worden.
Dit is mijn ervaring....
Ludo
Laatst gewijzigd door Ludo vp op 07 mar 2008, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS
Scotland Rider 2006

Scotland Rider 2006

-
Sven 12RT
Als het echt zwaar regent, kan je best een plastic regenpak over je motopak aandoen.
Tenzij je motopak van echt goeden huize is, ga je wel rgens een lek hebben. Of je pak voelt gewoon klef aan.
In't naar huis rijden kan niets me deren. Thuis kan je je rustig omkleden.
Ik ben één keer verzopen thuis gekomen. Ik was met de zon en m'n luchtig motopak (met grote inzetstukken gaas voor verluchting) vertrokken.
In't naar huis rijden kwam ik in een onweersbui terecht. Ni normaal.
Ik ben verzopen, met water in de laarzen én met de glimlach thuis gekomen.
De autobestuurders die naast me stonden aan de verkeerslichten hadden ofwel repect voor me, ofwel waren ze me zot ah verklaren.
Was best leuk
Tenzij je motopak van echt goeden huize is, ga je wel rgens een lek hebben. Of je pak voelt gewoon klef aan.
In't naar huis rijden kan niets me deren. Thuis kan je je rustig omkleden.
Ik ben één keer verzopen thuis gekomen. Ik was met de zon en m'n luchtig motopak (met grote inzetstukken gaas voor verluchting) vertrokken.
In't naar huis rijden kwam ik in een onweersbui terecht. Ni normaal.
Ik ben verzopen, met water in de laarzen én met de glimlach thuis gekomen.
De autobestuurders die naast me stonden aan de verkeerslichten hadden ofwel repect voor me, ofwel waren ze me zot ah verklaren.
Was best leuk
-
Iron Gonzo
koop een deftig pak met gore-tex in.
beter daar wat meer aan uitgeven, dan aan goedkope kledij.
een helmbivakmutsje met windstopper
een flees buff
goede handschoenen met windstopper en gore-tex.
goede laarzen met gore-tex
en je bent goed voor enkele jaren weer en wind plezier
beter daar wat meer aan uitgeven, dan aan goedkope kledij.
een helmbivakmutsje met windstopper
een flees buff
goede handschoenen met windstopper en gore-tex.
goede laarzen met gore-tex
en je bent goed voor enkele jaren weer en wind plezier
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
De basics ivm kledij ken ik al hoor 
Kwou enkel het verschil horen ivm doorrijden tussen gs en rt.
Kwou enkel het verschil horen ivm doorrijden tussen gs en rt.
-
Iron Gonzo
met RT heb ik niet gereden wel met LT
voor de rest met naked of toer sport modellen.
op de LT was het inderdaad goed vertoeven bij regen. maar bij zon zit je u dood te bakken achter zo een scherm en vol uit de wind.
op de andere iets minder bescherming, maar ik voelde mij er veel beter op.
en tot nu toe dank zij een goed pak altijd droog gebleven aan de binnenkant.
mijn volgende wordt terug naked.
ik kan nog altijd niet wennen aan zo een salon gevoel (leeftijd zekers)
liever het echte motorgevoel en de weersellementen trotseren
voor de rest met naked of toer sport modellen.
op de LT was het inderdaad goed vertoeven bij regen. maar bij zon zit je u dood te bakken achter zo een scherm en vol uit de wind.
op de andere iets minder bescherming, maar ik voelde mij er veel beter op.
en tot nu toe dank zij een goed pak altijd droog gebleven aan de binnenkant.
mijn volgende wordt terug naked.
ik kan nog altijd niet wennen aan zo een salon gevoel (leeftijd zekers)
liever het echte motorgevoel en de weersellementen trotseren
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Sven 12RT
Op de 1150GS werden enkel de laarzen bespat, en stukje van de broek dat over de laarzen zat. En de voorarmen. Verder viel dat reuze mee.
Met de 12RT heb ik nog niet het genoegen
gehad. Het zal waarschijnlijk net iets beter zijn, maar de GS was ook al ni slecht.
Met de 12RT heb ik nog niet het genoegen
-
Jan en Greet
Ik kom van een RT en zit nu op 'n GSA
Ik ben zo één van die 'die-hards'...motard van alle seizoenen dus
Uiteraard is de bescherming op de RT merkelijk beter,je zit beter beschermd achter die kuip en vitrine...op de GSA worden mijn bovenarmen,schouders en onderbenen (voeten incl.) merkelijk meer blootgesteld aan de elementen maar de fun van de GSA doet al die 'miserie' snel vergeten
Ik ben zo één van die 'die-hards'...motard van alle seizoenen dus
Uiteraard is de bescherming op de RT merkelijk beter,je zit beter beschermd achter die kuip en vitrine...op de GSA worden mijn bovenarmen,schouders en onderbenen (voeten incl.) merkelijk meer blootgesteld aan de elementen maar de fun van de GSA doet al die 'miserie' snel vergeten
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
Jan en Greet schreef:.....maar de fun van de GSA doet al die 'miserie' snel vergeten
Ludo
R1150GS
Scotland Rider 2006

Scotland Rider 2006

Dus wind/weer bescherming is niet slecht begrijp ik.
Is er een verschil tussen GS en GSA ?
Is er een verschil tussen GS en GSA ?
-
Iron Gonzo
gsa
grotere naft bak, koffers, valbaren en is hoger op zijn poten geplaatst.
door de grotere omvang van de naftbak heb je dus meer bescherming op slecht weer gebied
grotere naft bak, koffers, valbaren en is hoger op zijn poten geplaatst.
door de grotere omvang van de naftbak heb je dus meer bescherming op slecht weer gebied
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ik rijd met een GS, alle dagen, tenzij het vriest en de wegen glad zijn.
Mijn voorkeur gaat naar een lederen pak, dus bij regen is regenkledij erover noodzakelijk.
Of je nu op een GS of een GSA rijdt, je benen worden kliedernat, doch veel last heb je daar niet van, goed ingepakt in je waterdichte bescherming
.
De fun is groter bij droog weer, maar zeker niet weg bij nat.
Mijn voorkeur gaat naar een lederen pak, dus bij regen is regenkledij erover noodzakelijk.
Of je nu op een GS of een GSA rijdt, je benen worden kliedernat, doch veel last heb je daar niet van, goed ingepakt in je waterdichte bescherming
De fun is groter bij droog weer, maar zeker niet weg bij nat.
OFrank schreef:.... je benen worden kliedernat.....

Dit flapje helpt om je voeten en je onderbenen 'droog' te houden.
Ludo
R1150GS
Scotland Rider 2006

Scotland Rider 2006

Ik ben een doorrijder,ik rij + 10 K per jaar. Als je woon werk afstand minder dan 30 min. is, dan kan je veel aan. Als het hevig regent wordt je toch sowieso nat. ofwel van de regen, ofwel van de condens in je pak. Een keer dat je de wind kan tegen houden geeft de rest tijdelijk ook weinig problemen. groetjes
Op de reis van het leven telt niet het doel maar wel de weg er naar toe. GS 1200
Ben ook een doorrijder (GSA, > 20 K-KM/jr), rij alleen NIET bij sneeuw of ijzel. Bescherming tegen de weergoden is uiteraard op een GS(A) minder dan op een RT, maar mits investering in de juiste kledij (inclusief handschoenen en laarzen) kom je steeds droog en warm thuis. Uiteraard staat daar een prijs tegenover....
Tussenhaakjes "wuiten", van condens ben ik nog nooit nat geworden... Dus als je een ademend pak koopt, heb je ook dit probleem niet, maar opnieuw staat daar een prijs tegenover.
Tussenhaakjes "wuiten", van condens ben ik nog nooit nat geworden... Dus als je een ademend pak koopt, heb je ook dit probleem niet, maar opnieuw staat daar een prijs tegenover.
Ik heb sinds ik eind April vorig jaar mijn eerste GS heb ontvangen en ondertussen 35000 km gereden heb nog maar een keer een nat pak gehad op mijn GS. Ik rij 'door' en per dag een kilometer of 150-200. Voorlaatst nog terug gekomen uit Duitsland, 3 uur regen, en alleen een beetje natte kraag. Ik rij met een BMW Comfort Shell, erg goed voor temperaturen van 0 tot 25 graden. Natuurlijk draag ik er nog lagen onder, maar regenvaste buitenkant, het loopt er gewoon vanaf.
Zodra het warmer wordt zet de honingraat structuur zich uit en ventileerd de kleding optimaal. Bij kou sluit deze zich. In beide gevallen zijn de openingen niet zo groot dat er water doorgelaten kan worden.
En zomers staat het scherm geheel naar beneden, nu halverwege naar boven.
Zodra het warmer wordt zet de honingraat structuur zich uit en ventileerd de kleding optimaal. Bij kou sluit deze zich. In beide gevallen zijn de openingen niet zo groot dat er water doorgelaten kan worden.
En zomers staat het scherm geheel naar beneden, nu halverwege naar boven.
-
filerijder
Ik rij altijd - mijn vrouw heeft de auto - dagelijs 2 x 25km . M'n vorige (GS1150) bood meer bescherming dan m'n GS1200. Vooral aan de achterkant van de laarzen / broek en onder m'n linker bovenbeen. Daar wordt m'n broek toch wel heel heel nat en vuil. Voor de rest is de bescherming voldoende. Natuurlijk zal een RT meer bescherming bieden. Maar de GS heeft zo'n heerlijk korte draaicirkel, rijdt zo goed... En indien je meer bescherming wil, rij dan met een auto... Ik heb al jaren een (lange) streetguard jas van BMW en die doet zijn werk goed. Niet te warm in de zomer en warm genoeg in de winter. Waterdicht.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
Hmm, interessant.
Ik dacht dat dat de RT ook van veel markten thuis was, maar blijkbaar heeft de GS veel meer fun gehalte.
Het blijft een halve kuip natuurlijk tgo een hele.
En ik weet uit ervaring dat met winterrijden de wind een grote rol speelt in het koudegevoel.
Of kun je op de GS extra bescherming plaatsen van vb wunderlich ?
Ik dacht dat dat de RT ook van veel markten thuis was, maar blijkbaar heeft de GS veel meer fun gehalte.
Het blijft een halve kuip natuurlijk tgo een hele.
En ik weet uit ervaring dat met winterrijden de wind een grote rol speelt in het koudegevoel.
Of kun je op de GS extra bescherming plaatsen van vb wunderlich ?
Als het heet is, is het heet voor iedereen. Misschien iets warmer op de RT dan op een naked, maar das alleen als je traag rijd, omdat het scherm omlaag kan. Maar bakken doet iedereen toch. Ge moogt ook niet vergeten dat je in BELGIE woont ..... en daar is het niet zo dikwijls heet ..... eerder nat, koud, winderig, miezerig ...IRON GONZO schreef:op de LT was het inderdaad goed vertoeven bij regen. maar bij zon zit je u dood te bakken achter zo een scherm en vol uit de wind.
Voor mij dus de RT, maar .... ik ben dan ook een luxepaardje - nen echte salonmotard
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Ik rij zelf door met een R1150R, volledig naked dus... ik moet wel niks hebben van dikke handschoenen, dus ik rij nog steeds met mijn zomerhandschoenen... vandaar: handvatverwarming op en handkappen geplaatst.
Voor de rest nog nooit nat geworden (100km woonwerk /dag), en dit najaar was een heeeeel nat najaar... ik denk dat er twee maand aan een stuk regen gevallen is zo tussen oktober en november. Ik heb 'gewoon' een Richa pak, met goretex welteverstaan. Zelfs in de grootste douche blijf ik droog.
Kou? Doe een trui meer aan hé... een windstoppende buff tot net onder mijn mond getrokken sluit het 'hoofdgedeelte' af...
Wat ik het lastigste vind is vochtigheid: ik heb meer kou als het +4°C is en heel vochtig, dan dat het -5°C is en droog weer...
Soms vloek ik wel een beetje op het totaal gebrek aan windbescherming... maar ja, dan had ik geen naked moeten kopen hé
GS of RT... zit het uiteindelijke verschil niet in de looks en het imago?
De meeste rijders zullen beide fietsen voor exact hetzelfde doel gebruiken...
Voor de rest nog nooit nat geworden (100km woonwerk /dag), en dit najaar was een heeeeel nat najaar... ik denk dat er twee maand aan een stuk regen gevallen is zo tussen oktober en november. Ik heb 'gewoon' een Richa pak, met goretex welteverstaan. Zelfs in de grootste douche blijf ik droog.
Kou? Doe een trui meer aan hé... een windstoppende buff tot net onder mijn mond getrokken sluit het 'hoofdgedeelte' af...
Wat ik het lastigste vind is vochtigheid: ik heb meer kou als het +4°C is en heel vochtig, dan dat het -5°C is en droog weer...
Soms vloek ik wel een beetje op het totaal gebrek aan windbescherming... maar ja, dan had ik geen naked moeten kopen hé
GS of RT... zit het uiteindelijke verschil niet in de looks en het imago?
De meeste rijders zullen beide fietsen voor exact hetzelfde doel gebruiken...
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Ik ben een doorrijder op een 100RT +- 110 KM/ dag
het enige wat ik vervelend vind is harde wind en sneeuw.
Regen is geen probleem indien je een goed pak (of indien stortregen een regenpak) aanhebt.
Normaal gezien worden enkel de voorarmen nat achter de kuip van de RT
Tijdens de zomer, tja heet is heet scherm naar beneden helm open, gas open en genieten
als het echt koud is doe ik een windstopper onder mijn jas aan en een helmmuts.
Goede handschoenen (dun, warm en met gore tex ) zijn ook een must
Grtn
robby
het enige wat ik vervelend vind is harde wind en sneeuw.
Regen is geen probleem indien je een goed pak (of indien stortregen een regenpak) aanhebt.
Normaal gezien worden enkel de voorarmen nat achter de kuip van de RT
Tijdens de zomer, tja heet is heet scherm naar beneden helm open, gas open en genieten
als het echt koud is doe ik een windstopper onder mijn jas aan en een helmmuts.
Goede handschoenen (dun, warm en met gore tex ) zijn ook een must
Grtn
robby