Welke olie

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RobVM

Welke olie

Bericht door RobVM »

hey collega beemers,

een kort vraagje:
Ik zou mijn olie tussentijds willen bijvullen (1100RT) maar weet niet meer welk type er tijdens het onderhoud is ingegaan.
Ik haalde toen mijn olie bij de BMW garage te Evere en weet wel dat het zeker geen 15W40 was.
kan het kwaad dat ik bijvul met 15W40 of moet het echt dezelfde olie zijn ?

Bedankt voor jullie input !
Robby
WimLT
Contacteer:

Re: Welke olie

Bericht door WimLT »

Als het al dezelfde soort is (minerale, synthetische of half-synthetische) is het al méér dan goed.

Weet je ook dat niet meer, dan neem je altijd het best half-synthetische omdat daar een additief inzit wat ze nog beter mengbaar maakt met andere soorten oliën. Tenslotte zijn praktisch alle motoroliën die er tegenwoordig op de markt verkrijgbaar zijn mengbaar behalve oliën op basis van esters, glycolen en plantaardige oliën, maar die zijn haast niet meer in het normale handelscircuit verkrijgbaar, tenzij voor speciale toepassingen.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
RobVM

Bericht door RobVM »

Biemer

thx voor de reply.
ik weet wel nog dat het half synth. olie was dus ik heb eigenlijk geen probleem als ik het goed begrijp :-P

Robby
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

RobVM schreef:ik weet wel nog dat het half synth. olie was dus ik heb eigenlijk geen probleem als ik het goed begrijp :-P
No problem. De viscositeit (5W40 ofzo) doet, zeker om maar wat bij te vullen, weinig ter zake :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

RobVM schreef:hey collega beemers,

een kort vraagje:
Ik zou mijn olie tussentijds willen bijvullen (1100RT) maar weet niet meer welk type er tijdens het onderhoud is ingegaan.
Ik haalde toen mijn olie bij de BMW garage te Evere en weet wel dat het zeker geen 15W40 was.
kan het kwaad dat ik bijvul met 15W40 of moet het echt dezelfde olie zijn ?

Bedankt voor jullie input !
Robby
15W40 is perfect voor uw 1100tje
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie