De vraag van de jonge gast met zijn F was hoeveel het zou gaan kosten, en wat doet men hier allemaal ? die gast een slecht gevoel geven bij zijn aankoop van een BMW. Proficiat !!! Verder weet hij nog altijd wat het hem blijkbaar gaat kosten, dus daar is hij ook al niet mee geholpen.Dirk Pauwels schreef:1cil banden slijtage: Nooit meer dan +/- 8000km met een achterband kunnen doen, boxer: 13000 en meer kan ook.Raketman schreef:Ik reageerde eigenlijk op de posting van Dirk, die de vergelijking opentrok naar andere motoren.
Dat een boxer minder tijd nodig heeft om kleppen te stellen dan een F wist ik al, 'k heb ze beiden in mijn garage staan.
Remmen: 1cil max 10000km en blokken vooraan weg, blokken achteraan reeds na 8000km weg. boxer meer dan 20000km met blokken geen uitzondering.
ketting op 1cil: heeft meer speling nodig door de grote veerweg, 1cil snokt ad ketting, max 12000km met een setje DID of Regina met X ringen, die goed gesmeerd werd. Op een 2cil duc met een smalle 520 ketting: 20-25000km
Bougies: hielden het geen 10000km uit Op de GS1200: 40000km
Dit alles op een Aprilia pegaso, waarvan de F650 gekopieerd is, rotax blok, wel met 5 kleppen ipv de 4 kleppen van een F
Kleppen stellen op een boxer is uiteraard veel makkelijker dan kleppen stellen op een 1cil
Een 3 of 4 cil is uiteraard duurder dan een 1cil, daar heb ik het ook nooit over gehad.....
Ik heb een 4tal 1cil gehad, wo Pegaso, husky 610, XT 660 en Gasgas en geloof mij voor goedkoop te rijden ben je beter af met een 2cil boxer, R80/100 of r1100/1150. De GS1200 valt veel duurder uit van onderhoud, helaas.....
een 2cil rijdt ook nog eens veel aangenamer dan een 1cil, net nog op een 650 country gereden, bwuuuurk...
Er is bij ons op 't werk iemand die met een F650 160 km per dag doet, autostrade....die had ik toch een F800 aangeraden.....
Ziehier enige relativering qua kostenvergelijking met andere motorblokjes :
- als bougies op een 1200 4 keer langer zouden meegaan, dan moet je wel rekenen dat er bij een twin spark er vier bougies inmoeten in plaats van ...
- bougies op een 1200 boxer laat men er gewoon niet 40000km inzitten want dat geeft problemen (voor de geïnteresseerden opzoeken via zoeken)
- banden gaan misschien langer mee, maar deze zijn breder, dus per definitie duurder
- een filter is een filter,olie is olie, remmen (ferodo) zijn remmen enz ...
- ketting en geen cardan ? kost een cardan geen geld misschien ? wacht maar als deze "per ongeluk" om zeep is. Vraag het maar eens aan de 2v gs rijders of aan een aantal 1200 boxer rijders.
Het grote voordeel van een F, is dat je uw onderhoud kunt laten doen bij niet BMW dealers van een ander merk die ook met dat motorblokje werken. En vooral informeer je eens goed op voorhand bij verschillende garagisten qua prijs, en dat zal dan wel meevallen. Misschien kun je een gedeelte van de onderhoudswerken zelf doen, een filter er olie bv en is je onderhoud dan weet wat betaalbaarder.
Besef ook dat voor héél wat BMW rijders (als je tenminste mag geloven wat ze zoal schrijven) voor hen geld geen enkel probleem is. Enkel bmw dealers kennen er iets van ! Ik ken toevallig een hoop van dat ander genre, en als jonge kerel al dan niet al met een vaste job, zal je er ook niet moeten mee gooien hé. En vooral, alles wat je zelf doet doe je meestal beter.
Enfin, proficiat met uw nieuwe F BMW en hou er vooral een goed gevoel aan over.
Tot in den draai !
 
  
 
 
  maar dat zal je niet bedoeld hebben, neem ik aan.
 maar dat zal je niet bedoeld hebben, neem ik aan.