kostprijs onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

frederik

Bericht door frederik »

Dirk Pauwels schreef:
Raketman schreef:Ik reageerde eigenlijk op de posting van Dirk, die de vergelijking opentrok naar andere motoren.

Dat een boxer minder tijd nodig heeft om kleppen te stellen dan een F wist ik al, 'k heb ze beiden in mijn garage staan.
1cil banden slijtage: Nooit meer dan +/- 8000km met een achterband kunnen doen, boxer: 13000 en meer kan ook.
Remmen: 1cil max 10000km en blokken vooraan weg, blokken achteraan reeds na 8000km weg. boxer meer dan 20000km met blokken geen uitzondering.
ketting op 1cil: heeft meer speling nodig door de grote veerweg, 1cil snokt ad ketting, max 12000km met een setje DID of Regina met X ringen, die goed gesmeerd werd. Op een 2cil duc met een smalle 520 ketting: 20-25000km

Bougies: hielden het geen 10000km uit Op de GS1200: 40000km

Dit alles op een Aprilia pegaso, waarvan de F650 gekopieerd is, rotax blok, wel met 5 kleppen ipv de 4 kleppen van een F

Kleppen stellen op een boxer is uiteraard veel makkelijker dan kleppen stellen op een 1cil

Een 3 of 4 cil is uiteraard duurder dan een 1cil, daar heb ik het ook nooit over gehad.....

Ik heb een 4tal 1cil gehad, wo Pegaso, husky 610, XT 660 en Gasgas en geloof mij voor goedkoop te rijden ben je beter af met een 2cil boxer, R80/100 of r1100/1150. De GS1200 valt veel duurder uit van onderhoud, helaas.....

een 2cil rijdt ook nog eens veel aangenamer dan een 1cil, net nog op een 650 country gereden, bwuuuurk...

Er is bij ons op 't werk iemand die met een F650 160 km per dag doet, autostrade....die had ik toch een F800 aangeraden.....
De vraag van de jonge gast met zijn F was hoeveel het zou gaan kosten, en wat doet men hier allemaal ? die gast een slecht gevoel geven bij zijn aankoop van een BMW. Proficiat !!! Verder weet hij nog altijd wat het hem blijkbaar gaat kosten, dus daar is hij ook al niet mee geholpen.

Ziehier enige relativering qua kostenvergelijking met andere motorblokjes :
- als bougies op een 1200 4 keer langer zouden meegaan, dan moet je wel rekenen dat er bij een twin spark er vier bougies inmoeten in plaats van ...
- bougies op een 1200 boxer laat men er gewoon niet 40000km inzitten want dat geeft problemen (voor de geïnteresseerden opzoeken via zoeken)
- banden gaan misschien langer mee, maar deze zijn breder, dus per definitie duurder
- een filter is een filter,olie is olie, remmen (ferodo) zijn remmen enz ...
- ketting en geen cardan ? kost een cardan geen geld misschien ? wacht maar als deze "per ongeluk" om zeep is. Vraag het maar eens aan de 2v gs rijders of aan een aantal 1200 boxer rijders.

Het grote voordeel van een F, is dat je uw onderhoud kunt laten doen bij niet BMW dealers van een ander merk die ook met dat motorblokje werken. En vooral informeer je eens goed op voorhand bij verschillende garagisten qua prijs, en dat zal dan wel meevallen. Misschien kun je een gedeelte van de onderhoudswerken zelf doen, een filter er olie bv en is je onderhoud dan weet wat betaalbaarder.

Besef ook dat voor héél wat BMW rijders (als je tenminste mag geloven wat ze zoal schrijven) voor hen geld geen enkel probleem is. Enkel bmw dealers kennen er iets van ! Ik ken toevallig een hoop van dat ander genre, en als jonge kerel al dan niet al met een vaste job, zal je er ook niet moeten mee gooien hé. En vooral, alles wat je zelf doet doe je meestal beter.

Enfin, proficiat met uw nieuwe F BMW en hou er vooral een goed gevoel aan over.

Tot in den draai !
frederik

Bericht door frederik »

Dirk Pauwels schreef:
Raketman schreef:Ik reageerde eigenlijk op de posting van Dirk, die de vergelijking opentrok naar andere motoren.

Dat een boxer minder tijd nodig heeft om kleppen te stellen dan een F wist ik al, 'k heb ze beiden in mijn garage staan.
zie ander bericht
Laatst gewijzigd door frederik op 29 nov 2007, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

1 x posten is voldoende zenne Frederik, of zeg jij altijd alles 2 keer om zeker te zijn.... :grin:

1 x 4 bougies vervangen is goedkoper (zeker bij een boxer) dan 4 x 1 bougie vervangen bij een 1 cil, tenminste als je elke keer bij de dealer terecht moet.

Mijn bougies op de 1200 zijn volgens voorschrift op 40000km vervangen en hebben 40000 km prachtig werk verricht, geen enkele reden waarom ze vroeger vervangen moeten worden.

Een cardan kost idd geld als ie kapot is, de meeste cardans halen toch wel zonder problemen de 100.000km. (Er zijn uitzonderingen natuurlijk, dan heb je pech....Een afgebroken ketting die in de carter gaat is ook dikke pech, ook meegemaakt) Vooropgesteld dat je die kms haalt met een 1 cil heb je tegen die tijd al een 8 tal ketting/tandwielsetjes mogen steken aan 200 euro gemiddeld: is ook 1600 euro.... Dat zal op dat moment het minste van je zorgen zijn want een 1 cil met 100.000km is tegen die tijd al 2 x gereviseerd, vooral nokkenassen, lagering nokkenassen, big end enzovoort. Maar voor wie maar 3000km per jaar doet is een 1 cil wel een goedkoop fietsje natuurlijk, hangt er allemaal vanaf waar je hem voor gebruikt en hoeveel km je van plan bent te doen.

en onze maat weet ondertussen nog altijd niet wat een onderhoud hem gaat kosten hé....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
frederik

Bericht door frederik »

Dirk Pauwels schreef:
en onze maat weet ondertussen nog altijd niet wat een onderhoud hem gaat kosten hé....
als je het maar weet !!

f
one-one

Bericht door one-one »

vandaag groot onderhoud 70.000 km plus vervanging remmen ( 137 euro ) en totaal betaald 360 euro waarvan 62 euro BTW
(schandalig van die BTW)
ride with pride
one-one
gsa 1150
frederik

Bericht door frederik »

Dat is de prijs voor een onderhoud van een r en niet van een f.

En zo weet onze jonge f bmw rijder nog altijd niet hoeveel een onderhoud moet kosten !

Frederik
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Als je dat nu gewoon eens gaat vragen bij een dealer hoeveel uw onderhoud ongeveer zou gaan kosten. Als er een persoon is die het zal weten zal het den diene wel zijn gezien hij onderhoud uitvoert.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

:bsstupid:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Sten

onderhoud

Bericht door Sten »

ik heb vorige week mijn moto binnengedaan omdat wanneer ik mijn stuur draaide het contact afsprong... kben hem zopas terug gaan halen en het kostte me 115,99 btw incl. ze hebben die kabel vh contact vervangen en ook de olie, batterij etc. nagekeken, en vervangen, bijgevuld indien nodig. Ik weet nu niet of dit veel is in vergelijking met andere merken maar voor mij leek het toch veel :-?
Ik hoop dat ik nu voor even uit de problemen (en de daarmee samenhangende kosten) ben :wink:

mvg, sten
yoooooh

Re: onderhoud

Bericht door yoooooh »

Sten schreef:ik heb vorige week mijn moto binnengedaan omdat wanneer ik mijn stuur draaide het contact afsprong... kben hem zopas terug gaan halen en het kostte me 115,99 btw incl. ze hebben die kabel vh contact vervangen en ook de olie, batterij etc. nagekeken, en vervangen, bijgevuld indien nodig. Ik weet nu niet of dit veel is in vergelijking met andere merken maar voor mij leek het toch veel :-?
wel sten, ik heb juist hetzelfde voorgehad (een jaar geleden), maar ik heb het zelf opgelost; ttz.: de kabelbundel bij bmw gaan halen: kostprijs 72.45 euro (btw incl.) en de hele handel aan elkaar koppelen. tja, niet superveel verschil, maar toch... tenzij ze de batterij vervangen hebben natuurlijk ;) maar dat zal je niet bedoeld hebben, neem ik aan.
Sten

Bericht door Sten »

wel sten, ik heb juist hetzelfde voorgehad (een jaar geleden), maar ik heb het zelf opgelost; ttz.: de kabelbundel bij bmw gaan halen: kostprijs 72.45 euro (btw incl.) en de hele handel aan elkaar koppelen. tja, niet superveel verschil, maar toch... tenzij ze de batterij vervangen hebben natuurlijk maar dat zal je niet bedoeld hebben, neem ik aan.
ze hebben de batterij niet vervangen, wel bijgevuld(denk ik) ik heb toch niet gedurft om dat gedoe met die kabels zelf op te lossen omdat ik schrik had het te verknoeien :grin: maar het is inderdaad wel een stukje goedkoper als je het zelf doet...
mvg
Steffz1

Re: kostprijs onderhoud

Bericht door Steffz1 »

Ik krijg per toeval een 2 fakturen onder mijn neus van een garage die de r1200gs onderhouden heeft en een garage die mijn K1200r onderhoud. We spreken van een klein onderhoud dus ik veronderstel niet dat er zoveel verschil is qua werk, corrigeer me als ik mis ben. Wat me opvalt dat bvb voor de milieubijdrage het dubbele gevraagd wordt en wat het werk betreft dat daar nen hele trage mens werkt bij Garage A. Akkoord de olie in de GS is full synthetic maar hoeft dit ???

mvg

Stef

Garage A = R1200GS

Oliefilter 13.92
Dichtring 0.42
Recycl. Olie + Klein Onderhoud 3.00
Full synthetic 4 liter = 40.00
Diagnosetest GTI 10.00
Prestatie eenheden 22.00 a 4.36 => 95.83 euro

134.84 zonder BTW
163.16 met BTW

Garage B = K1200R

Oliefilter = 11.51
Dichtring = 0.35
Olie HS 10W40 3.40 liter = 23.86
Milieubijdrage olie = 1.51
Bmw Kleine inspectie 6 eenheden a 3.5 = 20.98
Bmw Vervang moto = 14.87

73.06 zonder BTW
88.40 met BTW
Dirk Pauwels

Re: 1 cylinder

Bericht door Dirk Pauwels »

louis schreef:Vandaag een klein onderhoud (Km stand 9515) uitgevoerd alsook de bougies (twin spark) eens vervangen aan mijn F650GS. Kosten 59 euro alles in (originele BMW onderdelen). Het is inderdaad correct dat je meer zit te vijzen en te sleutelen aan de afkasting dan aan de mechaniek zelf. Om goed aan de bougies te kunnen is heel de bovenkant er af geweest. Ik maak dan ook gebruik van de gelegenheid om alles eens goed te reinigen.

Ik kan Raketman bijtreden wat banden, ketting en remmen betreft. De ketting krijgt elke week een smeerbeurt en werd slechts éénmaal zeer licht bijgespannen (+/- 7000 Km). Sleet is daar nog niet aan te zien. De banden zijn nog OK, maar zullen binnen 2000 Km (binnen 5 weken dus) toch aan vervanging toe zijn. De remmen zijn nog tip top. De sleet die Dirk Pauwels omschrijft is mij dus ook vreemd.
tzal dan zijn dat de F650gs minder slijtage gevoelig is als de 1cil's die ik heb gehad. Ik had ook nergens gezegd dat het over een F650gs ging hé, ik sprak gewoon algemeen over 1cil's. Maar ik hou voortaan mijn bakkes als ik er niets vanaf weet :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
benn

Re: kostprijs onderhoud

Bericht door benn »

recent mijn Funduro uit '94 op 44.000 km zijn jaarlijks onderhoud laten krijgen (+ algemeen nazicht omdat hij 2dehands gekocht was + vervanging van stoplichtschakelaar in voetrem).

Prijs 248 € bij erkende BMW dealer.
ybr125 => F650 funduro => F650 scarver => R1150R
Plaats reactie