Prioritair voertuig

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WIMGSA1200

Prioritair voertuig

Bericht door WIMGSA1200 »

Is een flikkenbuske zonder zwaailicht een prioritair voertuig?
Mag deze zonder zwaailicht op verkeersovertredingen begaan? zoals bvb in een verboden richting rijden of een busstrook nemen??
Ik vraag dit omdat me ik me er hier in Hasselt aan erger hoe die flikken met hun buskes rijden en waar ze overal parkeren...
Groeten
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Harald

Bericht door Harald »

De prioritaire voertuigen staan omvat in Art 37 KB 1/12/75.

Een prioritair voertuig is enkel prioritair als
zowel de blauwe zwaailampen en de sirene worden gebruikt.

Het begaan van overtredingen door politievoertuigen,
kan en mag wanneer hun opdracht het rechtvaardigd.
De aard van hun opdracht de hoogdringendheid inroept
en of om andere overtredingen te doen ophouden te bestaan. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Een flikkenbuske dag geen gebruikt maakt van zwaailicht of sirene is evengoed een prioritair voertuig, maar dat mag in dat geval niet meer dan elke modale weggebruiker.

Als gans de santenboetiek aanstaat is't Harald zijn verhaal :wink:

Als ze hun voertuig kwijt moeten bij een dringende interventie en het daarom efkes aan de kant gooien bij manier van spreken kunnen ze de sirene natuurlijk niet laten aan staan hé :roll:
WIMGSA1200

Bericht door WIMGSA1200 »

Ik begrijp ook wel da er "speciale" omstandigheden zijn waarom een flikkenbuske ergens geparkeerd staat maar hier in hasselt loopt het toch de spuigaten uit vind ik.
Dwars over de stoep parkeren of voor het flikkenkantoor schuin op een parkeerplaats staan omdat er op de normale manier geen plaats is (half op de groene boulevard,dan nog de trots van Hasselt.)
En dan wordt de busstrook ook zeer vaak gebruikt door niet flikkerende flikkenbuskes.
Of kruipen die manne voor in de file.
Ik zeg dit nu niet allemaal omdat ik een boete heb ofzo (want dit is niet zo) maar hoe kan een mens laat staan die pubers van in mijn klas) respect krijgen voor mensen die een voorbeeldfunctie hebben en dit aan hun laars lappen??
Ik moet ook mijn gsm niet oppakken in de les of roken in bijzijn van mijn leerlingen.
Groeten Wim
(ik hoop de ik de politie nog steeds "mijn vriend " mag noemen)
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
stefke

Bericht door stefke »

daar gaan we weer
"voorbeeldfunctie"
:-x :twisted:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

stefke schreef:daar gaan we weer
"voorbeeldfunctie"
:-x :twisted:
Ja, en ..... als je ervoor instaat om de andere burgers zich aan de wet te laten houden, is het wel evident dat je jezelf er eerst en vooral ook aan houdt, hé :roll: Anders beter even langs de jobmarkt gaan zenne :-P

Strontzat een alcoholcontrole uitvoeren ..... vrij belachelijk, hé :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

@WIMGS1100

Neem eens de Site van de Politie Hasselt ter hand.
Ik durf te wedden dat ge via hun site het een en ander kan aankaarten.

Er zal dan meer dan waarschijnlijk een intern bericht komen
om de dienders aldaar aan te manen te letten op deze zaken. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

En eens een fotoke trekken van zo'n verkeerd geparkeerd ding en doorsturen kan ook wonderen doen.
Frank K

Bericht door Frank K »

Mag deze zonder zwaailicht op verkeersovertredingen begaan? zoals bvb in een verboden richting rijden of een busstrook nemen??
Ik vraag dit omdat me ik me er hier in Hasselt aan erger hoe die flikken met hun buskes rijden en waar ze overal parkeren...
Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met wat voor een voertuig dat je rijdt, maar wel wie er mee rijdt.
Als politieagent(e) in een anonieme wagen kan, mag, je volgens mij gewoon over de busstrook rijden enz. als dit maar in functie is van de taak die je uitoefent. En ik zou zeggen, gelukkig maar. Probeer maar eens een "boef" anoniem te volgen zonder dat je hier en daar (op een veilige manier) een verkeersovertreding kan maken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jpblocken
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Wim, je hebt PM
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

wel, interessante topic.
Een week of twee geleden werd ik in Gent voorbijgevlogen langs rechts op het fietspad door een combi zonder sirene maar met zwaailicht. Schrok me te pletter want zag hem niet eens komen. Ik kreeg daar een adrenalinestoot van jewelste

En bovendien... ik stond op het linkervak aan de stopstreep van het rood licht, combi reed er dus door -vertraagde wel iets- vroeg me toen af...wat 'n risicos... :shock:

Is nu niet om op de 'kap van de flikken te zitten' maar zulke situaties zijn echt wel gevaarlijk toch?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
J
Contacteer:

Bericht door J »

Wingman X schreef:- vroeg me toen af...wat 'n risicos... :shock:

Is nu niet om op de 'kap van de flikken te zitten' maar zulke situaties zijn echt wel gevaarlijk toch?
part off the job zekers,

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

J schreef:
Wingman X schreef:- vroeg me toen af...wat 'n risicos... :shock:

part off the job zekers,

J
Ik hoop dat je 't op het tweede deel van de zin hebt en niet op het eerste :roll:
one-one

Bericht door one-one »

in feite zouden we er moeten van uit gaan als een politievoertuig een overtreding begaat dat daar een geldelijke reden toe is maar.... spijtig genoeg is dit niet altijd zo en dienen we dagelijks de collegae er op te wijzen dat ook zij zich aan de wegcode moeten houden en soms zie je voor een nightshop, frituur of sandwichbar een voertuig met 2 wielen op het voetpad staan en ja dan blozen we ook even omdat zij er niet altijd aan denken dat mensen kritischer en mondiger worden en ook die regels voor hen gelden. ( goed maar soms moeien er zich te veel met de politie en zoals ik altijd beweer zegt men ook niet aan zijn tandarts hoe hij een tand moet trekken hetgeen wij wel dagelijks tegenkomen)
Wat het rijden met zwaailicht en zonder sirene betreft wil ik toch opmerken dat we 's nachts bijna nooit de sirene aanzetten want met het aantal dringende oproepen we in onze zone hebben zouden er niet veel moeten slapen als we ons constant aan "de regels" moesten houden.
ride with pride
one-one
gsa 1150
Denhakke
Contacteer:

Bericht door Denhakke »

Flat Twin Power schreef:En eens een fotoke trekken van zo'n verkeerd geparkeerd ding en doorsturen kan ook wonderen doen.
En wat kan je dan tegen de snelheid doen? Voor onze deur is het zone 50, als je dan rond 12 uur 's middags ziet met welke vaart ( + 70) de combi's en politiewagens hier voorbij rijden om naar het bureau te gaan, waarschijnlijk om te eten.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Denhakke schreef:
Flat Twin Power schreef:En eens een fotoke trekken van zo'n verkeerd geparkeerd ding en doorsturen kan ook wonderen doen.
En wat kan je dan tegen de snelheid doen? Voor onze deur is het zone 50, als je dan rond 12 uur 's middags ziet met welke vaart ( + 70) de combi's en politiewagens hier voorbij rijden om naar het bureau te gaan, waarschijnlijk om te eten.
Vragen dat ze hun flitskar eens in de straat komen zetten :wink:
Serieus nu, snelheid is al minder goed vast te stellen. Hoe weet je dat ze 70 + rijden. Je zou ervan versteld staan hoe snel 50 eigenlijk wel is als je gewoon langs de kant van de weg staat te kijken naar de auto's die passeren.
Kaart het gewoon eens aan bij de zonechef van de politie, via mail of per brief. Er zal wel reactie op komen hoor.
Denhakke
Contacteer:

Bericht door Denhakke »

Flat Twin Power schreef:Hoe weet je dat ze 70 + rijden. Je zou ervan versteld staan hoe snel 50 eigenlijk wel is als je gewoon langs de kant van de weg staat te kijken naar de auto's die passeren.
Omdat ik er reeds achter gereden heb tegen 50 en binnen de kortste keren hadden ze een serieuze voorsprong.
Relax

Bericht door Relax »

Wingman X schreef:wel, interessante topic.
Een week of twee geleden werd ik in Gent voorbijgevlogen langs rechts op het fietspad door een combi zonder sirene maar met zwaailicht. Schrok me te pletter want zag hem niet eens komen. Ik kreeg daar een adrenalinestoot van jewelste

En bovendien... ik stond op het linkervak aan de stopstreep van het rood licht, combi reed er dus door -vertraagde wel iets- vroeg me toen af...wat 'n risicos... :shock:

Idd. En meestal wordt dat soort risico's genomen om jullie te beschermen. Al 'ns bij stil gestaan dat een sirene ook gehoord wordt door zij die het niet hoeven te weten dat je eraan komt? Dat verhoogt dan weer het risico voor die (erg professionele) agenten.
Er is misbruik, twijfel er niet aan, maar dikwijls wordt er veroordeeld zonder kennis van zaken. In feite altijd, maar soms dus onbewust terecht.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Relax

Bericht door Relax »

Denhakke schreef:
Flat Twin Power schreef:Hoe weet je dat ze 70 + rijden. Je zou ervan versteld staan hoe snel 50 eigenlijk wel is als je gewoon langs de kant van de weg staat te kijken naar de auto's die passeren.
Omdat ik er reeds achter gereden heb tegen 50 en binnen de kortste keren hadden ze een serieuze voorsprong.
Laat je kilometerteller ff nakijken. Politie rijdt echt noooooit te hard.
I respect your opinion. But I don't give shit.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Relax schreef:
Wingman X schreef:wel, interessante topic.

Idd. En meestal wordt dat soort risico's genomen om jullie te beschermen. Al 'ns bij stil gestaan dat een sirene ook gehoord wordt door zij die het niet hoeven te weten dat je eraan komt? Dat verhoogt dan weer het risico voor die (erg professionele) agenten.
Er is misbruik, twijfel er niet aan, maar dikwijls wordt er veroordeeld zonder kennis van zaken. In feite altijd, maar soms dus onbewust terecht.
Wat is anders in godsnaam het NUT van een prioritair voertuig als het zich braaf zou moeten invoegen in het verkeer en zich aan de snelheidsregels houden :roll: :roll: :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Wat is anders in godsnaam het NUT van een prioritair voertuig als het zich braaf zou moeten invoegen in het verkeer en zich aan de snelheidsregels houden
Sorry maar wanneer ze hier bij ons aan 't frietkot komen krijgen die mannen stééds voorrang, en die ene met z'n véél te grote snor koopt steeds alle bitterballen voor m'n neus weg, de snoodaard. :-x
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Tis simpel, een prioritair voertuig (geluidssignaal en zwaailichten in werking) mag twee dingen die andere weggebruikers niet mogen, namelijk:

- Snelheidsbeperkingen overtreden.
- Rood licht negeren (wel met stoppen voor het rode licht, om gevaar in te schatten).

Verder kan men altijd nog beroep doen op de noodtoestand (men probeert een overtreding van de wet te stoppen door een andere overtreding van de wet, bijvoorbeeld achtervolging van overvallers, waarbij men stuk over trottoir rijdt), maar dit is gevaarlijk, gezien het een feitenkwestie is, en door de rechter zal beoordeeld worden (wat niet altijd in het voordeel van de agenten uitdraait. Stel u voor dat bijvoorbeeld een voetganger wordt aangereden, dan is het lang niet zeker wie voor de schade opdraait)

Ik kan mij de frustraties inbeelden als je het zoveelste busje van de politie een verkeersovertreding ziet maken, maar maak u dan de bedenking dat deze inderdaad misschien onderweg is naar een opdracht, waarvoor de nodige discretie vereist is. Iedereen wordt immers graag zo snel mogelijk geholpen als hij echt in nood zit. Wat uiteraard niet wil zeggen dat alle agenten engeltjes zijn op verkeersvlak....

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

kurt1973 schreef: maar maak u dan de bedenking dat deze inderdaad misschien onderweg is naar een opdracht, waarvoor de nodige discretie vereist is. Iedereen wordt immers graag zo snel mogelijk geholpen als hij echt in nood zit. Wat uiteraard niet wil zeggen dat alle agenten engeltjes zijn op verkeersvlak....

Kurt
Voilà.

Als ze te lang moeten wachten is't niet goed, en als we te rap rijden ook niet....jommo waddist nu ? :lol:
Plaats reactie