K75 2-de hands

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
IMAGE23
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 okt 2007, 10:32
Locatie: Gent
Contacteer:

K75 2-de hands

Bericht door IMAGE23 »

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier maar ik heb al veel bijgeleerd door het lezen van de vele verschillende interessante topics.

Ik ben van plan om me binnenkort een 2-de hands K75 aan te schaffen als eerste moto. Sommigen vinden deze te zwaar om te beginnen anderen zeggen dat het kan...

Deze zal af en toe dienen voor werkverkeer (Gent - Brussel -Antwerpen) maar voornamelijk voor weekends en buitenlandse reizen (Italie).

Omdat ik eerst zeker wil zijn dat het me echt aanstaat, is mijn budget voor mijn eerste moto echter beperkt (liefst 2000 euro; max 2.500 euro).

Ik heb hierbij een paar vragen:

- is het realistisch te verwachten dat een K75 van 10 - 20 jaar nog buitenlandse reizen aankan zonder problemen? Zonder angst te hebben van constant in panne te vallen?

- zijn de zadels van de verschillende K75 types onderling verwisselbaar?
- welk is de kostprijs van een 2-hands zadel, incl. plaatsing?

- de K75 S hebben een kleiner stuur dan de RT? Is dit kleiner stuur even comfortabel? Indien niet, is het mogelijk om een groter stuur te plaatsen zonder al te grote kosten?

- wat is de kostprijs voor het herspuiten van een K75? Wie is hierin gespecialiseerd?

- qua onderhoud: in het Gentse (of in Antwerpen), wie beveelt u aan?

- ik zal asap een 4-tal uren moto opleiding volgen in een erkende school om te starten. Kan u een bepaalde school aanbevelen in Gent of elders (zou asap moeten gebeuren)? (moet wel geen examens meer afleggen...maakt me niet jonger...)

- de belangrijkste vraag: Hoe 2-de hands aankopen?
Ik zou kennissen kunnen meenemen om een testrit te doen maar die hebben zelf geen technisch know-how en zij zijn geen BMW rijders.
Indien mogelijk zou ik vragen dat de verkoper de moto binnenrijdt in een BMW garage waar ze dan op mijn kosten een check-up zouden doen.
Indien de verkoper zonder platen zit, dan heb ik natuurlijk wel een probleem.
Hoe zou u dit aanpakken?

Alvast bedankt voor uw bijdrage!

Mvg,

Eugene
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Veel geluk ga je nodig hebben. Dat staat al zeker vast! Als je een K75 of K100 van rond de 2000 euro wil heb je eigenlijk toch een beetje kennis van die machienes nodig om geen kat in een zak te kopen. En om dan al direct een ander stuur of een ander kleurtje willen is ook een beetje teveel voor je portemoné. Als je dat weerom moet laten doen kan dat serieus oplopen in stomme kosten. Wat die zadels betreft...ook dat kost weer geld, ook al zijn de meeste verwisselbaar. Kortom, ik heb de indruk dat je er eentje op het oog hebt die veel veranderingen moet ondergaan voor hij je gaat voldoen. Of ben ik mis?
Je moet blijkbaar ook nog leren rijden dus zelf een proefritje maken zit er ook niet in. Moeilijk, moeilijk! Ik denk dat je misschien beter af bent met een ER5 oid. Of voel je jezelf sterk genoeg om direct met het serieuzere werk te beginnen, dan mag je er voor mijn part gerust voor gaan. Maar de ervaring leert me dat beginners af en toe in de fout gaan en dat kost geld. Al is het maar een kapot pinkerglaasje.
Dus...ik weet niet hoe groot of struis je bent maar ben je niet al te groot ga dan voor een K75 of K100 met een verlaagd zadel. Het mag een RT zijn. Maar een naakte met een ruit gaat je zeker in het begin meer zekerheid geven. En tja...hopelijk vind je er eentje die perfect in orde is voor 2000. Het kan hoor!
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: K75 2-de hands

Bericht door Erik »

ik treed John bij

nuttig zijn ook de <Aankooptips> van (klik hier ) Bert Meijerink (linker kolom, schuifbalk naar beneden)
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: K75 2-de hands

Bericht door LOMAX »

IMAGE23 schreef: Ik ben van plan om me binnenkort een 2-de hands K75 aan te schaffen als eerste moto. Sommigen vinden deze te zwaar om te beginnen anderen zeggen dat het kan...
Deze zal af en toe dienen voor werkverkeer (Gent - Brussel -Antwerpen) maar voornamelijk voor weekends en buitenlandse reizen (Italie).
Hij weegt wel iets meer dan een 'opstapper', maar is redelijk soepel en gemakkelijk in het gebruik. Wordt vaker als opstapper gekocht, vooral door de lage prijzen en de grote inzetbaarheid. Woon/werk is perfect te doen, maar als het warm wordt dan zit je, vooral op een RT, echt op een kachel. Is even wennen.
IMAGE23 schreef: Omdat ik eerst zeker wil zijn dat het me echt aanstaat, is mijn budget voor mijn eerste moto echter beperkt (liefst 2000 euro; max 2.500 euro).
Voor die prijs vind je zowel hele frisse als volledig opgereden exemplaren, uitkijken dus. Het verschil tussen een hele goede en een ramp is in aankoop vaak maar enkele honderden euro's, maar de kosten aan een slecht exemplaar lopen dan wel heel snel veel hoger op.
IMAGE23 schreef: - is het realistisch te verwachten dat een K75 van 10 - 20 jaar nog buitenlandse reizen aankan zonder problemen? Zonder angst te hebben van constant in panne te vallen?
Mits goed onderhouden, gaan die dingen eeuwig mee. Legendarisch betrouwbaar. Je komt kilometerstanden tegen om van te verschieten.
IMAGE23 schreef: - zijn de zadels van de verschillende K75 types onderling verwisselbaar?
- welk is de kostprijs van een 2-hands zadel, incl. plaatsing?
Zijn inderdaad uitwisselbaar, maar dan is er toch een kleine ombouw nodig, dus steeds opletten dat alle onderdelen er bij zijn. Ik heb op mijn RT het hoge zadel vervangen door een lager model, ben er toch haast twee uur zoet mee geweest, slotombouw inbegrepen. Tussen 100 en 150 euro vind je ze wel.
IMAGE23 schreef: - de K75 S hebben een kleiner stuur dan de RT? Is dit kleiner stuur even comfortabel? Indien niet, is het mogelijk om een groter stuur te plaatsen zonder al te grote kosten?
Je kan op de S een iets groter stuur plaatsen, maar bij een RT-stuur gaan de kabels wat kort worden. Het rijden met een breed stuur is wel dubbel zo gemakkelijk, zeker voor beginners.
IMAGE23 schreef: - wat is de kostprijs voor het herspuiten van een K75? Wie is hierin gespecialiseerd?
Voor een paar honder euro extra koop je een hele mooie, zonder spuitwerk. Ik zou er niet aan beginnen, tenzij je de motor zelf haast voor niks kan hebben.
IMAGE23 schreef: Ik zou kennissen kunnen meenemen om een testrit te doen maar die hebben zelf geen technisch know-how en zij zijn geen BMW rijders.
Indien mogelijk zou ik vragen dat de verkoper de moto binnenrijdt in een BMW garage waar ze dan op mijn kosten een check-up zouden doen.
Neem iemand mee met verstand van zaken. Check up in garage zal weer extra geld kosten, en als hij dan goed blijkt te zijn, zal de verkoper ook niks meer van zijn prijs willen afdoen.
Wil je een echte goede aan een mooie prijs? Hou mijn postings in de gaten, om de zoveel tijd kieper ik weer een motor buiten. :wink: Heb net een oude Spitfire gekocht, dus zal ik binnenkort weer plaats te kort hebben in mijn atelier :-?
Willy

Bericht door Willy »

Lomax heeft gelijk, een K75 is geen probleem als opstapper, het is niet enkel een goed rijdende fiets, bovendien is het motorgedrag "beschaafd", dwz dat er door aan het gas te draaien niet snel schrikwekkende dingen zullen gebeuren, heel voorspelbaar en lineair. Dit wil niet zeggen dat er niet stevig mee kan gereden worden, een geoefende K rijder zal met gemak een minder ervaren piloot met eender welk "scheurijzer" het nakijken kunnen geven.
Voor sommige mensen is het rustige gedrag (van vooral het K75 blok) op termijn misschien een nadeel, het heet dan dat hij geen karakter heeft :shock:
Het vinden van een goed exemplaar is inderdaad zoals John en Erik stellen een kiese zaak,
maar het moet (eve,tueel met wat hulp) wel lukken denk ik. Het kan inderdaad wel wat tijd/geduld kosten.
Willy
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: K75 2-de hands

Bericht door fronteradriver »

IMAGE23 schreef:Hallo,



- qua onderhoud: in het Gentse (of in Antwerpen), wie beveelt u aan?



Eugene
BMW motorservice in het Gentse: http://www.leiemotors.be

Goede en betaalbare sevice..
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: K75 2-de hands

Bericht door sprint »

fronteradriver schreef:
IMAGE23 schreef:Hallo,



- qua onderhoud: in het Gentse (of in Antwerpen), wie beveelt u aan?



Eugene
BMW motorservice in het Gentse: http://www.leiemotors.be

Goede en betaalbare sevice..
Daar ga ik ook met mijn K100 (als ik het niet zelf kan allé)

En nu genoeg reclame voor Jürgen het topic komt opkuisen :mrgreen:
philipe
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2004, 22:07
Locatie: Kontich-Kazerne

Bericht door philipe »

Een K reeks is quasi ONVERSLIJTBAAR. HEb enkele weken geleden nog staan staren naar een K100 RS, was ergen in Borgerhout, die nog in zeer goede staat was en had 250.000 km op de teller. Een oude K is het beste wat ooit in Bayeren is gebouwd. Daar kan niks tegenop.............
frank
Berichten: 184
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:29

Bericht door frank »

Hoi Eugene,

Ik treed in de 1é plaats John bij en lees met veel aandacht ook naar de commentaren van de andere K-kenners.

Dit is mijn verhaal,(rij zelf met een ex-police K75RT)
Een motor voor 2500€ is "meestal" de miserie overkopen van een ander.
Ben je zelf een sleutelaar en technisch onderlegt inzake motoren NO problem anders....uitkijken!
Tenzij je een K vind die 10 jaar of ouder is met 20 a 25000 echte km.
Kijk op : vergelijk.be of motozone.be daar vind je wél binnen Uw budget maar geen BMW-s met weinig km aan een braderij-prijske!
Nu...op jouw vraag of een K een goede motor is=JA , ook als opstapper al weegt een RT (met kuip) rond de 270kg.
Hou daar aub rekening mee
Dus...een K = geen lichtgewicht maar eens in beweging een toffe motor.
Een K van kopen van een partikulier (zie inschrijvingsbewijs) kan "meevallen" als hij uitzonderlijk onderhouden is.
Een K = oersterk maar....vraagt evengoed onderhoud anders...kosten!
Mijn K75RT bj'90 in 2002 4000€ betaald, met de restaureerkosten erbij tot op vandaag zit ik aankoopprijs en +/- 2000€
Gelukkig heb ik een toffe n.off. BMW dealer in de Kempen waar je nog een klant bent en geen nr.
Overweeg pro's en de contra's
Succes
Frank
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: K75 2-de hands

Bericht door sprint »

Ik kocht mijn K100 uit 1983 (één van de eerste) zo'n twee jaar terug partikulier voor 2000 euro.
32.000km op de teller en echt nog in een pracht staat, ondertussen staan er al 48.000km op en dit zonder noemenswaardige problemen.

Btw dit wil niet zeggen dat elke oude K ok zou zijn, toch maar even de aankoop tips in gedachte houden van Bert (btw ze hebben daar ook een gezellig en informatief forum :wink: )

Vorige zondag nog naar hun M&G geweest filmpje 8-)

Erik schreef:ik treed John bij

nuttig zijn ook de <Aankooptips> van (klik hier ) Bert Meijerink (linker kolom, schuifbalk naar beneden)
IMAGE23
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 okt 2007, 10:32
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IMAGE23 »

Wow, wat een dynamisch forum! Al zoveel reacties. Thanks guys!
Ik ga dit allemaal rustig instuderen. Ondertussen heb ik voor morgen mijn 2 eerste lesuren geboekt. Meer later.
Mvg,
Eugene
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Bericht door tweetyoost »

En hier staat de mijne tekoop ;)

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=16190

prijs is bespreekbaar

moto wordt nog alledagen gebruikt...

Mvg.
Pieter
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Ik vind een K75 standaard (dus niet de S of de RT) gewoon dé ideale opstapper !!! allé ... voor een man van normaal postuur hé ! De motor is betrouwbaar als geen ander (het belangrijkste garantie-onderwerp was ... condens in de teller :grin: ) ... hij verbruikt niet teveel benzine ... zeer vergevingsgezind van motor, stuurt lekker licht ...

Als ik een opmerking moet maken over de K75 ... de remmen zijn niet meer van deze tijd ... dat was indertijd (5 jaar geleden) voor mij de reden om mijn hondstrouwe naked te verkopen ... anders reed ik er zonder twijfel nog mee ...

Ga niet alleen op jacht zonder kennis van zaken ! Niet voor een BMW, niet voor een jap of bolognees ...
Willy

Bericht door Willy »

Condens in de tellers is inderdaad iets wat wel meer voorkomt, ik denk dat BMW ooit nog als oplossing gaf
om onderaan een draingaatje te boren (zal wel van een ingenieur gekomen zijn :-? ).
De latere modellen (vanaf welk jaar weet ik niet precies) hebben een Gore-Tex "sok" gekregen.
Het helpt, maar een beetje wazigheid in de hoeken bij koud weer durft nog wel eens op te treden,
maar het verwijnt vrij vlug vanzelf.
Willy
IMAGE23
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 okt 2007, 10:32
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IMAGE23 »

Ik heb ondertussen reeds een paar K75 (S,Rt) motos gezien, soms in zeer goede staat soms in mindere.
Al die er dan zeer goed uitziet dan ga ik met een vriend (Stefan) die veel met de moto rijdt (25.000 km/jaar, weliswaar geen BMW rijder).

Gisteren zijn we een K75s gaan zien van 1990 die er echt perfect uitziet (1990, 1500 euro, +/- 45000 km, wel met een defecte kilometric).
Maar bij het rijden vondt Stefan dat de moto in de bochten echt onstabiel aanvoelde. De eigenaar zij achteraf dat dit komt doordat de voorband van een ander merk t.o.v. de achterband en dat bij het plaatsen van een nieuw voorband dat die onstabiliteit zou verdwijnen.
Is dit mogelijk?
Dinsdag gaan we een andere K75s testen weliswaar duurder en met meer km (ook met verchillende merk voorband/ achterband), dan zien we wel.

Ik vind wel dat het stuur van de K75s klein aanvoelt, vandaar mijn eerder gestelde vraag of het mogelijk was een iets groter stuur te plaatsen.

John
Je zegt dat ik beter zou zijn met een naked K75. Kan hierover wat meer uitleg geven? (ps ik ben 1.80 m)

Lomax
Hartelijk dank voor jouw uitgebreid antwoord!
Mijn vraag i.v.m. met herspuiten heeft te maken met het feit dat je een K75 (bv:geel, wit) in sommige kleuren blijkbaar echt niet kunt verkopen en dat de prijs dan opmerkellijk lager ligt. Mischien de moeite om te overwegen zo eentje te kopen en dan herspuiten.

Frontier Driver, Sprint
Ik was per toeval de week daarvoor de winkel "Leie Moters" binnen gestapt en had meteen een indruk van vertrouwen.
Dit is dan door jullie bevestigd!

Wat vaststaat is dat eigenaars van een K75 heel veel moeite hebben om die te verkopen (er staan er ook veel te koop). Dus ik mag die ook zeker niet te veel betalen anders geraak ik die zelf nooit kwijt in de toekomst (zonder groot verlies).

Ik heb tevens een K1100 lt gezien van 95 met 47000 km voor een goede prijs en met garantie. Maar is die dan niet te zwaar als eerste moto?

Eugene
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Bericht door xantingo »

IMAGE23 schreef: Ik heb tevens een K1100 lt gezien van 95 met 47000 km voor een goede prijs en met garantie. Maar is die dan niet te zwaar als eerste moto?
Ik heb als eerste moto een K100LT gekocht en heb daar geen spijt van gehad; de grootste nadelen vond ik
- in de winter: een te hoog (niet verstelbaar) scherm en daardoor dikwijls slechte zichtbaarheid, maar op een 1100 zal dat geen probleem zijn door het verstelbaar scherm, en
- in de zomer: leek het soms een oven, te weinig afkoeling door de rijwind, en ik had de indruk dat de warmte van de motor door de kuip naar boven gestuurd werd.

Voor de rest een aangenaam rijdende moto, zwaar maar goed handelbaar.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Voor een kerel van 1,80 mag een normaal zadel geen probleem zijn. Anders wordt het als je zoals ik kleiner bent. Als je dan ook maar ergens geen vlakke ondergrond hebt en je laat je motor iets te ver overhellen ga je met alles tegen de vlakte. En dat kost gewoonlijk geld zie je! :lol: Dus als je zeker genoeg van jezelf bent mag ook een 1100LT geen probleem zijn. Met inderdaad het grote voordeel van dat verstelbare scherm. Maar ik blijf toch nog altijd zweren bij een naakte K75 om mee te beginnen. Dan heb je een beter zicht vlak bij je motor als je ergens op oneven terein beland, je nog een gevoel van snelheid hebt. (wat zeker voor een beginner van levensbelang kan zijn!) En als je hem dan toch eens moet neerleggen de kosten gewoonlijk beperkt blijven. :wink:
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Bericht door tweetyoost »

Ik ben zelf 1m80 en heb er absoluut geen problemen mee, integendeel ik vind de R1150R met het standaard zadel zelf nog een stukje lager zitten..

De mijne heeft het gore-tex systeem in de kilometerteller en van condens heb ik eigenlijk zogoed als geen last..

Ik heb deze week een weekje vakantie en bij intresse kan je altijd eens komen kijken en testrijden.

Mvg.
Pieter
Martinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jul 2006, 12:52
Locatie: Meise

K75-K100-K1100???

Bericht door Martinus »

Hoi Image123,

Ik zie dat je plannen toch wel erg concreet worden.

Wat betreft de grootte van de K100LT waar ik mee rijd valt dat wel mee, in het begin ff wennen maar da's zo voorbij. Je wordt de motorfiets immers best gewoon door er gewoon regelmatig mee te rijden, dus doen is de boodschap.

En je kan je rijstijl steeds verbeteren (ook op mijn 'to do' list staat nog een rijvaardigheidscursus :-? ).

Of zoals ze zeggen 'er bestaan 2 soorten motorrijders: zij die eens omgekieperd zijn en zij die nog gaan omkieperen, maar hier hangt toch wel denk ik een deel af van je eigen rijrisicogedrag en voorzichtigheid op de baan.

En wat betreft naked of kuip: ik ga zeker John, de K-guru, niet tegenspreken maar als je toch regelmatig lange ritten wilt doen is een kuip toch wel aangenaam (lekker relax uit de wind).

Houd er toch ook rekening mee (ik doe dit toch met mijn K van °1987) dat je met een halve oldtimer rondrijdt.

Ik zou dus zeker geen schrik hebben voor een K1100 als opstapper (pluspunt paralever) mits rustig rijervaring op te doen (en het iets meer cc kan altijd zijn nut hebben).

Dus hopelijk binnenkort een nieuwe K-driver erbij,
Greetz & Long May You Run

Martinus (K100LT VIN 0170089) & member BMW Motorclub Vlaanderen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
IMAGE23
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 okt 2007, 10:32
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IMAGE23 »

Oeps.... ik heb vandaag een F650 van 98 (in perfecte staat) op de kop kunnen tikken en in mijn budget... it was instant love...
Dus wordt het uiteindelijk toch geen K...

Alvast bedankt voor al jullie goede adviezen en ondersteuning. En tot binnenkort op één van de forums!

Eugene
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

:roll:
Plaats reactie