Beginnersmotor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

OFrank

Bericht door OFrank »

Zou toch ook graag even mijn mening kwijt willen. In alles wat hierboven gezegd is zit een zekere waarheid. Ikzelf ben gestart met een transalp, 650cc dus. Dit op aanraden van vrienden. Achteraf gezien heb ik daar geen spijt van. Er zijn toch meerdere ogenblikken geweest dat ik blij was een eerder beperkt vermogen te hebben gehad; niet owv gek rijden of "zwaardere bikes" te willen volgen (wat mogelijk is), doch wel omdat je, zeker in het begin, je motor nog niet goed de baas bent en "foutieve" reacties hebt. Met een lichtere bike heb je meer de mogelijkheid om te corrigeren wat je verkeerd hebt gedaan. Bovendien was die 650 heel wat minder baanvast en enorm windgevoelig. Ik heb hiermee enorm veel rijervaring opgedaan. Wanneer ik mijn GS 1200 opstapte wist ik niet wat er gebeurde. Het verschil was enorm, zowel qua rijgedrag als qua baanbeheersing. Als je eerst met een weinig comfortabele wagen vele km rijdt en nadien in een degelijke en luxueuse wagen stapt, zal je aan deze laatste sneller veel plezier beleven. Het omgekeerde geeft problemen. Je zal veel moeilijkheden ondervinden om de "kleinere onkomfortabele wagen" vlot over de weg te loodsen. Hetzelfde geldt voor je bike. Maar of dit nu echt een reden is om niet onmiddellijk met een +1100 van start te gaan, is iets anders. Eens je "komfort" gewoon bent, zal je niets anders meer willen. :shock:
Tomini

Bericht door Tomini »

miljaaar, :razz:

dat was hier nogal een boterham om alles te lezen. Kreeg hier soms rillingen over hoe het er aan toeging. ;)
Ik sta hier in dezelfde schoenen als de topicstarter, op enkele kilo's na. Ik ben op zoek naar een startersmotor, en heb al van het één model naar het andere gekeken tot ik deze zomer neus aan neus stond met de 1200 gsa.
OP slag verliefd :s
Ik zit er nu mee, want alles wat ik zie wil ik vergelijken met die gsa. Ik zie geen éne moto meer graag, en lees hier dat je met een lichtere moet beginnen ( wat eigelijk logisch klinkt).

Ik ben 32 en heb bewust mezelf verboden tot op heden om me een motor aan te schaffen ( zelfkennis). Dit jaar zet ik eindelijk de stap, maar verplicht me nog steeds niets te kopen die vraagt om snel te gaan rijden (natuurlijk kan je met alles gaan snel rijden)
Ik wil maar zeggen een viercilinder en een tweecilinder maken ander geluid, en vind persoonlijk dat een tweecilinder minder vraagt om aan het gas te gaan hangen.

Is mijn manier van denken volledig mis dan? ik dacht dat leren rijden met een zwaardere fiets je direct leert een lichte pols te hebben tov het gas; en een lichtere moto sneller went, en dan meer gaat vragen om volledig die kraan te gaan open draaien met daarna als je overstapt gevaarlijker als je op die zware ook die losse pols hebt.
Ik heb met auto's die ervaring gehad, diesel "reed" (ben intussen volwassener) ik teveel te snel op snelweg, en later van tijd met kanon van auto gereden, en kon me veel meer gedragen omdat je toch weet dat je snel kan, maar het eigelijk nie moet bewijzen.

Sla me nie dood please :oops:
Laatst gewijzigd door Tomini op 24 sep 2007, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
geebee

Bericht door geebee »

Ofrank,
das gesproken se!
had het zelf nie beter kunnen formuleren.
ikzelf ben ook gestart met een transalp 650 en daarna een gs 1100 dan nen 1150 en nu ook ne gs 1200, en ik denk ook dat dit de ideale vooruitgang geweest is.. had ik met de gs 1200 gedaan wat ik allemaal uitgericht heb met de transalp dan had de gs waarschijnlijk er niet zo mooi meer uitgezien :-)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Tomini schreef:Is mijn manier van denken volledig mis dan? ik dacht dat leren rijden met een zwaardere fiets je direct leert een lichte pols te hebben tov het gas; en een lichtere moto sneller went, en dan meer gaat vragen om volledig die kraan te gaan open draaien met daarna als je overstapt gevaarlijker als je op die zware ook die losse pols hebt.
Ik heb met auto's die ervaring gehad, diesel "reed" (ben intussen volwassener) ik teveel te snel op snelweg, en later van tijd met kanon van auto gehad, en kon me veel meer gedragen omdat je toch weet dat je snel kan, maar het eigelijk nie moet bewijzen.

Sla me nie dood please :oops:
Kijk, 'k ga 1 voorbeeld geven.

Eén van de zovele "kleinigheden" waar je bij een correcte zithouding op moet letten, is de stand van de handen. Daarbij is het van belang dat je zoveel mogelijk de pols "gebroken" probeert te houden, dwz bovenkant van de hand opgetrokken, bovenkant van de vingers zijn het hoogste punt.

Waarom ? In een noodsituatie grijpen we om één of andere reden altijd eerst naar de voorrem, pas daarna na de koppeling. Bij beginnende of niet-geoefende motorrijders is dit in 90% van de gevallen zo. Als je dat doet vanuit de "gebroken pols" houding, dan draai je automatisch het gas dicht terwijl je naar de rem grijpt. Niks aan de hand dus.

Helaas zijn er genoeg mensen die vanuit beginnersstress of onoplettendheid met een gestrekte of zelfs overstrekte pols gaan rijden.
Graai je op die manier naar je remhendel zonder de koppeling erbij te trekken, dan geef je ongewild volgas terwijl je wilt gaan remmen.
Geen tekening nodig wat er dan kan gebeuren zeker ?

Als je deze fout maakt met 50-60Pk, heb je nog een kans dat je kan herstellen, gesteld dat je beseft wat er fout gaat. Met 100Pk of meer is dat per definitie totaal controleverlies en tegen de grond gaan.

Kan misschien banaal lijken, maar als ik zie hoeveel mensen met 15-20 jaar rijervaring dergelijke fout nog maken...

't Is niet alleen een kwestie van "karakter" hebben met het gashendel, 't heeft er zelfs weinig of niks mee te maken. Je beginners-en andere fouten worden navenant afgestraft met een zware.
Nil volentibus arduum
Tomini

Bericht door Tomini »

ola raket, ge gaat mij nog bang maken ook ;)

Ik ben blij dat je zo de ernst van de zaak tot me kan doen overkomen. Ben me bewust dat zware fiets meer in huis heeft, maar idd, zoals jij het beschrijft sta je er wel eens bij stil.

Zou ik geen Goe garagistje kunnen vinden die mij een 650 motor in een 1200 gsa kan knikkeren? :grin:

Ik moet zeggen dat die 650 dakar bij nader inzien toch nie zo lelijk is, ik ga proberen m'n zinnen daarop te zetten, al zal het nie gemakklijk zijn.

Alvast voor uw snelle en zeer realistische reactie.
Als je deze fout maakt met 50-60Pk, heb je nog een kans dat je kan herstellen, gesteld dat je beseft wat er fout gaat. Met 100Pk of meer is dat per definitie totaal controleverlies en tegen de grond gaan.
Soms is het eens op zn' plaats dus om eens echt schokkend uit de hoek te komen. Als je er ff bij stilstaat dan hoeft er idd geen tekening meer bij ;)
Tomini

Bericht door Tomini »

ik denk hier net aan een oplossing,

k'ga misschien een 650 kopen, de winter staat voor de deur, en ik moet nog met een L rijden. Eens die achter de rug is, kan ik na m'n winterervaring en met een volwaardig rijbewijs toch nog overstappen naar m'n droom.
Ik ga motor gebruiken voor woon werk, dus zal dagdagelijks wel ervaring opdoen, om zo na een km of 15.000 te zien of ik klaar ben voor m'n droom.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ff iets anders, ervaring opdoen via woon-werk is zeker niet slecht, maar vergeet niet dat motorijden zoveel meer is dan elke dag 't zelfde traject te doen, als ware 't in verschillende weersomstandigheden :roll:

Ik denk dan maar ff terug aan die keer dat ik met een collega een ritje in de Ardennen ga rijden ben, eens de afrit v.d autostrade af resulteerde iedere bocht in een bijna valpartij, gewoon omdat hij zoiets niet gewoon was. 't Was z'n dagelijks traject niet zullen we maar zeggen :-?

Anderzijds, 't klinkt me als een goede oplossing om toch met iets niet te zwaar te beginnen :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
stefke

Bericht door stefke »

Tomini schreef:ik denk hier net aan een oplossing,

k'ga misschien een 650 kopen, de winter staat voor de deur, en ik moet nog met een L rijden. Eens die achter de rug is, kan ik na m'n winterervaring en met een volwaardig rijbewijs toch nog overstappen naar m'n droom.
Ik ga motor gebruiken voor woon werk, dus zal dagdagelijks wel ervaring opdoen, om zo na een km of 15.000 te zien of ik klaar ben voor m'n droom.
dat is geen oplossing, dat is gewoon een zéér verstandige beslissing waar je zeker geen spijt van zal hebben. 8-)
Tomini

Bericht door Tomini »

Dat woon werk verkeer zou idd wel eentonig zijn op den duur.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik er niet van te slaan zal zijn, ik verkoop namelijk mijn wagen om die te vervangen door een moto.
Rijden zal ik zeker ook doen op andere wegen.

Ben alleen beetje bang dat als ik een 650 koop, en zoals ik m'n dame ken als ze wil meegaan een dagje naar de ardenne, gaat da bakske da wel aankunnen , en gaan we er comfortabel op vertoeven?

Ik begin in ieder geval al eens te kijken naar de prijzen van die 650gs'kes
die dakars zijn eerlijk gezegd nie mis ook .

greets Tom
One life... live it
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Let wel op, het zit niet zozeer in het aantal cc`s als wel in de vergeeflijkheid van het rijwielgedeelte.

Voorbeeld: je kan in principe zelfs beginnen op een R100GS (toch 1000cc) omdat die motor gewoon veel vergeeflijker is qua frame (het flext wat meer zodat de motor jou de tijd geeft om te reageren als je in de buurt van de limit komt. Bij modernere (stijvere) frames is die marge daar niet meer en al helemaal niet met een motor met Telelever zoals de GS. Daarbij heeft de R100GS ook een ABS: het anti blunder systeem. De remmen zijn namelijk niet zoals de bekrachtigde remmen van een moderne BMW. Je leert op een oudere boxer nog anticiperen, je houdt vanzelf afstand omdat je weet dat het allemaal zo snel niet stilstaat.

En een dame achterop zal op zo`n 2klepper beter gaan denk ik (en het vibreert zo lekker :wink: )
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

J-P schreef:Let wel op, het zit niet zozeer in het aantal cc`s als wel in de vergeeflijkheid van het rijwielgedeelte.
Als ik goed vertaal is het kopen van motor met een beweeglijker kader een eerste keuze en de motorinhoud van minder belang???

Nu begrijp ik de hele discussie.... Iedereen zit op een verkeerde golflengte in dit topic...

Het type motorfiets is dus de boodschap, ongeacht het motorblok dat eronder hangt.

Om deze reden wordt dus een GS650 aangeraden aan een beginneling wegens zijn beweeglijker frame tegenover een GS1150/1200 die door zijn telelever vork niet verwittigt.

Bij een rt speelt het opteren voor een 850-1100-1150... een mindere rol en kan je evengoed de 1150 nemen daar het kader geen krimp geeft...

yes.... we zijn er.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Dim

Bericht door Dim »

Raketman schreef:[ ... de stand van de handen. Daarbij is het van belang dat je zoveel mogelijk de pols "gebroken" probeert te houden, dwz bovenkant van de hand opgetrokken, bovenkant van de vingers zijn het hoogste punt.
Alleen maar even meegeven dat ergonomen alle moeite van de wereld doen om beeldschermwerkers toch niet met 'gebroken pols' (= sterk opgetrokken kneukels) te laten werken omdat dit een onnaturlijke houding is voor de hand/pols en een bron is van vele klachten, bij langdurige maar vooral statische belasting.

Ikzelf rij met een 'minder geboken hand' (lijkt wel een indianennaam, maar ik bedoel: kneukels licht omhoog, pols licht omlaag gebogen), omdat ik enerzijds wel het nut inzie van de boodschap waar de hand die naar de rem grijpt tevens ook een stuk gas lost, maar anderzijds probeer ik mijn handen een natuurlijke houding te geven.

Dim
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

JH. schreef:
J-P schreef:Let wel op, het zit niet zozeer in het aantal cc`s als wel in de vergeeflijkheid van het rijwielgedeelte.
Als ik goed vertaal is het kopen van motor met een beweeglijker kader een eerste keuze en de motorinhoud van minder belang???

Nu begrijp ik de hele discussie.... Iedereen zit op een verkeerde golflengte in dit topic...

Het type motorfiets is dus de boodschap, ongeacht het motorblok dat eronder hangt.

Om deze reden wordt dus een GS650 aangeraden aan een beginneling wegens zijn beweeglijker frame tegenover een GS1150/1200 die door zijn telelever vork niet verwittigt.

Bij een rt speelt het opteren voor een 850-1100-1150... een mindere rol en kan je evengoed de 1150 nemen daar het kader geen krimp geeft...

yes.... we zijn er.
Een F650 heeft helemaal geen beweeglijker frame want is een moderne motorfiets. Jouw RTtje heeft een beweeglijker frame. Maar jouw doel in deze is om te stangen en niet om een normale discussie te voeren.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

De vergelijking met de klavier-hand gaat hier toch totaal niet op hoor.
Bij een klavier is er steeds sprake van belasting terwijl de hand in de "gebroken" stand staat (vingers die aan't werken zijn) terwijl de houding aan een motorfietsstuur onder het rijden volledig passief is. Op het moment dat er naar hendels gegrepen wordt komt de pols automatisch in een gestrekte toestand, ergo minder belastend op dat moment.
Nil volentibus arduum
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

J-P schreef: Een F650 heeft helemaal geen beweeglijker frame want is een moderne motorfiets. Jouw RTtje heeft een beweeglijker frame. Maar jouw doel in deze is om te stangen en niet om een normale discussie te voeren.
Enerzijds geeft een F650 toch veel feedback hoor, maar dat zal dan eerder gelegen zijn aan de conventionele vork en achterophanging dan aan een slap kader.

Anderzijds denk ik niet dat JH in dit specifieke geval probeert te stangen.
Nil volentibus arduum
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Het rijgedrag wordt inderdaad niet alleen bepaald door frame maar ook door vering en stuurgeometrie.

Aangezien ik met JH afgelopen vrijdag dit gesprek al eerder heb gevoerd denk ik toch dat hij aan het stangen is, zeker met betrekking tot z`n laatste opmerking.
J-P

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mo J.P. toch... Geen spoken zien waar er geen zijn....

We gaan hier eens haarfijn uit de doeken doen hoe het zit.

Vrijdag hebben we inderdaad het gesprek gehad... en daar kwamen we tot de vaststelling dat op de moderne motoren het beweeglijk kader niet meer van toepassing is, maar bij de oudjes wel. De oudjes zijn ideale beginnersmotoren omdat ze veel feedback geven tijdens het rijden.

Op onze moderne motoren hebben we dat niet meer en daar wringt het schoentje.

Iemand die de motorshop binnenstapt om zijn eerste motor aan te schaffen heeft de keuze uit de toonzaal... en wat staat daar... yep... allemaal blinkende beemerkes van om en bij de leeftijd van 4 jaar gemiddeld. Daar op deze motoren geen quasi geen feedback te krijgen is tijdens het rijden sta je voor de keuze. Een mooie motor kopen met een zwaardere motorinhoud... volgens je budget. Welke kies je dan... Juist... den deze die je graag ziet.
Dit is de versie van nieuwe rijders die een motor willen met garantie, om bij de minste ongemakken een dealerservice te krijgen, en van people die naast een praktische motor ook nog eens een mooie willen.
=============================================
Nu komt de visie van de lesgevers, die heel praktijkgericht is en waarschijnlijk de meest voor de hand liggende op proffesioneel advies, maar in de praktijk minder haalbaar omdat deze beemers niet bij de dealers te vinden zijn.

Een motor uit de toonzaal is geen beginnersmotor om de eerste stapjes op te leren, wegens alle moderne toeters en bellen die een deel van het rijden op zich nemen... abs, enzomeer zijn een voorbeeld hiervan. Dus ga je volgens de lesgevers niet naar de dealer om je allereerste beemerke te kopen omdat hij dit type motor reeds lang niet meer in zijn toonzaal heeft staan , maar koop er eentje van leeftijd via kennissen, verkoopsites en andere media.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Hoelang gaat dat gelul nog doorgaan ?
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

tot de popcorn op is Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Conclusie: kijk ook eens elders dan bij de BMW-dealer. Er zijn voldoende andere motorzaken die nog wel geschikte beginnersmotoren hebben, zoals de knalpot
J-P

archiS

Bericht door archiS »

Ik volg de hele discussie hier nu al een tijdje met veel plezier! Het is wel een interessant gegeven ... ik ben ook klein gestart en heb genoeg grappen moeten slikken over mijn "groen monster" maar na mijn reis vorig jaar door de Oostenrijkse bergen vond ik het tijd voor iets anders ... de GS die ik nu heb was deels een emotionele beslissing (is echt mijn droommachine :-P ) en langs de andere kant ook een rationele beslissing (heeft "maar" 88pk en is niet zo spectaculair veel meer dan de 61 van de vorige, en kan dus niet echt als bom aanschouwd worden en is toch ook ontwikkeld om andere dingen te kunnen).

Nu heb ik toch een vraagje en vooral aan J-P: jij zegt steeds dat die nieuwe motoren met een stijver chassis en de telelever veel vergeven en zeer weinig feedback geven naar de rijder!
De vraag is dus: wat vergeeft die telelever dan juist, en wat zou ik merken tijdens het rijden moest dat ding er niet opzitten?

Ik ben gestart op een Diversion 600 en heb daar zeer veel rijplezier mee gehad ... toch een goede 20000km en ondertussen heb ik een 1150GS waarmee ik ook al een 10000km mee gereden heb. Dat is dus ook ineens mijn moto ervaring ... totaal 30000km (niet echt spectaculair in vergelijking met sommige onder jullie) maar wel 30000km zeer gevarieerde wegen.

Het grote verschil dat ik merk tussen de Yamaha en de GS is toch wel dat de wegligging van de laatste een heel stuk beter is dan die van de Diversion, maar dat zou je toch ook wel mogen verwachten van een BMW en een zwaarder model met stijver chassis en zomeer. Heb ik het hier dan compleet fout? Ben ik dan nu met de GS veel meer op het randje aan het rijden zonder dat ik het echt merk? of als ik nu een foutje maak, merk ik het dan minder dan vroeger? (gewoonlijk weet ik het wel wanneer ik een fout maak of gemaakt heb ...)
In ieder geval heb ik nooit echt problemen gehad om met de Diversion te rijden. Het rijden met de GS nu ... toch zeker het nemen van bochten en een serrie na mekaar, vergelijk ik een beetje met skiën en wel met wedelen ... het geeft mij wat hetzelfde gevoel, en dat heb ik wel nooit helemaal gehad bij de Yamaha die gaf daar niet zoveel vertrouwen.
Waar zit dat verschil dan juist? of is er dat niet en is het dat stijve chassis en de telelever dit het doen?

MMMM, is precies iets meer geworden dan een vraagje? 8-)
one-one

Bericht door one-one »

ik poog even te analyseren zonder te willen beweren dat ik per motor kan rijden....
vroeger was een 650 al een serieuse moto en n'een duizend was de max!!
de tijden veranderen en we hebben 1800 en zelfs 2300....
bij de verkeerspolitie leert men de toekomstige "zwaantjes" het mortorrijden aan met 650 gs.... = makkellijk wendbaar niet zo zwaar, kost ook minder in aankoop en is gemakkelijk om off-road aan te leren...
dus zou men kunnen zeggen een 650 aan te kopen maar ... ik ben er zeker van dat het ook belangrijk is om te investeren in rijopleidingen en misschien en goedkopere aankoop doen maar geld over te houden om die opleidingen te volgen en op latere tijd en zwaardere motor te kopen....
nu als je budget onbeperkt is weet je wat te doen...
anderzijds is het ook zo als de aankoop van je motor een zware investering is en diengevolge je bewuster zal rijden en er aan zal denken dat als je op je bek gaat je een pak geld mag opdokken en je gezicht en ledematen er minder goed zullen uitzien...
vergeet niet als je op je bek gaat dat dit onkosten betekent, zowel op motorvlak en misschien op medisch vlak....
cursussen moet je zeker doen en dan hangt het af hoe je hersenen werken en of je jezelf kan bedwingen om risico's in te schatten en je rijgedrag te "beheersen" zodat je geen gevaar voor jezelf of derden bent.
Ik zou zeggen het is jouw keuze, jouw geld, jouw motor en jouw "bek"... :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

archiS schreef: Nu heb ik toch een vraagje en vooral aan J-P: jij zegt steeds dat die nieuwe motoren met een stijver chassis en de telelever veel vergeven en zeer weinig feedback geven naar de rijder!
De vraag is dus: wat vergeeft die telelever dan juist, en wat zou ik merken tijdens het rijden moest dat ding er niet opzitten?
Die telelever zorgt ervoor dat de motor niet duikt, zoals een conventioneel geveerde motor. Dat heeft z`n voordelen (je kan bijvoorbeeld hard remmen in een bocht, indien dit nodig mocht zijn omdat de voorvorkshoek nauwelijks tot niets verandert en het rijdt supercomfortabel) maar ook de nadelen (verminderde feedback/registratie van het wegoppervlak tov de conventionele voorvork). Met een conventionele voorvork voel je een duikeffekt en de ondergrond wordt wat direkter doorgegeven aan de bestuurder. Over de gehele linie gezien is het telelevereffekt minder belangrijk dan het frame.
Hoogwaardige metalen maken moderne frames steeds stijver waardoor het frame hogere bochtensnelheden aankan zonder een krimp te geven. Tot op het punt waarop de banden niet meer voldoende hechting met het asfalt hebben en je plotseling onderuit glijdt. Oudere en moderne, maar technisch eenvoudige, motoren hebben een frame dat in de motorpers vaak laatdunkend 'zwabberend' wordt genoemd. Dit houdt in dat ruim voordat het kritische punt wordt bereikt, het frame door middel van lichtjes wringen aangeeft dat je nu echt te gek begint te doen. Door deze waarschuwing leer je als rijder de grenzen van je motor kennen, en kun je deze op een gegeven moment door een goede rijtechniek zelfs iets 'overtreden'.
Het grote verschil dat ik merk tussen de Yamaha en de GS is toch wel dat de wegligging van de laatste een heel stuk beter is dan die van de Diversion, maar dat zou je toch ook wel mogen verwachten van een BMW en een zwaarder model met stijver chassis en zomeer. Heb ik het hier dan compleet fout? Ben ik dan nu met de GS veel meer op het randje aan het rijden zonder dat ik het echt merk? of als ik nu een foutje maak, merk ik het dan minder dan vroeger? (gewoonlijk weet ik het wel wanneer ik een fout maak of gemaakt heb ...)
Ik denk dat het goed mogelijk is dat je meer op het randje rijdt dan vroeger zonder dat je het zelf merkt.
In ieder geval heb ik nooit echt problemen gehad om met de Diversion te rijden. Het rijden met de GS nu ... toch zeker het nemen van bochten en een serrie na mekaar, vergelijk ik een beetje met skiën en wel met wedelen ... het geeft mij wat hetzelfde gevoel, en dat heb ik wel nooit helemaal gehad bij de Yamaha die gaf daar niet zoveel vertrouwen.
Waar zit dat verschil dan juist? of is er dat niet en is het dat stijve chassis en de telelever dit het doen?

MMMM, is precies iets meer geworden dan een vraagje? 8-)
Een extra verschil, naast de telelever en het chassis (wat bij een GS zowiezo apart is vanwege het feit dat het motorblok een groot deel van het chassis is) is ook het bredere stuur, een niet te verwaarlozen aspekt in het geheel. Je zit beter, je voelt je lekkerder, alles onder je doet het alsof je niets zelf hoeft te doen en dus neemt je vertrouwen toe. Maar je weet door de kms op je diversion dat motorrijden ook anders kan aanvoelen, had je die ervaring niet had je nu niet deze zelfreflectie gehad. :wink:
J-P

gs guy

Re: Beginnersmotor

Bericht door gs guy »

goeiedag
Volg gewoon de juiste rijlessen en dan kan je op weg en pad met een gs 11xx.
bye
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Guy, efkes een vraagje, wat is precies uw beroep?
J-P

Plaats reactie