Beginnersmotor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

LOMAX

Bericht door LOMAX »

Aangrijpend om te lezen hoeveel mensen met een kleine/lichte motor begonnen zijn. Als ze er nu nog eens bijschrijven of dat het gevolg was van een fikse dosis gezond verstand, of gewoon een klein budget.
Want iemand die zo verstandig is om licht te beginnen, is ook verstandig genoeg om met een 'dikke' rustig aan te doen. En hoeveel van die 'kleinbeginners' gingen er prat op dat ze met hun GT250 of 380 de grote kanonnen konden volgen :-? Ik altans wel.
Een dikke motor, met verstand gereden, is veel veiliger dan andersom.
Het idee van de tweeklepper vind ik persoonlijk dan wel goed, niet te bruut vermogen, en je valt toch niet in 'affronten' omdat je op een bak met de nodige volwassen uitstraling zit, en niet op een "willen maar niet kunnen"fiets. Het gaat hier toch over een 42-jarige kolos, niet over een snotter van 19. :wink:

Zeg Jos, wat is nu het belangrijkste, een goeie grote, of een goede techniek?
Nou Pol, ik denk een goede techniek.
Jaja Jos, dat zeggen al die mannen met ene kleine..
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Kurt verleden tijden zijn verleden tijden. 't Was altijd beter als ik mijn vader en grootvader mag en mocht geloven!
In je replieken kan ik mij meerendeel vinden doch snuif de sfeer eens op van diegene die niet posten en wel aanwezig zijn in de Oase. Want niet ieder schrijfwaterval is een mondigwaterval.
Afbeelding
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Want niet ieder schrijfwaterval is een mondigwaterval.
Denk te begrijpen wat je bedoelt. Of omgekeerd had ik nog toegevoegd.
Als ze er nu nog eens bijschrijven of dat het gevolg was van een fikse dosis gezond verstand, of gewoon een klein budget.
Want iemand die zo verstandig is om licht te beginnen, is ook verstandig genoeg om met een 'dikke' rustig aan te doen. En hoeveel van die 'kleinbeginners' gingen er prat op dat ze met hun GT250 of 380 de grote kanonnen konden volgen Ik altans wel.
Lomax, dit vind ik dus zever.
Dat velen licht beginnen omwille hun beperkt budget, heeft niks te maken met zichzelf de tijd gunnen om te leren rijden!
Liggen, kruipen, rechtstaan, stappen, lopen, fietsen, brommeren, 50pk, 100pk,200+ pk. Jullie slaan dus wel enkele belangrijke stappen in jullie leerproces over door onmiddelijk op een zware te kruipen. De evolutieleer is bij motorrijden zeker en vast van toepassing, tenzij die paar natuurtalenten buiten beschouwing gelaten natuurlijk :shock:
Of denk je je ervaring ook te kunnen kopen misschien? :twisted:
Wat me opvalt is de link tussen licht beginnen en rustig aan doen op een dikke? Ook hier deel ik je mening niet :-( Zij die de evolutie doorliepen, hebben hun machine meestal wel onder controle en kunnen dus veiliger spelen met een dikke ook :shock:
En om af te ronden nog dit :
Een dikke motor, met kennis van zaken en massa's ervaring bereden, is veel veiliger dan omgekeerd :wink:
Grtz Kurt
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

LOMAX schreef:Aangrijpend om te lezen hoeveel mensen met een kleine/lichte motor begonnen zijn. Als ze er nu nog eens bijschrijven of dat het gevolg was van een fikse dosis gezond verstand, of gewoon een klein budget.
...
Het idee van de tweeklepper vind ik persoonlijk dan wel goed, niet te bruut vermogen, en je valt toch niet in 'affronten' omdat je op een bak met de nodige volwassen uitstraling zit, en niet op een "willen maar niet kunnen"fiets. Het gaat hier toch over een 42-jarige kolos, niet over een snotter van 19. :wink:
Nu schrik ik toch ook ff...doorgaans komt er zinnigere praat uit.
Dit is gewoon letterlijk zeggen : imago voor kunde.
En wat heeft die leeftijd ermee te maken ?
Onbegrijpelijk hoe je zo krom kan redeneren :-? ...
Nil volentibus arduum
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Heb al meerdere 19-jarige snotters op cursus gehad die hun (lichte) moto veel meer beheersen dan een 42- jarige kolos op een "dikke"....
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
J-P schreef:Koppel, op wat voor motor was jij ook alweer begonnen? :-P
Op een Aprilia 50cc'ken :twisted:

En dan 7j later een TL1000R, maar da's een ander verhaal :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Even verduidelijken: de topicstarter vroeg advies over het beginnen met een lichtere of een zwaardere motor. Hij noch ik stellen het verwerven van ervaring, al dan niet via opleiding, in vraag.
Jullie blijken ervaring opdoen en leren rijden te linken aan een lichte motor. Ik zie dat verband niet. Met een F650 kan je evengoed de onozelaar uithangen en je te pletter rijden.
Ik vind dus de afmetingen en het vermogen van een motor ondergeschikt aan de manier waarop je ermee omgaat. En leeftijd is wel geen garantie voor verstandig omgaan met een motor, maar de statistieken laten toch enig verband vermoeden.
Ikzelf heb de hele 50, 125, 250, 350, 380, 400, 750, 800, 850, 900, 1000,1100, 1150 en 1200 serie doorlopen, in het begin vaak uit budgetaire overwegingen. Ik zit nu zelfs in een neerwaartse beweging voor wat betreft vermogen en imago. Ik beweer zeker niet dat ik niks meer kan leren na 35 jaar motorrijden, integendeel. Maar beweren dat enkel een opleiding zaligmakend is, vind ik er toch ook wel ver over. Net als iemand anders zijn mening zever noemen.
Dus, met de gegevens die ik krijg van de topicstarter, namelijk het feit dat hij al lessen volgde, zijn afmetingen, zijn favoriete droommotor, en dit gekoppeld aan mijn eigen ervaringen en de dingen die ik rondom mij zie, durf ik herhalen: ga meteen voor uw droom, desnoods met valbaren. Al de andere raadgevingen, zoals ervaring, verstandig zijn en opleiding volgen krijg je er gratis bij, maar daar vroeg de topicstarter niet meteen naar.
Er rijden hier op het forum, net als in mijn naaste omgeving, behoorlijk wat gasten rond die op latere leeftijd meteen met een dikke begonnen, en blijkbaar lukt dat vrij aardig. Niet dat die mensen beweren dat ze het grote gelijk aan hun kant hebben. Daarvoor hebben we de mannen met 'ervaring', of ook nog de instructeurs die vinden dat alle anderen er niks van bakken of kennen.
En imago is natuurlijk niet belangrijker dan kunde, verre van. Maar op een motor waar je niet graag op gezien wordt, leer je toch niet noodzakelijk beter rijden. Uitstraling blijft toch een onderdeel van motorrijden, of je nu wil of niet. Zelfs ik, met mijn imago-loze K75 ben me daar bewust van. Daarom dat ik er de ouwe GS maar heb bijgenomen. :wink: Ik kan daar trouwens intussen ook al afstappen zonder op mijn gezicht te gaan.
Ziezo, daar ben ik weer van af...
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

LOMAX schreef:Ziezo, daar ben ik weer van af...

Maar van da manneke uit B.......... nog niet :wink:

Hij geeft wel toe dat ie met een licht brommerke is begonnen, maar durft er niet bij te vertellen dat zijn steunwielekes er drie jaar blijven op staan zijn... Och ja.. bron: "van horen zeggen'

Btw: tevens is een eigen speleding chip-tunen en uitlaat-upgraden ook niet van een filosofie die met een motorfiets met een 'dikke nekken' imago strookt. Enerzijds ga je zitten lullen over veilig leren rijden opstappen en lopen... en anderzijds loop je te stoefen met tuning en andere puberale uitspattingen... Inderdaad... eerst volwassen worden in da boeregat van 21,94km²
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

LOMAX schreef:Even verduidelijken: de topicstarter vroeg advies over het beginnen met een lichtere of een zwaardere motor. Hij noch ik stellen het verwerven van ervaring, al dan niet via opleiding, in vraag.
Jullie blijken ervaring opdoen en leren rijden te linken aan een lichte motor. Ik zie dat verband niet. Met een F650 kan je evengoed de onozelaar uithangen en je te pletter rijden.
- niemand heeft hier gesteld dat het perse een lichte motor moet zijn. Wel dat je niet op een gloednieuwe zware moet beginnen. Ik zou een R100GS niet licht durven noemen. Wel is er dan sprake van een motor die een veel betere feedback geeft van wat er daadwerkelijk gebeurt onder je wielen. Dat is namelijk het zwakke punt van een motor met telelever, een vals gevoel van vertrouwen geven...
- je kan met een fiets nog de onnozelaar uithangen en je te pletter rijden dus dat voorbeeld gaat niet op. Je verward 2 zaken (eigenlijk veel meer nog maar daar kom ik nog op terug): mentale beheersing en motor beheersing. Het één kan niet zonder het andere.
Ik vind dus de afmetingen en het vermogen van een motor ondergeschikt aan de manier waarop je ermee omgaat. En leeftijd is wel geen garantie voor verstandig omgaan met een motor, maar de statistieken laten toch enig verband vermoeden.
Leeftijd is daar vaak een factor bij maar niet zoals jij denkt: de meeste dodelijke ongevallen bij een motorfiets vinden plaats met mensen tussen 35 en 50 en niet bij de jongste... die vlieger gaat dus niet op. Bij de auto zou je nog gelijk hebben...
Maar beweren dat enkel een opleiding zaligmakend is, vind ik er toch ook wel ver over. Net als iemand anders zijn mening zever noemen.
Dat alleen een opleiding zaligmakend is heeft niemand gezegd in dit draadje. Wel jezelf motorbeheersing aanleren. Hoe je dat doet zal me een spreekwoordelijke worst wezen. Maar een dikke 1200 nodigt veel minder uit tot het oefenen van uw manouvres dan een lichte 650, al is het alleen maar om de brokken die je kan vallen....
Er rijden hier op het forum, net als in mijn naaste omgeving, behoorlijk wat gasten rond die op latere leeftijd meteen met een dikke begonnen, en blijkbaar lukt dat vrij aardig. Niet dat die mensen beweren dat ze het grote gelijk aan hun kant hebben. Daarvoor hebben we de mannen met 'ervaring', of ook nog de instructeurs die vinden dat alle anderen er niks van bakken of kennen.
Dat maak jij ervan. Dat heb ik niet gezegd en ik weet dat je mij bedoelt.
En imago is natuurlijk niet belangrijker dan kunde, verre van. Maar op een motor waar je niet graag op gezien wordt, leer je toch niet noodzakelijk beter rijden. Uitstraling blijft toch een onderdeel van motorrijden, of je nu wil of niet. Zelfs ik, met mijn imago-loze K75 ben me daar bewust van. Daarom dat ik er de ouwe GS maar heb bijgenomen. :wink: Ik kan daar trouwens intussen ook al afstappen zonder op mijn gezicht te gaan.
waarschijnlijk omdat jij wel licht begonnen bent.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Op het gevaar af van in een welles/nietes scenario terecht te komen,
J-P schreef:Stefke en Kurt, jullie horen dat bijna alle bovenstaanden helemaal niet geïnteresseerd zijn om motor te leren en kunnen rijden... ze hebben een motor, ze komen erop vooruit, zij denken dat dat motorrijden is... ik verdoe er m`n tijd niet meer aan.
hoe moet ik dit dan interpreteren?
Voor de rest zit er behoorlijk wat waarheid in hetgeen je neerschrijft (een nieuwe is inderdaad duur om te laten omvallen, en als het niet bevalt ben je een hoop geld kwijt), en reageer ik eerder op de omgangsvorm dan op de inhoud. Eén van de dingen die ik op dit forum apprecieer, is namelijk de relatieve hoffelijkheid waarmee er met mekaar omgegaan wordt. Neem dit zeker niet persoonlijk op, ik vond gewoon de toon wat grimmig worden, vandaar.
Verder heb ik best wel waardering voor jouw visie op het motorrijden, en kan ik me vaak vinden in de dingen die je te zeggen hebt. Waarschijnlijk zal niemand beter dan jij onze beginner de knepen van het vak kunnen aanleren, ook al wil die na het lezen van dit alles al lang geen BMW meer :wink:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

LOMAX schreef:Op het gevaar af van in een welles/nietes scenario terecht te komen,
J-P schreef:Stefke en Kurt, jullie horen dat bijna alle bovenstaanden helemaal niet geïnteresseerd zijn om motor te leren en kunnen rijden... ze hebben een motor, ze komen erop vooruit, zij denken dat dat motorrijden is... ik verdoe er m`n tijd niet meer aan.
hoe moet ik dit dan interpreteren?
Ik geef toe, dat is pure frustratie voortkomend uit de onzin die Iron Gonzo en zijn medestanders hierneerzetten. Die discussie is hier (en in de Oase) al vaker gevoerd maar blijkbaar snapt ie er nog steeds geen reet van. Ik mag `m als persoon graag, nèn toffen gast zeg maar maar wat ie over beginnersmotoren neerzet is gelul in plakskes. Ik had geen zin om die discussie opnieuw met hem te voeren, maar allez, ik heb me toch laten vangen. Die toon was inderdaad "grimmig".
Voor de rest zit er behoorlijk wat waarheid in hetgeen je neerschrijft (een nieuwe is inderdaad duur om te laten omvallen, en als het niet bevalt ben je een hoop geld kwijt), en reageer ik eerder op de omgangsvorm dan op de inhoud. Eén van de dingen die ik op dit forum apprecieer, is namelijk de relatieve hoffelijkheid waarmee er met mekaar omgegaan wordt.
Weet je, je hebt niets aan hoffelijkheid in deze. Het is net zoiets als moedwillig iemand aanrijden en dan oeps sorry zeggen terwijl de gevolgen mogelijk niet te overzien zijn. Want dat is hetzelfde in dit geval. Een verkeerde eerste motor kan het einde van de motorhobby betekenen voor die goed en wel begonnen is (de milieulobby wenst ons allemaal een foute beginnersmotor :wink: ). Zo had ik ooit een volwassen man (45) op les en die had als eerste motor een ZX9R gekocht want het verstand zit in je rechterhand had de verkoper tegen hem gezegd. Hij had de motor 3 weken, ging onderuit op een putdeksel terwijl ie net wat bruusk accelereerde, motor perd total en het ene been voor de rest van z`n leven wat korter dan het andere. Ik had `m gewaarschuwd maar hij wou niet luisteren en dan achteraf zeggen dat ik gelijk heb, daar heb ik niets aan. Motorrijden is GEEN spelletje, het is elke dag je leven riskeren met iets wat je leuk vind. De enige manier om te zorgen dat je dit lang en gezond kunt blijven doen is zorgen dat je motorbeheersing (jezelf en je motor) optimaal is. Alles gaat geleidelijk, je kunt niet alles in 1 keer kunnen maar door moeilijk te beginnen (en hoe zwaarder hoe moeilijker) creër je de volgende problemen:
- de capaciteiten tussen jou en je motor liggen veel te ver uit elkaar
- de motor schrikt af om jezelf op bekwaamheid te oefenen
- een plets kost geld dus dat schrikt ook af.
- doordat je het gevoel krijgt dat je de motor niet beheerst stop je er mogelijk mee: dit zie je vooral bij vrouwen want die hebben standaard wat minder zefvertrouwen (waar dat helemaal niet nodig is).
- je loopt het risico het lachertje van het gezelschap te worden als je weer eens gaat toeren met een bende (want niets waar een man liever z`n suprematie mee toont dan met z`n "rijvaardigheden" of toch die vaardigheden die hij zichzelf toedicht...)

Wat Kurt al zei: liggen, draaien , kruipen, strompelen, lopen, hardlopen: opbouw.
ook al wil die na het lezen van dit alles al lang geen BMW meer :wink:
Ik zou niet weten waarom niet. Echter, hij moet zichzelf afvragen: wat wil hij worden: een motorrijder of een moderijder. Wil hij een motorrijder worden en zich bekwamen in het zo goed mogelijk (leren) rijden dan kiest hij de weg van de geleidelijkheid. Eigenlijk laat ie dan gelijk zijn dat hij al een stuk beheersing heeft, van z`n verstand. :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

pffffffffff.... Kgeef het op.

of nog even dit... zelfs met een solex ga je op je bek op een putdeksel...
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wat een flauwekul, dat tekent maar weer dat je er geen hol van snapt, jurgen. Misschien kan je dat soort dingen maar beter overlaten aan mensen die ervoor geleerd hebben. Een putdeksel is niet per definitie gevaarlijk, dat jij dat denkt tekent jouw gebrek aan motoropleiding en ervaring. Het is niet hoffelijk dat te zeggen maar blijkbaar wel een feit. Wat mij betreft mag je het inderdaad opgeven en spreken over zaken waar je wel verstand van hebt in plaats van mensen met een verkeerd advies de patatten in sturen. :thumbdown:
J-P

jovdt

Bericht door jovdt »

Met een glimlach dit draadje beginnen volgen....Met een trieste blik de donkere wolken zien hangen... gelukkig Nog voor de vallende druppels(motorrijders) proberen om iedereen wat op het juiste spoor te krijgen.
Ik rijd met de motor maar kan eigenlijk niet echt motorrijden.Ben begonnen met een r65(ondanks mijn1.84m nooit last gehad van te klein) Nadien een r80g/S Met oer abs. Veel voorzien want de motor stopte pas als hij dat wou en niet als je plots wou stilstaan...Je onderuit remmen was moeilijk behalve bij winterse situaties.Dan maar de stap naar een r1100gs
Een feest op modderig terrein vooral voor de helpers om de motor uit de brij te helpen duwen...Tussendoor elk jaartje een cursus in Bruugge (blauwe toren) Met veel blutsen en builen de slipcursus gevolgd....Nu zoveel jaar later ben ik verdomd blij dat ik klein ben begonnen en veel heb gleerd met veel vallen en opstaan!De aangeleerde reacties,kijktechniek enz. hebben me al tweemaal van het noodlot gespaard en ja ik was in mijn recht....En toch echt motorrijden kan ik niet want dit is weggelegd voor mensen die dagdagelijks met deze dingen bezig zijn en zich verder blijven bekwamen. Want enkel rijden zonder oefenen van bepaalde technieken is terug achteruit gaan...Prbeer maar eens een acht te draaien met een 1200gsa als je dat gedurende een jaar niet meer hebt gedaan...Oefenen ,oefenen,oefenen!!!!
jovdt

Bericht door jovdt »

Wel schalkse eerlijkheid siert en dat van die cursus doen doen doen...ofwel met een paar vrienden op een oude r80/100gs oefenen.Maar eigenlijk niets beter dan oefenen op de motor waar je elke dag mee rijdt.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

je zwakke plek kennen is de helft van de oplossing, Schalkse... de andere helft is die zwakke plek te verbeteren. Maar op een RT uw manouvres oefenen, zeker als je ook nog eens het gecombineerde en bekrachtigde systeem hebt, het is niet eenvoudig... dus moest je nog geld overhebben, koopt u een klein motorken en ga ermee aan de gang, oefenen oefenen oefenen.
J-P

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Ik geef toe, dat is pure frustratie voortkomend uit de onzin die Iron Gonzo en zijn medestanders hierneerzetten. Die discussie is hier (en in de Oase) al vaker gevoerd maar blijkbaar snapt ie er nog steeds geen reet van
onzin???
een goede trappist in de oase ja :wink:

toch tof dat je een rijïnstructeur hier mee zo op zijn paard kan zetten :razz: :lol: :lol: :lol:

iedereen doet waar hij zin in heeft en volgens zijn portmonee kan permiteren.
het moet toch van gezond verstand komen. Als je van uw eigen weet dat je dat niet hebt, moet je er gewoon niet aan beginnen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Is een dooddoener want de meesten weten van hun eigen niet dat ze geen gezond verstand hebben... in het verkeer wordt de meest sensibele mens een zwijn, kijk maar om u heen... allemaal aardige burgervaders en moeders, zogenaamd allemaal gezond verstand.... scary, isn`t it?

Schalkse, da moe nie veel koste se... voor de prijs van een duur BMW accesoire heb je al een speelmotor
J-P

Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

J-P schreef:je zwakke plek kennen is de helft van de oplossing, Schalkse... de andere helft is die zwakke plek te verbeteren. Maar op een RT uw manouvres oefenen, zeker als je ook nog eens het gecombineerde en bekrachtigde systeem hebt, het is niet eenvoudig... dus moest je nog geld overhebben, koopt u een klein motorken en ga ermee aan de gang, oefenen oefenen oefenen.
Ik weet niet waar het verschil tussen een RT en een R ligt op gebied van manoeuvres. Ikke bol met een R1150R en daar lukken die 8'tjes wel mee. Kijktechniek en op 't gemakske beginnen (dan kan je nog een voetje aan de grond zetten).
Allez das wat ik ervan denk...

En on topic: beginnen met ne luchte, geen twijfel. Eens de goeie gewoonte erin zitten kan je nog verzwaren. En inderdaad: eens je die onzekerheid voelt duurt het heel lang vooraleer het vertrouwen (terug) is.
Begin met iets dat je baas kan.... (is dat met vrouwen ook niet zo??? :-? )
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Vanguard

Bericht door Vanguard »

De overgang van 850R naar de 1150RT was bij mij ook niet rimpelloos gegaan. Onderandere voor dat ik 1000 km had gedaan met de RT, had ik hem dankzij het gecombineerde remsysteem bij een parkeermaneuvre al tegen de grond laten gaan.
Twee jaar geleden met de hulp van de Harald samen met nog twee toffe gasten wat oefeningskes gedaan en ik moet zeggen sindsdien geen problemen niet meer, het zelfvertrouwen is er weer.
Ik ga sindsdien regelmatig al eens op een verlaten parkeerterrein wat achtjes rijden en wat stapvoetse maneuvres. Het helpt echt!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
S.

Bericht door S. »

Beginnen met iets wat gemakkelijk stuurt en niet te zwaar is, lijkt me zinnig. Ik zelf ben van Savage (30k km) over CB750 (35k km) naar een S gegaan. Nu is een S in de hedendaagse wereld ook niet echt een monster maar acheraf gezien ben ik wel blij dat eerst met "gemakkelijkere" motoren gereden heb. Mijn advies: kies een naked met een bruikbaar vermogen. Rijsensaties zijn meer uitgesproken, stuurt vaak als een fiets en mits de juiste keuze zal je 'm ook niet zo snel beu zijn. Als het budget het toelaat: vergeet de ER5 toestanden maar neem een CB600, SV650, Monster 620, Versys,.... En neen, je zal niet "den dikste" hebben aan den toog maar so what
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

En nu wordt het tijd om een kat een kat te noemen...

Ik ben volledig akkoord met de stelling van JP dat een lesje links of rechts een must is... doch laten we niet veralgemenen...; Eens je een rijopleiding hebt moeten doen om je rijbewijs te mogen gaan afleggen, is de basis al gelegd. De fouten zijn gecorrigeerd en de basis is er met de paplepel ingegoten...

Persoonlijk... Ik rij m'n achten, zelfs op de LT, maar dat type motor vraagt niet om met je pedalen of carenage over de grond te kunnen slepen tot je schoenzolen er zelfs door gehalveerd worden;..... en als je hierom een slechte motorrijder genoemd wordt omdat je respect hebt voor het materiaal waarop je rijdt... Nou moe... Eerbied voor je eigendom noem ik dat. Ben je een slechte motorrijder omdat je aan veilige snelheid een op/afrit neemt aan een snelheid van 80-90km/u met de prijs van een set banden in het achterhoofd en een betere omdat je die banden na 5000km moet vervangen en als een gek de zijkanten van je velg kan afslijten? Ik probeer om putdeksels en zebrapaden te vermijden, doch dit kan niet altijd... Ik noem het 'bewust' motorrijden, defensief de straat op.

Maar ja... Persoonlijke meningen tellen hier niet meer. Ik begon met m'n eerste motor waar ik ooit mee de baan op kwam (na een honda camino en een honda Vision in m'n tienerjaren geen gas met de rechterhand meer gegeven...gedurende meer dan tien jaar) en had er geen enkel probleem mee... Een paar honderd kilometer motorgewenning en dan de gevaren van de weg proberen te omzeilen door ermee geconfronteerd te worden. Met 60000km in twee jaar tijd geen slechte ervaringen opgedaan die mijzelf of de medeweggebruiker in de problemen brachten.

Mijn advies uit mijn ervaringen.... dat werd hier toch gevraagd niet?

Of vroeg de starter van het topic de mening van de professionelen onder ons?... dan had ie dat beter direct in de titel gezet.

Tevens vroeg ik of de topicstarter ook niet om door ..... (en ja... dit keer met naam en toenaam)... ene Kurt Steyaert uit Bassevelde (oeps.. tis eruit.. tegen beter weten in....) de huid volgescheten te worden met schunnige taal en onvolwassen verwijten. Niet alleen hier maar in elk topic waar zijn naam tevoorschijn komt is het resultaat een hele twistpagina vol met elkaar op te jutten en uit te maken. Ik maak mezelf ook schuldig aan off-topic gezever, maar ga hiermee niet in de aanval met termen als onnozelaar, onkundige moderatoren, zeveraar....dikke nek, oude seniele bompa enz enz. Het moest eruit, maat sommigen werden hier voor veeeeel minder gebanned en/of op de vingers getikt. Och ja... kben weer de slimsten, maar ik zeg hoe het is.
Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Natuurlijk kan je met een basis die je uit de rijschool krijgt al de baan op op een min of meer velige manier. Persoonlijk vind ik echter motorcontrole al de helft van het plezier van motorrijden.

Kijk eens naar het gesukkel dat je ziet als een motorrijder zich door één of andere omstandigheid moet omkeren in een straat, man man man. En dit terwijl je bij een goed omkeermanoeuvre in een straat van pakweg 6 meter op minder dan 4 seconden kan gekeerd zijn.

En wat als het misgaat ? Je kan immers nog de meeste defensieve rijder zijn, vroeg of laat kom je eens voor een situatie waarbij het alle hens aan dek is om je vel te redden.
Rem- en uitwijktechnieken aanleren en die onderhouden opdat ze mettertijd een reflex zouden worden is van levensbelang !

Vroeger dacht ik ook dat ik een zware nodig had om met de rest mee te kunnen (begonnen met een Honda CBX400, dan Bandit 600, dan bandit 1200). Sinds ik mezelf bekwaamd heb kan ik met 30 pk minder ook nog gemakkelijk mee, maar bovendien doe ik gewoon geen moeite meer....

Mijn broer was 4 jaar geleden 22 toen hij z'n GSXR 600 kocht en 2 maanden later hebben we hem mogen begraven...
Beginnen doe je dus met een lichte (lees: niet te veel power) en liefst ook niet te nieuwe moto, want leergeld betaalt iedereen, vroeg of laat.
Als je jezelf wat bekwaamt en je hebt een beetje geluk kun je nog lang genoeg van het motorrijden genieten om later naar een zwaardere over te stappen :wink:
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Van een GS650 ga je spijt krijgen!! Een 1150GS zit je veel beter, en om te leren rijden maakt het helemaal niks uit. Gewoon een beetje rustig aan doen en alles uitproberen.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

JH. schreef:En nu wordt het tijd om een kat een kat te noemen...

Ik ben volledig akkoord met de stelling van JP dat een lesje links of rechts een must is... doch laten we niet veralgemenen...; Eens je een rijopleiding hebt moeten doen om je rijbewijs te mogen gaan afleggen, is de basis al gelegd. De fouten zijn gecorrigeerd en de basis is er met de paplepel ingegoten...
NONSENS! Met de basis rijopleiding in Belgie zeker???? Jij leeft echt in een eigen wereldje. Wat rij-instruktie tbv het rijbewijs betreft is Belgie een ontwikkelingsland, de waarheid is hard. Jurgen, maak jezelf niet verder belachelijk aub...
Persoonlijk... Ik rij m'n achten, zelfs op de LT, maar dat type motor vraagt niet om met je pedalen of carenage over de grond te kunnen slepen tot je schoenzolen er zelfs door gehalveerd worden
Luister, de vorm van een 8 kan zelfs door een mammoettanker gemaakt worden mits het water ter plekke ruimte genoeg verschaft en de kapitein zijn uren en dieselolie kan verantwoorden :wink:
;..... en als je hierom een slechte motorrijder genoemd wordt omdat je respect hebt voor het materiaal waarop je rijdt... Nou moe... Eerbied voor je eigendom noem ik dat. Ben je een slechte motorrijder omdat je aan veilige snelheid een op/afrit neemt aan een snelheid van 80-90km/u met de prijs van een set banden in het achterhoofd en een betere omdat je die banden na 5000km moet vervangen en als een gek de zijkanten van je velg kan afslijten?
Jij haalt weer vanalles door elkaar. Ik snap dat je eerbied hebt voor je eigendom maar het is precies dat dus wat jou belet een goede motorbeheersing te krijgen, een beter voorbeeld kon je niet aandragen. Je haalt oefenen op manouvres en het gedrag in het verkeer gemakshalve door elkaar omdat het je uitkomt. Maar de voorbeelden die je aandraagt raken, voor het weggedrag in ieder geval, kant noch wal. Manouvres oefen je om, zoals Johan terecht zegt, voorbereid te zijn op erger. Je hebt jezelf een blok aan je been gekocht, geeft niets, je bent je er in ieder geval van bewust.
Ik probeer om putdeksels en zebrapaden te vermijden, doch dit kan niet altijd... Ik noem het 'bewust' motorrijden, defensief de straat op.
ZOu dit nu iets bijzonders moeten zijn?
Maar ja... Persoonlijke meningen tellen hier niet meer. Ik begon met m'n eerste motor waar ik ooit mee de baan op kwam (na een honda camino en een honda Vision in m'n tienerjaren geen gas met de rechterhand meer gegeven...gedurende meer dan tien jaar) en had er geen enkel probleem mee... Een paar honderd kilometer motorgewenning en dan de gevaren van de weg proberen te omzeilen door ermee geconfronteerd te worden. Met 60000km in twee jaar tijd geen slechte ervaringen opgedaan die mijzelf of de medeweggebruiker in de problemen brachten.
Dat is _jouw_ perceptie nogmaals. Jij denkt dat het goed is dus het is goed... volgens jou. Volgens mij heeft Relax jou nog niet zolang geleden eens een virtuele draai om de oren gegeven over jouw weggedrag, iets met baanwisselen of invoegen, ik kan het me maar vaag voor de geest halen...
Mijn advies uit mijn ervaringen.... dat werd hier toch gevraagd niet?
Ja maar ik denk dat de man meer gebaat is bij antwoorden van mensen met enige zelfreflectie wat motorrijden betreft...
Of vroeg de starter van het topic de mening van de professionelen onder ons?... dan had ie dat beter direct in de titel gezet.
Dat krijgt ie er gratis bij. En jij zou er ook beter eens wat mee doen ipv onzin blaten.
Tevens vroeg ik of de topicstarter ook niet om door ..... (en ja... dit keer met naam en toenaam)... ene Kurt Steyaert uit Bassevelde (oeps.. tis eruit.. tegen beter weten in....) de huid volgescheten te worden met schunnige taal en onvolwassen verwijten. Niet alleen hier maar in elk topic waar zijn naam tevoorschijn komt is het resultaat een hele twistpagina vol met elkaar op te jutten en uit te maken. Ik maak mezelf ook schuldig aan off-topic gezever, maar ga hiermee niet in de aanval met termen als onnozelaar, onkundige moderatoren, zeveraar....dikke nek, oude seniele bompa enz enz. Het moest eruit, maat sommigen werden hier voor veeeeel minder gebanned en/of op de vingers getikt. Och ja... kben weer de slimsten, maar ik zeg hoe het is.
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: Volgens mij had je het over jezelf toen je die laatste alinea schreef. Jurgen, allez kom op, get real jong, want je bent nu echt aan het zeveren hoor. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je de boel alleen maar op de kast aan het jagen bent want op deze manier gaat niemand je nog serieus nemen. Ik zeg hoe het is.
J-P

Plaats reactie