voor de laatste keer? neen dat kan niet

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WALTER GSAdventure

voor de laatste keer? neen dat kan niet

Bericht door WALTER GSAdventure »

WALTER GSAdventure

Geplaatst: Do Mrt 30, 2006 12:58 pm Onderwerp: voor de nieuwe Beemers en hun olie

--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL

--------------------------------------------------------------------------------

oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.

1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he

extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.

Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
UpJohn

Bericht door UpJohn »

Eenvoudig, duidelijk en juist !!

Maar koffie drink ik niet -) :ncool:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

euch....

Als uw motor geen zijpikkel heeft....

Wat is dan de juiste methode?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
motorboom

Bericht door motorboom »

geen koffie drinken en van het geld dat je bespaart een zijpikkel kopen :lol:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

motorboom schreef:geen koffie drinken en van het geld dat je bespaart een zijpikkel kopen :lol:
maar als ik dan geen koffie drink... dan klopt da ierboven ook allemaal weer nie :cry:
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Schalkseruiter® schreef:blond...and stupid???
allez allez motje... Ge moet zo niet schelden op uw hondje... da beestje kan er ook nie aan doen zulle
Afbeelding
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Daar ik volgende week mijnen 1ste BMW ga hebben, lijkt dit een nachtmerrie-scenario : na ELKE rit????
Ik heb 10 jaar Honda gereden en heb NOOIT de olie nagezien....(echt waar!)
Ik doe vaak korte ritten ( 10 km woon-werk) , moet ik dan vroeger vertrekken voor eerst die kop koffie ed.??
:wink: :wink: :wink:

Alle gekheid op een stokje, ik ken de olie-reputatie van BMW, :oops: , en zal dus het ritueel wel leren zekers... :wink:
I like my bike!!
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Nou ja... de oliereputatie is verschillend bij iedereen...

Je eigen beemer leren kennen hierin is de hoofdzaak.
Weet je dat ie slikt, dan controleer je wat meer.
Weet je dat ie niet slikt... controleer dan periodiek
Afbeelding
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Het olieverbruik is grotendeels afhankelijk van je rijstijl. Ga je stevig doortrekken en afbeulen, dan verstook je meer olie. Rij je rustig, dan verstook je er minder. De ene rit is de andere niet en de seizoenen dwingen ons soms ook al eens om van het gas af te blijven, dus afhankelijk van de intensiteit van laatste ritten, zal je meer of minder moeten bijvullen. Natuurlijk dient dit verbruik wel binnen de perken te blijven, maar zonder mechanische problemen zal dit ongetwijfeld zo zijn.
Na de rit, motor op zijpoot. Garagepoort openen, motor binnen duwen en nog even op zijpikkel om helm af te nemen. Middenbok. Beveiligen. Kusje geven voor bewezen diensten en laten slapen :wink:
's Anderendaags, poort zachtjes openen, even aaien over tank en zadel ( niet vergeten goedemorgen zeggen). Bukken en peilglas even bekijken. Zolang je olie ziet tussen boven en onder is't oké. Zie je er geen, geen paniek, er zit nog praktisch 3 liter in je carter 8-) Vervolgens nemen we een pul olie en vullen dan ongeveer een kwart liter bij. Minuutje wachten, nog eens controleren (dit herhaal ik tot ik de olie ongeveer halfweg zie staan). Beveiliging af, Snelle check-up van de banden en veren, motor buiten en genieten maar! Na de rit, zelfde werkwijze als daags ervoor. Niet lastig, het duurt maar 2 minuten gemiddeld en is eigenlijk best een leuk ritueel, waarbij je de spanning en betrokkenheid ten top drijft. (ben ik pervers? :-? )
Veel plezier ermee!
Grtz Kurt
RBee

Bericht door RBee »

De WALTER GSAdv. zal content zijn. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
buske1300

Bericht door buske1300 »

Euh zou je die procedure toch nog eens effe willen herhalen :twisted:
Dat rechts mannivelleke bijt niet zenne,gaaaaasss
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

:-P Ik ben op, bekaf, mijn maag doet zeer. Het is een ritueel, dat oliegedoe.
Ik praat ook met mijn GSA ke, in het vlaams, en hij is tevreden met die babbel, ne knuffel krijgt hij ook. Hem kussen dat kan ik nog niet,alhoewel hij het verdient.
A ja, dit geef ik nog ff mee, ik zie voor mij geen Jappen, alleen kleine stipjes in mijn achteruitkijkspiegels.

Het peilglas opletten met bijvullen :!: bovenkant tot onderkant is maar 0.5 liter, de rode stip is 0.250 liter, er is nel te veel bijgekapt. :evil:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
motorboom

Bericht door motorboom »

Altijd gedacht dat de mijne alleen Duits verstaat. :grin:
ErikD

Bericht door ErikD »

Ik denk dat de mijne van het vrouwelijke geslacht moet zijn. Niet omdat ik haar kusjes geef, maar omdat telkens ik denk door te hebben wat het oliepeil is, ze me toch weer weet te verbazen door verassend uit de hoek te komen.
Met mijn vrouw is dat na 15 jaar ook nog altijd zo.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Plaats reactie