voor de laatste keer? neen dat kan niet
Moderator: GVN
-
WALTER GSAdventure
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
voor de laatste keer? neen dat kan niet
WALTER GSAdventure
Geregistreerd op: 28-9-2004
Woonplaats: WILRIJK - ANTWERPEN
Geplaatst: Do Mrt 30, 2006 12:58 pm Onderwerp: voor de nieuwe Beemers en hun olie
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL
--------------------------------------------------------------------------------
oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.
1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he
extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.
Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.
_________________
_________________
BMW 1150 GS Adventure
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Geregistreerd op: 28-9-2004
Woonplaats: WILRIJK - ANTWERPEN
Geplaatst: Do Mrt 30, 2006 12:58 pm Onderwerp: voor de nieuwe Beemers en hun olie
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL
--------------------------------------------------------------------------------
oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.
1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he
extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.
Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.
_________________
_________________
BMW 1150 GS Adventure
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Daar ik volgende week mijnen 1ste BMW ga hebben, lijkt dit een nachtmerrie-scenario : na ELKE rit????
Ik heb 10 jaar Honda gereden en heb NOOIT de olie nagezien....(echt waar!)
Ik doe vaak korte ritten ( 10 km woon-werk) , moet ik dan vroeger vertrekken voor eerst die kop koffie ed.??
Alle gekheid op een stokje, ik ken de olie-reputatie van BMW,
, en zal dus het ritueel wel leren zekers... 
Ik heb 10 jaar Honda gereden en heb NOOIT de olie nagezien....(echt waar!)
Ik doe vaak korte ritten ( 10 km woon-werk) , moet ik dan vroeger vertrekken voor eerst die kop koffie ed.??
Alle gekheid op een stokje, ik ken de olie-reputatie van BMW,
I like my bike!!
-
Kurt Steyaert
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 09:03
- Locatie: Bassevelde (B)
Het olieverbruik is grotendeels afhankelijk van je rijstijl. Ga je stevig doortrekken en afbeulen, dan verstook je meer olie. Rij je rustig, dan verstook je er minder. De ene rit is de andere niet en de seizoenen dwingen ons soms ook al eens om van het gas af te blijven, dus afhankelijk van de intensiteit van laatste ritten, zal je meer of minder moeten bijvullen. Natuurlijk dient dit verbruik wel binnen de perken te blijven, maar zonder mechanische problemen zal dit ongetwijfeld zo zijn.
Na de rit, motor op zijpoot. Garagepoort openen, motor binnen duwen en nog even op zijpikkel om helm af te nemen. Middenbok. Beveiligen. Kusje geven voor bewezen diensten en laten slapen
's Anderendaags, poort zachtjes openen, even aaien over tank en zadel ( niet vergeten goedemorgen zeggen). Bukken en peilglas even bekijken. Zolang je olie ziet tussen boven en onder is't oké. Zie je er geen, geen paniek, er zit nog praktisch 3 liter in je carter
Vervolgens nemen we een pul olie en vullen dan ongeveer een kwart liter bij. Minuutje wachten, nog eens controleren (dit herhaal ik tot ik de olie ongeveer halfweg zie staan). Beveiliging af, Snelle check-up van de banden en veren, motor buiten en genieten maar! Na de rit, zelfde werkwijze als daags ervoor. Niet lastig, het duurt maar 2 minuten gemiddeld en is eigenlijk best een leuk ritueel, waarbij je de spanning en betrokkenheid ten top drijft. (ben ik pervers?
)
Veel plezier ermee!
Grtz Kurt
Na de rit, motor op zijpoot. Garagepoort openen, motor binnen duwen en nog even op zijpikkel om helm af te nemen. Middenbok. Beveiligen. Kusje geven voor bewezen diensten en laten slapen
's Anderendaags, poort zachtjes openen, even aaien over tank en zadel ( niet vergeten goedemorgen zeggen). Bukken en peilglas even bekijken. Zolang je olie ziet tussen boven en onder is't oké. Zie je er geen, geen paniek, er zit nog praktisch 3 liter in je carter
Veel plezier ermee!
Grtz Kurt
-
WALTER GSAdventure
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
Ik praat ook met mijn GSA ke, in het vlaams, en hij is tevreden met die babbel, ne knuffel krijgt hij ook. Hem kussen dat kan ik nog niet,alhoewel hij het verdient.
A ja, dit geef ik nog ff mee, ik zie voor mij geen Jappen, alleen kleine stipjes in mijn achteruitkijkspiegels.
Het peilglas opletten met bijvullen
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Ik denk dat de mijne van het vrouwelijke geslacht moet zijn. Niet omdat ik haar kusjes geef, maar omdat telkens ik denk door te hebben wat het oliepeil is, ze me toch weer weet te verbazen door verassend uit de hoek te komen.
Met mijn vrouw is dat na 15 jaar ook nog altijd zo.
ErikD.
Met mijn vrouw is dat na 15 jaar ook nog altijd zo.
ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Husqvarna WR 250 - 1988
