Vreemd geluid in de motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
marcel tourney

Vreemd geluid in de motor

Bericht door marcel tourney »

Hier even een vraag over een K1200LT uit 1999 met 80.000 km op de teller.

Mijn K1200LT heeft vorig najaar nieuwe koppelings platen gehad, waren defect geraakt door een olie lekkage, en tegelijkertijd is een nieuwe cardan aandrijving geplaatst inverband met een pakking die aan vervanging toe was, nu er toch een reparatie plaats vind en de motor uit elkaar lag.

Nu hoor ik een vreemd schavend geluid in de motor, net of er iets aanloopt. Het geluid is te horen als ik iets gas geef (ongeveer 1500 / 2000 toeren). Ik heb net een ritje in de Belgische Ardennen gemaakt totaal zo'n 1500 km gereden. Nu lijkt het geluid wel iets erger geworden, maar dit kan ik me ook verbeelden. Verder rijdt de motor perfect.

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? kan dit wat met de reparatie te maken hebben? Of is het iets wat hier geheel los van staat!

Graag jullie reactie,

Groeten
Marcel Tourney
josvdp

Bericht door josvdp »

Marcel,
Kan je dat geluid niet beter situeren? Probeer eens volgende manier. U neemt een lange schroevendraaier waarvan de stift doorloopt tot op het einde van het heft. (of gewoon een metalen staaf) De punt van de schroevendraaier plaatst u op verschillende plaatsen op het motorblok dit terwijl het andere einde van deze schroevendraaier of staaf goed tegen je oor aandrukt. Met een beetje geluk kan je nu verschillende geluiden localiseren en mogelijks de oorzaak beter situeren. Mocht je over een stetoscoop beschikken (toestel waarmee men je hartslag afluistert) gaat het nog makkelijker.
Een tweede mogelijkheid is het gebruik maken van een harde pvc buis welke je tevens tegen je oor drukt en het open einde naar verschillende onderdelen van de motor richt.
Zet de motor ook even op zijn middenbok en zet de motor tevens in versnelling terwijl je geleidelijk het toerental opvoert.
Hopelijk kan je nu iets gerichter de oorzaak van het geluid situeren.
Mvg. jos
Mijn hobby is mijn beroep.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Zet de LT zeker niet op de middenbok en in eerste, laat staan gas geven...

Dan mag je hem 50 meter verder gaan oprapen :!: :!: :!:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
josvdp

motorgeluid localiseren.

Bericht door josvdp »

lh,
Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb dit al meerdere keren gedaan met mijn motor en tevens met diverse andere motoren en nog nooit iets voorgehad. Je moet natuurlijk wel de nodige omzichtigheid in acht nemen en de motor niet vol in toeren jagen. Wel vooraf even controleren of het achterwiel wel degelijk van de grond staat en je middenbok nog van deugdelijke origine is. Betrouw je het zaakje niet, dan kan je best een echte makanieker even om hulp vragen.
Mvg.jos
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

het achterwiel van de LT hangt maar een paar milimeter van de grond. Bij de minste wrijving is ie vooruit...
Afbeelding
josvdp

motorgeluid opsporen

Bericht door josvdp »

Jh,
Een plankje onder de middenbok kan toch niet zo moeilijk zijn he,
Mvg.jos
JH.
Contacteer:

Re: motorgeluid opsporen

Bericht door JH. »

josvdp schreef:Jh,
Een plankje onder de middenbok kan toch niet zo moeilijk zijn he,
Mvg.jos
Voor mij niet neen, maar ik wou even voorkomen dat er morgen iemand een post moet doen omdat zijn Lt van de middenbok de garage uitgeschoten werd.... :wink:
Afbeelding
Plaats reactie