Mijn vrouw leren motorrijden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

janneman
Contacteer:

Mijn vrouw leren motorrijden

Bericht door janneman »

Beste mensen en aanverwanten,

ik heb mijn vrouw een Aprillia Pegaso 650 kado gedaan.
Echter ... ze reed nog nooit op iets gemotoriseerd met 2 wielen, laat staan iets op 2 wielen met versnellingen.

Ai, ai waar ben ik aan begonnen hé.

Nu ik ga ze niet forceren, ik wil het eigenlijk meer dan zijzelf.

Dus nu mijn vraag, hebben jullie goede ervaringen met cursus voor absolute beginners ?! Zo ja, wie en waar en hoeveel en van al die dingen ...
Het zal ook wel aan te raden zijn zeker om haar eerst eens op een 50cc'ke met versnellingen te laten proberen ? Niemand eentje staan zekers ?

Allez, in elk geval bedankt voor de eventuele reacties

Hasta la pasta
jan
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Mijn gedacht, als ze nog nooit met iets gemotoriseerd op 2 wielen heeft gereden, begin dan met iets zonder versnellingen, gewoon om 't gevoel van het gashendel te krijgen, 't zou niet de eerste zijn die in paniek de gaaas volledig opendraait, tegen beter weten in.

Mag zelfs een camino'ke zijn, of eens scooterke 50cc, soit, iets simpelkes om mee te beginnen, eens ze 't gevoel een beetje heeft kun je beginnen over versnellingen.
Als men dit allemaal tegelijk moet leren, dan zie ik 't niet echt goed komen, of moet je echt bij een specifieke cursus terecht kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hallo,

Wat is er mis om gewoon even bij de rijschool aan te lopen? Gisteren nog een vrouwelijke collega hetzelfde advies gegeven. Kon al schakelen na een Honda MTX (zo'n krijsend spel), maar toch. Motorrijden is heel wat meer dan gasgeven, schakelen en remmen. Instructeurs zijn gewend om mensen dingen goed aan te leren. Je zal er versteld van staan hoeveel vooruitgang je vrouw na een paar uren zal hebben geboekt.
Indien rijschool niet je ding. Eens googelen op rijopleidingen te Tongeren of Brugge. Rond Wetteren zijn er ook een paar gekende.
J-P spreek me maar tegen als ik fout ben!
succes!
Laatst gewijzigd door Wingman X op 29 sep 2017, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Motorista7

Bericht door Motorista7 »

@janneman: tot februari had ik net als je vrouw nog nooit met iets gemotoriseerd op 2 wielen gereden. Zelfs niet achterop gezeten. Wist niet eens hoe zo'n ding schakelde :oops:

Rijschool gevolgd - zelfs na het eerste uur al de baan op :shock: . In totaal zo'n 8 uur rijles gevolgd. Heb intussen meer dan 11.000 km in de banden :lol: Dus da kan allemaal rap gaan hoor :roll: .

Stuur maar PM als je meer details wil! :wink:

Zeg aan mevrouw Janneman dat ze het echt moet proberen! Ik heb er geen spijt van! Oh ja, toch van 1 ding: dat ik er niet eerder ben mee begonnen! :lol: :lol:
R1200R
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

een vriend had nog nooit zelf gereden met motor wel al veel meegereden als passagier.
4 uur les met een scarver en geen enkel probleem.
En ook na 1 uur meteen de baan op, tijdens de spits Gent door (na 2 uur)

Het is dus zeker te doen.
Een ervaren lesgever doet wonderen, ook voor mensen met motorvrees.

Groeten, Stef 8)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

rijschool binnenwippen, info vragen en eraan beginnen.

Zo ben je zeker dat ze direct DE JUISTE HANDELINGEN AANLEERT.

Voor hetzelfde geld springt ze op een 50cc-tje en leert dingen die ze nooit meer afleert.
De prijs van dat 50cc-tje kost evenveel als een paar rijlessen, dus gaan ervoor zou ik zeggen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Allé, da's dan ook den eerste keer dat ik hier de meest voorzichtige van den hoop ben :lol:
Voor alles een eerste keer zeker :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Ik heb er eigenlijk geen ervaring mee, heb leren rijden op een Camino'ke op m'n 16e, en een jaar later zat ik op een Aprilia met vitessen, dan nog is dik 7 jaar later m'n eerste moto gekocht.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
S.

Bericht door S. »

Bij Aktief is een beginnerscursus die zelfs enkel en alleen op vrouwen is gericht. Ze bieden als ik me niet vergis een Suz 250 aan als lesmotor dus als je dan toch iets op de grond wil/moet leggen dan kost je het enkel maar een gedeukte ego.
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,

Even een vraagje voor Wim over deze topic....

Hoe zit het met Els :?: :?: :?: Rijd die al zonder zijwieltjes :twisted:

GRTS Danny
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Hela Nr. 4,

Wacht als ze dit leest :twisted:
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

S. schreef:Bij Aktief is een beginnerscursus die zelfs enkel en alleen op vrouwen is gericht. Ze bieden als ik me niet vergis een Suz 250 aan als lesmotor dus als je dan toch iets op de grond wil/moet leggen dan kost je het enkel maar een gedeukte ego.

een beginnerscursus zou ik niet nemen...

Hierbij wordt verondersteld dat je al met een motor rijdt.
Een rijsschool en echt van nul beginnen is hier op zijn plaats.

en...

je kan er zelfs opleidingscheques voor gebruiken :idea:

dan kost het maar de helft...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
RUSOR

Bericht door RUSOR »

-Wim- schreef:Hela Nr. 4,

ik kan niet wachten :wink: :lol: :wink:

GRTS Danny
geesje beemer

Re: Mijn vrouw leren motorrijden

Bericht door geesje beemer »

janneman schreef:Beste mensen en aanverwanten,

Echter ... ze reed nog nooit op iets gemotoriseerd met 2 wielen, laat staan iets op 2 wielen met versnellingen.

Dus nu mijn vraag, hebben jullie goede ervaringen met cursus voor absolute beginners ?! Zo ja, wie en waar en hoeveel en van al die dingen ...
Het zal ook wel aan te raden zijn zeker om haar eerst eens op een 50cc'ke met versnellingen te laten proberen ? Niemand eentje staan zekers ?

Hasta la pasta
jan
Heb m'n rijbewijs van oktober 2006, eerst lessen gevolgd bij de rijschool, daarna verder ervaring opgedaan met een voorlopig rijbewijs. M'n "leermoto" was een gs 1100, voordien nog nooit met een brommer met versnellingen gereden. Amper een maand nadat 'k m'n rijbewijs heb behaald ben 'k gepakt en gezakt alleen naar de Noordkaap gereden (met diezelfde moto), waar je opzich al hopen ervaring met opdoet (9 000km. op 4 weken) Volgens mijn mening moet je er eerst en vooral met gezond verstand aan beginnen, en zeker weten waar je mee bezig bent. Jezelf rustig de tijd geven om je moto te leren kennen, anders is het een moordwapen. In 't totaal al zo'n 40 000km. rondgetuft, en tot hier toe nog geen schrammetje opgelopen (of anders heb 'k al veel geluk gehad, de kan ook natuurlijk ...) Wens je vrouwke in alle geval veel geluk en zeker veel motorrijplezier toe. :wink:
g.b.
GEPAKT EN GEZAKT DE WEIDE WERELD IN, OP ZOEK NAAR HET AVONTUUR
jakke

Bericht door jakke »

RUSOR schreef:

GRTS Danny
Een paaseike tegen uw oren denk ik. :oops: :oops:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Motorista7

Bericht door Motorista7 »

geesje beemer schreef:Volgens mijn mening moet je er eerst en vooral met gezond verstand aan beginnen, en zeker weten waar je mee bezig bent. Jezelf rustig de tijd geven om je moto te leren kennen, anders is het een moordwapen.
Geesje, je hebt gelijk! Ik ben na 6u les beginnen rijden, altijd aan mijn eigen tempo. In het begin ging dat dus tamelijk traag - zeker in de bochten en rotondes. Moet zeggen: was nooit zover geraakt op zo korte tijd had ik niet een (heropstappende) echtgenoot gehad die het geduld had om (gedurende de eerste maanden) na elke rotonde op mij te wachten (en 't ging in 't begin echt wel traag :oops: ). Dit was echt belangrijk om het nodige zelfvertrouwen te krijgen. Ik ken een paar vrouwen die het ook wilden leren, maar waarbij de man (die vaak al vele 10tallen jaren reed) het geduld niet kon opbrengen. Jammer genoeg zijn al die dames intussen gestopt. :evil:

Als je nu wat geduld hebt, krijg je nadien dubbel zoveel rijplezier terug: het is zalig om met z'n 2-en samen te gaan rijden en op vakantie te trekken. :lol:
:D
Veel succes gewenst aan je vrouw! :wink:
R1200R
offshore_class1

Bericht door offshore_class1 »

“Fluitje van ne cent” :!: De dames (geëmancipeerde sterke vrouwen) van heden, volgens de algemene opinie zijn toch veel kundiger, slimmer, en algemeen meer ontwikkeld dan de hedendaagse man :idea: . Gezien motorrijden (aanleren) voor de meeste mannen geen probleem is, en deze dames nu allemaal autorijden (liefst met een volumewagen of 4X4 of SUV), en volgens deze algemene opinie, veel beter en veiliger dan de doorsnee man (proberen ze ons “domme mannen” toch wijs te maken), zal aanleren-en motorrijden voor hen dan ook hetzelfde zijn :?: . Het is voor dames dan ook hetzelfde als een ei bakken, of een patat koken (alhoewel de dames heden daar dan ook meer en meer grote problemen mee hebben, om nog niet te spreken van een hemd of broek te strijken) :? :roll: :wink: :lol:
Neem echter wel mijn pet af, voor degenen die dit allemaal aanvaardbaar wel kunnen, of er tenminste de inspanning voor (willen) doen het te (willen) leren, niemand is perfect. :wink:
Grtz,
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

JH. schreef:
S. schreef:Bij Aktief is een beginnerscursus die zelfs enkel en alleen op vrouwen is gericht. Ze bieden als ik me niet vergis een Suz 250 aan als lesmotor dus als je dan toch iets op de grond wil/moet leggen dan kost je het enkel maar een gedeukte ego.

een beginnerscursus zou ik niet nemen...

Hierbij wordt verondersteld dat je al met een motor rijdt.
Een rijsschool en echt van nul beginnen is hier op zijn plaats.

en...

je kan er zelfs opleidingscheques voor gebruiken :idea:

dan kost het maar de helft...
De initiatiecursus bij Aktief is voor mensen die beginnen van nul, dus er wordt niet verondersteld dat je al met een motor rijdt. De cursus voor vrouwen is een samengesteld uit een deel initiatie en een deel basic.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Allez
bedankt alvast aan iedereen die reageerde met PM en hier op het forum zelf

Merci hé

j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

geesje beemer schreef:Amper een maand nadat 'k m'n rijbewijs heb behaald ben 'k gepakt en gezakt alleen naar de Noordkaap gereden

Jezelf rustig de tijd geven om je moto te leren kennen

In 't totaal al zo'n 40 000km. rondgetuft
En dit allemaal op 6 maanden tijd :shock:

Den ene mens zijne "rustig" verschilt nogal van de andere mens zijne "rustig", zie ik :lol: :lol: :lol:

Maar als dat voor jou zo werkt, heb je dat goed gedaan, hé :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

In september de moto gekocht en nog nooit zelfs met een brommerke gereden. Na 3000 km met een paar ervaren motards naar het Zwarte Woud voor drie dagen. Via een camera die op één van de motoren stond wat opnames gemaakt van mijn rijstijl en goed onderricht en bijsturing gekregen.
Ze hebben op mij niet moeten wachten zulle. 8)

Lessen kunnen zeker geen kwaad, maar gezond verstand en een flinke portie doorzetingsvermogen is ook van groot belang. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
johan reynders

Bericht door johan reynders »

Mijn vrouw had nog nooit met een moto, zelfs niet met een minibrommerke gereden, ze reed wel met een auto.
Ik heb toen een shopper gekocht, 750cc, ze is er opgestapt en vertrokken, ze is de eerste keer zeker 30 min achtergebleven, ik ben ze gaan zoeken met den auto.
Ze was weer voor mij thuis, heeft er jaren mee gereden, nooit een woord uitleg gekregen.
Met de auto was dat precies hetzelfde, een natuurtalent denk ik (ssstttt).

Model en gewicht zal ook wel belangrijk zijn denk ik hoor.
stefke

Bericht door stefke »

janneman schreef: Nu ik ga ze niet forceren, ik wil het eigenlijk meer dan zijzelf.

jan
Vreemd dat iedereen hierover kijkt want hier loopt het al wat scheef. Begin eerst met de vraag of je vrouw echt wel wil motorrijden, als dat niet het geval is kan je beter gelijk stoppen.

Met enige ervaring terzake kan ik je vertellen dat ik de weinig gemotiveerde dames nooit terugzie na de eerste motorlessen. Het zijn meestal die dames die komen les volgen "omdat mijn vriend dat wel cool vindt, een madam die per moto rijdt. Het is heel erg moeilijk om deze mensen te motiveren tijdens de lessen en ze in korte tijd op een behoorlijk niveau te krijgen. Of zou dit alleen aan mij liggen? :twisted:

Bovendien zijn de meeste commentaren hier positief, bedenk wel dat het aanleg hebben voor motorrijden voor iedereen anders is. Dus met de ene kan je na drie uur min of meer deftig de openbare weg op, bij de andere duurt het 6 lesuren of meer. Wat overigens helemaal geen schande is, haast en spoed is zelden goed. :wink:

Is vrouwlief echt wel geïnteresseerd en/of gemotiveerd om te leren rijden dan is een goede rijschool volgens mij (uiteraard) de aangewezen plaats om het te leren. Degelijke motoren die tegen een stoot kunnen (stoot in de prijs inbegrepen :roll: ), degelijk opgeleidde en doorgaans zeer ervaren (en eindelooooos geduldige 8) )instructeurs en een fatsoenlijk oefenterrein zijn meestal de kortste weg naar veilig en vaardig motorrijden.

Succes!
RUSOR

Bericht door RUSOR »

jakke schreef:
RUSOR schreef:

GRTS Danny
Een paaseike tegen uw oren denk ik. :oops: :oops:
MMMM lekker een paaseike

Maar aan alle madamkes die willen rijden.... gewoon doen en niet te veel naar die man luisteren :wink: :wink: :wink:

Neem gewoon enkele lessen bij een prof (rischool of dergelijke)en ga dan oefenen met een vriend(in) die al meerdere jaren rijdt.... en dan komt het wel goed, als je maar in achterhoofd houdt dat je nog altijd kan bijleren ook na twintig jaar ervaring

GRTS Danny
naftje

Bericht door naftje »

RUSOR schreef: .... en dan komt het wel goed, als je maar in achterhoofd houdt dat je nog altijd kan bijleren ook na twintig jaar ervaring

GRTS Danny
Een waarheid als een koe, spijtig genoeg zijn er velen die dit niet (willen) beseffen.
groetjes, JP
Seven

Bericht door Seven »

janneman schreef:Beste mensen en aanverwanten,

Hasta la pasta
jan
Ga eens naar VOC in Brugge zij bieden verschillende cucussen aan.
En hebben een rijschool en 2 oefen terreinen.
Waaronder een van 35000 vierkante meter.
Mijn vrouw ging ook naar een normale rijschool maar dat vlotte niet.
Is toen naar daar gegaan en is veel beter gaan rijden.
Is nog terug gegaan na haar ongeval voor weer wat vertrouwen te krijgen.

Veel Suc6.
Samen rijde is de MAX
Plaats reactie