Invoeren motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Roadrunner

Invoeren motor

Bericht door Roadrunner »

Hallo. Eerst even vlug voorstellen. Ik rij nu 29 jaar met de motor, ben aan mijn derde BMW toe. Had eerst een Suzuki 500, 2 x BMW R100RT, Honda CBR1000, Honda X11 en heb nu pas een BMWR1150RT aangekocht.
Ik heb deze tweedehands Beemer ingevoerd in Duitsland en laten dedouaneren. Tot daar alles ok. Verzekering in orde. Bij de DIV echter lukt het niet zo best. Inschrijving geweigerd, heb namelijk geen goedkeuringsvignet. Nochthans heb ik alle dokumenten van de vroegere Duitse eigenaar, gelijkvormigheidsattest en inschrijving. Bij BMW kreeg ik te horen dat ik naar de invoerder moet om daar de motor te laten goedkeuren...wachttijd ongeveer 7 weken :( . Weet iemand hier misschien raad of heeft iemand hiermee ervaring ?
Alvast bedankt.
Ride your bike with pride
John
Contacteer:

Bericht door John »

Normaal moet dat Europees gelijkvormigheids attest goed zijn voor de BIV.
Is het geen europees dan moet je naar de invoerder, kost je 100 euro voor dat papiertje.
Roadrunner

Thx voor je reactie.
De motor en de papieren zijn wel degelijk Europees gezien ze uit Duitsland ingevoerd werd. Begrijp er eigenlijk niks van. Waarom dan die Europese Unie en de afschaffing van de grenzen indien je een motor die in een lidstaat zijn roots heeft niet kan inschrijven in een andere lidstaat zonder hem opnieuw te laten "keuren". Maar ja we zien wel, ik neem morgen opnieuw contact met de invoerder.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Het wil niet zeggen omdat die motor uit Duitsland komt je een Europees gelijkvormigheids bewijs hebt! Ga naar de invoerder en vraag waar het bureeltje is waar ze buitenlandse motoren inschrijven, als je twijfelt aan die papieren. Daar geven ze wel uitsluitsel en kan je gelijk een afspraak maken. Mss sneller!
Johny

Bericht door Johny »

Hallo
Ik heb reeds een aantal motoren gekocht in Duitsland en ken die problematiek vrij goed,als je reeds zo ver gevorderd bent bij de invoering,en DIV weigert een inschrijving vanwege de gelijkvormigheid moet je eerst zorgen voor het europeesgelijkvormigheisattest dat je gratis kan bekomen bij de invoerder van het land waar je het voertuig aangekocht hebt,meestal ligt het bij de verdeler die het voertuig nieuw afgeleverd heeft of bij de eerste eigenaar want BMW stuurt het attest steeds mee met een nieuwe motor.
Als je daarna het attest in uw bezit hebt moet je een copy ervan samen met een copy van de Duitseinschrijving(fahzugbrief)naar het ministerie sturen en bekom je gratis een stikkertje,en dit moet geplakt worden in vak Y van het inschrijffornulier,dan zal DIV inschrijven want die stikker bewijst de gelijkvormigheid.
Het adres in Brussel vind je op internet( mobilit.fgov.be) zoniet zal ik het voor U doorsturen.
Kijk ook even of in de fahzugbrief een afmeldingsdokument(groen blaatje)steekt anders weigert DIV ook de inschrijving.
In Duitsland noemt men een gelijkvormigheisattest(EWG-Ubereinstimmungsbescheinigung)oef het is er uit :?

Groeten en nog veel sucses bij de afhandeling.
Johny onthaalmedewerker Limburg
Roadrunner

Hallo,
Nogmaals dank voor de info. Ik heb intussen een afspraak weten los te prutsen bij de invoerder in Bornem voor as. maandag. Ik ga daar eens horen hoe en wat. Qua papieren heb ik van de motor uiteraard een factuur, een Fahrzeugschein en een Fahrzeugbrief. Dat niet uit te spreken en nog minder te schrijven document heb ik niet. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verlopen is. Pff en ik dat dat alles van een leien dakje ging lopen gezien de EU en de afschaffing van de grenzen.....Indien het niet lukt ga ik de weg van Johny volgen en de vorige eigenaar in Duitsland contacteren en hem om het document vragen.
We zien wel verder. Hopelijk komt het goed want zit serieus met de kriebels om te bollen.

Yves..........
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ach... het lijkt een zwaardere hindernis dan het is hoor! Sterkte, het zal wel allemaal goed komen nog voor het echt goed weer wordt. :lol:
Roadrunner

Ja John das waar, maar ja, nooit volwassen worden is volgens mij een vast gegeven als er een moto in het spel is. Ja hebt een nieuw speeltje en je wil bollen :lol: En goe weer krijgen we dat hier soms, als het niet vriest dan regent het en anders ist te heet.. :?
Fox30

Zoektocht naar Duitse dealer

Bericht door Fox30 »

Roadrunner schreef:Indien het niet lukt ga ik de weg van Johny volgen en de vorige eigenaar in Duitsland contacteren en hem om het document vragen.
Yves..........
Mocht je je zoektocht willen opstarten naar de oorspronkelijke dealer die de motor heeft afgeleverd, laat je me dat maar weten via Email of PM.
Ik ben daar ook vrij vlot achter kunnen komen via een contactpersoon in Bornem. Mijn motor komt ook uit Duitsland.
Ik heb die dealer dan een brief geschreven, dat ik de huidige eigenaar ben.
Hij heeft dan binnen de week een briefje terug gestuurd, dat ik nu in zijn database zit, en hij zal me bij eventuele terugroepacties direct informeren. Ik mag deze dan ook gratis bij een Belgische dealer laten uitvoeren.
poestexas

Re: Invoeren motor

Bericht door poestexas »

Ik heb er reeds verschillende ingevoerd. De laatste vorige maand.
Invoerder:
Chris Van Den Steen zal je daar wegwijs maken
Te voorziene tijd 1 uur Kostprijs : 100€

div: ik geef steeds de originele fahrzeugbrief (deel a+b) mee en geen copies

Nog nooit problemen gehad.
Als je nog meer inlichtingen moet hebben doe me dan een pm

Veel succes
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
GS 1765

Bericht door GS 1765 »

Je moet niet via de invoerder gaan dit kost alleen maar geld
kijk eens op http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf
Hier staat op wat je moet doen en wij betalen deze mensen met onze belastingen
Indien het niet lukt doe mij een mail Ik zal het dan eens opzoeken
Roadrunner

Awel mannen en ladies ik sta echt verbaasd van het aantal reacties ik ontving met betrekking tot mijn "probeem". Ik had nooit gedacht dat er zoveel reacties gingen komen op een vraag uitgaand van een nieuw lid. Buiten de reacties op dit forum ontving ik er nog een groter aantal op mijn email adres....ik ben ontroerd, en wijzer geworden :roll:

Beste "GS" ik ben een ezel geweest en had deze vraag moeten stellen vooraleer aan te kopen en in te zenden voor inschrijving......jij bent in het bezit van de te volgen weg. :oops: Aan allen na mij....informeer je eerst en handel daarna...

Yves........
yabbanoname

Bericht door yabbanoname »

Ach, iedereen maakt wel zo'n fout.
Heb t vorig jaar ook bij de hand gehad, 2 Harleys in laten voeren door dealer (waren nogal aangepaste motoren), 7 maanden later en 600 euri armer waren ze ingevoerd.
Dit jaar zelf gedaan, 3 weken doorlooptijd (waarvan 2 weken wachten op de plaat vanaf de DIV), kosten 52 cent (postzegel voor Dhr Piron bij FOD Mobiliteit), de douanekosten (10 cent) werden me geschonken door een behulpzame ambtenaar.
Essentieel bij invoer zijn de papieren (en zeker de COC = Europese gelijksvormigheids attest).
Roadrunner

Hallo,
Voila de kogel is door de kerk. Ik had dus een afspraak bij de BMW invoeder op maandag, daar kreeg ik de goedkeuringssticker. Alle documenten werden bij de DIV binnengegeven en vandaag kreeg ik mijn inschrijvingsbewijs in de bus. Geeft toch een gerust gevoel met alle documenten in orde.

Yves.......
John
Contacteer:

Bericht door John »

Das dan weeral opgelost. En nu bollen maar! :lol:
Roadrunner

Idd John maar om de waarheid te zeggen heb ik op dat vignetje niet gewacht om te bollen. Ik heb er al een klein 500 bij opgezet, reed even goed zonder inschrijvingsbewijs :)
amateurke

Bericht door amateurke »

Bollen nu met de beste beemeer die er op de markt is (kwestie van nog eens te stoken) :lol:
Moraal van 't verhaal : een verenigd Europa is nog ver weg ... :evil:
enfin in elk geval, t is opgelost en VEEL plezier met uw nieuw speelgoed :!:
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Roadrunner

Thx amateurke.
Idd een verenigd europa is nog ver weg maar alleen voor zaken waar het de wetgevers past. Ik woon in een streek waar de kleine zelfstandigen door een verenigd europa werden op de brandstapel gebracht.... De "grootmachten" echter varen er waarschijnlijk wel goed bij, maar dit is niet nieuw...
Of de R1150RT nu echt de beste Beemer is weet ik niet, dat is iets hetwelk iedere rijder voor zichzelf moet uitmaken. In ieder geval kan ik je meegeven dat het verschil met mijn R100RT van de jaren 80 enorm is. Ze hebben bij BMW duidelijk niet stilgezeten. De prestaties zijn niet fenomenaal toegenomen maar het comfort en de remkwaliteit zijn er enorm op vooruit gegaan. Af te wachten valt of deze het ook 130.000 km zal uithouden zonder maar 1x dienst te weigeren :?: Yves......
amateurke

Bericht door amateurke »

:oops: 130.000 km'kes ... :roll: amaai, daar moet ik nog lang voor bollen zulle, me mijne 1150 rt. :lol:
ma t is een feit dat ieder voor zich moet uitmaken wat voor haar/hem 't beste maschien is, maar ik wilde gewoon nog eens een stok in het bmw-hoenderhok gooien 8) :P :wink:
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

momenteel heb ik er 134500 met mijn 1100 blok zonder probleem 8)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Roadrunner

Daar zijn volgens mijn geen geheimen voor hé Gonzo. Goe materiaal, regelmatig onderhoud en respect voor de mekaniek. Niet sleuren aan een koude motor ed. Voor de rest geluk hebben om niet of toch niet te fel tegen het tarmak te gaan. Heb een maat die er met een r100rt bijna 200.000 had opzitten en een andere ongeveer 120.000 met een honda 750 four, ook niet slecht zou ik denken.
Plaats reactie