Dwars schreef:Kan mij iemand uitleggen wat die codeerstekker PCIES doet?? 
 
  
De Motronic eenheid, zeg maar computer, interpreteert alle,sensoren en bepaalt hiermee de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt. Ook regelt de Motronic het ontstekingstijdstip en hij zet de brandstof pomp aan.
Dit alles doet hij doormiddel van een "map" Je kunt een map het beste vergelijken met een 3D grafiek. De computer kan hierin opzoeken hoeveel benzine hij moet inspuiten bij toerental "A", lucht temperatuur "B",Olie temperatuur "C" en gasstand "D" en welk ontstekingstijdstip het beste is voor deze omstandigheden.
De computer heeft meerdere Maps, welke er gebruikt wordt is afhankelijk van de gebruikte code plug in de zekeringskast. Hierdoor kan BMW één type Motronic gebruiken voor verschillende landen (lees verschillende milieueisen) en motor uitvoeringen (met of zonder katalysator) De maps zitten opgeslagen in een geheugenchip (Eprom variant). Bij hetzogenaamde ChipTunen wordt deze geheugenchip vervangen. De computer wordt rechtstreeks gevoed vanuit de accu en krijgt zijn "aan/uit" signaal via het contact.
Decomputer kan foutcodes genereren als hij bijvoorbeeld een sensor mistof als een sensor buiten de ingestelde waardes valt. Deze foutcodes kan de BMW dealer uitlezen met een heftig duur apparaat (de 'moditec') of je kunt het zelf doen met een voltmeter(op versie2,2) De computer kan een storing niet aangeven met een lamp, toerenteler of iets dergelijks. Hetuitlezen gebeurt via een diagnosestekker. Bij de R1100GS zit deze ophet achterspatbord, onder de zadel. Bij de R1150GS is hij naar dedeksel van de luchtfilterkast verhuisd. De Motronic computer zitverstopt onder de benzinetank.
(aangepast uit het Nl GS forum)
Wat het schokken, onbelast en op lage toeren betreft, heb je hier te maken met het alomgekende KFR'en (konstant fahrt rücklen) en daar zal de vervanging van je gasklephuizen niets aan veranderen.