Gs probke bij rijden zonder uitlaat.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Aha, men is mij voorgeweest met een creative oplossing. Ik onthou deze.
Maar ik vrees dat als de gasklephuizen al te ver versleten zijn dit geen goede oplossing is. Men oefent een gecontroleerde zijdelingse druk uit op de as van de gasklep waardoor het getik verdwijnt maar hoe zit dat met de beweeglijkheid van die as ? Zoals Danny eerder aangaf kan een geblokkeerde gasklep nare gevolgen hebben, Wel is het zo dat men enkel spreekt van het rechtse gasklephuis. Hier is het gevolg van een geblokkeerde gasklep minder dramatisch.

Zouden we die Duitse oplossing niet preventief kunnen monteren ?
Flikwerk ? Buiten BMW ken ik niet veel Duitse producten die ondermaats zijn :lol:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

ik kan van de week een set gebruikte gasklephuizen testen en overnemen voor een heel schappelijk prijs (200 euro samen - tegen bijna 600 nieuw) Een bevriend BMW mecaniker had die nog in zijn priveverzameling liggen. dus daar ga ik voor :wink: dat afstelding lijkt me uitstel van executie....... op een gegeven moment zal je er toch aan moeten geloven :roll:

Nu zonder codestekker: loopt ie wel echt stukken beter:Ook voor het gemak wat injectorreiniger in de tank geflikkerd. Iig, het verschil zonder de codestekker is echt merkbaar: bij koude motor loopt ie wel wat hoger stationair (1200 tegen 1000 toeren), maar als ie warm is loopt ie weer normaal stationair. Ook vindt ik um merkbaar alerter op het gas reageren en alsof ie veel meer adem heeft, stukken sterker :roll: Hele volkstammen rijden zonder en zolang me niemand van het tegendeel kan overtuigen blijft die stekker er dus uit 8)

Die stekker zit er vanwege emissie-eisen: mja daar heb ik dan maar ff schurft aan: :twisted: dan maar wat meer CO en verbruik :? Kan mij iemand uitleggen wat die codeerstekker PCIES doet?? :?:

Wel van de week nog ff die 2e hands glasklephuizen testen en evt. overnemen, wil wel dat ie perfect loopt en het gefladder van vooral de rechter is toch wel merkbaar: vooral bij een constante snelheid aanhouden (deellast). Volgas heb je nergens last van :mrgreen:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Dwars schreef:Kan mij iemand uitleggen wat die codeerstekker PCIES doet?? :?:
De Motronic eenheid, zeg maar computer, interpreteert alle,sensoren en bepaalt hiermee de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt. Ook regelt de Motronic het ontstekingstijdstip en hij zet de brandstof pomp aan.

Dit alles doet hij doormiddel van een "map" Je kunt een map het beste vergelijken met een 3D grafiek. De computer kan hierin opzoeken hoeveel benzine hij moet inspuiten bij toerental "A", lucht temperatuur "B",Olie temperatuur "C" en gasstand "D" en welk ontstekingstijdstip het beste is voor deze omstandigheden.

De computer heeft meerdere Maps, welke er gebruikt wordt is afhankelijk van de gebruikte code plug in de zekeringskast. Hierdoor kan BMW één type Motronic gebruiken voor verschillende landen (lees verschillende milieueisen) en motor uitvoeringen (met of zonder katalysator) De maps zitten opgeslagen in een geheugenchip (Eprom variant). Bij hetzogenaamde ChipTunen wordt deze geheugenchip vervangen. De computer wordt rechtstreeks gevoed vanuit de accu en krijgt zijn "aan/uit" signaal via het contact.

Decomputer kan foutcodes genereren als hij bijvoorbeeld een sensor mistof als een sensor buiten de ingestelde waardes valt. Deze foutcodes kan de BMW dealer uitlezen met een heftig duur apparaat (de 'moditec') of je kunt het zelf doen met een voltmeter(op versie2,2) De computer kan een storing niet aangeven met een lamp, toerenteler of iets dergelijks. Hetuitlezen gebeurt via een diagnosestekker. Bij de R1100GS zit deze ophet achterspatbord, onder de zadel. Bij de R1150GS is hij naar dedeksel van de luchtfilterkast verhuisd. De Motronic computer zitverstopt onder de benzinetank.


(aangepast uit het Nl GS forum)

Wat het schokken, onbelast en op lage toeren betreft, heb je hier te maken met het alomgekende KFR'en (konstant fahrt rücklen) en daar zal de vervanging van je gasklephuizen niets aan veranderen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

bdemeyer schreef:Wat het schokken, onbelast en op lage toeren betreft, heb je hier te maken met het alomgekende KFR'en (konstant fahrt rücklen) en daar zal de vervanging van je gasklephuizen niets aan veranderen.
na inmiddels mijn zoveelste singlespark Gs ben ik aan het KFR echt wel gewend :wink: dat dit schokken/ongelijkmatig lopen is echt vreemd en ik kan het mij niet anders verklaren dan dat het ligt aan het voor rechter-versleten-gasklephuis dat voelbaar speling heeft (als je er nl op drukt met je duim is het beduiden minder :wink: )

Dank voor je uitleg over de codeerstekker 8)
I am not a complete idiot, some parts are missing
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Hier vind je ook nog wat over de "Codierstecker":

http://www.powerboxer.de/index.php?opti ... Itemid=161

+ een tabel hoe de kontakten bij de verschillende modellen verbonden zijn:

http://www.bofobie.kuhtreiber.com/G/ger ... tecker.pdf
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

Up-date: meten is toch echt wel weten: :!: kwestie van juiste afstelling dus: prob is compleet weg/verholpen: Loopt als een nieuwe: echt een wereld van verschil.

aan de Moditec (analyseapp.) gehangen en wat bleek: de Throtle-Position Sensor (TPS) staat perfect en er was ook geen fout in het systeem geslopen maar de synchroonstelling van de gasklephuizen stond compleet off :shock: :? Met dank aan Kim en Peter van Mokam: 10 min werk. 8)

Resumé: foutieve analyse zet je echt op het verkeerde been, een 2e foute analyse maakt de verwarring nog groter: Heb met de 1e analist een goed gesprek gehad :lol: deze gaf hun fout ruiterlijk toe en beloofde oprecht beterschap: want aan hun service en aan onze goede verstandhouding hecht ik grote waarde 8) kan onze relatie alleen maar sterken :wink:

Conclusie: iedereen kan een off-day hebben en fouten maken: zolang ze niet onomkeerbaar zijn hebben we allen weer wat geleerd. 8)

is wor oud (lees soft)
I am not a complete idiot, some parts are missing
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

en heb je nu die gasklephuizen vervangen of niet? tikt ie nu nog?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

Dwars schreef:Resumé: foutieve analyse zet je echt op het verkeerde been, een 2e foute analyse maakt de verwarring nog groter:
:wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Plaats reactie