Zumo... de eerste test
Moderator: GVN
Zumo... de eerste test
De Zumo 550... ook voor jou de beste GPS ?
We hebben een weekendje mogen spelen met de nieuwe Garmin Zumo. Door tijdsgebrek hebben we niet het hele programma kunnen afwerken en hebben spijtig genoeg geen motorrit kunnen doen. Bovendien gaat het om een pre-produktie toestel en willen we niet te voorbarig zijn met rekensnelheden, afwerking, gewicht edm.
Desalniettemin een aantal indrukken.
Omvang
Het toestel is een stuk kleiner dan de Streetpilot reeks, je kan hem makkelijker in je jaszak kwijt (er wordt trouwens een tasje bijgeleverd), maar voor sommige broekzakken is hij net iets te groot. De Quest blijft voorlopig de kampioen van de mobiliteit.
Het scherm
Het scherm heeft dezelfde afmetingen als de Nuvi, maar ziet er subjectief kleiner uit door de behuizing die vrij omvangrijk is. De anti-reflectie lijkt in orde, bij gebrek aan zonlicht moesten we het stellen met een bureaulamp.
Het scherm zet zich in navigatiemodus in ‘dim wegen’ en geeft daardoor de indruk minder mooi te zijn als bij de streetpilot, in kaartmodus benaderen ze mekaar toch heel dicht. We missen wel de automatische helderheidsregeling van de streetpilot.
Bediening
In- en uitzoomen is duidelijk handiger geworden met de knoppen links van het toestel. De motorrijder zal dit zeker appreciëren. Het touchscreen werkt naar behoren. Het toetsenbord kan nu aangepast worden naar gebruik met motorhandschoenen
Aan de andere kant missen we de toetsen aan de rechterkant van de Streetpilot waarmee je veel meer kan doen zonder het aanraakscherm te moeten gebruiken. Deze toetsenrij extra voorzien zou de Zumo dan weer veel groter maken.
Toebehoren
De set is zeer compleet. Houder voor auto en motor is bijgeleverd samen met alle stroomkabels (220 V, 12 V auto, 12 V motor). Het motorbevestigingsstuk dat in onze doos zat zal slechts op weinig moto’s op een mooie manier te gebruiken zijn, vermoedelijk zal de gebruiker hier een ander stuk willen aanschaffen, maar dat hoeft niet duur te zijn.
De RAM verbinding is van het korte type, daar waar de meeste klanten het middellange type prefereren.
Oortjes zitten er niet bij. Maar tot op heden is dit duidelijk de meest complete set bij Garmin, en zijn de toebehoren van zeer goede kwaliteit.
Spijtig detail is het vijsje dat de bevestiging van de GPS in de motorhouder moet borgen, degene die dat vijsje daar heeft ingestoken heeft nog nooit een handschoen, laat staan een winterhandschoen van dichtbij gezien.
De bijgeleverde autoset lijkt van zeer goede kwaliteit, niet alleen qua materiaal, maar ook qua gebruiksgemak en geluidskwaliteit. Hij is wel heel erg omvangrijk om achter te laten op de voorruit van de wagen.
Tracks rijden
Naast het rijden van motorroutes is het met de Zumo ook mogelijk tracks te rijden. Je download gewoon een track naar je GPS en hij maakt er een route van. Dit is duidelijk een zeer groot pluspunt voor de motorrijders. Het uitwisselen van tracks is immers veel makkelijker dan het uitwisselen van routes omdat je geen rekening meer moet houden met kaartversies.
Dit maakt van de Zumo het toestel bij uitstek voor de motorclubs.
De Zumo wordt van bij de start geleverd met kaartversie 9.
Dé GPS?
In elk geval krijg je in deze doos heel veel waar voor je geld. De set is volledig, en degelijk van kwaliteit, al kan je dit laatste uiteraard slechts beoordelen na maandenlang intensief gebruik en niet na een weekendje.
Als ik enkel een GPS zou nodig hebben voor de motorfiets was het zeker een Zumo. Heb ik hem vooral nodig in de auto en occasioneel op de motor dan was het een 2720 of 2820.
De keuze is nu aan de individuele gebruiker en is zeker niet makkelijker geworden, intengendeel. Voor mij gaat de prijs voor de beste GPS naar de 2820, de prijs voor de beste motor – GPS naar de Zumo, die er bovenop de prijs bijkrijgt voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Groetjes van Fluppie, die nog eens de nadruk legt op het feit dat we slechts kort met het echte werk konden bezig zijn
We hebben een weekendje mogen spelen met de nieuwe Garmin Zumo. Door tijdsgebrek hebben we niet het hele programma kunnen afwerken en hebben spijtig genoeg geen motorrit kunnen doen. Bovendien gaat het om een pre-produktie toestel en willen we niet te voorbarig zijn met rekensnelheden, afwerking, gewicht edm.
Desalniettemin een aantal indrukken.
Omvang
Het toestel is een stuk kleiner dan de Streetpilot reeks, je kan hem makkelijker in je jaszak kwijt (er wordt trouwens een tasje bijgeleverd), maar voor sommige broekzakken is hij net iets te groot. De Quest blijft voorlopig de kampioen van de mobiliteit.
Het scherm
Het scherm heeft dezelfde afmetingen als de Nuvi, maar ziet er subjectief kleiner uit door de behuizing die vrij omvangrijk is. De anti-reflectie lijkt in orde, bij gebrek aan zonlicht moesten we het stellen met een bureaulamp.
Het scherm zet zich in navigatiemodus in ‘dim wegen’ en geeft daardoor de indruk minder mooi te zijn als bij de streetpilot, in kaartmodus benaderen ze mekaar toch heel dicht. We missen wel de automatische helderheidsregeling van de streetpilot.
Bediening
In- en uitzoomen is duidelijk handiger geworden met de knoppen links van het toestel. De motorrijder zal dit zeker appreciëren. Het touchscreen werkt naar behoren. Het toetsenbord kan nu aangepast worden naar gebruik met motorhandschoenen
Aan de andere kant missen we de toetsen aan de rechterkant van de Streetpilot waarmee je veel meer kan doen zonder het aanraakscherm te moeten gebruiken. Deze toetsenrij extra voorzien zou de Zumo dan weer veel groter maken.
Toebehoren
De set is zeer compleet. Houder voor auto en motor is bijgeleverd samen met alle stroomkabels (220 V, 12 V auto, 12 V motor). Het motorbevestigingsstuk dat in onze doos zat zal slechts op weinig moto’s op een mooie manier te gebruiken zijn, vermoedelijk zal de gebruiker hier een ander stuk willen aanschaffen, maar dat hoeft niet duur te zijn.
De RAM verbinding is van het korte type, daar waar de meeste klanten het middellange type prefereren.
Oortjes zitten er niet bij. Maar tot op heden is dit duidelijk de meest complete set bij Garmin, en zijn de toebehoren van zeer goede kwaliteit.
Spijtig detail is het vijsje dat de bevestiging van de GPS in de motorhouder moet borgen, degene die dat vijsje daar heeft ingestoken heeft nog nooit een handschoen, laat staan een winterhandschoen van dichtbij gezien.
De bijgeleverde autoset lijkt van zeer goede kwaliteit, niet alleen qua materiaal, maar ook qua gebruiksgemak en geluidskwaliteit. Hij is wel heel erg omvangrijk om achter te laten op de voorruit van de wagen.
Tracks rijden
Naast het rijden van motorroutes is het met de Zumo ook mogelijk tracks te rijden. Je download gewoon een track naar je GPS en hij maakt er een route van. Dit is duidelijk een zeer groot pluspunt voor de motorrijders. Het uitwisselen van tracks is immers veel makkelijker dan het uitwisselen van routes omdat je geen rekening meer moet houden met kaartversies.
Dit maakt van de Zumo het toestel bij uitstek voor de motorclubs.
De Zumo wordt van bij de start geleverd met kaartversie 9.
Dé GPS?
In elk geval krijg je in deze doos heel veel waar voor je geld. De set is volledig, en degelijk van kwaliteit, al kan je dit laatste uiteraard slechts beoordelen na maandenlang intensief gebruik en niet na een weekendje.
Als ik enkel een GPS zou nodig hebben voor de motorfiets was het zeker een Zumo. Heb ik hem vooral nodig in de auto en occasioneel op de motor dan was het een 2720 of 2820.
De keuze is nu aan de individuele gebruiker en is zeker niet makkelijker geworden, intengendeel. Voor mij gaat de prijs voor de beste GPS naar de 2820, de prijs voor de beste motor – GPS naar de Zumo, die er bovenop de prijs bijkrijgt voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Groetjes van Fluppie, die nog eens de nadruk legt op het feit dat we slechts kort met het echte werk konden bezig zijn
Fluppie,
Even voor alle duidelijkheid:
Je zegt dat je de vier toetsen aan de rechterkant van de Streetpilot mist, maar de zumo heeft toch ook vier toetsen links? Hebben die dan niet dezelfde functie?
Als besluit zeg je dat de 2820 de beste GPS is, waarom? toch niet enkel vanwege die vier toetsen!
Is de zumo trager? heeft hij minder mogelijkheden? Graag een beetje meer uitleg waarom je de 2820 de betere GPS vindt.
Alvast bedankt voor alle uitleg die je hier op het forum geeft
Frank
Even voor alle duidelijkheid:
Je zegt dat je de vier toetsen aan de rechterkant van de Streetpilot mist, maar de zumo heeft toch ook vier toetsen links? Hebben die dan niet dezelfde functie?
Als besluit zeg je dat de 2820 de beste GPS is, waarom? toch niet enkel vanwege die vier toetsen!
Is de zumo trager? heeft hij minder mogelijkheden? Graag een beetje meer uitleg waarom je de 2820 de betere GPS vindt.
Alvast bedankt voor alle uitleg die je hier op het forum geeft
Frank
Ik las op een of ander website dat de Zumo
- een intern RAM-geheugen heeft van maar 115MB (de 2820 heeft 700MB)
- en slechts plaats biedt aan 254 waypoints (de 2820 aan 2000)
Is de Zumo dan eerder een GPS voor motorrijders die naar de bakker-en-tterug rijden?

- een intern RAM-geheugen heeft van maar 115MB (de 2820 heeft 700MB)
- en slechts plaats biedt aan 254 waypoints (de 2820 aan 2000)
Is de Zumo dan eerder een GPS voor motorrijders die naar de bakker-en-tterug rijden?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Frank, een tweede poging, was gisteravond nogal moe toen ik antwoorde had beter eens een nachtje geslapen, zoals ik nu gedaan heb. Een lekkere tas koffie er bij....
de toetsen links van de Zumo hebben andere functies
inzoomen-uitzoomen-van beeld veranderen en verlichting-spreek+geluidssterkte
je kan ze eigenlijk best vergelijken met de bijkomende toetsen van de BMW navigator
op de 2720-2820
zoek-menu-van beeld veranderen en verlichting-spreek en geluidssterkte
bovendien hebben deze toetsen meerdere funkties naarmate ik er eenmaal op duw, tweemaal of lang (ik kan er dus net iets meer mee doen)
men heeft eigenlijk bij de zumo de zoomtoetsen van het touchscreen gehaald om ze beter bruikbaar te maken met motorhandschoenen.
Ik heb niet de indruk dat de Zumo trager was dan de 2820, maar hebben niet gemeten, ook de capaciteit van het geheugen hebben we niet kunnen testen. De herberekening bij verkeerd rijden kwam zeer snel, dus daar zit helemaal geen probleem.
Wat ik mistte (maar bij elke GPS mis je iets) is de kaart kunnen verschuiven op het scherm, en de mogelijkheid om de wegen naast mijn route niet te dimmen in navigatiemodus, dat maakt het scherm net iets meer interpreteerbaar naar het nemen van een andere weg op je route.
Verder was er voor mij de omvang van de houder, vooral in de auto vond ik dat storend als de GPS niet gebruikt werd. En het vijsje van de motorhouder (borging) daar moeten we zeker een oplossing voor vinden, dat is buitengewoon irritant in gebruik, en je moet het werkelijk gebruiken. Als de houder van de Zumo zou losspringen hangt hij niet meer vast aan de stroomkabel zoals dat wel is met een Streetpilot.
Maar.....ik zal me verdorie niet gestraft voelen als ik volgend jaar met een Zumo 'moet' rondrijden, bijlange na niet. De kans is immers groot dat dat het geval zal zijn gezien ik hem enkel op de motor zal gebruiken en gezien we het produkt grondig willen leren kennen, wat alleen maar kan door het zelf te gebruiken. Ik zit al te popelen.
Mijn droom voor de kerst? Een nieuwe GS met een nieuwe Zumo erop. Heb jij contacten bij de Kerstman, Frank??
Fluppie
de toetsen links van de Zumo hebben andere functies
inzoomen-uitzoomen-van beeld veranderen en verlichting-spreek+geluidssterkte
je kan ze eigenlijk best vergelijken met de bijkomende toetsen van de BMW navigator
op de 2720-2820
zoek-menu-van beeld veranderen en verlichting-spreek en geluidssterkte
bovendien hebben deze toetsen meerdere funkties naarmate ik er eenmaal op duw, tweemaal of lang (ik kan er dus net iets meer mee doen)
men heeft eigenlijk bij de zumo de zoomtoetsen van het touchscreen gehaald om ze beter bruikbaar te maken met motorhandschoenen.
Ik heb niet de indruk dat de Zumo trager was dan de 2820, maar hebben niet gemeten, ook de capaciteit van het geheugen hebben we niet kunnen testen. De herberekening bij verkeerd rijden kwam zeer snel, dus daar zit helemaal geen probleem.
Wat ik mistte (maar bij elke GPS mis je iets) is de kaart kunnen verschuiven op het scherm, en de mogelijkheid om de wegen naast mijn route niet te dimmen in navigatiemodus, dat maakt het scherm net iets meer interpreteerbaar naar het nemen van een andere weg op je route.
Verder was er voor mij de omvang van de houder, vooral in de auto vond ik dat storend als de GPS niet gebruikt werd. En het vijsje van de motorhouder (borging) daar moeten we zeker een oplossing voor vinden, dat is buitengewoon irritant in gebruik, en je moet het werkelijk gebruiken. Als de houder van de Zumo zou losspringen hangt hij niet meer vast aan de stroomkabel zoals dat wel is met een Streetpilot.
Maar.....ik zal me verdorie niet gestraft voelen als ik volgend jaar met een Zumo 'moet' rondrijden, bijlange na niet. De kans is immers groot dat dat het geval zal zijn gezien ik hem enkel op de motor zal gebruiken en gezien we het produkt grondig willen leren kennen, wat alleen maar kan door het zelf te gebruiken. Ik zit al te popelen.
Mijn droom voor de kerst? Een nieuwe GS met een nieuwe Zumo erop. Heb jij contacten bij de Kerstman, Frank??
Fluppie
Ondertussen zit Geert ook al bij de koffie.
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar in de 550 zit al heel Europa voorgeladen in versie 9, dus toch wel een heel stuk voormalig Oostblok, dat is toch een heel stuk verder dan de kerktoren.
256 waypoints (dus niet viapoints, dat is iets anders), is al heel wat, dat is bijna praktisch onbeheerbaar op je GPS. Het belang daarvan is trouwens afgenomen sinds de komst van de nieuwe generatie GPS waar we zelf POI's kunnen in downloaden. Zo zit bij ons in elke GPS alle cols en passen van Europa, jeugdherbergen, motorhotels, flitspalen, edm (samen nu bijna 27000 punten) voorgeladen als POI. Dat zorgt er voor dat de eindgebruiker deze punten niet meer hoeft in te brengen als waypoint.
Groetjes
Fluppie
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar in de 550 zit al heel Europa voorgeladen in versie 9, dus toch wel een heel stuk voormalig Oostblok, dat is toch een heel stuk verder dan de kerktoren.
256 waypoints (dus niet viapoints, dat is iets anders), is al heel wat, dat is bijna praktisch onbeheerbaar op je GPS. Het belang daarvan is trouwens afgenomen sinds de komst van de nieuwe generatie GPS waar we zelf POI's kunnen in downloaden. Zo zit bij ons in elke GPS alle cols en passen van Europa, jeugdherbergen, motorhotels, flitspalen, edm (samen nu bijna 27000 punten) voorgeladen als POI. Dat zorgt er voor dat de eindgebruiker deze punten niet meer hoeft in te brengen als waypoint.
Groetjes
Fluppie
Op de video op de Zumo-site kan ik geen "borging"svijsje zien ? Waar bevind zich dat ?fluppie schreef:...
... En het vijsje van de motorhouder (borging) daar moeten we zeker een oplossing voor vinden, dat is buitengewoon irritant in gebruik, en je moet het werkelijk gebruiken. Als de houder van de Zumo zou losspringen hangt hij niet meer vast aan de stroomkabel zoals dat wel is met een Streetpilot.
...
Fluppie
Zal de positie steeds door een motor voorgesteld worden ? Of is een discreet pijltje ook mogelijk ?
Is er verkeersinfo geïntegreerd ? Zodat een alternatieve route kan gevraagd worden ?
CU
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
En daar geef ik in Belgie nu eens gene euro voor uit. Nog nooit de info op tijd gekregen, de'r staan wegenwerken op die al maanden voorbij zij en als een afrit afgesloten is wegens wegwerkzaamheden, krijgt ge dat maar pas door als ge er bijna op inrijd.fluppie schreef:de TMC module is wel mogelijk, maar optioneel
In Frankrijk daarintegen heel goede ervaringen mee.
In afwachting tot de zumo er is enkele ambetante vraagjes stellen
Gewoon om de sfeer erin te houden
Wat is een waypiont ????
wat is een viapiont ?????
Wat is dan een POI of PIO's ?????
Wat bedoelt men met RAM verbinding ?????
Viola voedsel voor de mannen hier
Gewoon om de sfeer erin te houden
Wat is een waypiont ????
wat is een viapiont ?????
Wat is dan een POI of PIO's ?????
Wat bedoelt men met RAM verbinding ?????
Viola voedsel voor de mannen hier
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
een waypoint is een aangeduide plaats die je hebt benoemd in de gps of tijdens het maken van een route.
een via punt is een plaats aangemaakt tijdens een route die je moet passeren langs de route.
een poi of pio is een programma dat bestanden omzet in een ander formaat
(als ik mij niet vergis hier in deze materie)
een RAM verbinding zijn onderdelen van de GPS houder die je aan elkaar bevestigt.
een via punt is een plaats aangemaakt tijdens een route die je moet passeren langs de route.
een poi of pio is een programma dat bestanden omzet in een ander formaat
(als ik mij niet vergis hier in deze materie)
een RAM verbinding zijn onderdelen van de GPS houder die je aan elkaar bevestigt.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
thx om dat even recht te zetten, want ik wist ook niet wat dat juist wasmdc schreef:Een POI is Point of Interest. Dit zijn punten die interessant kunnen zijn tijdens je reis zoals de passen, bezienswaardigheden,FLITSPALEN, ... die je kan aanduiden.
Marc
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Fluppie,
is mij nu al een beetje duidelijker, maar ik weet nog steeds niet of ik met een Zumo 550 alles ga kunnen doen wat ik met een 2820 zou kunnen.
De kostprijs is voor mij hier momenteel niet het belangrijkste argument.
Ik vindt persoonlijk de Zumo het mooiste uitzien en het pakket veel completer, maar dat is mij niet zoveel waard om compromissen te sluiten en op functionaliteit te moeten inboeten. ( Ook de ingebouwde baterij in de Zumo vindt ik een belangrijk pluspunt. )
Ik probeer gewoon te voorkomen dat ik binnen een paar maanden spijt heb van mijn aankoop.
Frank
is mij nu al een beetje duidelijker, maar ik weet nog steeds niet of ik met een Zumo 550 alles ga kunnen doen wat ik met een 2820 zou kunnen.
De kostprijs is voor mij hier momenteel niet het belangrijkste argument.
Ik vindt persoonlijk de Zumo het mooiste uitzien en het pakket veel completer, maar dat is mij niet zoveel waard om compromissen te sluiten en op functionaliteit te moeten inboeten. ( Ook de ingebouwde baterij in de Zumo vindt ik een belangrijk pluspunt. )
Ik probeer gewoon te voorkomen dat ik binnen een paar maanden spijt heb van mijn aankoop.
Frank
een POI is eigenlijk een waypoint, maar in een ander formaat weggeschreven, en moeilijker bewerkbaar door de eindgebruiker.
Zo levert de kaartleverancier POI's mee: hotels, restaurants, garages, stations, enz.
Maar POI's kunnen achteraf ook toegevoegd worden: het geaat hier dan inderdaad om flitspalen, cols en passen, jeugdherbergen en noem maar op.
@ Frank
De Zumo lijkt inderdaad een zeer aantrekkelijk aanbod. Tognogtoe hebben we van Garmin geen slechte toestellen gehad, behalve de Quest 2, dat was een ramp die de importeur ook heeft rechtgezet. De Zumo lijkt op het eerste zicht goed te functioneren en is gebaseerd op de Nuvi die probleemloos werkt.
Echt gedetailleerd kunnen we pas testen als we de productietoestellen hebben en niet eventjes een pre-productietoestel.
Neem gerust je tijd voor je keuze, de ideale GPS bestaat niet, wel de GPS die het best bij jouw gebruik past, eigenlijk moet je over dit laatste meest nadenken, behalve dan budget.
Wat wil ik er mee doen? Samen met een goede verkoper kan je dan samen op zoek gaan naar wat het best bij jou past. En zoals ik al eerder zei... we hebben te veel keuze. In het land van de Trabantjes was alles veel makkelijker kiezen.
Fluppie
Zo levert de kaartleverancier POI's mee: hotels, restaurants, garages, stations, enz.
Maar POI's kunnen achteraf ook toegevoegd worden: het geaat hier dan inderdaad om flitspalen, cols en passen, jeugdherbergen en noem maar op.
@ Frank
De Zumo lijkt inderdaad een zeer aantrekkelijk aanbod. Tognogtoe hebben we van Garmin geen slechte toestellen gehad, behalve de Quest 2, dat was een ramp die de importeur ook heeft rechtgezet. De Zumo lijkt op het eerste zicht goed te functioneren en is gebaseerd op de Nuvi die probleemloos werkt.
Echt gedetailleerd kunnen we pas testen als we de productietoestellen hebben en niet eventjes een pre-productietoestel.
Neem gerust je tijd voor je keuze, de ideale GPS bestaat niet, wel de GPS die het best bij jouw gebruik past, eigenlijk moet je over dit laatste meest nadenken, behalve dan budget.
Wat wil ik er mee doen? Samen met een goede verkoper kan je dan samen op zoek gaan naar wat het best bij jou past. En zoals ik al eerder zei... we hebben te veel keuze. In het land van de Trabantjes was alles veel makkelijker kiezen.
Fluppie
fluppie schreef:Je vraagt dat misschien best aan de leverancier van je intercom. Maar normaal geen probleem, eventueel wel speciale kabel nodig.Fluppie
Yep het kan.
Zal bij u aan je mouw wrijven en trekken voor dat kabeltje
Misschien kunnen we dat in één prijs gieten
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
