GS als opstapper?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

n m

GS als opstapper?

Bericht door n m »

Hey,

Ik denk eraan mij een van de volgende maanden mijn eerste motor aan te schaffen, als bezetene van alleen al het geluid van de boxer wil ik natuurlijk zo eentje. Vandaar dat de vragen beginnen boven te komen: een GS is natuurlijk mijn eerste keuze, zeker als ik al die posts van jullie lees. :D Ik twijfel eigenlijk met de vraag of een GS wel geschikt is als opstapper, ik had eerst gedacht aan r1100r of r1150r, om na tijdje dan op GS over te stappen, maar als je dan naar gewicht kijkt in vgl met GS zijn deze eigenlijk niet zoveel lichter...vandaar kwam dan maar mijn bedenking om direct voor een GS te gaan. Het zou in eerste instantie voor r1100gs of r1150GS zijn, wegens 1200 nog dure prijzen, hoewel hij toch zo'n 25 kg lichter is en dus waarschijnlijk makkelijker te beheersen voor een opstapper, of vergis ik mij hierin?

Mijn "kennis" van het motorijden beperkt zich tot f650GS (rijschool), ik moet wel zeggen dat ik zo'n jaar of 5 geleden wel nog beetje met cross-moto's "gespeeld" heb, wel de lichtere moto's 125cc a 250cc, en, gezien het niet mijn moto's waren dan ook weer niet zo veel...

Zijn er onder jullie die direct met een GS de wereld der motor zijn "binnengewandeld" of hadden jullie al ervaring met andere types? Zo ja, zouden jullie het opnieuw doen? Wat denken jullie? Is het moeilijker dan het bv. r1150r door hogere zwaartepunt?

Thanks N M
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Om te beginnen: een GS is _geen_ beginnersmotor. Als je pas begint met rijden zal je nog veel moeten leren (en als je eenmaal veel geleerd hebt zul je leren dat je elke dag weer bijleert) en dat leren doe je niet op een state of the art fiets als een GS. Waarom?
- hij is te goed: frame te stijf, remt te hard, gaat te snel
- hij is te duur! Laat je hem vallen is het een kostenpost

In mijn optiek kun je beter op een oud barrel leren rijden. Een R80GS bijvoorbeeld is een veel betere motor om op te leren rijden dan een R1200GS. De R80GS heeft een flexibel frame, geeft dus al vroeg aan dat je richting jouw grens en/of die van de motor en geeft je vervolgens de gelegenheid er iets aan te doen. Bij een moderne motorfiets krijg je de tijd niet, kom je op die grens is het al vaak te laat :cry:
Een oude R80 remt veel minder goed dan een R1200GS, je zult dus afstand moeten houden in het verkeer en veel beter moeten anticiperen om veilig door te gaan. De kans dat je jezelf dan onderuit remt is klein omdat de remmen minder hard remmen, nog een voordeel, een goedkoop ABS :wink:

Gaat er aan een oudere motor iets stuk dan is het vaak niet al te duur om te repareren, bij een moderne motor is dat vaak niet het geval.

Een zware is niet je ware. Waarom niet eerst leren rijden voor je jezelf voor de leeuwen werpt? Vaak wordt een motor geselecteerd op schoonheid en uitstraling, je moet ermee aan kunnen komen bij je vrienden en buren. Daar heb je evenwel nix aan als je het ding niet beheerst :roll:

Kijk hier
ook eens.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

n m,

Ik heb een R1150R gekocht als eerste motor. Was eerst van plan een R850R te kopen, maar voor het prijsverschil van 500,00 EUR moest ik het niet laten, evenals het verschil in gewicht = 0 gram.

Vandaar de start met een Roadster, na de afschrijving ben ik dan ook van plan over te stappen naar GS, maar houd ik m'n Roadster toch voor m'n vrouw en ook voor de wendbaarheid, fun-factor van naked te rijden.

De R1200GS heeft eigenlijk een zodanige swing, dat wie niet met een andere motor heeft gereden er snel aan gewend raakt, en dan heb je een beetje het gevoel als bij de auto's waar iedereen plots als jongeling denkt dat als er servostuur en ABS opstaat hun niets meer kan gebeuren. Het is dus nog steeds beter van met minder luxe en snufjes te starten... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

JP, Ik kan je in zekere mate bijtreden maar ik geloof niet dat een oude boxer (R80GS) een goed alternatief is. Ikzelf heb een geschiedenis van R60/5, R90S, R850R en nu de 1150GS. Ik kan zeggen dat de GS veruit de gemakkelijkste en de veiligste moto is uit de hoop en ik zou ze durven bestempelen als opstapmotor.
OK, ze is zwaar, hoog en snel. Ik kan er de 8-tjes van het rijexamen nog niet mee doen maar op de baan is ze zo beheersbaar. Als de beginnende piloot zichzelf kan beheersen is er geen enkel probleem.
Ik zou ze enkel afraden aan te kleine beginnelingen. Ik ben ook een "kleine lichtgewicht" maar kan die mastodont door ervaring wel aan. Behalve dan die 8-tjes gvd. :x
NM, je mag de mijne altijd eens testen.

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Een oude boxer was maar een voorbeeld, stond er ook bij. Ik ben zelf 14 jaar geleden voor mijn rijbewijs geslaagd op een NTV650 (was toen een superfiets) en toch besloot ik toendertijd een CX500 van 1978 te kopen en daarop te leren rijden juist vanwege de criteria die ik noemde (minder direkt sturen, minder goed remmen en als je hem laat vallen of er gaat iets stuk kost het niet direkt veel geld) en dat heeft mij geen windeieren gelegd. M`n collegas destijds hebben erg gelachen om mijn "oud barrel" maar ondertussen rij ik nog wel motor en de meesten van hen niet meer na diverse ongevallen en angstervaringen. Leer motorrijden en dan komt die mooie, desnoods zware motor later wel.

Maar goed, ik realiseer me dat het vechten tegen de bierkaai is, het blijft een statussymbool voor velen. In Belgie, een land waar veel motorrijders niet eens een echt motorrijbewijs hebben maar het er gewoon bijgekregen hebben toen ze hun autorijbewijs haalden, is het leren motorrijden iets van de laatste jaren.

Wat de GS betreft: "Ik kan er de 8-tjes van het rijexamen nog niet mee doen maar op de baan is ze zo beheersbaar. Als de beginnende piloot zichzelf kan beheersen is er geen enkel probleem." zei je net. Daar heb je het al. Met zo`n motor is zelfbeheersing haast nog moeilijker dan leren rijden. Ik zie heel veel motorrijers zo kort achter hun voorganger rijden omdat ze een grenzeloos vertrouwen hebben in de techniek, tot de madam voor je plotseling stilstaat en je zo hard moet remmen dat de ABS in werking treedt en je alsnog tegen de auto aanrijdt met als gevolg schade aan de voor de meeste gefinancierde nieuwe motor... en dat is maar 1 voorbeeld.

Ik ben blij dat ik goedkoop/licht en oud ben begonnen, ik heb namelijk heel veel fouten zelf gemaakt en ik ben gelukkig altijd ervanaf kunnen stappen met het idee dat ik net iets stoms gedaan heb en ervan geleerd heb, met een 1150GS een bocht in, schrikken van de vangrail in de buitenbocht, een paniekremming en met hoge snelheid onder de vangrail doorschuiven is geen leermoment meer, da`s een zwart kaderke in de krant als je pech hebt of de rest van je leven met de voiture als ge geluk hebt.

O ja, ik maak nog steeds fouten, alleen steeds minder :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
danielGS

Bericht door danielGS »

Als ik van de 1150 kom en op de 650 van mijn vrouw stap dan ondervind dat de 1150 HEEL VEEL gemakkelijker stuurt.Maar als beginneling zo ik toch voor de GS650 kiezen (blijf je in de leuke GSsfeer) omdat ie minder moeilijk is in de trage manoeuvers bv. stoppen ,parkeren en file rijden.

Ik ben 1.78m en heb standaard zadel op de 1150 en de keren dat ie omgekieperd is was altijd bij bijna stilstaande bewegingen.Er staan nu valbaren op :wink:

Als je tijdens het leren rijden zonder problemen je beide voeten op de grond kan zetten dan heb je een probleem minder en kan je je meer concentreren op het verkeer.

Na 1 of 2 jaar 650 rijden ,dan heb je nog een droomwens EEN GS1150 OF GS1200 :P :P :P
Harald

Bericht door Harald »

n m ,
- heb je al een rijbewijs voor de motor?
- ben je zinnes veel te oefenen ?
- wil je een goed motorrijder worden ?
- Heb je veelgeld om kosten te doen ?
- heb je een budget waar zowel motor als kledij van moeten gekocht worden?
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Waar het op aankomt is , koop in het begin een makkelijke moto
type Funduro .
Deze leren gemakkelijk alle rijbewegingen aan .
Probeer er ééntje te vinden met valbaren , valt hij tijdens het oefenen , no problem.
Na de leerperiode kan je hem terug verkopen .
Intussen kan je eens bij een daeler langsgaan om een testrit met een GS te versieren .
vergeet niet , al doende leert men .
En iedereen gaat wel is op zijn BEK, geloof me maar.
In April organiseer ik een behendigheids dag . Juiste datum is nog niet gekend , maar je bent nu al welkom.
heb je vragen , vuur ze af .
Zoals je ziet zijn er hier héél veel die je willen helpen . :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
n m

Bericht door n m »

Alvast al bedankt voor de vele respons :!:

Ik vind de GS gewoon prachtige moto, en zit ook héél goed. Maar het was een bemerking die ook al bij mezelf opkwam kwestie van dit gewicht als opstapper...en jullie bevestigen hier eigenlijk met jullie ervaring een beetje wat ik vreesde...Ik ga jullie raad maar volgen en met iets lichter starten: De suggestie van de r80gs zie ik nog wel zitten, ik zal weten wat doen de volgende maanden :D

Ik heb inderdaad mijn rijbewijs nog niet, wel t'is te zeggen ik heb paar jaar terug voorlopig rijbewijs gehad maar dit is verlopen,...en ik mag van vooraan opnieuw beginnen. Wat de kledij betreft, ben er mij heel goed van bewust dat dit niets is om op te besparen :wink:

N M
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

danielGS schreef:Als ik van de 1150 kom en op de 650 van mijn vrouw stap dan ondervind dat de 1150 HEEL VEEL gemakkelijker stuurt.Maar als beginneling zo ik toch voor de GS650 kiezen (blijf je in de leuke GSsfeer) omdat ie minder moeilijk is in de trage manoeuvers bv. stoppen ,parkeren en file rijden.
Daniel,

Yes, klopt als een bus, heb mijn examen afgelegd met een F650GS (ABS), lekker laag, lekker wendbaar, veel koppel, leuk gebrom uit de uitlaat, schakelen als door boter 8)

Tov van mijn Roadster :

* minder geschikt om laag door de bochten te gaan, middenbok aan de grond.. :?
* Geen telelever, waardoor je wel degelijk "duikt" bij de remtest.

Voordelen :

* Je kan ze vinden aan schappelijke prijzen, motor onverslijtbaar
* Énorm geschikt voor starters
* Lager gewicht, wendbaarder
* Dankzij de "GS" versie, toch een beetje GS gevoel :P
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
miegom

Bericht door miegom »

Mijn eerste motor was ook een GS (125 cc crosser nie meegerekend) en ik heb daar geen seconde spijt van gehad.
Gewoon doen! :twisted: :wink:
rikkie

GS of niet

Bericht door rikkie »

Mijn eerste was een vespa als dit mee telt???
Mijn tweede was een 650cc Moto Guzzie Lario voor de liefhebbers, een vliegmachientje met korte armpjes (is mijn ijzeren lief volgens mijn vrouw) Heb hem nog altijd, kan er geen afstand van doen.
Mijn droom was een GS, heb de R1100GS gekocht in okkasie alhoewel die geheel anders reed. Heb er nog geen moment spijt van. En ja vallen doe je ook als je probeert te schuin over de sporen van een trein te rijden.
Vervolgens een R1150GS een beetje meer pit en zalig om mee op vakantie te trekken samen met het vrouwtje.
En nu heb ik R1200GS gekocht en ik moet zeggen het plezier wordt almaar beter. Dus koop die GSmoto en vergeet al de rest, alle andere moto's is weggegooid geld als je droom een GS is.
Tips: 1.zet er valbaren op en de zijkoffers (kun je al eens glijden zonder grote gevolgen) 2.via Motoren en Toerisme boekje kun je voor weinig geld inschrijven en aan motobeheersing doen. Waarom alles tot schade en schande ervaren als ervaren instructeurs allerlei tips kunnen geven en je dit zonder gevolgen kunt uittesten. 3.Rij passief en anticipeer op het verkeer en behoud de nodige afstand. Als je niet constant km doet pas op in de lente, want de meeste mensen zijn dan overmoedig. 4. Zie dat je altijd nuchter en fit op de moto stapt!
Een GS is zonder problemen volkomen te beheersen, kan er zelf bijna met stilstaan erop zittend en balancerend aan het rood licht. Zijn groot koppel bij laag toeren geeft het voordeel van snel te reageren op gevaar.
Weet niet waar je woont maar heb mijne 1150 tekoop staan en maak er geen probleem als je erop wilt rijden. Moet wel rijbewijs(of voorlopig indien je serieus wil aankopen) hebben en ik vraag natuurlijk een pand in de plaats. Zie bij motoren te koop bij R1150GS :) :)
Synchro Bob
Contacteer:

Dus koop die GSmoto en vergeet al de rest, alle andere moto's is weggegooid geld als je droom een GS is.
Ik dacht dat ik nooit zo fanatiek zou worden over een motor, maar ik ben het hier helemaal mee eens, Rikkie. Ze zullen mij moeten begraven met mijn GS :roll:

Je tips zijn één voor één evangelie.

Bob
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
omega

Bericht door omega »

Goede raad is duur en de praktijk een harde leerschool.

Veel hangt af wat voor een type figuur je bent, hoe belangrijk jij vindt wat anderen van je denken en hoe goed je de rechterhand beheerst, maar dat is maar een klein deel van het verhaal.

Om een lang verhaal kort te maken, wil je goed leren motorrijden (en ook veilig) dan kan je beter van klein naar groot. Tuurlijk roepen degene die direct op een 1150 zijn gestapt (en die niet op hun bek zijn gegaan): Doen, niets aan de hand.

Nou sorry hoor, als je op een 1150 rijdt en je kunt niet eens een 8-je rijden met 2 vingers in je neus, nou neem dan nog maar een paar lessen. Wat wat een motorbeheersing :roll: .Lengte heeft daar niets mee te makenen rechtuit op de baan kan iedereen, dan is alles beheersbaar. Net zoals iedere aap op een R1 280 km per uur kan knallen op de snelweg. Maar dan kun je, mijns inziens niet (goed) motorrijden.

my 2 cents :wink:
Hmm indeed
Synchro Bob
Contacteer:

Omega ? Iets verkeerds gegeten ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Harald

Bericht door Harald »

Tja , ge hebt achtjes en achtjes .
Maar iemand die ze met 2 vingers in zijn neus draaid
, sorry nog niet tegengekomen . :roll:
Het hangt af van de diameter van die 8jes .
Bob degene die wij hebben voorgeschoteld gekregen
zijn amper 7m doorsnede.
Vroeger waren ze groter . :wink:
Proficiat aan diegene die het kan , en blijven oefenen voor de andere.
En vooral , laat u niet opjutten ,laat het gezond verstand primeren . :wink:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik zal m`n systeemhelm meenemen in april dan kan ik m`n vingers in m`n neus steken. Overigens moet elke motorleerling in NL de 8 kunnen rijden binnen 8 meter breedte en 12 meter lengte, met een GS kan het veel kleiner :wink:
J-P

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Rikkie: wat bedoel je precies met "rijdt passief"?
J-P

omega

Bericht door omega »

bdemeyer schreef:Omega ? Iets verkeerds gegeten ?
las het terug was inderdaad iets te sterk neergezet :oops: , niet persoonlijk bedoeld maar meer in algemene zin. Het blijven wel basisvaardigheden
Harald schreef:Tja , ge hebt achtjes en achtjes .
Maar iemand die ze met 2 vingers in zijn neus draaid
, sorry nog niet tegengekomen . :roll:
Het hangt af van de diameter van die 8jes .
Bob degene die wij hebben voorgeschoteld gekregen
zijn amper 7m doorsnede.
Vroeger waren ze groter . :wink:
Proficiat aan diegene die het kan , en blijven oefenen voor de andere.
En vooral , laat u niet opjutten ,laat het gezond verstand primeren . :wink:
Jij weet wel beter, de 8-tjes werden als metafoor gebruikt om het nieveau van mototbeheesing aan te duiden.
Hmm indeed
Synchro Bob
Contacteer:

Ik heb het als "defensief" opgevat.

Bob
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Twee vingers in de neus, is dat dan van elke hand één of wordt dat dan te moeilijk om 8-tjes te draaien. :wink: :wink:
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Stoffel ,dat kan hé van elke hand één vinger .
Wie zijn moto echt kan beheersen,
kan hem stuuren met de heupen en de knieën.
Met die ring uit de chips blokkeer je uw gashendel .
Let wel ge hebt dan een voetbalveld nodig om uw 8
te draaien :lol:
hup daar gaan we weer :wink:
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Harald schreef:Stoffel ,dat kan hé van elke hand één vinger .
Zullen het tijdens die behendigheidstest in April wel eens proberen hé. :wink:
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

bdemeyer schreef:
Ik heb het als "defensief" opgevat.
Ik niet, daarom. Ik vind dat je als motorrijder aktief moet rijden! Je moet nieuwsgierig zijn naar alle andere verkeersdeelnemers en er geen enkele vertrouwen (hebben we gister een paar mooie staaltjes van gezien in de west vloanders, vertrouw geen mensen met witte camionetten, landrovers en mannen met baarden en een stok in Damme :wink: ).
Verder moet je juist aktief rijden om je te laten zien, regelmatig plaatswissels binnen je rijstrook (links van het midden zonder tegenliggers, rechts van het midden met tegenliggers, links van het midden met aangepaste snelheden bij "blinde"zijstraten van rechts, dat soort aktiviteit moet er zijn, laat u zien als motorrijder, niet alleen met fluo-vestjes maar door een aktief rijgedrag. Niet asociaal maar aangepast!
J-P

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

J-P schreef:Overigens moet elke motorleerling in NL de 8 kunnen rijden binnen 8 meter breedte en 12 meter lengte, met een GS kan het veel kleiner :wink:
Amai, flinke fout! Hier moet staan 6 meter breedte en 12 meter lengte!
J-P

AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

- leer fietsen (dat ding met pedalen). is de basis van alle gedoe met 2 wielers. wordt vaak vergeten.
- haal je rijbewijs. no matter how.
- volg een intensieve trial-enduro cursus met lichte trial huurmotor. leer op een zakdoek draaien, vallen, evenwicht, absolute controle. vormt de basis van alle gedoe met gemotoriseerde 2 wielers.
- koop dan wat je wil, en vertrek op een tour de france. geen autostrade, hoe kleiner de weg, hoe beter.
want al doende leert men het meeste.
- geniet ondertussen van het leven.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Plaats reactie