Shake it, baby
Moderator: GVN
-
-Wim-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Ik vraag me af waarom die trillingen getolereerd worden.
Als je morgen een nieuwe klassewagen koopt van BMW, Audi, Mercedes, of enig ander merk dat kwaliteit hoog in het vaandel draagt, ga je er dan mee akkoord dat daar ook maar de geringste trilling voelbaar is ?
Ik dacht van niet.
Uiteindelijk kosten onze BMW machines behoorlijk wat centen. Ik het werkelijk teveel gevraagd een machine af te leveren waar een goede boite insteekt, die correct is afgesteld, geen trillingen geeft, enz... ?
Ik heb er begrip voor dat een motor een complex geheel is waar iets fout kan lopen, doch ik begin langzaam maar zeker het gevoel te krijgen dat de eigenaar de "testpiloot" is en dat men via de terugroepacties de zaken, in het beste geval, tracht recht te zetten.
Ik blijf het bizar vinden dat men met de Duitse nauwgezetheid, naar mijn mening, niet de Japanse perfectie kan benaderen, ondanks de merkelijk hogere prijs bij aankoop, onderhoud, enz...
Als je morgen een nieuwe klassewagen koopt van BMW, Audi, Mercedes, of enig ander merk dat kwaliteit hoog in het vaandel draagt, ga je er dan mee akkoord dat daar ook maar de geringste trilling voelbaar is ?
Ik dacht van niet.
Uiteindelijk kosten onze BMW machines behoorlijk wat centen. Ik het werkelijk teveel gevraagd een machine af te leveren waar een goede boite insteekt, die correct is afgesteld, geen trillingen geeft, enz... ?
Ik heb er begrip voor dat een motor een complex geheel is waar iets fout kan lopen, doch ik begin langzaam maar zeker het gevoel te krijgen dat de eigenaar de "testpiloot" is en dat men via de terugroepacties de zaken, in het beste geval, tracht recht te zetten.
Ik blijf het bizar vinden dat men met de Duitse nauwgezetheid, naar mijn mening, niet de Japanse perfectie kan benaderen, ondanks de merkelijk hogere prijs bij aankoop, onderhoud, enz...
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
®win
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Wim,
Het is hetzelfde met de oude K, waar de motoren af fabriek eenzelfde instelling krijgen en niet worden bijgesteld voor deze de fabriek verlaten. Dat verklaart waarom de ene motor er meer last van heeft dan de ander.
Bij een fabrikant is het een afweging van enerzijds zo goedkoop mogelijk produceren en anderszijds toch een kwalitatief hoogstaand product te leveren. Soms worden daarin niet de keuzes gemaakt die wij als consument ervan verwachten. Met de introductie van een nieuw model zijn er veel nieuwe onderdelen waarvan men verwacht dat deze aan de eisen voldoen, maar waarvan achteraf blijkt dat dat niet het geval is. Ook voor de K1200LT zijn er voorbeelden van....
Als consument moeten we het zien op te lossen met de dealer. Dat is ook de reden waarom ik nu al twee weken op een nieuwe K1200GT rijd, omdat de dealer heeft geregeld dat nu BMW NL mijn motor onderzoekt.
Het is hetzelfde met de oude K, waar de motoren af fabriek eenzelfde instelling krijgen en niet worden bijgesteld voor deze de fabriek verlaten. Dat verklaart waarom de ene motor er meer last van heeft dan de ander.
Bij een fabrikant is het een afweging van enerzijds zo goedkoop mogelijk produceren en anderszijds toch een kwalitatief hoogstaand product te leveren. Soms worden daarin niet de keuzes gemaakt die wij als consument ervan verwachten. Met de introductie van een nieuw model zijn er veel nieuwe onderdelen waarvan men verwacht dat deze aan de eisen voldoen, maar waarvan achteraf blijkt dat dat niet het geval is. Ook voor de K1200LT zijn er voorbeelden van....
Als consument moeten we het zien op te lossen met de dealer. Dat is ook de reden waarom ik nu al twee weken op een nieuwe K1200GT rijd, omdat de dealer heeft geregeld dat nu BMW NL mijn motor onderzoekt.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
motortrillingen
Hoi,
Ikzelf rijd met een LT(7400km) welke eerst ook geplaagd zat met motortrillingen om en bij de 45OO toeren. Volgens bmw mocht er niet aan de gaskleppen gesteld worden, doch na het lezen van resultaten behaald door een duitse wonderdoktor, ben ik er zelf met wat hulp toch aan begonnen. Wat bleek nu, dat de motor bij controle met een vacuummeter op de vier gaskleppen, serieus in onbalans was. Mits wat sleutelwerk en het netjes controleren en bijstellen van deze fabrieksafstelling , draait de motor als een naaimachine . Zelfs bij absurd lage ralenti bokt de motor niet, en de motortrillingen zijn omzeggens volledig verdwenen.
Controleer eerst even of de onbalans in de motor of in de boite zit. Jaag daartoe de motor in toeren met al of niet ingeknepen koppelingsgreep. Herken je de trillingen in de motor dan moeten deze kunnen weggewerkt worden door de motorgaskleppen netjes te synchroniseren.
In elke goede motorzaak beschikken ze over gepaste apparatuur om dit te controleren en dan maar hopen dat ze dit ook willen corrigeren .
Groetjes
jos
Ikzelf rijd met een LT(7400km) welke eerst ook geplaagd zat met motortrillingen om en bij de 45OO toeren. Volgens bmw mocht er niet aan de gaskleppen gesteld worden, doch na het lezen van resultaten behaald door een duitse wonderdoktor, ben ik er zelf met wat hulp toch aan begonnen. Wat bleek nu, dat de motor bij controle met een vacuummeter op de vier gaskleppen, serieus in onbalans was. Mits wat sleutelwerk en het netjes controleren en bijstellen van deze fabrieksafstelling , draait de motor als een naaimachine . Zelfs bij absurd lage ralenti bokt de motor niet, en de motortrillingen zijn omzeggens volledig verdwenen.
Controleer eerst even of de onbalans in de motor of in de boite zit. Jaag daartoe de motor in toeren met al of niet ingeknepen koppelingsgreep. Herken je de trillingen in de motor dan moeten deze kunnen weggewerkt worden door de motorgaskleppen netjes te synchroniseren.
In elke goede motorzaak beschikken ze over gepaste apparatuur om dit te controleren en dan maar hopen dat ze dit ook willen corrigeren .
Groetjes
jos
Mijn hobby is mijn beroep.
motortrillingen
Hoi,
7400 is wat min, zijn er in werkelijkheid 74000 (nulletje vergeten)
Mvg. jos
7400 is wat min, zijn er in werkelijkheid 74000 (nulletje vergeten)
Mvg. jos
Mijn hobby is mijn beroep.
-
-Wim-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
@ Erwin,
Ik kan de redenering deels volgen, alleen lijkt het mij dat het aspect "kostprijs" een pak belangrijker is dan het aspect "kwaliteit", en dat terwijl de kostprijs, die je als consument betaald hoger is dan bij meeste concurrenten.
Ik blijf het abnormaal vinden, dat de vele defecten en onvolmaaktheden die tegenwoordig eigen zijn aan BMW, door velen worden aanvaard, terwijl dit voor een wagen niet zou worden getolereerd.
@ Jos,
Inderdaad Jos, na mijn bezoekje aan Matthias zijn we een pak wijzer geworden. Maar ook hier de zelfde opmerking :
- Indien we de LT mooi willen laten lopen moeten we zelf de handen uit de mouwen steken, een degelijk gereedschap aankopen om de trillingen aan te pakken, terwijl de dealer dit niet mag/kan doen.
- Indien we van die piepende achterrem afwillen, moeten we zelf met de nodige inventiviteit, aanpassingen maken aan de remschijf.
Maar uiteidelijk komt het toch allemaal weer op het zelfde neer. Als ik 24.000 euro neertel voor een nieuwe LT, verwacht ik dat de motor PERFECT is afgesteld, en geen gemiddelde afstelling heeft, dat de schakelpedaal NIET afbreekt, de grootlager niet stuk gaat onder de 40.000 km, de remschijven NIET rammellen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als ik hier op het forum lees welke gebreken er vaak terugkomen, is het bovendien niet enkel tot één enkel model, maar hebben bijna alle modellen zowat hun "ziektes". De vraag is wat men er aan doet?
Bij de LT zijn de schakelpedaaltjes die afbreken, na een modelaanpassing, nog steeds dezelfde.
BMW levert nog altijd motoren af die massaal trillen, zelfs de viercilinders die normaal trillingsvrij zouden moeten lopen.
Ik blijf er bij dat BMW een mooi totaalpakket aanbiedt, doch dat het hoog tijd wordt dat men stappen onderneemt om de kwaliteit van de producten te verhogen.
Misschien ben ik (te) veeleisend, doch mijn klanten zijn dat ook!
Mvg,
Wim
Ik kan de redenering deels volgen, alleen lijkt het mij dat het aspect "kostprijs" een pak belangrijker is dan het aspect "kwaliteit", en dat terwijl de kostprijs, die je als consument betaald hoger is dan bij meeste concurrenten.
Ik blijf het abnormaal vinden, dat de vele defecten en onvolmaaktheden die tegenwoordig eigen zijn aan BMW, door velen worden aanvaard, terwijl dit voor een wagen niet zou worden getolereerd.
@ Jos,
Inderdaad Jos, na mijn bezoekje aan Matthias zijn we een pak wijzer geworden. Maar ook hier de zelfde opmerking :
- Indien we de LT mooi willen laten lopen moeten we zelf de handen uit de mouwen steken, een degelijk gereedschap aankopen om de trillingen aan te pakken, terwijl de dealer dit niet mag/kan doen.
- Indien we van die piepende achterrem afwillen, moeten we zelf met de nodige inventiviteit, aanpassingen maken aan de remschijf.
Maar uiteidelijk komt het toch allemaal weer op het zelfde neer. Als ik 24.000 euro neertel voor een nieuwe LT, verwacht ik dat de motor PERFECT is afgesteld, en geen gemiddelde afstelling heeft, dat de schakelpedaal NIET afbreekt, de grootlager niet stuk gaat onder de 40.000 km, de remschijven NIET rammellen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als ik hier op het forum lees welke gebreken er vaak terugkomen, is het bovendien niet enkel tot één enkel model, maar hebben bijna alle modellen zowat hun "ziektes". De vraag is wat men er aan doet?
Bij de LT zijn de schakelpedaaltjes die afbreken, na een modelaanpassing, nog steeds dezelfde.
BMW levert nog altijd motoren af die massaal trillen, zelfs de viercilinders die normaal trillingsvrij zouden moeten lopen.
Ik blijf er bij dat BMW een mooi totaalpakket aanbiedt, doch dat het hoog tijd wordt dat men stappen onderneemt om de kwaliteit van de producten te verhogen.
Misschien ben ik (te) veeleisend, doch mijn klanten zijn dat ook!
Mvg,
Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Ben laatst effen in de garage geweest met het probleem. Om het probleem beter in te kunnen schatten, heeft één van de vriendelijke garagisten de moeite gedaan om zowel met mijn motor als met de testmotor eens goed te trekken.
Een verslag is wel op zijn plaats :
Komt men tot de ontdekking dat zowel mijn motor als de testmotor dezelfde trillingen en vibraties geven. Zowel in het zadel als op de voetsteunen. Maar omdat de testmotor een normaal zadel heeft, is hierop de trilling minder te voelen maar wel even erg aanwezig. Mijn zitmaaier heeft een verlaagd zadel die dunner is en dus ook beter de trillingen naar het ganse lichaam doorgeeft.
Dit betekent dus dat de trillingen die bij deze motor als normaal dienen beschouwd te worden, bij mij meer geaccentueerd zijn en dus meer last geven itt dezelfde motor maar met een normaal of dik zadel.
Bijgevolg zal ik "er mee moeten mee leren leven" en is er maar weinig aan te doen. Het is eigen aan de motor. Maar wel ambetant. Was geen trillingen gewoon op het oudere model. Het nieuwe model heeft deze spijtig genoeg wel. Nieuwe techniek, nieuwe look, ... welke verrassingen zou ie nog in petto hebben, ben benieuwd.
Dus een goede raad : als je hem wilt aanschaffen, ga testrijden en geef gas (> 6000t/m). En let op de dikte van je zadel. En let vooral op de trillingen die er zijn en er zullen blijven.
"steekt trillende hand uit"
Een verslag is wel op zijn plaats :
Komt men tot de ontdekking dat zowel mijn motor als de testmotor dezelfde trillingen en vibraties geven. Zowel in het zadel als op de voetsteunen. Maar omdat de testmotor een normaal zadel heeft, is hierop de trilling minder te voelen maar wel even erg aanwezig. Mijn zitmaaier heeft een verlaagd zadel die dunner is en dus ook beter de trillingen naar het ganse lichaam doorgeeft.
Dit betekent dus dat de trillingen die bij deze motor als normaal dienen beschouwd te worden, bij mij meer geaccentueerd zijn en dus meer last geven itt dezelfde motor maar met een normaal of dik zadel.
Bijgevolg zal ik "er mee moeten mee leren leven" en is er maar weinig aan te doen. Het is eigen aan de motor. Maar wel ambetant. Was geen trillingen gewoon op het oudere model. Het nieuwe model heeft deze spijtig genoeg wel. Nieuwe techniek, nieuwe look, ... welke verrassingen zou ie nog in petto hebben, ben benieuwd.
Dus een goede raad : als je hem wilt aanschaffen, ga testrijden en geef gas (> 6000t/m). En let op de dikte van je zadel. En let vooral op de trillingen die er zijn en er zullen blijven.
"steekt trillende hand uit"
-
-Wim-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Hoi Kris,
Mij zou het niet verwonderen dat je met een synchronisatie het probleem kan verhelpen.
Een synchro is natuurlijk geen wondermiddel, doch ik spreek uit ervaring voor de LT, dat dit een groot deel van de trillingen kan wegnemen. Als de trillingen inherent zijn aan de motor zelf kan je daar met een synchro niet aan verhelpen.
Binnen enkele weken heb ik ook een GT en zal je laten weten of ook mijn bike die trillingen heeft.
Mij zou het niet verwonderen dat je met een synchronisatie het probleem kan verhelpen.
Een synchro is natuurlijk geen wondermiddel, doch ik spreek uit ervaring voor de LT, dat dit een groot deel van de trillingen kan wegnemen. Als de trillingen inherent zijn aan de motor zelf kan je daar met een synchro niet aan verhelpen.
Binnen enkele weken heb ik ook een GT en zal je laten weten of ook mijn bike die trillingen heeft.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Re: den nieuwen K1200GT
Je kan dat ook in Duitsland hebben gedaan hé. Daar mag dat. Voor de rest: gebruik het gezonde verstand op dit publieke forum...motaar schreef:stomme vraag misschien: als je op een forum als dit continu toegeeft aan 160 per uur te rijden, en dit wordt opgemerkt door een slimme rijkswachter, riskeer je dan een vervolging?
-
-Wim-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Ik heb ondertussen het gaskleppenhuis eens bekeken ( op afbeelding ) en heb geen stelschroeven meer teruggevonden voor een eventuele synchro.
Bij navraag bij de dealer blijkt dat die niet meer verstelbaar zouden zijn. Kan iemand dat verhaal bevestigen ? Het zou van hetzelfde zijn bij de K1200S en de K1200R.
Danny ?
Bij navraag bij de dealer blijkt dat die niet meer verstelbaar zouden zijn. Kan iemand dat verhaal bevestigen ? Het zou van hetzelfde zijn bij de K1200S en de K1200R.
Danny ?
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
trillingen nieuwe GT
Hoi KrisGT,
alle bmw 4-cilindermotoren (aandrijfunits) trillen, al van bij het begin in 1984. Bij de k100 heeft men er nooit iets aangedaan, het was destijds een nieuw concept en men moest de trillingen er maar bij nemen. De eerste k1100's zelfde probleem. Later (1993)heeft men op de k1100rs de voetsteunen in rubber opgehangen, bij de k1100lt de voetsteunen en het stuur. En toen kwam de k1200rs-lt-gt en daar heeft men van in het begin het volledige motorblok in "silent-blocs" opgehangen in het frame. Dit was tot nu toe de beste oplossing om trillingen "onvoelbaar" te maken.
Met de komst van het nieuwe 4-cilinderblok heeft BMW opnieuw geoordeeld dat het niet nodig is om de trillingen "onvoelbaar" te maken, maw er zijn geen silent-blocs gebruikt, de motor hangt terug vastgebout in het frame. De klok is dus eigenlijk op gebied van trillingscomfort teruggedraaid naar 1984! Tegen 2016 zal men misschien terug silent-blocs gebruiken, of wat nog beter is, een 4-cilinder ontworpen hebben die trillingsvrij loopt!
Dirk D, r80st, r100rt, k75s, k100, k1100rs, k1, k1100lt, r1150gs, f650, k1200rs, r1200gs, 22-jaar-bmw-trillingservaring, haha!!!
alle bmw 4-cilindermotoren (aandrijfunits) trillen, al van bij het begin in 1984. Bij de k100 heeft men er nooit iets aangedaan, het was destijds een nieuw concept en men moest de trillingen er maar bij nemen. De eerste k1100's zelfde probleem. Later (1993)heeft men op de k1100rs de voetsteunen in rubber opgehangen, bij de k1100lt de voetsteunen en het stuur. En toen kwam de k1200rs-lt-gt en daar heeft men van in het begin het volledige motorblok in "silent-blocs" opgehangen in het frame. Dit was tot nu toe de beste oplossing om trillingen "onvoelbaar" te maken.
Met de komst van het nieuwe 4-cilinderblok heeft BMW opnieuw geoordeeld dat het niet nodig is om de trillingen "onvoelbaar" te maken, maw er zijn geen silent-blocs gebruikt, de motor hangt terug vastgebout in het frame. De klok is dus eigenlijk op gebied van trillingscomfort teruggedraaid naar 1984! Tegen 2016 zal men misschien terug silent-blocs gebruiken, of wat nog beter is, een 4-cilinder ontworpen hebben die trillingsvrij loopt!
Dirk D, r80st, r100rt, k75s, k100, k1100rs, k1, k1100lt, r1150gs, f650, k1200rs, r1200gs, 22-jaar-bmw-trillingservaring, haha!!!
Hoi,
Nu de boxers zo goed als trillingsvrij lopen beginnen ze met trillingen in de K.... dat geeft een goed retro gevoel
Nu even serieus... Bij onze K1200S is dat wat jullie hier allemaal omschrijven toch niet zo opvallend aanwezig. Nu het is nog geen japanner maar het is een aangename motor.
Uiteindelijk is het toch dezelfde motor al de GT... misschien eens aan een dealer vragen waar de verschillen zitten en hem laten tunen als een S
Het is maar een ideetje dat bij mij opkwam.
GRTS Danny
Nu de boxers zo goed als trillingsvrij lopen beginnen ze met trillingen in de K.... dat geeft een goed retro gevoel
Nu even serieus... Bij onze K1200S is dat wat jullie hier allemaal omschrijven toch niet zo opvallend aanwezig. Nu het is nog geen japanner maar het is een aangename motor.
Uiteindelijk is het toch dezelfde motor al de GT... misschien eens aan een dealer vragen waar de verschillen zitten en hem laten tunen als een S
Het is maar een ideetje dat bij mij opkwam.
GRTS Danny

